Euroopan unionin yhteisen puolustuksen rakentaminen

Näkisin Suomen armeijan, EU:n puolustusrahaston ja Nato-jäsenyyden kolmena peräkkäisenä ”puolustuslinjana”.

Ensilinjan valmiusjoukkona omat asevoimat kykenevät reagoimaan uhkiin nopeimmin. Itsenäinen puolustus ei ole kuitenkaan kaikkein uskottavin.

EU:n puolustusrahasto taas auttaa jäsenmaita varustautumaan sotatoimiin jo etukäteen. Yhteishankinnoin voidaan painaa alas yksikköhintoja. Yhteisomistuksella saadaan käyttöoikeus kalliiseenkin kalustoon. EU:n puolustusrahaston kalustoa voidaan vuokrata. Jne.

Nato-jäsenyys tuo aikanaan uskottavan pelotteen ja kollektiivisen puolustusliiton edut ja haitat.
 
Tuo EU:n puolustusrahasto kuulostaa tosi hyvältä. Suomi voisi heti laittaa sinne miljardin. Saataisiin kreikkalaisille muutama uusi sukellusvene ja muuta mukavaa. He varmaan osaisivat vaatia kovemmin kuin me. Suomalaiset häviää aina kun yhteisiä rahoja jaetaan.
 
Tuo EU:n puolustusrahasto kuulostaa tosi hyvältä. Suomi voisi heti laittaa sinne miljardin. Saataisiin kreikkalaisille muutama uusi sukellusvene ja muuta mukavaa. He varmaan osaisivat vaatia kovemmin kuin me. Suomalaiset häviää aina kun yhteisiä rahoja jaetaan.

Keskiviikkona varmaan selkeytyy, miten puolustusrahaston on tarkoitus toimia.

Luultavasti puolustusrahastosta tulee osakeyhtiö, jonka omistavat jäsenmaat. Jäsenmaiden omistusosuudet taas määräytyvät sen mukaan, miten paljon osakepääomaa ne yritykseen sijoittavat. Velkarahoituksen firma hankkii pankeilta tai markkinoilta.

Yhteisiä rahoja yritys toivottavasti jakaa osinkoina, mutta se edellyttää jakokelpoisia varoja, joita syntyy vain kannattavasta (liike)toiminnasta.
 
Joku erillinen EU legioona ei muuten välttämättä ole huono ajatus nyt kun otit aiheen puheeksi. Väärinkäytön estämiseksi pitäisi tietysti olla jotain varmistuksia kuten osasto olisi paikallisen sotilasjohdon alaisuudessa.

Euroopan yhtenäinen puolustus voitaisiin tosiaankin aloittaa tuollaisella legioonalla (kuinka monta ukkoa?) jonka voi lähettää sinne missä sitä tarvitaan. Jos pieniä vihreitä alkaisi näkymään rajoilla, niin EU voisi lähettää kovan viestin itänaapurille sijoittamalla legioonalaisia itärajalle.

Ranskalaisten kuuluisa saattaisi toimia hyvänä esimerkkinä.
 
Sinänsä tuo Kreikan ensimmäinen talouskriisi oli opettavainen kokemus tosielämästä, vaikka oppirahat pitikin maksaa pitkin hampain: Ensiksi EU ei ollut valmistautunut kriisiin lainkaan, koska oli ”sovittu” (no bail-out clause), ettei jäsenvaltion velkoja muut maat maksa. Sitten Slovakia piti kiinni tuosta sopimuksesta. Suomi vaati takuutukset. Lopuksi muut maat taipuivat tukeen, kun saksanseisoja paimensi kissalaumaa pelastamaan ulkomaiset pankit, jotka Kreikkaa olivat rahoittaneet.

Entä jos Turkki olisi hyökännyt Kreikkaan? Tai oletetaan, että Turkki valtaisi Kyproksen pohjoisosan... taikka vaikka koko saaren. Erdo-kaanihan voisi vähän näpäyttää EU:ta. Turvatakuistahan on ”sovittu”, joten kaikki EU-maat rientäisivät yhtenä rintamana ja riitasoinnutta Kyproksen avuksi. Vai kuinka? Tai Suomen.
 
Yhdysvaltain ydinaseet jo lähtivät. Nyt lähtevät saksalaisetkin.

