Asevelvollisuuden pitää muuttua

Kepu lähtee ihan mihin vaan jos saa maakuntansa.
Näinhän se Kepu taitaa ajatella. Vaan kunhan nyt käydään parit vaalit eka. Nimittäin mitä olen seurannut kunnallisvaalien ehdokashankintaa omalla kulmakunnalla, niin pikemminkin vanhat lopettavat kuin että Kepun riveihin laukkaisi lisää väkeä ehdokkaiksi.
Sama suuntaus kun jatkuu, niin maakunnat onkin pedattu ihan toisille vallankäyttäjille kuin ao. puolue suunnitteli. Olen muuten pannut merkille, että kovasti keskustan paikalliset napamiehet harmittelevat, että valtakunnan politiikasta vedetään yhtymäkohtia paikallistasolle.

Topikin aiheeseen voin todeta, että kun tuotakin tutkimusta katsoo keskustan jäsenistön kohdalla, niin maanpuolustus taitaa olla se viimeinen myyntierä mitä tämä vihervasemmiston apupuolue voisi pistää enää pöytään. Optimisti tietysti ajattelee, että siinäpä paikka Kepun profiilinnostolle tyrmätä vasemmiston "salaliitto".
 
Kepu lähtee ihan mihin vaan jos saa maakuntansa.
Kuten @JR49 sanoikin, kepulta vaan saattavat vuorostaan lähteä ne maakunnat.

Kunnallisvaalitulos on siltä osin merkittävä, koska jos kepun ote maaseudusta alkaa lipsua, voi se kaataa hallituksen, tai ainakin kepun on pakko kiristää linjaansa ja ruveta kampittamaan vasemmistopuolueita paljon enemmän.
 
On asetettu parlamentaarinen komitea selvittämään yleisen asevelvollisuuden kehittämistä ja maanpuolustusvelvollisuuden täyttämistä, toimikausi 5.3.2020 - 31.10.2021.

Sen varsinaiset jäsenet:

Puheenjohtaja, Ilkka Kanerva (Kokoomuksen eduskuntaryhmä)
Varapuheenjohtaja, Joonas Könttä (Keskustan eduskuntaryhmä)
Jäsen 1 Tuula Väätäinen (SDP:n eduskuntaryhmä)
Jäsen 2 Jari Ronkainen (Perussuomalaisten eduskuntaryhmä)
Jäsen 3 Hanna Holopainen (Vihreä eduskuntaryhmä)
Jäsen 4 Jari Myllykoski (Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä)
Jäsen 5 Eva Biaudet (Ruotsalainen eduskuntaryhmä)
Jäsen 6 Päivi Räsänen (Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä)
Jäsen 7 Harry Harkimo (Nyt eduskuntaryhmä)

Varajäsenet:
Mika Kari SDP, Tom Packalen Perus, Heikki Vestman Kok,
Mikko Kärnä Kesk, Atte Harjanne Vihr, Veronika Honkasalo Vas,
Anders Adlercreutz Ruots ja Peter Östman Krist

Virkamiesasiantuntijat:
Merja Hilpinen, opetus- ja kulttuuriministeriö,
Antti Lehtisalo, puolustusministeriö,
Petri Syrjänen, valtiovarainministeriö,
eversti Hannu Kärhä, rajavartiolaitoksen esikunta,
eversti Jukka Nurmi, pääesikunta

Pääsihteeri: Marikaisa Tiilikainen, puolustusministeriö
(ja 4 sihteeriä)

Sain tietää, että hankkeen etenemistä voi seurata "Valtioneuvoston hankeikkunasta". En vain tiedä, mikä sellainen ikkuna on ja missä.
 
Tässä avautuu asevelvollisuuden kehittämiskomitean varapuheenjohtaja, keskustalainen kansanedustaja Joonas Könttä. Hyvin erilaista tekstiä kun Ilkka Kanervan esittämä huoli paineista edelleen lyhentää asepalvelusta, josta täällä keskusteltiin pari pv sitten. Nämä Kepun ajatukset tuntuvat nykyhallituksen kokoonpanon päätettäviksi olevan vähän kun eri planeetalta. Selityksiä on kaksi: Toisaalta puhutaan omille kannattajille sellaista mitä he haluavat kuulla vaikka puhuja tietää ettei tällainen agenda voi toteutua (vrt edustaja Mustajärvi ja HX-hanke). Toisaalta siirretään asemat ihan pelikentän toisen laitaan, jotta on sitten mistä tinkiä neuvotteluissa. Kokoomushallitushan aina lopuksi sorvaa jonkun kompromissin, josta se voi päästä pienemmän tai isomman tappelun jälkeen yksimielisyyteen.

