EU - onko järkee vai ei?

Suomalaisten hyvinvointi on tärkeää. Osana sitä taloudellinen hyvinvointi. Epäilen vahvasti ottaisiko Arabiemiraatit Suomea ja parantaisiko se suomalaisten hyvinvointia.

Varmaankaan ei, mutta UAE:n öljy- ja pankkisektori kyllä nostaisi BKT:tä. Joissain piireissä se tuntuu olevan valtion menestyksen mittarina alfa ja omega.

EU:n jäsenmaat sitoutuvat jäseneksi hakiessaan kööpenhaminan kriteereihin, kuten oikeusvaltioon, demokraattiseen päätöksentekoon, markkinatalouteen ja jäsenyyden velvoitteisiin. Jos nämä ei maistu niin sittenhän sieltä kannattaa lähteä pois. Itse tykkään em. jutuista.

Vastaavanlaisia sitoumuksia on muissakin - Suomen perustuslaki nyt heti kärkeen. EU:lle tuskin voi näistä asioista erityistä krediittiä antaa.

Pakolaiskriisin listasinkin. Finanssikriisin jäljiltähän on tehty toimenpiteitä ja homma lienee jo takanapäin, toki nousukaudella seuraava lama on aina ovella. Velkaantuminen ei ihan täysin ole EU:n asia sillä budjettivaltahan on jäsenmailla. Toisaalta kun katsoo miten maailman valtiot makaa, niin eipä se velkaantuminen näytä olevan massiivinen ongelma kun keskuspankki painaa lisää rahaa.

Jos kerran suurin osa eli yli puolet listaamistani asioista on edelleen ongelmia, niin voitko kertoa mitkä niistä kuuluvat siihen ongelmajoukkoon ja miksi?

-Rahajärjestelmä - toteutus sössittiin pahasti, järjestelmä edesauttoi kriisien syntyä ja syvenemistä ja nykyisellään se lähinnä hyödyttää Saksa
-opiskelijavaihto - ei ole millään muotoa EU:n keksintö tai siitä riippuvainen idea.
-Venäjän pakotteita on aika vaikea pitää suurena sukseena. Ne haittaavat EU-maita erittäin epätasaisesti.
-Päätökset unionin hallinnon järjestämiseksi ovat olleen suurelta osin huonoja, kuten tein jo selväksi.
-pakolaiskriisille ei ole tehty juuri mitään, Turkin kanssa tehtiin väliaikainen soppari Syyrian pakolaisten suhteen jolla Turkki on jatkuvasti kiristänyt EU:ta. Muilta osin pakolaisvirta jatkuu entisellään.
-finanssikriisi on 'voitettu' painamalla rahaa ja pumppaamalla tyhjenevään kuplaan lisää ilmaa. Joo hiphei, nerokasta.

Että silleen...

Voisiko subsidiariteettia toteuttaa paremmin? Varmaan voisi. Silti on joko sokeutta tai puhdasta ideologiaa sanoa ettei EU tee _mitään_ isoille asioille. Toisaalta koska isot asiat kuuluvat ennen kaikkea Euroopan Neuvostolle, onko niin että meillä on lahjattomia valtionpäämiehiä ympäri Eurooppaa? Siitähän pitää katsoa peiliin, äänestämällä ne presidentit ja pääministerit sinne on valittu.

Parhaani teenkin, vaan ei tunnu riittävän...
 
Vastaavanlaisia sitoumuksia on muissakin - Suomen perustuslaki nyt heti kärkeen. EU:lle tuskin voi näistä asioista erityistä krediittiä antaa.
Vaikutit tarvitsevan muistutusta näistä kriteereistä. Onko ne nyt sitten ok? Muistutan vielä tästä:

Jos taas annat ymmärtää että EU käyttää sisämarkkinoita kiristyskeinona pistääkseen "toisinajattelijamaita" ruotuun niin sitten kyseisen instanssin etiikka on sellainen ettemme halua olla sen kanssa tekemisissä. Maksoi mitä maksoi.
Jos ei nuo Köpiksen kriteerit maistu niin sitten ei ole asiaa sisämarkkinoille. Minä ainakin pidän niitä hyvänä ja jos instanssin etiikka olisi sellainen että sisään pääsisi vaikkapa kansalaisiaan sattumanvaraisesti murhaavat diktatuurit, silloin en haluaisi olla sen kanssa tekemisisissä. Maksoi mitä maksoi.

