Dassault Rafale

Kun vertaa myöhempiin hinta-arvioihin niin helppo nähdä, että oltu liikkeellä takki auki hinnan suhteen.
Tuli tossa luettua noita artikkeleja lisää, ja jotkut mainitsi tolle 126 Rafalen diilille hinnaksi 12-20 miljardia dollaria. Jos nyt lähtee miettimään niin tämä sopimushan sitten varmaankin olisi tässä muodossaan olut sen 20 miljardia 126 koneesta. Pikkaisen alle kolmasosa (36) tuosta 126 Rafalesta Intia sitten loppujen lopuksi hankki 7 miljardin hintaan eli kolmasosahintaan.
 
Government publications pertaining to the program published on Nov. 16 have revealed the defense ministry has requested DKK16.374 billion ($2.62 billion) to buy the 27 F-35As, engines, four simulators and a pool purchase of spares, support equipment, modification work and upgrades up to 2026.

Tämän hetken kurssilla 16,374 Mrd Tanskan kruunua on aika tasan 2,2 miljardia euroa. Kappalehinta olisi huomattavan paljon alle 80M€, koska tuossa on nuo simulaattorit, varaosat, laitteisto ja päivitykset (4?).
 
Tämän hetken kurssilla 16,374 Mrd Tanskan kruunua on aika tasan 2,2 miljardia euroa. Kappalehinta olisi huomattavan paljon alle 80M€, koska tuossa on nuo simulaattorit, varaosat, laitteisto ja päivitykset (4?).
Niinpä, ja viimeisessä SAR-raportissa lentotuntihinta 17 000$.

Vaikka koneesta olisimme eri mieltä, voinemme todeta että HX:n kannalta erinomaisen hyvää kehitystä. Laittaa isoa painetta kilpureille.
 
Jep, nykykurssilla USD80M on noin 68M€. Oleellista tässä ehkä on se, jos Lockheed on luvannut 4 tai 4.1 päivitykset tuohon em. hintaan mukaan. Toivottavasti mahdollisine rautapäivityksineen. Paine F-35:n kohdalla on joka tapauksessa saada ulosmyyntihinta alas, ja katteet otetaan myöhemmin elinkaaresta. Samasta Roussef moitti Dassaultia.
 
Rafaleen tulossa F4.2:ssa 2025 mennessä GaN sekä tutkaan, että SPECTRAan (EW). Lisäksi hiukan MADLin tapainen IFDL, pohjautuen mm. ESSOR-ohjelman kehitystyöhön (tässä on Suomi/Bittiumkin ollut mukana pitkään kun sdr-radioita koskee).

“For the same volume, GaN technology will offer an expanded bandwidth, more radiated power and an even easier ability to switch from one mode to another, or from one functionality to another. With the same antenna, we will be capable of generating combined, interleaved radar, jamming and electronic warfare modes as part of an electronic attack mission.
“GaN emitters will not be restricted to the radar and they will also equip the Spectra suite. For example, for the antennas in the wing apexes, ahead of the canard foreplanes, we could obtain a very quick emission/reception cycle, either saving some volume or augmenting radiated power.
On Tranche 5 Rafales, we will have at our disposal twice the amount of transmitted power for the radar and jamming antennas.

Over the coming months, Spectra will be improved, with bandwidth extensions for the detectors and jammers to cover lower and higher frequency bands, thus providing an instantaneous reaction against any type of pop-up threat.
“Our objective here is to obtain extremely accurate RF emitter geolocation and 3D tracking, including of airborne radars,” said the programme director. “The capabilities of a single Rafale to locate and track a threat without resorting to traditional, but timeconsuming, methods of triangulation or of bearing measurements along the aircraft’s flight path will be significantly improved.

* Improved net-centric capabilities (New data links, satcom)
* RBE-2 AESA upgrade
* SPECTRA upgrade
* OSF IRST (New IR channel for the OSF) - ilmeisesti osana Intian kauppaa
* M88 engine upgrade (AB thrust > 8 T)
* Mica NG missile integration
* AASM missile upgrade
https://rafalenews.blogspot.fi/2017/03/rafale-f4-standard-launched.html

EDIT: kolme laadukasta lehtiartikkelia Rafalesta - must read! http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=26245&sid=43225d94a518bec5e634073aef3d7607 & http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=26246&sid=43225d94a518bec5e634073aef3d7607 & http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=25484
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä tarkennus, C ja N-mallit poistuvat kokonaan 2020-2021. Myös D-mallin koneiden määrä vähenee 2020-luvulla kun vanhempia poistetaan.

