Haaskalinnut odottavat raatoa
http://www.hs.fi/talous/a1468460775690
EU-maat ryntäsivät brexit-haaskalle – Suomikin havittelee Britanniasta poistuvia virastoja
Lontoossa sijaitsevat Euroopan pankkiviranomainen ja Euroopan lääkevirasto vaihtavat sijaintia, jos brexit toteutuu. Suuren valiokunnan jäsenten mukaan Suomi on kiinnostunut virastoista.
TALOUS 14.7.2016 11:02
Sebastian Koskinen
HELSINGIN SANOMAT
PHILIPPE WOJAZER / REUTERS, ILKKA MÄKINEN
Kuuntele
Fakta
EU:ssa on 40 erillisvirastoa
Erillisvirastot on perustettu tiettyjä teknillisiä, tieteellisiä tai hallinnollisia tehtäviä varten.
Erillisvirastot on perustettu erityisillä säädöksillä eikä perussopimuksilla kuten varsinaiset toimielimet.
EU:n 40 erillisvirastoa sijaitsevat ripoteltuina unionin 28 jäsenmaassa.
Erillisvirastojen koko ja merkitys vaihtelevat paljon.
Suomella on yksi erillisvirasto, noin 500 henkilöä työllistävä Euroopan kemikaalivirasto.
BRITANNIAN ero EU:sta eli brexit johtaisi siihen, että kaksi Lontoossa sijaitsevaa EU:n erillisvirastoa, Euroopan pankkiviranomainen (EPV) ja Euroopan lääkevirasto (EMA), jouduttaisiin uudelleensijoittamaan.
Suomessakin on osoitettu alustavasti varovaista mielenkiintoa erillisvirastoja kohtaan, vaikka vielä on liian aikaista päättää virastojen kohtalosta, kun brexit ei ole edes astunut vielä voimaan.
Viraston saamisella olisi suuri merkitys jo yksinomaan työllistäjänä: Lääkevalmisteiden myyntilupahakemusten tieteellisestä arvioinnista vastaava Euroopan lääkevirasto työllistää Lontoossa 890 henkilöä. Euroopan keskuspankin pankkivalvonnan kanssa EU:n finanssialan valvonnasta ja sääntelystä vastaava EPV työllistää Lontoossa 160 henkilöä.
Erillisvirastot tuovat isäntämaalle näkyvyyttä ja asiantuntijoita, joten kilpailu niistä tulee olemaan kovaa, toteaa suuren valiokunnan valiokuntaneuvos
Peter Saramo.
Vaikka Britannian EU-ero ei ole vielä astunut voimaan, ovat useat maat osoittaneet jo mielenkiintoa erillisvirastoja kohtaan.
Esimerkiksi Espanjan pääministerin sijainen
Soraya Sáenz de Santamaríailmoitti heinäkuun alussa, että Madridiin on perustettu työryhmä, jonka tavoitteena on turvata Espanjalle jompi kumpi virastoista.
FINANCIAL TIMESIN
EU-diplomaattilähteiden mukaan kiinnostusta Euroopan pankkiviranomaiseen on ilmaissut Puola, joka Britannian tavoin ei kuulu euroalueeseen.
Tarkkailijaroolinsa vuoksi EPV:n sijaintia euroalueen ulkopuolella on pidetty symbolisesti tärkeänä, mikä on tuonut Puolan toiveille vipuvoimaa.
EPV:n uudelle sijainnille on esitetty myös Pariisia ja Frankfurtia, kahta Manner-Euroopan suurinta finanssikeskittymää.
Frankfurtia puoltaisi se, että siellä sijaitsee jo entuudestaan Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomainen (EIOPA). Pariisissa puolestaan sijaitsee Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen (ESMA).
Osa europarlamentaarikoista on Financial Timesin mukaan jo pitkään toivonut, että sekä EIOPA että ESMA yhdessä EPV:n kanssa sijoitettaisiin Frankfurtiin, jolloin EU:lle saataisiin luotua yksi suuri valvontaviranomainen. Saksalaisten europarlamentaarikkojen mukaan Frankfurtia puoltaisi myös Euroopan keskuspankin sijaitseminen kaupungissa.