-Rahajärjestelmä - toteutus sössittiin pahasti, järjestelmä edesauttoi kriisien syntyä ja syvenemistä ja nykyisellään se lähinnä hyödyttää Saksa
Toteutus ei varmaan ollut täydellinen mutta sössittiin pahasti vaatisi aika lailla enemmän perusteluja. Minusta siirtymä oli kohtuullisen saumaton ja moni liiketaloudellinen toimi sekä matkailu euroalueella helpottui.
-opiskelijavaihto - ei ole millään muotoa EU:n keksintö tai siitä riippuvainen idea.
Ei pelkästään opiskelijavaihto vaan koko Bologna-prosessi minkä lopputuotteena korkeakoulututkinnot ovat vertailukelpoisia. Oli idea kenen hyvänsä, EU:n raameissa homma toteutettiin menestyksekkäästi.
-Venäjän pakotteita on aika vaikea pitää suurena sukseena. Ne haittaavat EU-maita erittäin epätasaisesti.
Pakotteiden vaikuttavuuden arviointi vaatinee pidemmän ajanjakson tarkastelua. Kerropa toki miten unionin valtionpäämiesten yhdessä sopimat pakotteet oikein haittaavat maita epätasaisesti? Pakotteethan voi tarkastaa vaikka täältä:

http://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/ukraine-crisis/

-Päätökset unionin hallinnon järjestämiseksi ovat olleen suurelta osin huonoja, kuten tein jo selväksi.
Hallinnon järjestämisellä viittasin sellaisten instituutioiden kuten Euroopan Neuvoston, EU-parlamentin, komission ja tuomioistuimen perustamiseen, organisointiin ja keskinäisiin valtasuhteisiin. Miten nämä ovat olleet huonoja päätöksiä?
-pakolaiskriisille ei ole tehty juuri mitään, Turkin kanssa tehtiin väliaikainen soppari Syyrian pakolaisten suhteen jolla Turkki on jatkuvasti kiristänyt EU:ta. Muilta osin pakolaisvirta jatkuu entisellään.
Käsitelty jo moneen otteeseen, ei eriäviä näkemyksiä.
-finanssikriisi on 'voitettu' painamalla rahaa ja pumppaamalla tyhjenevään kuplaan lisää ilmaa.
Joo hiphei, nerokasta.

Onhan noita muitakin toimenpiteitä tehty.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Policy_reactions_to_the_Eurozone_crisis

Edelleen: on olemassa Euroopan laajuisia ongelmia joihin kansallisvaltiot yksinään eivät voi löytää ratkaisuja. Tällöin on järkevää muodostaa rakenne jossa kansallisvaltiot yhdessä sopivat miten nämä ongelmat pyritään ratkaisemaan yhdessä. Kansalliset ongelmat ovat sitten kansallisvaltioiden omaa siivousaluetta. Ei tässä ole sen kummemmasta asiasta kyse. Taajamat eivät voi ratkaista kaikkia asioita, tarvitaan kuntia. Kunnat eivät voi... tarvitaan valtio. Valtiot eivät voi... Jne.
 
Oikeasti tuo Afrikan juurisyiden hoitaminen on helppoa, pakollinen sterilisaatio kahden lapsen isille ja kolmen lapsen äideille.
Tuolla ratkaistaan se juurisyy eli väestönkasvu.

Toteuttaminen on pikkaisen hakusessa...

Suomalainen nainen teki lapsia ennenvanhaan yhtä paljon, kuin Afrikkalainenkin nainen, mutta mitä tapahtui, kun Suomalainen nainen alkoi opiskella ja tasa-arvo.....niin...miehen pitäisi saada se. Elintaso nousi ja pitäisi olla varaa elättää ja kouluttaa jälkikasvu paremmin, muttei enää kiinnosta.
 
on olemassa Euroopan laajuisia ongelmia joihin kansallisvaltiot yksinään eivät voi löytää ratkaisuja. Tällöin on järkevää muodostaa rakenne jossa kansallisvaltiot yhdessä sopivat miten nämä ongelmat pyritään ratkaisemaan yhdessä. Kansalliset ongelmat ovat sitten kansallisvaltioiden omaa siivousaluetta.
Kuten Kreikan kanssa?
 
