Museo
Kenraali
Second kirjoitti:Sitten isku itäkalustoon liittyvä inho ja tuota kalustohankinta-optiota ei käytetty, kopterit piti kyllä saada ja onhan ne tarpeellisiakin, siis hankittiin NH:t ja siinäpä se. Ei rynnäkkökoptereita tai siis saattokoptereita. Ilmamekanisointi-hanke siis ei toteutunut.
Hägglundin Moskovan vierailulla olisiko ollut 1996 ehdoteltiin vieraan toimesta Venäjän viiden miljardin markan velan kuittaamista taistelukopterilla. Sopiva määrä oli kenraalin mukaan 50 kappaletta ja suosikkina Mil Mi-28. Ilmavoimista suunnitelmaa muistaakseni vastustettiin. Taistelukopterien nimi muuttui sitten jossain välissä saattohelikoptereiksi ja koko homma päätyi hyllylle rahoituksen leikkauksen jälkeen 1998 ja lopullisesti lentokieltoon 2001. Kuljetuskoptereista taas aloitettiin pohjoismainen selvitystyö 1996 ja kopterit piti saada palvelukseen 2003.
Olisi muuten kätevää jos nämä armeijan kopteriseikkailut ja ilmamekanisoinnin kaavailut löytyisivät yksistä kansista. Siis sellainen monipuolinen yleisesitys koko saagasta eikä mitään fanikirjaa tai opinnäytteenä tehtyä nollatutkimusta. Vai onko tuosta joku tehnyt kunnon kirjan mitä voisitte suositella?