Air Internationalissa oli äskettäin artikkeli jonka mukaan AdA pyrkii lisäämään taistelukoneiden määrää, syynä odotettua kiivaampi operaatiotahti. Rafalejen toimituksia ei kuitenkaan haluta/voida nopeuttaa, joten lisääminen tapahtuisi pitämällä enemmän Mirageja käytössä. D-malleja modernisoitaisiin ehkä enemmän kuin mitä nyt suunnitellaan ja kenties myös 5F-malli pysyisi käytössä.
Mirage 2000C:tä ei käsittääkseni ole enää aktiivipalveluksessa, nehän eivät kelvanneet enää muuhun kuin QRA-hommiin koska niihin ei koskaan integroitu Micaa. Varastoituna näitä koneita on kuitenkin jonkunmoinen määrä.
 
Air Internationalissa oli äskettäin artikkeli jonka mukaan AdA pyrkii lisäämään taistelukoneiden määrää, syynä odotettua kiivaampi operaatiotahti. Rafalejen toimituksia ei kuitenkaan haluta/voida nopeuttaa, joten lisääminen tapahtuisi pitämällä enemmän Mirageja käytössä. D-malleja modernisoitaisiin ehkä enemmän kuin mitä nyt suunnitellaan ja kenties myös 5F-malli pysyisi käytössä.
Mirage 2000C:tä ei käsittääkseni ole enää aktiivipalveluksessa, nehän eivät kelvanneet enää muuhun kuin QRA-hommiin koska niihin ei koskaan integroitu Micaa. Varastoituna näitä koneita on kuitenkin jonkunmoinen määrä.

Erikoista, että noita D/N-malleja on ilmeisesti varastoitu aika merkittävä määrä (kts. Wiki), melkein puolet. Nehän ovat aika uusia, 80-luvun lopulta aina 2000-luvun alkuun. Vanhimmatkin ovat vasta n. 30 vuotiaita ja keski-ikä lienee 25 vuoden tienoilla. Rauhan osinkoja? :rolleyes:
 
Mirage 2000C:tä ei käsittääkseni ole enää aktiivipalveluksessa, nehän eivät kelvanneet enää muuhun kuin QRA-hommiin koska niihin ei koskaan integroitu Micaa. Varastoituna näitä koneita on kuitenkin jonkunmoinen määrä.

Juu, ei varmaankaan. Magicit ja Super 530:t ovat varmaankin hapantuneet jo aikoja sitten. AdA tosin luokittelee myös 2000-5F:n 2000C:ksi.
 
Erikoista, että noita D/N-malleja on ilmeisesti varastoitu aika merkittävä määrä (kts. Wiki), melkein puolet. Nehän ovat aika uusia, 80-luvun lopulta aina 2000-luvun alkuun. Vanhimmatkin ovat vasta n. 30 vuotiaita ja keski-ikä lienee 25 vuoden tienoilla. Rauhan osinkoja? :rolleyes:

Tuossa Wikin taulukossa on listattu tyyppien kokonaistoimitusmäärät, osa noista koneista on jo tuhoutunut tai poistettu. Ja ainakin osin virheellinen, C-mallia on toimitettu Ranskan ilmavoimille vain 124 kappaletta joista 37 muutettiin -5F standardiin. AdA ei käsittääkseni koskaan saanut uustuotettuja 2000-5 -koneita. Lisäksi en ole varma onko joitain D-malleja muutettu vanhemmista N-mallin koneista?
Anyhoo, koneita on kyllä jonkun verran varastossa. Miraget voivat lentää vielä pitkäänkin, Rafale on aika kallis kone tuaregien pommittamiseen. Ranskiksilla on muutenkin ollut tapana tiristää vanhastakin kalustosta kaikki irti, esimerkiksi vaikka Super Etendard, todellinen muinaismuisto jolla vielä ISIStä pommitettiin huolella.
 
http://www.brusselstimes.com/belgiu...belgium-20-billion-for-the-purchase-of-rafale