Berlin to push ahead with Incirlik troop withdrawal

Attempts to resolve row over Germany’s use of Turkish air base have been unsucccesful

Germany has been weighing transferring its troops, their Tornado reconnaissance planes and a tanker aircraft to another air base near al-Azrak in Jordan. Ursula von der Leyen, Germany’s defence minister, was recently in Jordan to prepare the groundwork for the transfer, which is expected to disrupt the German reconnaissance flights for at least three months. Incirlik is seen as an ideal location because it is only 100km from the Syrian border, and so is well-suited for flights over Syria and Iraq. It is also seen as intrinsically more attractive than any Jordanian base because Germany and Turkey are both Nato members and Jordan is not.

https://www.ft.com/content/bad16e36-49dd-11e7-919a-1e14ce4af89b

Entä Kypros?

upload_2017-6-6_14-28-26.jpg

Siellähän on jo valmiina pari ”siirtomaa-ajan veritahraa”.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Akrotiri_ja_Dhekelia
 
Ennakkoarvailuja tänään julkaistavasta komission puolustuspaperista:

The European Union is mulling a €1bn (£870m) defence fund, as Britain’s impending departure raises hopes of deeper military cooperation in the bloc. The EU’s executive arm will outline plans on Wednesday for a fund to pool research into new military technology, such as drones, air-to-air refuelling planes and cyber-defence systems

https://www.theguardian.com/world/2017/jun/06/eu-defence-funds-plan-drones-military-technology
 
Komission lehdistötiedote ja Q & A julkaistiin odotetusti (lyhyt lainaus alla):

What is the European Defence Fund?

The European Defence Fund will boost the EU's excellence and efficiency in defence equipment and technology by supporting the whole production chain: research, prototype development, and acquisition.

To achieve this, the Fund has two strands with different legal and funding structures (or "windows") which are complementary and are being gradually deployed:

  • Research ("research window"): the EU will offer direct funding (grants) for research in innovative defence products and technologies, fully financed from the EU budget;
  • Development and acquisition ("capability window"): Member States will pool financial contributions to jointly develop and acquire key defence capabilities. The EU will offer co-financing from the EU budget to incentivise cooperation and leverage national financing.
Both strands will support the priorities agreed by the Member States within the EU, notably through the Capability Development Plan, who will also ultimately own and operate the assets.

The progressive roll-out of the Fund reflects the nature of the EU budgetary planning cycles.

Until 2020, the Commission will allocate €590 million to the European Defence Fund. As of 2020, the Commission is proposing to allocate at the minimum €1.5 billion per year. The Fund is not designed to substitute Member States' defence investments, but to enable and accelerate their cooperation. Together with Member States' contributions to finance joint development projects, the Fund could generate a total investment in defence research and capability development of €5.5 billion per year after 2020.

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-1476_en.htm

https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/reflection-paper-defence_en.pdf

https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/defending-europe-factsheet_en.pdf
 
Pekka Mykkänen HS
Julkaistu: 7.6. 12:52 , Päivitetty: 7.6. 13:04

BRYSSEL. Euroopan komissio julkaisi keskiviikkona kunnianhimoisen ohjelmapaperin, jolla pyritään lujittamaan EU-maiden yhteistä puolustusta. Komissio ehdottaa, että puolustusmenoja aletaan tukea EU:n yhteisestä budjetista 1,5 miljardin euron arvosta vuodesta 2021 alkaen.

Komission julkaisemassa erillisessä tuumauspaperissa jäsenmaita pyydetään myös ottamaan kantaa siihen, miten syvälle EU-maiden puolustusta viedään. Kolme annettua vaihtoehtoa ovat otsikkotasolla ”yhteistyö turvallisuudessa ja puolustuksessa”, ”jaettu turvallisuus ja puolustus” sekä ”yhteinen puolustus ja turvallisuus”.

KOLMAS VAIHTOEHTO voisi pitkälle vietynä tarkoittaa samaa kuin sotilasliitto Naton viides artikla, jonka mukaan hyökkäys yhtä jäsenmaata vastaan tulkitaan hyökkäykseksi kaikkia vastaan. Tämän skenaarion kehittely on periaatteessa jo mahdollista vuonna 2009 voimaan astuneen Lissabonin sopimuksen puitteissa.