Kepun ehdotuksista voi ensi tarkastella pakollisia kutsuntoja naisille. Tämä kutsuntatilaisuus on miehille siksi, että määrätään palveluspaikka, lykkäys tai joku muu juttu. Poliisi käy hakemassa kotoa nuoren, joka ei herännyt aamulla tai muistanut koko tilaisuutta. Naisilla ei ole tällaista tarvetta vaan kyseessä olisi ainoastaan maanpuolustusaiheinen infotilaisuus. Olisiko sekin pakollinen ja poissaolosta tulisi sakko? Mikä on 18 v naisten todellinen kiinnostus näihin asioihin. Ite en enää osaa sanoa, omassa kutsuntaiässäni ei ainakaan kovin korkea. Jos tilaisuus on vapaaehtoinen niin moniko sinne tulisi? Tästä naisten kutsuntaideasta voisi jo nyt sanoa: Ei jatkoon!

Toinen Joonas Köntän ajatus on sivarin kehittäminen maanpuolustusta paremmin palvelevaksi. Ei varsinaisesti ihan uusi juttu tämäkään sillä samaa mietti jo äskettäin edesmenneen Pirkko Liinamaan pääministerinäkin toimineen puolison Keijo Liinamaan johtama komitea melkein 50 v sitten. Tuloksina saatiin silloin noin kuukauden yhteispalvelu- sekä infojakso sivarin alkajaisiksi. Sen jälkeen ei yrityksistä huolimatta sivari ole kehittynyt kun maanpuolustuksen kannalta hyödyttömään suuntaan, lakikin taitaa nykyisin kieltää sivarin laittamisen puolustusministeriön alaiseen hommaan. Mikä on ennuste, että tässä suhteessa päädyttäisiin johonkin myönteiseen kehitykseen. Ja jos ihmeen kautta näin kävisi, niin haluaisiko vasemmistohallituksemme sen siirtää lainsäädäntöön.

Hallitusohjelmahan on kepun sanelema erinäisin kuorrutuksin. Tätä sanelua edustaa komitean tavoite maanpuolustuksen tarpeista sekä sivarin tehostamisesta. Nämä tavoitteet eivät luultavasti edisty muiden puolueiden vastustaessa. Kuorrutusta taasen se, että pohditaan asevelvollisuuden tasa-arvoasioita, joista joudutaan raapimaan komitean työlle jonkinmoiset tulokset. Kun kuitenkaan ei haluta säätää naisille pakollista asepalvelusta eikä sellaiselle ole tarvettakaan, niin voimme pohtia mitä ne tulokset sitten olisivat. Diabeetikoille palvelumahdollisuus olisi lillukanvarsia eikä varmaan riittäisi. Mieleen ei tule muita kun tamä sivarin lyhentäminen, kuten veli @JR49 n kanssa pelkäämme.

Toisin kun HX-hanke tai Malmin lentokentän säilyttäminen, niin tässä forumilaiset voivat myös yrittää vaikuttaa asiaan. Sähköpostia vaan eduskuntaan, kyllä asialliset tekstit siellä luetaan ja vastauskin tulee aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkimus: Suomalaisten maanpuolustustahto alimmillaan 30 vuoteen - yli puolet kannattaa naisiakin koskevaa kansalaispalvelusta

Mitä voi tapahtua poliittisessa todellisuudessa, jos asevelvollisuus koplataan yhteen kansalaispalveluksen kanssa? Mitä tapahtuu suorittajakentällä? Aivan. Tasa-arvo on jees, mutta ei se mikään perusratkaisu ole jokaiseen kohtaan, ainakaan niin, etteikö siitä tasa-arvon hakemisesta makseta myös hintaa ja en tällä tarkoita euroja.

