Olen yrittänyt tuoda esille englannin yleistymistä suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta keskustelussa on käynyt ilmi, ettei kaikki keskustelijat tahdo uskoa sitä. Kyseessä on foorumille tyypillinen tapa reagoida epämiellyttäviin tosiasioihin.Tänään tuli käytyä Helsingissä, entisessä kotikaupungissani. Takapenkin vaientamiseksi suuntasin hampurilaisketjun autokaistalle - ja koin yllätyksen.
Autokaistalla, siis vain ääniyhteydessä asiakkaaseen, palveli asiakkaita henkilö, joka ei ilmeisesti osannut sanaakaan suomea, eikä ilmeisesti ruotsiakaan, ei ainakaan onnekseni yrittänyt sillä. Palvelukieleksi tyrkytettiin englantia, joka asiakaspalvelijalta toki sujui erittäin puhtaasti. Kun kysyin, eikö tilausta voi tehdä suomeksi, vaihtui asiakaspalvelija suomenkieliseen. Tilauksen toimitti sitten tämä sama suomenkielinen, joka perusteli palvelun kielivalintaa sillä, että ovat kansainvälinen yritys jne jne.
Olen aina erittäin iloinen, kun ulkomailla ei-englanninkielisissä maissa voin asioida englanniksi, mutta Pukinmäessä odotan palvelua suomeksi, enkä tingi tästä. Olemme niin pieni kielialue, että kotipesässä on syytä vaalia omaa kieltämme. Vaimoa nipotukseni tuntui huvittavan kovasti, minua kehityksen suunta ei naurata yhtään.
Englannin kasvavaan asemaan saatetaan uskoa paremmin sinun kaltaisesi fennomaanin tuodessa sen esille. Kiitos raportista.
Olisin aikaa säästääkseni asioinut englanniksi.