Brexit ja sen seuraukset

Täh ?!?!? Oli Englantia tai ei niin ei missään nimessä!

Katso liite: 10185
Joo ei,

mutta eikö tuo vaadi yksimielisen päätöksen EU:lta. Jos menee läpi, syyttäkää eri maiden hallituksia!


Edit: Rönkkö: EU on myöntymässä Turkin vaatimukseen viisumivapaudesta, kirjoittaa saksalainen Huffpost. Englannin poistuminen heikentää EU:n asemia neuvotteluissa viisumivapauden ehdoista.

Kun lukee uutisen, huomaa, että EU on asettanut ehtoja (mm. terrorismin vastaiset lait olisi nykymuodossaan purettava), johin Turkki ei ainakaan toistaiseksi ole suostunut, joten en olisi vielä huolissani!
 
Viimeksi muokattu:
Ihan heittona voisi sanoa että suomalainen mies harkitsee enemmän kalareissulla vaapun, kuin kansanedustajan valintaa

Tietenkin. Pitää miettiä vaapun uinti ja väri, kulkusyvyys. Pohjakarttaa tutkitaan. Tuulen suunta ja veden lämpötila. Siinä on paljon hommaa.

Äänestyskopissa sitä moni katselee outoja nimiä ja vetäisee jonkun nimen, jonka on kuullut. TV-kuuluttajan tai missin vaikka.
 
Niin, mutta puuteiden ja vikojen korjaaminen onkin eri asia, kuin romuttamoon passitaminen, eli Fixit. Olen samaa mieltä siitä, että nyt on oikea aika puuttua niihin ongelmiin, jotka hiertävät kansaa eniten, mutta tuskin niistäkään on yksiselitteistä käsitystä. Elän ilmeisesti itse etälesuomalaisessa kuplassa, sillä en löydä EU:sta yhtään niin raflaavaa vikaa, että se saisi minut vaatimaan eroa liitosta. Tietysti jos tuo näilläkin sivuilla mainostettu valmisteilla oleva direktiivi vauvojen yöpeitoista ei istu pirtaani, joudun harkitsemaan kantani uudelleen.

En usko että EU:n ongelmia voidaan korjata koska ongelmat eivät ole käytäntöjen vaan rakenteiden tasolla. Korjaus tarkoittaisi käytännössä rakenteiden purkamista ja vallan luovuttamista ja onnea vaan etsimään onnistuneita esimerkkejä tällaisen rauhanomaisesta toteuttamisesta...

EU-parlamentti ja komissio olivat virhe. Niitä ei pitäisi olla olemassa, ainakaan nykymuodossaan. Kun poliitikot pääsevät tuollaisiin asemiin, he alkavat luonnollisesti politisoimaan ja ajamaan ideologiaansa. Mutta on hölmöä kuvitella että suomalaisella ja espanjalaisella demarilla olisi sama ajatusmaailma ja edustaisivat samanlaisia arvoja.
 
Mutta on hölmöä kuvitella että suomalaisella ja espanjalaisella demarilla olisi sama ajatusmaailma ja edustaisivat samanlaisia arvoja.

Jaa, itse en jaa samaa ajatusmaailmaa, enkä arvoja läheskään kaikkien suomalaisten persujen tai "vihervassareiden" kanssa, poikkeuksiakin toki löytyy. Esimerkiksi Jussi Niinistö on hoitanut hommansa suhteellisen tyylikkäästi. Euroopan tulevaisuus on rajat ylittävässä yhteistyössä. Suomen työikäinen väestä supistuu 20 000 hengen vuosivauhtia ja korvaavat ovat hakusessa. Sekä Euroopan parlamentti, Komissio ja muut EU-elimet ovat Suomen kaltaiselle pienelle maalle erinomainen tuki ja turva, sillä kuka kuvittelee, että saisimme pitkään olla rauhassa jos olisimme yksin. Tämän vuoksi myös Naton jäsenyys olisi ensiarvoisen tärkeä!

Euroopan tulevaisuus on hallitussa yhdistymisessä - Carpe Diem!
 
