Brexit ja sen seuraukset

A. Rinne on ottanut viestinnän perusteet- kurssin jossa luennoitsijoina ovat Pertti Johansson ja Tuomo Valtti...
 
Tuo asia taitaa olla koko oikeuskäsittelyn ydin. Ei se että saako pääministeri sulkea parlamentin, tai tämänkertaisen sulkemisen poikkeuksellinen pituus, vaan se että harhaanjohtiko pääministeri kuningatarta (ja nyttemmin myös korkeinta oikeutta) sulkemisen ensisijaisesta syystä.

Sitäkin on brittilässä ihmetelty että Lissua neuvovassa Privy Councilissa oli läsnä vain Rees-Mogg ja kaksi muuta. Asia ja ulkopoliittinen tilanne kuitenkin aika merkittävä. Toisaalta taitaa olla vanha "perustuslaillinen" perinne että kuningatar tekee juuri kuten pääministeri pyytää eikä lähde tekemään omaa politiikkaa. Joten sikäli sama mikä tsuppari sinne lähetettiin viestiä viemään (paitsi tietenkin respektin ja seremoniallisuuden kannalta).
Juuri tuosta on kysymys. Onko pääministeri huomattavan pitkällä parlamentin sulkemisellaan tavoitellut parlamentin toiminnan estämistä? Parlamentti on pääministerin isäntä eikä päinvastoin.
 
Juuri tuosta on kysymys. Onko pääministeri huomattavan pitkällä parlamentin sulkemisellaan tavoitellut parlamentin toiminnan estämistä? Parlamentti on pääministerin isäntä eikä päinvastoin.
Eikä edes välttämättä ihan tuosta ole kysymys, koska sen voisi lukea poliittiseksi syyksi johon korkein oikeus ei ehkä saisi puuttua; vaan siitä että hallitus ei rehellisesti kertonut tuota syyksi vaan lasketteli luikuria pelkästään hallitusohjelman valmistelun vaatimasta ajasta. Jotkut ainakin ovat arvelleet että jos Johnson olisi kylmästi ilmoittanut sulkemisen syyksi Brexitin toteutumisen varmistamisen, korkein oikeus ei olisi voinut ottaa koko juttua käsittelyyn (vaikka syy olisi katsottu kuinka huonoksi ja ennakkotapaus vaaralliseksi jne.) -- kun ei saisi sekaantua politiikan tekoon.

Joten vielä ei edes oikeastaan tiedetä mikä on "syyte"... Eikä onko oikeudella siihen sitten valtaa puuttua, tai mikä on päätös, tai minkä verran se päätös hallitusta pakottaa... On siinä heillä pohtimista. Uusi rajanveto valtioelimien välille useammassakin mielessä. (En siis minkään sortin juristi ole mutta tämän verran lueskeluista ollut ymmärtävinäni.)

Sekin on siis mahdollista että sulkeminen kumotaan, sitten hallitus tekee sen heti uudestaan, tällä kertaa ilmoittaen syyksi että vituttaa tuo Parlamentin touhu, eikä siihen ole kellään nokan koputtamista. Juu tarvitsisivat meidän hyvän mallin mukaisen oikeuskanslerin... :sneaky:
 
Eikä edes välttämättä ihan tuosta ole kysymys, koska sen voisi lukea poliittiseksi syyksi johon korkein oikeus ei ehkä saisi puuttua; vaan siitä että hallitus ei rehellisesti kertonut tuota syyksi vaan lasketteli luikuria pelkästään hallitusohjelman valmistelun vaatimasta ajasta. Jotkut ainakin ovat arvelleet että jos Johnson olisi kylmästi ilmoittanut sulkemisen syyksi Brexitin toteutumisen varmistamisen, korkein oikeus ei olisi voinut ottaa koko juttua käsittelyyn (vaikka syy olisi katsottu kuinka huonoksi ja ennakkotapaus vaaralliseksi jne.) -- kun ei saisi sekaantua politiikan tekoon.

Joten vielä ei edes oikeastaan tiedetä mikä on "syyte"... Eikä onko oikeudella siihen sitten valtaa puuttua, tai mikä on päätös, tai minkä verran se päätös hallitusta pakottaa... On siinä heillä pohtimista. Uusi rajanveto valtioelimien välille useammassakin mielessä. (En siis minkään sortin juristi ole mutta tämän verran lueskeluista ollut ymmärtävinäni.)