ERILLISVIRASTOT on perustettu EU:n asetuksella, joten niiden siirrosta päätetään Euroopan unionin neuvostossa parlamentin myötävaikutuksella tehtävällä päätöksellä, johon vaaditaan noin kahden kolmasosan enemmistöpäätös, kertoo Saramo.
EU:ssa on erillisvirastoja yli neljäkymmentä ja niitä on sijoitettu unionin kaikkiin 28 jäsenmaahan. Myös Suomessa on yksi erillisvirasto, Helsingissä sijaitseva Euroopan kemikaalivirasto, joka saatiin Suomeen vuonna 2007.
Yli 500 henkilöä työllistävä kemikaalivirasto otettiin Suomessa ylpeänä vastaan sen jälkeen, kun viisi vuotta aiemmin maahan kaavailtu Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto sijoitettiinkin Parmaan, Italiaan.
Nyt Suomella olisi tilaisuus saada yksi ja epätodennäköisemmin kaksi uutta erillisvirastoa.
Helsingin Sanomien tavoittamat suuren valiokunnan jäsenet pitävät kiinnostusta virastoihin tärkeinä ja Suomen mahdollisuuksia realistisina, mutta toteavat ajankohdan olevan liian varhainen tarkemmille puheille.
”Britannia ei ole antanut vielä edes virallista eroilmoitustakaan. Espanja ja muut maat ovat aika aikaisin ryhtyneet karhunkaatajiksi”, toteaa
Sari Essayah (kd).
Myös Tytti Tuppurainen (sd.) pitää nykytilannetta liian aikaisena keskustella uudelleensijoituksista.
”ESPANJASSA on selvästi lähdetty laukalle. Vielä ei pidä kiirehtiä, mutta jos brexit realisoituu, niin tietysti Suomenkin pitää olla valmis vaikuttamaan keskusteluissa”.
Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) puolestaan pitää Espanjaa EPV:n osalta ”mahdottoman huonona ratkaisuna”.
”Madridissa toimintaympäristö ei olisi turvattu. Etelässä halutaan tasata eroja, kun taas me pohjoisessa lähdemme enemmän vapaakauppa-ajattelusta.”
Anttilan mukaan EMA:n saaminen Suomeen olisi hyvä vaihtoehto, koska Suomessa on jo valmiiksi kilpailukykyistä lääketieteen tutkimusta ja kehitystä. Hän kuitenkin pitää pienen Suomen mahdollisuuksia melko vähäisinä.
”Meillä on vain seitsemän ääntä neuvostossa. Mahdollisuudet riippuvat pitkälti siitä, miten onnistumme käyttämään henkilökohtaisia suhteita EU:n päätöksentekijöiden kanssa.”
Tuppuraisen mukaan Suomen koulutettu ja osaava työvoima sekä jo olemassa oleva infra palvelisivat virastoja hyvin.
”Kun tilanne hahmottuu paremmin, on helpompi arvioida, kumpaa virastoa lähdemme tavoittelemaan. Osaamista meiltä löytyy molemmilta aloilta.”
Kaikki suuren valiokunnan haastateltavat ovat sitä mieltä, että virastojen mahdollinen sijoittaminen Suomeen ei muuttaisi Suomen asemaa EU:ssa. Sen sijaan niiden merkitys olisi työllistävyydessä eli korkean osaamisen virkamiesosaamisen saamisessa ja Suomen brändin ja tunnettuuden vahvistamisessa.
Saramo arvioi, että virastot työllistäisivät satoja ihmisiä paikallisesti. Lisäksi Suomeen tulisi virastojen myötä kymmeniä tai satakunta lähetettyä virkamiestä muista EU-maista.
”Virastot ovat enimmäkseen status-asia maalle, mutta toki ne tuottavat nettotuloa sijaintimaalle työllistämällä hyväpalkkaista väkeä. Kemikaalivirasto Helsingissä esimerkiksi on suuri työnantaja ja myötävaikuttaja Helsingin alueen talouteen.”