EU-parlamentti ja komissio olivat virhe. Niitä ei pitäisi olla olemassa, ainakaan nykymuodossaan. Kun poliitikot pääsevät tuollaisiin asemiin, he alkavat luonnollisesti politisoimaan ja ajamaan ideologiaansa. Mutta on hölmöä kuvitella että suomalaisella ja espanjalaisella demarilla olisi sama ajatusmaailma ja edustaisivat samanlaisia arvoja.

Käytännössä EU:ta täytyy jotenkin hallita ja nuo ovat siihen mekanismit tilanteessa jossa ei olla liittovaltiossa. Komissiota usein syytetään epädemokraattiseksi koska komissaareja ei valita vaaleilla, samalla kuitenkin unohdetaan se että komissaarit ovat valtioiden demokraattisesti valittujen elimien tehtävään valitsemia, Suomen komissaarina on tällä hetkellä Jyrki Katainen. Komission ja Parlamentin rooleja voitaisiin toki jakaa uudelleen siten että Parlamentti olisi lainsäädännön alkuunpanija ja komissio vaan hallinnon suorittava haara, "executive branch". Tällä hetkellä komissiolla on liikaa valtaa ja Parlamentilla liian vähän, mutta tuo on valtioiden (demokraattisesti valittujen hallitusten) tahto.

Toki pitäisin itse parempana mekanismina USA:n tapaista järjestelmää, mutta tuohon päätyminen varmaan vaatii liittovaltiokehityksen jatkumista. Mikä sinänsä ei olisi huono asia IMHO.

Eurooppa on oikeasti pieni ja ajatusmaailmaltaan hyvin samanlainen paikka. Suuressa kuvassa suomalaisella ja espanjalaisella demarilla on kyllä aika samanlaiset arvot.
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa-Seelannissa asuva sälli pohdiskeli Brexitin valossa, mitä jäi Euroopasta kaipaamaan. Teksti kopioitu luvalla Puskalan Jarmon Facbookista:

Mitä kaipaan EU:sta asuessani Suomen kokoisessa maassa keskellä Tyyntä merta?
- Tuotevalikoimaa. Pienelle markkina-alueelle omine vaatimuksineen ei kannata tuoda tuotteita, joten valinnanvaraa ei ole. Vähän sama kuin Suomessa aikanaan...
- Lääkevalikoimaa. Edelliseen liittyen, mutta todettakoon nyt erikseen että täällä tulee lääkkeet markkinoille noin 15 vuotta Eurooppaa jäljessä hyväksyntien ja markkina-alueen pienuuden vuoksi.
- Turvallisia elintarvikkeita ja kosmetiikkaa. El
intarvikkeista ja kosmetiikasta löytyy mitä ihmeellisimpiä lisäaineita, jotka EU on kieltänyt aikaa sitten. Myyjä myy, kun se kannattaa. Pienellä maalla ei ole yksin resursseja tutkia aineita ja päivittää lainsäädäntöään.
- Sähkölaitteiden kunnollista markkinavalvontaa. Täällä työkäytössä olevien laitteiden "sähköturvallisuus" perustuu sähkömiehen vuosittain tekemään testaukseen, joka maksaa ja on hirveä hässäkkä. Jokainen PC, jatkojohto, kännykkälaturi jne. pitää testauttaa ja tarroittaa! Myynnissä on aivan hirveää paskaa.
- Tutkintojen tunnustamista. YO-todistuksen ja yliopistotutkinnon tunnustamisesta piti maksaa aika paljon ja silti tutkinnot aliarvostettiin.
- Viisumivapautta. Suomella on sentään kahdenvälinen sopimus, joten alkuperäinen viisumin hakeminen ei maksanut mitään, mutta sen siirto uuteen passiin maksoi.
- Helppoja rajamuodollisuuksia. Passijonot ja syyllistävät rajatarkastajan kuulustelut pelkästään Australiassa poiketessa pistää nyppimään, vaikka meillä on pysyvä elinikäinen oleskelulupa passissa.
- Turvallisia kaasulaitteita. Liekinvarmistin ei ole täällä itsestäänselvyys.
- Ympäristönsuojelua. Täällä autolautat ajelevat keltainen rikkisavu piipusta tupruten, 66 prosenttia joista on uimakelvottomia, kodinkoneet ovat energiasyöppöjä, ongelmajätekeräys on olematonta, materiaalin kierrätys tarkoittaa kirpputoreja.
- Laadukkaita vaatteita ja tekstiilejä. Paljon halpatavaraa tulee Aasiasta. Kukaan ei tiedä mitä myrkkyjä väri-, silitys- tai muissa aineissa on käytetty, kun valvontaa eikä standardeja ole.
- Syyhyämättömiä pyykkipulvereita. Jostain kumman syystä marketista saatava Persil tai Surf syyhyttää tai haisee kovasti. Ns. parallel import -kaupoista saa joskus EU-markkinoille tarkoitettua kamaa, joka ei tätä tee. Miksi?
- Tuoteselosteita. Tuota pyykkijauheongelmaa ei pysty itse ratkomaan kun paketissa ei lue mitä siellä sisällä on...
- Maailman suurinta markkina-aluetta yksillä säännöillä. Valmistajan ominaisuudessa EU:n direktiivit ovat taivaan lahja. Selkeät vaatimukset, jotka täyttämällä voit myydä tuotetta 28 maassa. Kaikki nämä standardit ovat saatavilla suomeksi! Jopa Ameriikan ihmemaan osin osavaltiokohtaiset säännöt ovat kirjavat EU:n täsmällisiin direktiiveihin verrattuna.
EU tekee paljon asioita Suomen ja kansalaistensa hyväksi. Näihin asioihin on Suomellakin vaikutusvaltaa. Teknisiin vaatimuksiin vaikutetaan standardointikomiteoiden kautta, joissa istuvat usein näitä asioita tutkivat asiantuntijat. Mm. tämän takia Suomenkin kannattaa sitä tutkimusta tehdä...
Saa kopioda & jakaa. Lisenssi: CC0