Edelleen: on olemassa Euroopan laajuisia ongelmia joihin kansallisvaltiot yksinään eivät voi löytää ratkaisuja. Tällöin on järkevää muodostaa rakenne jossa kansallisvaltiot yhdessä sopivat miten nämä ongelmat pyritään ratkaisemaan yhdessä. Kansalliset ongelmat ovat sitten kansallisvaltioiden omaa siivousaluetta. Ei tässä ole sen kummemmasta asiasta kyse. Taajamat eivät voi ratkaista kaikkia asioita, tarvitaan kuntia. Kunnat eivät voi... tarvitaan valtio. Valtiot eivät voi... Jne.
Raja valvontahan on EUssa todellinen menestystarina. onkohan tuon hienon rajavalvonnan suunnittelijan pätevyys hankittu Nuivanniemessä ja sielläkin hän on ollut se jolla ei ole ulko ovenavaimia
 
Viimeksi muokattu:
Ranska vie EUta kuin pässiä narussa ja Merkel on se tyhmä joka maksaa, mutta Suomihan on viisas kun on huutolaispoikana suuren Merkelin ohjailtavana.

'I don't want EU led by France': Hungary PM


AFP





90160ce3f491daff279d2ecfbf000e88b32aa80b8b9af3cf68833c39ff6c6a69.jpg


Hungary's Prime Minister Viktor Orban (L) next to Germany's Chancellor Angela Merkel and France's President Emmanuel Macron. Photo: AFP


Hungarian Prime Minister Viktor Orban has said in an interview he did "not want a European Union led by France", adding that May 2019 elections to the European Parliament would be "decisive".


“We have never been faced with such a decisive election,” Orban told the German Bild newspaper in comments published online.
“The Germans should above all be vigilant. There is a French concept, which fundamentally means: French leadership of Europe, paid for by German money,” he said, without mentioning French President Emmanuel Macron by name.
“This is something I reject. We do not want a European Union under French leadership... The Europeans must be heard and we must wait for the European elections before taking some important decisions” on matters such as immigration and the budget, he added.
Orban won a third consecutive term in April on a fiercely anti-migration platform and his government has repeatedly clashed with the European Commission, the EU’s executive arm, especially since the migration crisis erupted in 2015.
1532765318_000_UC75A.jpg

(L-R)Hungary's Prime minister Viktor Orban, France's President Emmanuel Macron and Lithuania's President Dalia Grybauskaite. Photo:AFP
The EU is currently intensifying legal action against Hungary in a bid to make it comply with EU asylum rules, amid broader fears that Hungary, Poland and other eastern countries from the former Soviet-bloc are turning away from the values on which the EU is built.
Orban regularly accuses German Chancellor Angela Merkel of having encouraged the 2015 influx of migrants by declaring them welcome.
Hungary announced last week that it was withdrawing from a UN pact on migration, saying that the global deal encourages movements of people which are “dangerous for the world.”
The US is also not party to the pact.
Orban also said in Montenegro earlier this week that Hungary was ready to help the small eastern European country “defend its territory” against migrants.
“Europe continues to make serious mistakes. (It) does not want to understand and acknowledge that it needs to refrain from moves that may be interpreted as an invitation in Africa or the Middle East... That is why people drown in the sea and remain jammed on migration routes,” he said.
 
Trump tapasi EU:n Junckerin: ”Uusi vaihe alkanut” - EU lisää kaasun ja soijapapujen tuontia Yhdysvalloista, ei uusia tuontitulleja ennen neuvotteluja

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201807252201096646_ul.shtml

Eu lisää tuontia?????

Osaako joku kertoa kuinka tämmöinen toimii markkinataloudessa?
Onko Euroopassa joku onnellinen soijan ostajayritys jolle eu määrää että seuraava satsi tulee sitte USAsta. Vai meinaako junkkeri ostaa eu butjetista monta laivallista soijaa? Lng:ssä sama juttu.

Hyvä kysymys!

Tuon kysymyksen pohtiminen auttaa ymmärtämään sitä Trumpin suurta voittoa ja EU:n täydellistä nöyrtymistä, mitä aikaisemmin mainostit.
 
Raja valvontahan on EUssa todellinen menestystarina. onkohan tuon hienon rajavalvonnan suunnittelijan pätevyys hankittu Nuivanniemessä ja sielläkin hän on ollut se jolla ei ole ulko ovenavaimia

Niin no, aika selvästi -yhteisesti jaetaan- rajavalvonnan osalta arvo, jonka mukaan ihmisten liikkumista "ei voida estää". Kunhan tuo liike tapahtuu etelästä päin. Agenda mi agenda, turha sitä on kenenkään tyhjäksi selittää. Aika näyttää oliko tämä kovin kestävä arvo.

EUn etelä-kaakkoisraja näyttäisi elävän omaa elämäänsä. Haluttomuus, kyvyttömyys, kädettömyys, tahtotilan puute....mikä se onkin, on estänyt iskemästä ihmiskuljetusten lähteille. Kummempaakin on maailmassa tehty ja -estetty-, mutta tässä kohtaa on joitain rakenteellisia mistaakeja.