Komissio vakuuttaa silti, että mitään EU-armeijaa ei olla perustamassa ja kaikki toiminta koordinoidaan siten, että päällekkäisyyksiä Naton kanssa ei synny. EU:n 28 jäsenmaasta 22 kuuluu entuudestaan Natoon.

EU:N puolustussuunnitelmia esittelivät keskiviikkona ulkosuhteiden korkea edustaja Federica Mogherini ja komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.

”Euroopan on otettava turvallisuus ja puolustus omiin käsiinsä [– –] Tiedämme, mihin olemme matkalla ja jäsenmaat ovat kuskin penkillä. Mutta nyt on aika päättää, miten nopeasti haluamme päämääräämme päästä”, Katainen totesi.

Kataisen kommentti oli hyvin samanhenkinen kuin mitä Saksan liittokansleri Angela Merkel lausui toukokuun lopussa. Merkelin mukaan Euroopan on ”todella otettava kohtalo omiin käsiinsä”. Tämä oli reaktio siihen, että Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ei ole selvästi ilmaissut, puolustaisiko Yhdysvallat Nato-liittolaisiaan mahdollisen hyökkäyksen sattuessa.

Kyselytutkimusten mukaan EU-kansalaiset haluavat, että EU syventää puolustusyhteistyötään. Tämä on ollut myös Naton ulkopuolella olevan Suomen valtiovallan toive.

KOMISSIO ESITTÄÄ nyt, että EU:n noin 160 miljardin budjetista lohkaistaan 500 miljoonaa euroa vuosittain puolustusalan tutkimukseen vuodesta 2021 alkaen. Lisäksi ehdotetaan miljardia euroa puolustusteollisuuden prototyyppien rahoitukseen.

EU:n yhteisen budjetin käyttö sotilasmenoihin herättänee vilkkaan ja riitaisankin keskustelun jäsenmaissa ja EU-parlamentissa. Sitä käydään samaan aikaan, kun suuri nettomaksaja Britannia on jättämässä EU:n, mikä synnyttää yli kymmenen miljardin aukon budjettiin.

Komission laskelmien mukaan EU-maat hassaavat vuosittain 25–100 miljardia euroa tehottomuuden ja yhteistyön puutteen takia. Noin 80 prosenttia puolustushankinnoista ja 90 prosenttia tutkimuksesta tehdään kansallisesti, mikä johtaa päällekkäisyyksiin.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on käytössä yksi taistelupanssarivaunujen tyyppi, kun EU-mailla niitä on 17. Kaikkiaan asejärjestelmiä on EU:ssa 178 ja Yhdysvalloissa 30.

KOMISSION TOIVEENA on, että EU-maat alkaisivat yhdessä tuottaa puolustusalan tarvikkeita, kuten lennokkeja ja satelliitteja. Näitä rahoitettaisiin yhteisestä puolustusrahastosta, josta komissio ilmoitti viime vuoden lopulla.

Keskiviikkona uutena esityksenä tarjottiin sitä, että yhteisiin hankkeisiin annettaisiin 1,5 miljardia euroa seuraavalla EU:n budjettikaudella, joka alkaa 1. tammikuuta 2021: puoli miljoonaa tutkimukseen ja miljardi kehitykseen.

Komissio toivoo, että miljardin kehitysrahoitus poikisi jäsenmaiden panostusten kanssa yhteensä viiden miljardin satsaukset vuositasolla. EU-maiden yhteenlasketut puolustusmenot ovat hieman yli 200 miljardia vuosittain.

Komissio pyrkii patistamaan jäsenmaita yhteisiin tutkimushankkeisiin ja ostoihin. Esimerkiksi prototyyppien kehittämiseen annetaan rahaa vain, jos mukana on vähintään kaksi jäsenmaata ja kolme eri yritystä.

EU:LLA ON ENTUUDESTAAN käynnissä useita puolustusyhteistyötä syventäviä hankkeita. Komission mukaan kahden viime vuoden aikana on edetty enemmän kuin unionin koko 60-vuotisessa historiassa aiemmin.

Komission keskiviikkoiset esitykset ja pohdinnat puolustuksesta liittyvät laajemmin keväällä käynnistyneeseen EU:n tulevaisuuspohdintaan, jonka ponnikkeena toimi Britannian häämöttävä ero unionista. Aiemmin komissio on esimerkiksi julkaissut papereita globalisaation hallinnasta ja euroalueen vahvistamisesta.