Ihan pienenä positiivisena puolena voisi mainita senkin että EU on toteuttanut hyvin alkuperäinen tarkoituksensa.

Siis ylläpitää rauhaa Euroopassa. Ymmärrettävästi nykyihmisiltä on jo unohtunut että 1900-luvun alkupuolella käytiin kaksi äärimmäisen tuhoisaa sotaa jossa molemmilla kerroilla Euroopan valtiot sotivat keskenään. Tuhot olivat järjelläkäsittämättömän valtavat.

Nimittäin olisi voitu valita toinenkin vaihtoehto..mutta sen toisen sodan jälkeen Euroopan turvallisuus-/talouspoliittisia rakenteita ryhdyttiin kehittämään Hiili-ja Teräsunioni/EEC/EU vaihtoehdon pohjalta. Aikaa ei voida kelata taakse päin. Jäi ikuisesti näkemättä miten olisi käynyt jos olisi valittu erilainen kehityspolku.

Mutta tulevilla sukupolvilla (ehkä osin nykyisillä nuoremmilla) on kenties mahdollisuus valita uudenlainen kehityspolku Eurooppaan. Ainakin osalla kansalaisista löytyy siihen suurta halukkuutta. Eikä myöskään Putin/Venäjä ole piilotellut muutoshalujaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehto?

anarchist.jpg

Entä toinen vaihtoehto?

12bea7a5b8cd2533e46361fedea048f7.jpg


Vaikeistakin ajoista huolimatta tärkeintä on pitää lippu korkealla.
 
Brexit voi viivästyä useasta syystä (ja sitä ehkä haetaankin, jotta keksitään mitä oikein tehdään):
Alla mainitaan äänestystuloksen huomioimatta jättämisen, parlamentin eriävän tahdon, skottien eston, uudelleenäänestyksen tai sitten vain ajanpeluun (artikla 50:een liittyen).
Tuumailin, että ajanpeluuta voi harrastaa myös muuten ennen tätäkin; ensin vatuloidaan uuden pääministerin valinnassa, sen jälkeen puolue ei tuekaan uutta pääministeriä Brexit-ilmoituksen jättämisessa joka ei ilman tukea halua noin isoa juttua päättää ja taas etsitään uutta pääministeriä tai sitten puolue vain kärsii loikkareista niin paljon, ettei ilmoitusta onnistuta jättämään ja jopa puolueen hajoaminen voi tulla vastaan vaihtoehtona. Pian onkin jo uudet vaalit ja siinä otetaankin teemaksi Brexit or not ja ikäänkuin sivuutetaan koko äänestys, kun tuoreempi äänestystulos tuli voimaan (mutta ei tarvitse todeta että kansanäänestystä ei olisi huomioitu/huomioida, ehti vain tulla uudet vaalit ja kansa päätti nyt näin).
Toisaalta aina politiikasta löytyy tarpeeksi halukkaita saamaan nimensä historiankirjoihin pääministerinä, seurauksia ei välttämättä tarvitse olla kuuntelemassa ja tarjolla on nyt melkoisen merkittävä "vallan kahva".
Saksalaislehti Die Zeit listasi viisi mahdollista skenaariota, jotka kaikki johtavat Ison-Britannian pysymiseen EU:n jäsenenä.