Etelä-eurooppalainen elinkeinoelämä haluaa lähes ilmaista työvoimaa, sehän tässä on SE....toki se kelpaa muillekin aina Ruijantähden alusmaita myöten. Kädettömyys johtuukin erittäin todennäköisesti tästä syystä.

Haluttomat, sopeutumattomat, tympäytyneet, jne. halppistyöläiset pannaan sitten tien päälle käytännössä kohti pohjoista. Näinhän tämä selvästi pelaa. Mainio systeemi, jossa voitot yksityistetään ja rasitteet sosialisoidaan, tässä tapauksessa koko EU lukuunottamatta itä-eurooppaa. #hästätk.taakanjako¤fantsumekanismi@maksammevelkaa:¤"seuraamuatwitterissä§.com
 
Tällöin on järkevää muodostaa rakenne jossa kansallisvaltiot yhdessä sopivat miten nämä ongelmat pyritään ratkaisemaan yhdessä. Kansalliset ongelmat ovat sitten kansallisvaltioiden omaa siivousaluetta.
Vai pitäisikö asioita tarkastella toisinpäin?

Lähtökohta: Kansalliset ongelmat ovat ensisijaisesti kansallisvaltioiden omaa siivousaluetta => Tällöin voi olla järkevää muodostaa rakenne jossa kansallisvaltiot yhdessä voivat pohtia miten nämä ongelmat pyritään ratkaisemaan yhdessä.

.
 
Sinun kirjoituksestasi sain mielikuvan että meillä on EU josta keskusjohto sanoo asiat ja sehän on sellainen malli kuten kirjoitit.
Omassa ajattelussani käännän asian toisin päin, eli ensimmäisenä on kansallisvaltio ja toisena tulee yhteiset säännön jos sellaisia saavutetaan.
Ihan hyvät tekstit, mutta lauseet voi käännellä ja asetelma muuttuu. Toivottavasti osasin selittää......
 
Sinun kirjoituksestasi sain mielikuvan että meillä on EU josta keskusjohto sanoo asiat ja sehän on sellainen malli kuten kirjoitit.
Omassa ajattelussani käännän asian toisin päin, eli ensimmäisenä on kansallisvaltio ja toisena tulee yhteiset säännön jos sellaisia saavutetaan.
Ihan hyvät tekstit, mutta lauseet voi käännellä ja asetelma muuttuu. Toivottavasti osasin selittää......

En kirjoittanut missään prioriteettijärjestyksessä, enkä ymmärrä ollaanko me jostain eri mieltä. Minusta ei.

Aika monta kertaa tässä olen selittänyt että se "keskusjohto" eli merkittävin elin Euroopan Unionissa on Euroopan Neuvosto joka koostuu vaaleilla valituista valtionpäämiehistä. He tekevät isot päätökset ja määrittävät suunnan mihin yhteistyö menee tai on menemättä. Joka tapauksessa kyse on kansallisvaltioiden välisestä yhteistyöstä mihin jokainen eurooppalainen maa sitoutuu tai on sitoutumatta, oman valintansa mukaan.

Komissio sitten toimeenpanee nämä strategiset päätökset ja parlamentti on kirstunvartija.

Tämä ylhäältä määräämisen myytti on yhden poliittisen suuntauksen poliittista retoriikkaa joka uppoaa niihin ketkä eivät yhtään viitsi ottaa asioista selvää tai kenellä ei kapasiteetti siihen riitä. Samanlaisia yksinkertaistuksia esitetään monista muistakin monimutkaisista asioista.
 
Tämä ylhäältä määräämisen myytti on yhden poliittisen suuntauksen poliittista retoriikkaa joka uppoaa niihin ketkä eivät yhtään viitsi ottaa asioista selvää tai kenellä ei kapasiteetti siihen riitä.

On hyvä, että opastat kapasiteettipuutteesta kärsiviä.
 
Hyvä kysymys!

Tuon kysymyksen pohtiminen auttaa ymmärtämään sitä Trumpin suurta voittoa ja EU:n täydellistä nöyrtymistä, mitä aikaisemmin mainostit.

Joo, näinhän se homma toimii. Komissio antaa vienti- ja tuontilupia maataloustuotteille. Jos esim. viljan hinta yrittää nousta liian korkealle, tuodaan viljaa ja dumpataan markkinoille. Kansalaiset voi sitten rauhassa sylkeä viljelijöiden päälle ja huutaa tukien poistamista ja "markkinatalouden" toimimista.
 
Back
Top