"Dassault is promising both an economic return of 100% of the purchase price, which would mean around €20 billion over 20 years, and more than 5,000 high-technology jobs"

Saas nähdä mitä Suomelle tarjotaan.
Taitaa olla liian hyvää ollakseen totta, ainakin ostajan mielestä:

ACCaP Program: French offer appears increasingly doomed

France's proposal to offer the Rafale fighter jet to Belgium appears increasingly doomed following new comments from the latter's defence minister, Steven Vandeput. As France didn't correctly answered the RfGP, Dassault's "announcements concerning the economic side can not be taken in account," Vandeput said today to the Belgian Parliament National Defense Commitee.

Without being allowed to push on economic side of their proposal, Paris will undoubtely face difficulties to affect the Belgian final choice. In late December 2017, Belgian medias suggested, based on Dassault documents, that the french planemaker is promising around 20 bn of economic compensation over 20 years, and more than 5,000 high-technology jobs. An information that Vandeput said "to be too good to be true", finding that Dassault was doing an "economic blackmail".

Moreover, Vandeput rightly points out that the French team "chose to communicate by press instead of introducing a proposal into the procedure we launched". He also confirmed that "the government position didn't change since my answer to the (National Defense) committee in December 20, 2017", when Vandeput declared that he "personally had neither formal nor informal contact about it (the French proposal)" with its French counterpart.

On February 14, Belgium will officially select the best and final offer. It will then be evaluated by no less than 33 experts, splitted in seven different teams.

Strongly criticized by the Belgian MoD, Steven Vandeput (N-VA), the French proposal is currently being screened by the Belgian government, in order to avoid any legal process from the two other contenders, Lockheed Martin and BAE Systems. Needless to say, Belgium will do everything to avoid a new “Agusta–Dassault Scandal”, after which Brussels in the 1990s thoroughly revised its arms procurement process.

Belgium approved in December 2016 the purchase of 34 new fighter aircraft to be acquired from Spring 2018 for an amount of 3,573 billion euros ($4.2 bn). Two contenders are officially competing: Lockheed Martin with its F-35A JSF, and BAE Systems with the Eurofighter Typhoon.

https://www.airrecognition.com/inde...french-offer-appears-increasingly-doomed.html
 
Air Internationalissa oli äskettäin artikkeli jonka mukaan AdA pyrkii lisäämään taistelukoneiden määrää, syynä odotettua kiivaampi operaatiotahti. Rafalejen toimituksia ei kuitenkaan haluta/voida nopeuttaa, joten lisääminen tapahtuisi pitämällä enemmän Mirageja käytössä. D-malleja modernisoitaisiin ehkä enemmän kuin mitä nyt suunnitellaan ja kenties myös 5F-malli pysyisi käytössä.
Mirage 2000C:tä ei käsittääkseni ole enää aktiivipalveluksessa, nehän eivät kelvanneet enää muuhun kuin QRA-hommiin koska niihin ei koskaan integroitu Micaa. Varastoituna näitä koneita on kuitenkin jonkunmoinen määrä.

QRA?
 

Quick Reaction Alert (lyhenne QRA) on Britannian kuninkaallisten ilmavoimien modus operandi, jossa joitakin koneita miehistöineen pidetään jatkuvassa taisteluvalmiudessa. QRA-koneiden miehistö odottaa lähtökäskyä koneiden läheisyyteen rakennetuissa odotustiloissa (engl. ”Q-sheds”)[1] täydessä taisteluvarustuksessa, mikä hävittäjälentäjällä tarkoittaa esimerkiksi lentoasun pitämistä päällä koko 24-tuntisen työvuoron ajan.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/QRA
 
ATmDltN.jpg
 
Mielettömän hieno kuva, tuolla lisää "ennätyksestä". http://defense-update.com/20140413_world-first-neuron-ucav-flying-formation-rafale-falcon-7x.html
Mutta niin vaan taitaa suomikin vielä tällä kierroksella ostaa perinteisiä monitoimi hävittäjiä, eikä lennokkeja... Ei taida tuokaan lennokki projekti olla valmis...

Vaikka olisikin, tuollainen UCAV maksaa helposti saman minkä miehitetty kone mutta se pystyy ehkä kolmasosaan sen miehitetyn tehtävistä.
 
Back
Top