Hyvin pian Ison-Britannian kansanäänestyksen tuloksen selviämisen jälkeen on mediassa esitetty erilaisia spekulaatioita siitä, ettei kansanäänestys lopulta johtaisikaan Ison-Britannian EU-eroon. Saksalaislehti listasi viisi vaihtoehtoista skenaarioita, jossa Britannia säilyy unionissa.

1. Britannian hallitus jättää kansanäänestyksen tuloksen huomiotta
Britannian EU-eroprosessin aloittaminen vaatii Lissabonin sopimuksen artikla 50:n virallista aktivoimista. Pääministeri David Cameron on ilmoittanut, ettei itse aio tätä tehdä.

Die Zeit -lehti arveleekin, että brittihallituksessa yritetään nyt pelata aikaa. Teoriassa olisi kuitenkin mahdollista, ettei artikla 50:tä koskaan käynnistettäisi. Tämä voisi kuitenkin aiheuttaa maahan poliittisen kriisin.

2. Parlamentti estää brexitin toteutumisen
Suurin osa brittikansanedustajista kannattaa maan EU-jäsenyyttä. Maan yleisradioyhtiö BBC:n mukaan vain 159 maan 650 kansanedustajasta kannattaa brexitiä.

Tähän mennessä kuitenkin vain muutama skotlantilainen edustaja on ilmoittanut aikovansa äänestää EU-eroa vastaan. Pääministeri Cameron varoitti parlamenttia kansanäänestyksen tuloksen huomitta jättämisen seurauksista. Monille edustajille se voisi tarkoittaa vakavia ongelmia omassa vaalipiirissä.

3. Skotit estävät EU-eron
Suurin osa skotlantilaisista äänesti kansanäänestyksessä EU-jäsenyyden puolesta. Lisäksi Skotlannin pääministeri Nicola Sturgeon on esittänyt, että Skotlannin parlamentti voisi estää brexitin toteutumisen. Samalla hän on myös uhkaillut uudella kansanäänestyksellä Skotlannin itsenäistymisestä. Sturgeonin uhkausten oikeudellista pitävyyttä ei ole kuitenkaan kyetty vahvistamaan.

Teoria Skotlannin veto-oikeudesta perustuu siihen, että Skotlannin alueparlamentilla on osittainen itsemääräämisoikeus tietyillä politiikan osa-alueilla. Yksi niistä on EU-lainsäädännön soveltaminen Skotlannissa.

Saksalaislehden mukaan kysymys on viime kädessä valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden ratkaistava.

4. Britit muuttavat mieltään ja äänestävät uudestaan
Juridisesti EU-eroprosessi kestää vähintään kaksi vuotta. On mahdollista, että mielipideilmasto Isossa-Britanniassa ehtii sinä aikana muuttua. Cameronin erottua maassa voi olla edessä uudet parlamenttivaalit. Sen jälkeen edelliset sitoumukset eivät enää yksiselitteisesti päde.

Jotkin puolueet Liberaalidemokraatit etunenässä, voisivat ottaa vaaliteemaksi uuden kansanäänestyksen järjestämisen.

Toinen vaihtoehto on konservatiivien puheenjohtaja- ja pääministerikandidaatti Theresa May, joka vastusti alunperin EU-eroa. Miljoonat nimet kansalaisaloitteessa uuden kansanäänestyksen puolesta eivät ehkä vaikuta David Cameroniin tai Boris Johnsoniin, mutta Theresa Mayhin ne voisivat vaikuttaa.

