Tämä. Ovatko muka parhaiten toimivat monikansalliset firmat sellaisia, että jostain omistajamaan pääkonttorista soitetaan linjaukset ilmoitusasiana liiketoiminnoille tytäryhtiömaihin. No eivät, ainakaan minun mielestäni, vaan sellaisissa ymmärretään jättää paljon toimintavapautta paikalliselle johdolle. Kaiken lähtökohta on se, mitä kansalaiset kokevat ensisijaisesti olevansa. Itse koen olevani ensisijaisesti suomalainen, toissijaisesti pohjoismainen ja kolmanneksi (vasta?) EU-kansalainen. Tämä ei tarkoita etteikö EU-kansalaisuudella olisi minulle arvoa, mutta jos Suomen ja EU:n etu olisi ristiriidassa, niin EU saisi kyllä mennä, ei Suomi. Näin ajattelee ehdoton valtaosa muistakin EU-kansalaisista oman maansa (tai jopa alueensa, tyyliin Katalonia) ja EU:n suhteista.
Täällä on sanottu, että espanjalainen demari olisi ajatusmaailmaltaan pitkälti samanlainen kuin suomalainen. Minä en vain oikein usko, että se espanjalainen demari välttämättä on tästä samaa mieltä
Uutisvirta saa kyllä epäilemään virallista oikeiden länsimielisten (tm) totuutta nimenomaan
Suomesta Putinin sylikoirana.
"Germany's Steinmeier favours gradual phasing-out of Russia sanctions"
http://uk.reuters.com/article/uk-ukraine-crisis-germany-steinmeier-idUKKCN0Z50BJ
"French National Assembly Votes to Lift Russian Sanctions"
http://europe.newsweek.com/french-national-assembly-votes-lift-russian-sanctions-453791?rm=eu
"Italy's Demand Delays Extension Of EU Sanctions Against Russia"
http://www.rferl.org/content/italy-demands-eu-sanctions-russia/27815291.html
Minäpä kv-instituutioihin impiwaaralaisen epäilevästi suhtautuvana turvenuijana väitän, että
toisin kuin useimmat EU:n mahtimaat (etenkin kun brititkin nyt ilmoittivat että "cheerio"), Suomi on vahvasti, vakaasti läntisessa rintamassa Venäjää vastaan, ihan riippumatta Fennovoimasta, Esko Ahosta venäläispankin hallituksessa, Jokerien myynnistä Putinin kavereille ja Amanda Harkimon tissivaon vilkkumisesta Pietarilaisessa jäähallissa. Venäjän naapurimaana meillä olisi kyllä kaikki edellytykset olla huomattavasti enemmän "rähmällään" sinnepäin, katsokaa nyt vaikka tiettyjä Itä-Euroopan maita, jotka ovat aivan Moskovaan päin kallellaan vaikka ovat EU-pöydissä, NATO-pöydissä ja vaikka missä pöydissä mukana. Joku Juho Eerolan aivopieru ja SDP:n Heinäluomien ja vastaavien änkyröinti on taustaääntä, jolta ei demokraattisessa valtiossa voi tai pidäkään välttyä.
EU:n johtomaan Saksan angstisen ongelmainen Venäjä-suhde on tiedossa. Milloin Ranska ja Italia viimeksi taistelivat maidensa puolesta Venäjää vastaan?
Kyllä Cameron on varmasti tiennyt, että Brexit on ihan aito vaihtoehto. Jos hän kuvittelisi, että se syöksee Britannian pohjattomaan kuiluun, niin en usko että hän olisi uskaltanut EU-kriittisenä EU:n kannattajanakaan lähteä tähän touhuun. Cameronin perheellä lienee ollut aiemminkin varaa ostaa leikkeleitä leipiensä päälle. Samoin läheskään kaikki Brexit-äänestäjät eivät ole mitään duunariluokan pölöjä jotka ovat ahdistuneet "puolalaisista putkimiehistä", vaan joukossa on hyvinkin vakuuttavan oloista väkeä. Tiedossa on, että Brexitistä ehkä pahiten kärsivällä postinumeroalueella Lontoon Cityssä äänestettiin Bremainia 75% osuudella. Mutta entäpä se 25%, onko Cityssä noin paljon alaluokan rasisti-ääliöitä, ovatko nämä pankkiosakkeita shortanneita hurjapäitä vaiko kenties niin, että jopa siellä n. 25% ihan oikeasti kannatti tätä hyppyä tuntemattomaan?
Olen sitä mieltä että Britannia teki väärän valinnan, mutta sen kuittaaminen pelkkänä idiotismina on idiotismia.