Asevelvollisuutta ja mahdollista kansalaispalvelusta koskee tiukasti eräs asia: suorittajien on oikeasti koettava asia niin, että tässä tehdään jotain järjellistä hommaa, joka voidaan perustella faktoilla. Piste.

Kansalaispalvelus: jotta touhussa olisi mitään tolkkua, on oltava selvillä TARVE JA TAVOITE. Muuten tuo homma on kuin piimävelliä ja sellaiseen ei kannata aikaa tuhlata kenenkään. Tarve ja tavoite kun on tiedossa, ensin, niin sitten on keinojen vuoro. Ja sitten tapellaan viimeistään rahoituksesta......

Asevelvollisuuden koplaaminen kansalaispalvelukseen ei ole mielestäni oikea tie, ei lainkaan.
 
Mikä on ennuste, että tässä suhteessa päädyttäisiin johonkin myönteiseen kehitykseen. Ja jos ihmeen kautta näin kävisi, niin haluaisiko vasemmistohallituksemme sen siirtää lainsäädäntöön

Ennuste on heikko, käsittääkseni. Laaja, vähintään tuhansia ihmisiä käsittävä toimeliaisuus on perusteltava ja on tiedettävä mihin tarkoitukseen touhua pyöritetään. Mutta kuten yllä totesit, on täysin mahdollista, että tässä kukin puolue puhuu omilleen.

Kansalaispalvelun pitäisi palvella tavoitteita, jotka liittyvät siviiliyhteiskunnan tukemiseen tiukoissa poikkeusoloissa. Se edellyttää laajaa kouluttamista, järjestävää organisaatiota ja tsadaa: rahaa. Nykyajan yhteiskunnassa on harvinaisen vähän tehtäviä, joista selviää ilman kouluttamista. Eikä se poikkeusoloissa muuksi muutu, päinvastoin. On osattava.

En ihmettele yhtään, että pv on halunnut pitää fokuksensa asevelvollisissa.
 
Ennuste on heikko, käsittääkseni. Laaja, vähintään tuhansia ihmisiä käsittävä toimeliaisuus on perusteltava ja on tiedettävä mihin tarkoitukseen touhua pyöritetään. Mutta kuten yllä totesit, on täysin mahdollista, että tässä kukin puolue puhuu omilleen.

Kansalaispalvelun pitäisi palvella tavoitteita, jotka liittyvät siviiliyhteiskunnan tukemiseen tiukoissa poikkeusoloissa. Se edellyttää laajaa kouluttamista, järjestävää organisaatiota ja tsadaa: rahaa. Nykyajan yhteiskunnassa on harvinaisen vähän tehtäviä, joista selviää ilman kouluttamista. Eikä se poikkeusoloissa muuksi muutu, päinvastoin. On osattava.

En ihmettele yhtään, että pv on halunnut pitää fokuksensa asevelvollisissa.

Kuitenkin taitaa olla, että rajalle saadaan vain
images




Koska PV:n joukot ovat tärkeämmissä tehtävissä.

1611996791838.jpeg1611996835331.jpeg
 
Varuskunnissa on nyt nukkarit.


Katso liite: 47277
No niin, tuo näyttää paljon järkevämmältä kuin se alkuperäinen konsepti. On säilytetty kestävät sotilassängyt, sermit tuovat hieman yksityisyyttä ja valot pistokkeineen helpottavat kaikkea. Toki punkan teko hieman vaikeutuu.

Sitä tosin olen pohtinut, että liika yksityisyys on haitaksi ryhmäkiinteyden kannalta. Korona-aikahan on parantanut varusmiesten ryhmäkiinteyttä, koska ollaan pidempiä aikoja kiinni.
 
Luin parlamentaariselle komitealle annettuja lausuntoja. Nämä lukemani lausunnot olivat mielestäni hyviä ja järkeviä, vaikka erosivat jonkin verran toisistaan. Ottaen huomioon heidän olevan toisistaan riippumattomia, olivat heidän ajatuksensa melko samansuuntaiset:
- Päällystöliitto
- Upseeriliitto
- Reservinupseeriliitto
- Reserviläisliitto
- Naisten Valmiusliitto

Ne kaikki edustavat asian itse kokeneita, sen tuntevia ja rajalliset raha-, tila- ja henkilöresurssit tuntevia tahoja.