5. Ajan pelaaminen
Lehden mukaan on olemassa viideskin vaihtoehto. Nimittäin se, että Ison-Britannian hallitus aloittaa viralliset eroneuvottelut, muttei niitä koskaan saada päätökseen.

Artikla 50:n mukaisen eroprosessin pidentäminen vaatii kaikkien 27 EU-jäsenmaan hyväksynnän. Teoriassa yhdenkin kieltäytyminen voisi johtaa siihen, että neuvottelijoilta loppuu aika kesken, eikä brexitiä saada koskaan maaliin.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/die-zeit-tassa-5-syyta--miksi-brexitia-ei-ehka-tapahdu/zbu4nV8i
 
Jaa, itse en jaa samaa ajatusmaailmaa, enkä arvoja läheskään kaikkien suomalaisten persujen tai "vihervassareiden" kanssa, poikkeuksiakin toki löytyy. Esimerkiksi Jussi Niinistö on hoitanut hommansa suhteellisen tyylikkäästi. Euroopan tulevaisuus on rajat ylittävässä yhteistyössä. Suomen työikäinen väestä supistuu 20 000 hengen vuosivauhtia ja korvaavat ovat hakusessa. Sekä Euroopan parlamentti, Komissio ja muut EU-elimet ovat Suomen kaltaiselle pienelle maalle erinomainen tuki ja turva, sillä kuka kuvittelee, että saisimme pitkään olla rauhassa jos olisimme yksin. Tämän vuoksi myös Naton jäsenyys olisi ensiarvoisen tärkeä!

Euroopan tulevaisuus on hallitussa yhdistymisessä - Carpe Diem!

Juuri näin.

Suuruuden ekonomia toimii. Euroopassa ei ole niin suuria yksittäisiä valtioita joilla yksinään olisi riittävät resurssit toimia globaalissa ympäristössä..USA, Kiina, Intia ovat sekä asukasmäärältään (=kuluttajamarkkinapotentiaali jne.), taloudellisilta ja tuotannollisilta resursseiltaan liian suuria kilpailijoita. Ehkä Saksa voisi kitkutella jollain tavoin yksinäänkin kuten esim. Japani osittain tekee.

Yhtenäisenä Unionina Eurooppa on johtava talousmahti maailmassa. Yhdessä USA:n kanssa EU kykenee kehittämään ja ylläpitämään ns. läntisen maailman demokratiaan ja vapaaseen markkinatalouteen perustuvia yhteiskuntajärjestelmiä. Pienemmilläkin jäsenmailla on mahdollisuus säilyttää, globaalin talous- ja turvallisuuspolitiikan ohella, oma itsenäinen määräysvaltansa, kansalliset itsenäiset hallintonsa, valtiollisen suvereniteettinsä jne.

Vaihtoehtona edellä mainitulle demokraattiselle hallintorakenteelle on tietenkin erilaiset diktatuurit ja viime kädessä väkivaltaan perustuva voima-/valtapolitiikka..
 
Jeees .... kohta saadaan nauttia 20 000 000 jihadistin piirileikeistä ihqussa eurostoliitossa. Ei se mitään ... alkais vaan jo ....
Mitäs luulisitte, koska eu-kalenteri nollataan ja alkaa vuosi 0?


Sitä ennen käyn kalassa, kun vielä ehtii. Harmaat pilvet, vesi jo 18 graadia. Pari vesipisaraa. Siniselkäinen sopivan rytmikäs vaappu oranssilla mahalla olkoon valintani.

Jos vielä ehtisi fileoida ja paistaa, ennen kuin muslimit ovat enemmistö Arkadianmäellä ja. sotkamolaisesta minareetista kuuluu joikuna kun joku kaavussaan kutsuu rukoukseen.
 
:solthum:

lainaus kirjoituksen kommenteista:

Jorma Jaakkola 30.6.2016 11:49
Kiitos kirjoituksesta!

Viimeiseen lauseeseen "Ellei päättäjiä vaihtamalla saada sitten aikaan enemmistöhallitusta, joka sitoutuu Suomen euroeroon." kommentti:

Ei tarvita enemmistöhallitusta, vaan kansalle on tiedotettava, että Suomen liittäminen ETA:aan, EU:hun ja euroon oli valtiopetos. Rikos, joka ei vanhene.

