Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juuri tuosta on kysymys. Onko pääministeri huomattavan pitkällä parlamentin sulkemisellaan tavoitellut parlamentin toiminnan estämistä? Parlamentti on pääministerin isäntä eikä päinvastoin.Tuo asia taitaa olla koko oikeuskäsittelyn ydin. Ei se että saako pääministeri sulkea parlamentin, tai tämänkertaisen sulkemisen poikkeuksellinen pituus, vaan se että harhaanjohtiko pääministeri kuningatarta (ja nyttemmin myös korkeinta oikeutta) sulkemisen ensisijaisesta syystä.
Sitäkin on brittilässä ihmetelty että Lissua neuvovassa Privy Councilissa oli läsnä vain Rees-Mogg ja kaksi muuta. Asia ja ulkopoliittinen tilanne kuitenkin aika merkittävä. Toisaalta taitaa olla vanha "perustuslaillinen" perinne että kuningatar tekee juuri kuten pääministeri pyytää eikä lähde tekemään omaa politiikkaa. Joten sikäli sama mikä tsuppari sinne lähetettiin viestiä viemään (paitsi tietenkin respektin ja seremoniallisuuden kannalta).
Eikä edes välttämättä ihan tuosta ole kysymys, koska sen voisi lukea poliittiseksi syyksi johon korkein oikeus ei ehkä saisi puuttua; vaan siitä että hallitus ei rehellisesti kertonut tuota syyksi vaan lasketteli luikuria pelkästään hallitusohjelman valmistelun vaatimasta ajasta. Jotkut ainakin ovat arvelleet että jos Johnson olisi kylmästi ilmoittanut sulkemisen syyksi Brexitin toteutumisen varmistamisen, korkein oikeus ei olisi voinut ottaa koko juttua käsittelyyn (vaikka syy olisi katsottu kuinka huonoksi ja ennakkotapaus vaaralliseksi jne.) -- kun ei saisi sekaantua politiikan tekoon.Juuri tuosta on kysymys. Onko pääministeri huomattavan pitkällä parlamentin sulkemisellaan tavoitellut parlamentin toiminnan estämistä? Parlamentti on pääministerin isäntä eikä päinvastoin.
Oli. Thatcherista ja Reaganista tiedä, mutta Kekkosen kun sais takasi!
Eikä edes välttämättä ihan tuosta ole kysymys, koska sen voisi lukea poliittiseksi syyksi johon korkein oikeus ei ehkä saisi puuttua; vaan siitä että hallitus ei rehellisesti kertonut tuota syyksi vaan lasketteli luikuria pelkästään hallitusohjelman valmistelun vaatimasta ajasta. Jotkut ainakin ovat arvelleet että jos Johnson olisi kylmästi ilmoittanut sulkemisen syyksi Brexitin toteutumisen varmistamisen, korkein oikeus ei olisi voinut ottaa koko juttua käsittelyyn (vaikka syy olisi katsottu kuinka huonoksi ja ennakkotapaus vaaralliseksi jne.) -- kun ei saisi sekaantua politiikan tekoon.
Joten vielä ei edes oikeastaan tiedetä mikä on "syyte"... Eikä onko oikeudella siihen sitten valtaa puuttua, tai mikä on päätös, tai minkä verran se päätös hallitusta pakottaa... On siinä heillä pohtimista. Uusi rajanveto valtioelimien välille useammassakin mielessä. (En siis minkään sortin juristi ole mutta tämän verran lueskeluista ollut ymmärtävinäni.)
Sekin on siis mahdollista että sulkeminen kumotaan, sitten hallitus tekee sen heti uudestaan, tällä kertaa ilmoittaen syyksi että vituttaa tuo Parlamentin touhu, eikä siihen ole kellään nokan koputtamista. Juu tarvitsisivat meidän hyvän mallin mukaisen oikeuskanslerin...
"Pääkysymys taustalla" on jokaisella erilainen... Toiset näkevät asian noin, toiset taas lievemmin.Asiassa on monenlaisia kiemuroita, mutta pääkysymys taustalla on hyvin yksinkertainen. Sallitaanko sellainen mahdollisuus, että pääministeristä tulee de-facto yksinvaltias.