Mogherini painotti keskiviikkona, kuten usein aiemminkin, että mitään pelkoa Naton ja EU:n päällekkäisyydestä ei ole.

”EU ei ole sotilasliitto eikä siitä tule sotilasliittoa”, hän sanoi.
 
Kataisen kommentteja:

EU aikoo vahvistaa puolustusta rahoittamalla tutkimusta sekä puolustusteollisuuden kehitystyötä. Euroopan komission tavoite on, että vuodesta 2021 lähtien tutkimus- ja kehitystyöhön käytettäisiin 1,5 miljardia euroa EU:n budjetista vuodessa. Tutkimukseen kaavaillaan puolta miljardia vuodessa. "Ajatus on, että rahoitus kattaa hankkeista 20 prosenttia. Tavoitteena on, että se johtaisi 2,5 miljardin tutkimustoimintaan vuodessa", komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen sanoo. Puolustusteollisuuden kehitystyöhön esitetään miljardia euroa vuodessa. EU-rahoitus edellyttää vähintään kahden maan ja kolmen yrityksen yhteishanketta. Tavoitteena on tukea kallista puolustustekniikan prototyyppien rakentamisvaihetta. Miljardin EU-euron vipuvaikutuksen odotetaan tuottavan viiden miljardin hankkeet vuodessa.

EU on jäljessä myös miesvoimassa. Yhdysvallat saa nopeasti liikkeelle noin 200 000 taistelukykyistä sotilasta, kun EU-maissa vastaavia joukkoja on noin 40 000.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/eu-kaavailee-1-5-miljardin-rahastoa-puolustuksen-kehitt%C3%A4miseen-1.192753
 
Pekka Mykkänen HS
Julkaistu: 7.6. 12:52 , Päivitetty: 7.6. 13:04

BRYSSEL. Euroopan komissio julkaisi keskiviikkona kunnianhimoisen ohjelmapaperin, jolla pyritään lujittamaan EU-maiden yhteistä puolustusta. Komissio ehdottaa, että puolustusmenoja aletaan tukea EU:n yhteisestä budjetista 1,5 miljardin euron arvosta vuodesta 2021 alkaen.

Komission julkaisemassa erillisessä tuumauspaperissa jäsenmaita pyydetään myös ottamaan kantaa siihen, miten syvälle EU-maiden puolustusta viedään. Kolme annettua vaihtoehtoa ovat otsikkotasolla ”yhteistyö turvallisuudessa ja puolustuksessa”, ”jaettu turvallisuus ja puolustus” sekä ”yhteinen puolustus ja turvallisuus”.

KOLMAS VAIHTOEHTO voisi pitkälle vietynä tarkoittaa samaa kuin sotilasliitto Naton viides artikla, jonka mukaan hyökkäys yhtä jäsenmaata vastaan tulkitaan hyökkäykseksi kaikkia vastaan. Tämän skenaarion kehittely on periaatteessa jo mahdollista vuonna 2009 voimaan astuneen Lissabonin sopimuksen puitteissa.

Komissio vakuuttaa silti, että mitään EU-armeijaa ei olla perustamassa ja kaikki toiminta koordinoidaan siten, että päällekkäisyyksiä Naton kanssa ei synny. EU:n 28 jäsenmaasta 22 kuuluu entuudestaan Natoon.

EU:N puolustussuunnitelmia esittelivät keskiviikkona ulkosuhteiden korkea edustaja Federica Mogherini ja komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.

”Euroopan on otettava turvallisuus ja puolustus omiin käsiinsä [– –] Tiedämme, mihin olemme matkalla ja jäsenmaat ovat kuskin penkillä. Mutta nyt on aika päättää, miten nopeasti haluamme päämääräämme päästä”, Katainen totesi.

Kataisen kommentti oli hyvin samanhenkinen kuin mitä Saksan liittokansleri Angela Merkel lausui toukokuun lopussa. Merkelin mukaan Euroopan on ”todella otettava kohtalo omiin käsiinsä”. Tämä oli reaktio siihen, että Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ei ole selvästi ilmaissut, puolustaisiko Yhdysvallat Nato-liittolaisiaan mahdollisen hyökkäyksen sattuessa.

Kyselytutkimusten mukaan EU-kansalaiset haluavat, että EU syventää puolustusyhteistyötään. Tämä on ollut myös Naton ulkopuolella olevan Suomen valtiovallan toive.