Sekin on siis mahdollista että sulkeminen kumotaan, sitten hallitus tekee sen heti uudestaan, tällä kertaa ilmoittaen syyksi että vituttaa tuo Parlamentin touhu, eikä siihen ole kellään nokan koputtamista. Juu tarvitsisivat meidän hyvän mallin mukaisen oikeuskanslerin... :sneaky:

Asiassa on monenlaisia kiemuroita, mutta pääkysymys taustalla on hyvin yksinkertainen. Sallitaanko sellainen mahdollisuus, että pääministeristä tulee de-facto yksinvaltias.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Asiassa on monenlaisia kiemuroita, mutta pääkysymys taustalla on hyvin yksinkertainen. Sallitaanko sellainen mahdollisuus, että pääministeristä tulee de-facto yksinvaltias.
"Pääkysymys taustalla" on jokaisella erilainen... Toiset näkevät asian noin, toiset taas lievemmin.

Onhan siellä jotain rajoittimia olemassa joita ei vielä käytetty. Vaikka tuo viiden viikon sulku oli jo poikkeuksellinen, aivan tolkuttoman pitkä voisi saada hovin kieltäytymään semmoisesta. Ja kummankin kamarin puhemiehillä on oma oikeutensa kutsua parlamentti uudestaan koolle pääministeristä riippumatta. Sen verran "nuclear option" etteivät helposti käytä.
 
Labourin konferenssissa Corbyn antoi oman esityksensä Brexit-taktiikasta: Labour tukee uutta kansanäänestystä jossa vaihtoehtoina ovat Labourin väsäämä pehmeä "Lexit" ja Remain, mutta puolue ei kampanjoi kummankaan puolesta kuin vasta vaalien jälkeen. Eli ensin vaalivoitto ja pääministeriys, sitten EU:n kanssa Lexitin yksityiskohdat kuntoon, sitten kansanäänestys, sitten valitun ratkaisun hyväksyttäminen parlamentissa, sitten takaisin Brysseliin lyömään lukkoon...

Aika isot olettamukset ja silloinkin aika hiton kiireiseksi menee. Parlamentti on vielä jonkin aikaa suljettuna ja Rinne ilmoitti että EU haluaa toimivan soppariehdotuksen nyt syyskuun loppuun mennessä jotta neuvoston kokous 17. lokakuuta pystyy päättämäänkin jotain. Lokakuun loputtua ei sitten Remainkaan enää onnistu. (Aika paljon ja konkreettista saisi tapahtua jotta vielä yksi jatkoaika myönnettäisiin.)

Eli ei kyllä vaikuta yhtään realistisilta tuon äijän pähkäilyt.

Siellä on vissiin melkein käsirysy päällä kun osa johtoportaasta ja ilmeisesti selvä enemmistö kenttäväestä haluaa avoimesti Remain-leiriin menoa. LibDemien Swinson lähti sille tielle ja puolue on napsinut Labourilta kannatusta aika kovalla tahdilla. (Tuoreessa gallupissa oli neljän kärki Konservatiivit 37%, Labour 22%, LibDem 17%, Brexit 12%. Ihan eri asia sitten miten tuo yleiskuva heijastuisi sikäläisessä vaalijärjestelmässä. Ainakin LibDemin noususuhdanne lisää paikallisia taktikoinnin mahdollisuuksia.)

Tuotakin on juuri nyt mielenkiintoista seurata. Miten käy Corbynin ja lähteekö Labour avoimesti liputtamaan Brexitin peruuttamista? Se pistäisi taas palaset uuteen järjestykseen.

Eihän sitäkään tiedä että tuleeko vaaleja missä kohtaa tuota aikajanaa, ja hallituksen tahdosta vai epäluottamuslauseen kautta, sitten tuosta kakkos-referendumista puhumattakaan.

On sekava paketti, parlamentarismin mallimaassa.
 
Asiassa on monenlaisia kiemuroita, mutta pääkysymys taustalla on hyvin yksinkertainen. Sallitaanko sellainen mahdollisuus, että pääministeristä tulee de-facto yksinvaltias.
UK:saa on de facto yksivaltias, eli monarkki. Kaikki julkinen valta, myös pääministerin valta, tulee hallitsijalta. Lait tulee voimaan ainoastaan jos monarkki ne vahvistaa, ja ns. perustuslaillinen kriisi on valmis, jos hän jättää lain vahvistamatta.
 
UK:saa on de facto yksivaltias, eli monarkki. Kaikki julkinen valta, myös pääministerin valta, tulee hallitsijalta. Lait tulee voimaan ainoastaan jos monarkki ne vahvistaa, ja ns. perustuslaillinen kriisi on valmis, jos hän jättää lain vahvistamatta.
Kyllä, mutta vastavuoroisesti pidetään kunnia-asiana, ettei monarkki sormellaan koske poliittisiin päätöksiin. Näin hänelle on muodostunut tuo valtava hiljainen auktoriteetti.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Alkaa konkretisoitumaan tää jatkuva panen/en pane Englannin parlamentissa. Saavat kohta hoitaa 100 000 brittiä maailmalta kotiin. Jos tuo keikkaa, niinkuin näyttää, niin palaa kiinalaistakin rahaa iso mälli.


