Dassault Rafale

No joo, nämä on taas näitä Wikipedia-hintoja. Viimeisin AASM sopimushinta oli 80000€, kun JDAM maksaa tänä päivänä jenkeille noin 30000$. Mutta toinen on liitopommi ja toinen ohjus, joten vertaus on vähän ontuva.
Hammeriin saa rakettimoottorin kiinni jos haluaa, mutta voidaan käyttää myös liitopommina.
 
Eurofighter Typhoon on mun ykkös veikkaus.

Eurooppalaisia käyttäjiä useampi sata

Mutta kun tuotekehittelystä vastaa useita maita, niin on jo huomattu ettei ole nopeaa....

Kaikki kilpailijat on yhden maan tuottamia vaikka asiakkaita useampia.
 
Se on kyllä heikkous. Mutta uskon että ET valitaan koska eurooppalainen yhteys
Itse uskon, että eurooppalaisessa valinnassa Rafale voittaa pelkästään jo sen suorituskyvyn takia. Rafale pyyhkii molemmilla muilla Eurocanardeilla lattiaa.
 
Jos päätös tehdään automerkkien perusteella, niin valinta on selvä.

Rolls Royce on niin hieno nimi, ettei ole niin väliksi vaikkei ilmahärvelibisneksellä olisi enää mitään tekemistä peltilehmien kanssa. Logo ja nimi ratkaisee!

Jos kosketuspintana onkin ollut esim. Vauxhall Vaiva niin maailma näyttää yhtäkkiä kovasti erilaiselle.
 
Ei Rafale kyllä mikään vanhus ole muihin verrattuna. Peruskonsepti luotiin 1982-1986, tuotantoversion tarkemmat hionnat tehtiin loppuun 1991 C-prototyypin ensilentoon mennessä, ja jatkumossa on huomioitava työn pysäyttäminen kokonaan 1995-1997. Taistelujärjestelmät alkoivat tulla iskuun 2001-2008 (jolloin ydinasevastuu alkoi Rafalella). F-35:llä samat vuosiluvut ovat 1994-2001 ja 2006, ja taistelujärjestelmät 2017->2025?. Hyvin lyhyt ero, aika tasan 15v, molemmat käytännössä 1990-luvun teknologiaa. (F-35:een perehtyneet huomaavat, että 15 vuotta on hyvin lyhyt aika.)

Jos puhutaan perusominaisuuksista, lentokoneen muodon tarkoituksista ja fundamenteista ja disainin liikkumavaroista, ne ovat viime vuosisadan tavaraa kaikilla. Myös F-35:ssä kaikki merkitsevä lyötiin lukkoon viimeistä nyppylää myöten hektisinä vuosina 2001-2006 (rungon kantavat rakenteet, "outer mold line", ulkoisen kuorman reunaehdot, sisäisen kuorman maksimit, nostovoima, aerodynamiikka). Sen jälkeen, mikäli perusdisainissa varattiin tarpeeksi kykyä, tilaa, fasiliteetteja ja joustavuutta, elektroniikkaa ja ohjelmistoja voidaan päivittää ja kehittää seuraavat 50-70 vuotta, niinkuin on tehty vaikkapa F-15, F-16, Su-27 ja B-52 kanssa.

Merkittävä sukupolviero sijoittuu 1970-80-lukujen väliin sekä aerodynamiikan, rakenteiden että ohjausjärjestelmien osalta. F-18 ja Su-27 ovat edellisen sukupolven viimeiset edustajat. HX-kandidaatit (kaikki, osittain myös F-18E) ovat seuraavan sukupolven ensimmäiset. Ne ovat täysin tietokonesuuniteltuja epästabiileja ja hyvin muuntautumiskykyisiä lavetteja kuorman ja käyttötarkoituksen suhteen, ja niissä on vähemmän rajoittavia ominaisuuksia kuin edeltäjissään. Edellinen sukupolvi suunniteltiin ässäksi yhdessä tehtävässä ja purkkaviritettiin toisiin tehtäviin.
Rafaelin kehitystyö alkoi 1977 elokuussa.
 
Olin kerran juoppokuskina kaverin 99:llä. Auto jäi lopuksi sinä iltana/aamuna minulle. No, parkkipaikalla, kun en tuota pakkilukkoa tiennyt, sain koko avainpesän avaimen mukana ulos.
Tiiätpähän mistä puhun. Ja samalla on ilmeisesti päätelty koko ruotsalaisen ilmailuteollisuuden taso. Kyllä sen voi tästä päätellä, kuten sitikan ajovalosta.
Jostain kumman syystä amerikkalaisia koneita ei arvostella mun Fordin ajovalon suunnittelukukkasilla. Lisäks takakontissa ei ole kahvaa.
 
Focuksessa lämmitysroikan pistoke on todella pöljästi sijoiteltu, hermot menee kun pitää kömpiä keulan alle että saa auton lämmitykseen. Ja takana sama juttu perävaunun töpselin kanssa. -> Kyllä F-35 on varmasti ihan paska.
 
Focuksessa lämmitysroikan pistoke on todella pöljästi sijoiteltu, hermot menee kun pitää kömpiä keulan alle että saa auton lämmitykseen. Ja takana sama juttu perävaunun töpselin kanssa. -> Kyllä F-35 on varmasti ihan paska.

Ainakaan sitä ei käynnistetä keskikonsolista kuten Grippeniä.
 
On mielenkiintoista että Rafale pystyy korkeampaan supercruiseen kuin Typhoon. Rafale tosin ei pääse mach 2 nopeuksiin, koska sillä ei ole säädettävää ilmanottoa.

Rafalen aerodynamiikka on ainakin kuivalla teholla kaikkein paras ja kone kantaa myös suurinta kuormaa vaikka sillä ei ole tehokkaimpia moottoreita. Teho-paino suhde on silti noin 1, kuten Typhoonilla ja Greipillä ilman kuormaa.
 
Rafaelin kehitystyö alkoi 1977 elokuussa.
No mä lasken ACX-ohjelman eli Rafale A -demonstraattorin sopimuksen viralliseksi käynnistykseksi. Onhan kaikilla konsepteja ollut, se on osa lentokonetehtaan perustyötä, Lockheedillakin ties kuinka kauan. Viimeistään 1993 luonnosta voi pitää suorana esi-isänä, ja Yakovlevin havaintoja/insinöörejä katseltiin jo sillä silmällä samalla.
 
Video Intian Rafale hankinnasta, koneen kehityksestä, kokoamisesta, ensilennoista, teollisesta yhteistyöstä jne. Ei turhia höpinöitä (intialaisia tai ranskalaisia sönköttämässä englanniksi), vaan kuvat kertovat.

 
Back
Top