UK:saa on de facto yksivaltias, eli monarkki. Kaikki julkinen valta, myös pääministerin valta, tulee hallitsijalta. Lait tulee voimaan ainoastaan jos monarkki ne vahvistaa, ja ns. perustuslaillinen kriisi on valmis, jos hän jättää lain vahvistamatta.Asiassa on monenlaisia kiemuroita, mutta pääkysymys taustalla on hyvin yksinkertainen. Sallitaanko sellainen mahdollisuus, että pääministeristä tulee de-facto yksinvaltias.
Kyllä, mutta vastavuoroisesti pidetään kunnia-asiana, ettei monarkki sormellaan koske poliittisiin päätöksiin. Näin hänelle on muodostunut tuo valtava hiljainen auktoriteetti.UK:saa on de facto yksivaltias, eli monarkki. Kaikki julkinen valta, myös pääministerin valta, tulee hallitsijalta. Lait tulee voimaan ainoastaan jos monarkki ne vahvistaa, ja ns. perustuslaillinen kriisi on valmis, jos hän jättää lain vahvistamatta.
Voisikin sanoa että monarkki on de jure se suvereeni hallitsija mutta parlamentti on de facto. Siellä on poliittisissa keskusteluissa ihan yleisenä käyttöterminä "sovereign parliament"; tosin se ehkä viittaa enemmän parlamentin ja hallituksen valta-asetelmaan. (Hallitushan on perinteisesti parlamentin suurimman ja yleensä suoran enemmistön omaavan puolueen asettama. Tämänhetkinen soppa ja kädenvääntö on ihan poikkeustilanne.)Kyllä, mutta vastavuoroisesti pidetään kunnia-asiana, ettei monarkki sormellaan koske poliittisiin päätöksiin. Näin hänelle on muodostunut tuo valtava hiljainen auktoriteetti.
Aika isot olettamukset ja silloinkin aika hiton kiireiseksi menee. Parlamentti on vielä jonkin aikaa suljettuna ja Rinne ilmoitti että EU haluaa toimivan soppariehdotuksen nyt syyskuun loppuun mennessä jotta neuvoston kokous 17. lokakuuta pystyy päättämäänkin jotain. Lokakuun loputtua ei sitten Remainkaan enää onnistu. (Aika paljon ja konkreettista saisi tapahtua jotta vielä yksi jatkoaika myönnettäisiin.)
Eipä lennä Tjäreborgille koneet. Tokihan emoyhtiöllä oli ongelmia ennenkin, mutta viimeinen pisara oli brexit. Suurin asiakaskunta eli britit maksavat punnalla ja kerosiini ja hotelli taaloilla ja euroilla. Sitten punta romahtaa. Tässä on ihan sama tilanne, kuin 90-luvun alun markan devalvoinnin kanssa. Ulkomaiset velat pomppaavat. (Tämä vinkiksi niille "erotaan EU:sta ja markka takaisin" - haihattelijoille.)Ja miten käy Tjäreborgin jos TC konkkaa?
Eipä lennä Tjäreborgille koneet. Tokihan emoyhtiöllä oli ongelmia ennenkin, mutta viimeinen pisara oli brexit. Suurin asiakaskunta eli britit maksavat punnalla ja kerosiini ja hotelli taaloilla ja euroilla. Sitten punta romahtaa. Tässä on ihan sama tilanne, kuin 90-luvun alun markan devalvoinnin kanssa. Ulkomaiset velat pomppaavat. (Tämä vinkiksi niille "erotaan EU:sta ja markka takaisin" - haihattelijoille.)
Aivan varmasti pyydetään lisäaikaa. Ei ole Boriksellakaan pokkaa lähteä ilman sopimustaEi varmasti tule tapahtumaan. Jos sieltä lisäaikaa pyydetään, niin sitä annetaan ja näytelmä jatkuu.
Taisi jo konkata? Näköjään 150k matkustelijaa nyt ilman paluulentoa. Dunkirk 2 vitsinä tai ei ihan vitsinä briteissä.Ja miten käy Tjäreborgin jos TC konkkaa?