 
Kyllä, mutta vastavuoroisesti pidetään kunnia-asiana, ettei monarkki sormellaan koske poliittisiin päätöksiin. Näin hänelle on muodostunut tuo valtava hiljainen auktoriteetti.
Voisikin sanoa että monarkki on de jure se suvereeni hallitsija mutta parlamentti on de facto. Siellä on poliittisissa keskusteluissa ihan yleisenä käyttöterminä "sovereign parliament"; tosin se ehkä viittaa enemmän parlamentin ja hallituksen valta-asetelmaan. (Hallitushan on perinteisesti parlamentin suurimman ja yleensä suoran enemmistön omaavan puolueen asettama. Tämänhetkinen soppa ja kädenvääntö on ihan poikkeustilanne.)

[E: Tulikos veli Mustaruudille banaani? Hieman yllätys... No, rahvas ei näihin puutu. Lahjahevonenhan tämä koko foorumi.]
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Aika isot olettamukset ja silloinkin aika hiton kiireiseksi menee. Parlamentti on vielä jonkin aikaa suljettuna ja Rinne ilmoitti että EU haluaa toimivan soppariehdotuksen nyt syyskuun loppuun mennessä jotta neuvoston kokous 17. lokakuuta pystyy päättämäänkin jotain. Lokakuun loputtua ei sitten Remainkaan enää onnistu. (Aika paljon ja konkreettista saisi tapahtua jotta vielä yksi jatkoaika myönnettäisiin.)

Kehno itse tietää. Jos veikata pitäisi, niin panisin lantin sen puolesta, että jatkoaikoja kyllä myönnellään. Jos on sekaisen oloista Britanniassa tämä veivaaminen, niin ei se ihmeellisempää ole EUssakaan tässä tapauksessa. Irti päästämisen tuska näkyy selvästi ja britit sen tietävät hyvin. Eli veivaaminen jatkunee niinkuin tähänkin asti.

Tuliko veivaamisesta uusi normaali, sekin vielä nähdään. :cool:
 
Ja miten käy Tjäreborgin jos TC konkkaa?
Eipä lennä Tjäreborgille koneet. Tokihan emoyhtiöllä oli ongelmia ennenkin, mutta viimeinen pisara oli brexit. Suurin asiakaskunta eli britit maksavat punnalla ja kerosiini ja hotelli taaloilla ja euroilla. Sitten punta romahtaa. Tässä on ihan sama tilanne, kuin 90-luvun alun markan devalvoinnin kanssa. Ulkomaiset velat pomppaavat. (Tämä vinkiksi niille "erotaan EU:sta ja markka takaisin" - haihattelijoille.)
 
Tjäreborg menee ilmastolakkoon. Maailma pelastuu kun ei lennellä lomille. Briteilläkin on etelärannikkoa, vähän pohjoisempana bristolia ja kaikkee, on hiekkarantoja. Voi matkustaa aina niin osuvasti aikataulussa kulkevilla brittijunilla

kaikki ilmastohuolestuneet, brexitistä ilakoimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä lennä Tjäreborgille koneet. Tokihan emoyhtiöllä oli ongelmia ennenkin, mutta viimeinen pisara oli brexit. Suurin asiakaskunta eli britit maksavat punnalla ja kerosiini ja hotelli taaloilla ja euroilla. Sitten punta romahtaa. Tässä on ihan sama tilanne, kuin 90-luvun alun markan devalvoinnin kanssa. Ulkomaiset velat pomppaavat. (Tämä vinkiksi niille "erotaan EU:sta ja markka takaisin" - haihattelijoille.)

No firmat voivat yrittää suojautua johdannaisilla valuuttariskeistä. Ongelmaksi vaan voi muodostua niiden liikkeellelaskijoiden pystyssä pysyminen?
 
Ja miten käy Tjäreborgin jos TC konkkaa?
Taisi jo konkata? Näköjään 150k matkustelijaa nyt ilman paluulentoa. Dunkirk 2 vitsinä tai ei ihan vitsinä briteissä.

Jossain Tunisiassa hotelli jo antanut Thomas Cookin asiakkaille pekkaa kunnes maksaa hotellin improvisoiman ison lisämaksun. Ei taida olla sumusaarella sama "aina matkavakuutus" -kulttuuri kuin meillä.

Ei tämä kyllä suoranaisesti liity Brexitiin. TC viittasi siihenkin taannoisessa tulosvaroituksessaan, mutta suuret syyt taitaa uiskennella syvemmissä vesissä.
 
Back
Top