Kiinnitin huomiota niissä esiintyvään huoleen siitä, että ennen kutsuntaa nuoret miehet ja naiset eivät tiedä tarpeeksi kokonaismaanpuolustuksen tarpeista eikä heidän valinnanmahdollisuuksistaan asepalvelun tai aseettomaan palvelun suorittamiseen. Siviilipalvelun haluttiin hyödyttävän edes jollain tavalla maanpuolistustyötä ilman aseen käyttöä, esimerkiksi palo/pelastustoimessa.

Myös miesten keskeistä tasa-arvoa kaivattiin saman ikäluokan kesken, koska asepalveluun halukkaiden mutta siitä hylättyjen osalle ei ole järjestetty muuta hyödyttävää toimintaa. He eivät ole siis kieltäytyjiä vaan palvelusta hylättyjä - nykyisten kriteerien mukaan noin viidesosa ikäluokasta.

Varsinkaan nuoret naiset eivät saa tarpeeksi tietoa asiasta. Kaikille voitaisiin koulussa järjestää jotain kansalaiskasvatusta asiasta hyvissä ajoin ennen kutsuntaikää.
 
Viimeksi muokattu:
Vapautettu rauhan ajan palveluksesta.

Ja sodan syttyessäkin on miljoona valmiiksi koulutettua jonossa ennen, joten käytännössä vapautettu ikuisesti, ei Turkua kannata enää puolustaa kun kaikki muu on jo menetty.
 
Laitetaan nyt tähän ketjuun... muutama ajatuksenhitu positiivisen kautta, koska juuri tuohon aihetta on.

Nuorempi poika tänään kotiutunut varusmiespalveluksesta, arviona kiitettävästi suoritettu.

Ensiajatukset pojalla olivat:
-tuntuu oudolta, tieto siitä että intti loppu, siviiliä edessä.
-korpinnatsojen saamattomuus jäi ärsyttämään.
-olemme lukuisia kertoja käyneet keskustelua siitä, kuinka Suomen rauhanarmeijan olemassaolo on yksi parhaita takeita halutun rauhanajan jatkolle. Oma-aloitteisesti tämän teeman esiin nosti. Koki varusmieskoulutuksen käymisen mielekkääksi.
-arveli saaneensa itseluottamusta, havainnoidessaan omaa suoriutumisen tasoaan (suhteessa muihin, tietenkin).
-jonkinlaisena loppusaldona harkitsee nyt korkeakouluopintojen lykkäämistä, kriha-koulutukseen ja rauhanturvajoukkoihin hakeutumista.
 
Joku armeijan käynyt nainen vaati mediassa, että naisille pitäisi olla samanlainen asevelvollisuus kuin miehille. Mietitäänpä...

Naisista todennäköisesti 50 % valitsisi sivarin. (Sori jos aliarvioin meidän naisia!) Tämän seurauksena sivarikeskuksessa olisi aivan hirveästi "ämmiä". Tämän seurauksena monet miehet alkaisivat valita sivarin päästäkseen panemaan.

Onko efekti mielestänne merkittävä? Pitääkö siviilipalveluksen järjestelyjä muuttaa, jos naisille tulee asevelvollisuus?
 
Joku armeijan käynyt nainen vaati mediassa, että naisille pitäisi olla samanlainen asevelvollisuus kuin miehille. Mietitäänpä...

Naisista todennäköisesti 50 % valitsisi sivarin. (Sori jos aliarvioin meidän naisia!) Tämän seurauksena sivarikeskuksessa olisi aivan hirveästi "ämmiä". Tämän seurauksena monet miehet alkaisivat valita sivarin päästäkseen panemaan.

Onko efekti mielestänne merkittävä? Pitääkö siviilipalveluksen järjestelyjä muuttaa, jos naisille tulee asevelvollisuus?
Omasta mielestäni naisten asevelvollisuuden voisi jättää 4 kk mittaiseksi, halukkaat sitten pidemmälle. Niin, ei olisi tasa-arvoa, mutta niin ei ole moni muukaan. Sivari sitten normaalina 12 kk pituisena, siinä olisi jo riittävä pituusero.

Naiset voisi toki eriyttää omalle puolelleen sivarissa, jos tuota haluttaisiin estää.
 
Back
Top