Tämän toteamiseen ei tarvita kansalaisaloitettakaan.

Eduskunnan ETA-päätös 27.10.1992, salaiset vuoden 1993 asiakirjat joulukuulta 1993 ja Korfun sopimuksen (Liittymissopimuksen) sisältö eivät kestä päivänvaloa.

Valtiopetokset toteamalla Suomi palaa Suomen valtiosääntöön ja lakiin, joka on kirjoitettu opukseen nimeltä "Suomen Laki 1992".


Brexitin merkitys eurolle ja euromaille
30.6.2016 11:37 Henri Myllyniemi
http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/219398-brexitin-merkitys-eurolle-ja-euromaille


Brexit-kansanäänestyksen jälkeen maltillisempi lähestyminen itse Lissabonin artikla 50 tekoon on palautumassa. Se on nähty niin markkinoiden hinnoittelussa ja poliittisissa ulostuloissa. Huolet Ison-Brtitannian talouskurimuksesta ovat mielestäni liioiteltuja. On mielekkäämpää pohtia yhteisvaluutta euron tulevaisuutta, ei vähintäänkään siksi, että Suomi on yksi euromaa.

Olen samaa mieltä siitä kansantaloustieteen professori Vesa Kanniaisen kanssa siitä, että EU on kutakuinkin epäonnistunut surkeasti kaikkien sen suurten haasteiden edessä. Olen samaa mieltä hänen kanssaan myös siitä, että yhteisvaluutta on epäonnistunut rahakokeilu. Olen sitä mieltä, että se tulisi purkaa nopeasti ja hallitusti. Myönnän, ettei näin varmaankaan tehdä ainakaan aivan lähitulevaisuudessa. Kokeilu hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa, ja mitä myöhemmin se tapahtuu, sitä hallitsemattomampi erosta tulee. Ei 90-luvun alussakaan aiempaa valuuttakokeilua lopetettu ennen kuin se vain romahti.



Euromaiden ylivalta EU:ssa

Iso-Britannia on vielä toistaiseksi suurin EU-maa, ja se ei kuulu euromaihin. Saarivaltakunnalla oli ja on elinikäinen optio jäädä pois rahaliitosta. Toinen tällainen maa on Tanska. Periaatteessa muiden euroon kuulumattomien EU-maiden tulisi liittyä yhteisvaluuttaan. Haluja on kuitenkin niukalti.

EU ei ole tähän asti liiemmin painostanut euroon kuulumattomia EU-maita liittymään rahaliittoon. Liittymispaine voi kuitenkin kasvaa, sillä ennen brexitiä myös niin sanottu kahden kerroksen EU oli aivan varteenotettava vaihtoehto. Brittien artikla 50:n jälkeen "tiiviimpi Eurooppa" tulee mitä todennäköisimmin tarkoittamaan euromaita. Brysselin hallintokoneisto voi laatia direktiivejä ensisijaisesti katsoen euromaiden etua.

Mikäli liittymispaine ei kasva, ja Brysselissä toteutetaan lähinnä euromaiden etua, voi käydä niin, että euroon kuulumattomien maiden paine erota koko EU:sta kasvaa.

Tämän liittymispaineen määrä onkin tällä haavaa se oleellisin tekijä, jota pitäisi pyrkiä havannoimaan. Se voi olla helppoa, kuten esimerkiksi Puola on ilmoittanut, ettei maa ole aikeissa liittyä euroon. Näiden jäsenmaiden viestintä ei välttämättä ole näin suorasukaista.



Saksan ja Ranskan kädenvääntö

Euroalueen kaksi suurinta maata eivät ole aivan yksimielisiä siitä, mihin suuntaan euromaiden tulisi kulkea. Yhteisymmärrys koskee toki sitä, ettei aiemmalla mallilla voida jatkaa. Muutoksiin kuuluvat muun muassa pankkiunioni, EVM ja talouskurisopimus.

Ranska haluaisi lisää yhteisvastuuta euromaiden välille. Saksa tätä ei halua. Saksan tukijoukkoihin voi laskea euromaiden valtiovarainministereistä kootun euroryhmän puheenjohtaja Jeroen Djisselbloemin. Djisselbloem totesi brexit-äänestyksen jälkeen, että euromaiden tulisi nyt keskittyä viemään vireillä olevat muutokset loppuun. Hänen mukaansa euromaille ei sovi juuri nyt lisäuudistukset, koska EU on niin epävakaalla pohjalla.

Djisselbloem ymmärtää eurokriittisen kansanosan tuottavan hankaluuksia päätöksentekoon. Mitä tiuhempaan tahtiin uudistuksia taotaan, sitä useampi kansalainen alkaa äänestää EU:lle lisää hänen mainitsemaa "epävakautta".

Suomen kannalta isojen euromaiden kädenvääntö on merkittävä. Suomalaisten enemmistö ei kannata yhteisvastuun lisäämistä. Suomalaisten tyytymättömyys euroon voisi siten kasvaa Ranskan linjan voittaessa.

Voisi siis ajatella, että Suomi kuuluisi mielummin Saksan leiriin. Kokonaan eri kysymys on, että onko tämä järkevää. Nimittäin Saksan linjan voittaessa eräänlainen tiukka talouskurilinja jatkuu, ja kenties voimistuu entisestään. Tämä luo suuren haasteen pienelle ja avoimelle kansantaloudellemme. Yhdessä kädessä meillä on euron rahapoliittiset kahleet. Toisessa kädessä sitten Saksan linjan finanssipoliittiset kahleet.



Suomen kiperä asema

Ranskan ajaman linjan talousvaikutuksia on nykyhetkellä on vaikea laskea. Esimerkiksi yhteinen talletussuoja voisi merkitä tuntuvaa lisälaskua jo esimerkiksi italialaispankkien horjuessa. EU kielsi eurokriisin pitkittyessä jäsenmailta omien pankkien pääomittamisen.

Italiassa jouduttiin ratkaisuun, jossa maan isot finanssiyritykset kasasivat noin viiden miljardin euron hätärahaston vaikeuksissa oleville pienille pankeille (niin sanottu Atlas-rahasto), mutta sen vaikutusta ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua menestykseksi. Rahasto oli aivan liian pieni.

Käytännössä Italia voisi hakea avustusta EVM:ltä, jolloin Suomelle tuleva pääomituslasku tulisi sitä kautta. Kyseinen lasku voi vielä kasvaa ajan myötä. Näin on käynyt Kreikan saaman rahoitustuen kanssa: lainakorkoja on laskettu ja takaisinmaksuaikaa venytetty vuosikymmenten taakse. Inflaation vuoksi diskontattu arvo laskee. Toki juuri tällä hetkellä mainittua inflaatiota ei ole, mutta sen ennustaminen vuosikymmenten ajalla on puhtaasti auguurien ja oraakkelien puuhaa.

Suomi voisi kuitenkin tulevaisuudessa saada Ranskan linjan voittaessa tuiki tarpeellinen pelastusrengas. Tähänkin oletukseen sisältyy kuitenkin myös toinen olettamus. Rahaliiton tulisi jatkua myös tulevaisuudessa.

Saksan linjan voittaessa raha- ja finanssipolitiikan kahleet alkaisivat hiertää. Tämä asettaa Suomen talouden tällä hetkellä vaikeaan asemaan. Suomen tulisi sisäisellä devalvaatiolla saada kansantalous nopeasti tuottavaksi ja kilpailukykyiseksi.

Tällä hetkellä tuottavuusvajetta paikataan velkarahoitukselta. Suomi on jo lukemissa ylittänyt Maastrichtin kasvu- ja vakaussopimuksen rajat, koska maamme velka suhteessa kansantuotteeseemme on ylittänyt 60 prosentin sallitun rajan. Euroopan komissio on kuitenkin katsonut velkalastin määrää läpi sormien nopeasti kehitetyllä verukkeella. Suomen osallistuminen eurokriisitalkoisiin on "vähennyskelpoinen" kuluerä.

Vaikeinta on kuitenkin saada työmarkkinat joustaviksi. Sitä tarvitaan, koska valuuttakurssi ei jousta tarpeidemme mukaan. Jo nähdyn kilpailukykysopimuksen etenemisvaihetta tulkiten on pakko todeta, ettei tähän ole juuri haluja. Pakkoleikkaukset ja -veronkorotukset valtion talouden tasapainoittamiseksi ovat poliittisesti epämiellyttäviä tehtäviä. Vaihtoehtoja ei juuri ole. Päättäjiä vaihtamalla nuo kahleet eivät katoa.

Ellei päättäjiä vaihtamalla saada sitten aikaan enemmistöhallitusta, joka sitoutuu Suomen euroeroon.

 
EU-parlamentti ja komissio olivat virhe. Niitä ei pitäisi olla olemassa, ainakaan nykymuodossaan. Kun poliitikot pääsevät tuollaisiin asemiin, he alkavat luonnollisesti politisoimaan ja ajamaan ideologiaansa. Mutta on hölmöä kuvitella että suomalaisella ja espanjalaisella demarilla olisi sama ajatusmaailma ja edustaisivat samanlaisia arvoja.

Eikö sitä kutsuta demokratiaksi, että vaaleilla valitut poliitikot politikoivat ja ajavat tavoitteitaan, joita lupasivat äänestäjille?

Monissa, toki ei välttämättä kovin vakavasti otettavissa, puheenvuoroissa verrataan EU:ta Neuvostoliiton totalitariseen järjestelmään ja puhutaan EUsta diktatuurina.

Mikä olisi sitten hyvä järjestelmä EU:n hallinnointiin, kun demokratiakin nähdään diktatuurina?

On hyvä muistaa, että pelkissä jäsenvaltioiden välisissä väännöissä Saksa vie ja muut vikisevät.
 
Sitä ennen käyn kalassa, kun vielä ehtii. Harmaat pilvet, vesi jo 18 graadia. Pari vesipisaraa. Siniselkäinen sopivan rytmikäs vaappu oranssilla mahalla olkoon valintani.

Jos vielä ehtisi fileoida ja paistaa, ennen kuin muslimit ovat enemmistö Arkadianmäellä ja. sotkamolaisesta minareetista kuuluu joikuna kun joku kaavussaan kutsuu rukoukseen.
:D:D:D
:solthum:
 
Jaa, itse en jaa samaa ajatusmaailmaa, enkä arvoja läheskään kaikkien suomalaisten persujen tai "vihervassareiden" kanssa, poikkeuksiakin toki löytyy.

...mutta etpä sinä ole heidän kanssaan samassa puolueessakaan, vai oletko?

Euroopan tulevaisuus on rajat ylittävässä yhteistyössä. Suomen työikäinen väestä supistuu 20 000 hengen vuosivauhtia ja korvaavat ovat hakusessa. Sekä Euroopan parlamentti, Komissio ja muut EU-elimet ovat Suomen kaltaiselle pienelle maalle erinomainen tuki ja turva, sillä kuka kuvittelee, että saisimme pitkään olla rauhassa jos olisimme yksin.

Jep, neliväriesitteestä kopioidulla liturgiallahan homma selviää.
 
Eikö sitä kutsuta demokratiaksi, että vaaleilla valitut poliitikot politikoivat ja ajavat tavoitteitaan, joita lupasivat äänestäjille?

Mutta näinhän EU-parlamentti ja komissio eivät toimi. En minä ole koskaan saanut äänestää vaaleissa joissa on valittu Juncker tai Schultz tai Pittella. On hölmöä, että italialaiset ja saksalaiset jne valitsevat poliitikot ajamaan myös Suomen sisäisiä asioita joista he eivät mitään ymmärrä.
 
Mutta näinhän EU-parlamentti ja komissio eivät toimi. En minä ole koskaan saanut äänestää vaaleissa joissa on valittu Juncker tai Schultz tai Pittella. On hölmöä, että italialaiset ja saksalaiset jne valitsevat poliitikot ajamaan myös Suomen sisäisiä asioita joista he eivät mitään ymmärrä.

MEPpeejä äänestetään suoraan, Neuvoston muodostaa valtioiden päämiehet ja komission valitsevat jäsenmaiden hallitukset. Eli olet kyllä saanut äänestämällä vaikuttaa sekä parlamentin, neuvoston ja komission muodostamiseen.
 
Back
Top