KOMISSIO ESITTÄÄ nyt, että EU:n noin 160 miljardin budjetista lohkaistaan 500 miljoonaa euroa vuosittain puolustusalan tutkimukseen vuodesta 2021 alkaen. Lisäksi ehdotetaan miljardia euroa puolustusteollisuuden prototyyppien rahoitukseen.

EU:n yhteisen budjetin käyttö sotilasmenoihin herättänee vilkkaan ja riitaisankin keskustelun jäsenmaissa ja EU-parlamentissa. Sitä käydään samaan aikaan, kun suuri nettomaksaja Britannia on jättämässä EU:n, mikä synnyttää yli kymmenen miljardin aukon budjettiin.

Komission laskelmien mukaan EU-maat hassaavat vuosittain 25–100 miljardia euroa tehottomuuden ja yhteistyön puutteen takia. Noin 80 prosenttia puolustushankinnoista ja 90 prosenttia tutkimuksesta tehdään kansallisesti, mikä johtaa päällekkäisyyksiin.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on käytössä yksi taistelupanssarivaunujen tyyppi, kun EU-mailla niitä on 17. Kaikkiaan asejärjestelmiä on EU:ssa 178 ja Yhdysvalloissa 30.

KOMISSION TOIVEENA on, että EU-maat alkaisivat yhdessä tuottaa puolustusalan tarvikkeita, kuten lennokkeja ja satelliitteja. Näitä rahoitettaisiin yhteisestä puolustusrahastosta, josta komissio ilmoitti viime vuoden lopulla.

Keskiviikkona uutena esityksenä tarjottiin sitä, että yhteisiin hankkeisiin annettaisiin 1,5 miljardia euroa seuraavalla EU:n budjettikaudella, joka alkaa 1. tammikuuta 2021: puoli miljoonaa tutkimukseen ja miljardi kehitykseen.

Komissio toivoo, että miljardin kehitysrahoitus poikisi jäsenmaiden panostusten kanssa yhteensä viiden miljardin satsaukset vuositasolla. EU-maiden yhteenlasketut puolustusmenot ovat hieman yli 200 miljardia vuosittain.

Komissio pyrkii patistamaan jäsenmaita yhteisiin tutkimushankkeisiin ja ostoihin. Esimerkiksi prototyyppien kehittämiseen annetaan rahaa vain, jos mukana on vähintään kaksi jäsenmaata ja kolme eri yritystä.

EU:LLA ON ENTUUDESTAAN käynnissä useita puolustusyhteistyötä syventäviä hankkeita. Komission mukaan kahden viime vuoden aikana on edetty enemmän kuin unionin koko 60-vuotisessa historiassa aiemmin.

Komission keskiviikkoiset esitykset ja pohdinnat puolustuksesta liittyvät laajemmin keväällä käynnistyneeseen EU:n tulevaisuuspohdintaan, jonka ponnikkeena toimi Britannian häämöttävä ero unionista. Aiemmin komissio on esimerkiksi julkaissut papereita globalisaation hallinnasta ja euroalueen vahvistamisesta.

Mogherini painotti keskiviikkona, kuten usein aiemminkin, että mitään pelkoa Naton ja EU:n päällekkäisyydestä ei ole.

”EU ei ole sotilasliitto eikä siitä tule sotilasliittoa”, hän sanoi.


Tuossa on ainakin yksi virhe, eli jenkeillä tuskin on kaikki tankit päivitettynä samaan kuosiin ja jos niillä on edelleenkin M-60 ja M-48 sarjan tankkeja jemmassa, niin sekin vielä lisää kalustokirjoa.

Jos taas kaikki Abrams mallit lasketaan yhdeksi, niin silloin EU:n käytössä olevat mallit nekin vähenevät ja käytössä on pääasiassa vain Leo2 malleja. Ranskalaisilla on toki Leclerc:t, Briteillä Challenger 2 ja Italialaisilla se heidän oma tankkinsa. Joillakin mailla on vanhempia malleja vielä rinnalla ja jotkut maat eivät ole kalustoaan edes päivittäneet noita vanhoja malleja etemmäs, mutta niitä ei mielestäni kannata laskea jos vertaillaan esim. ryssien panssarivoimaa vastaan.


Anyway: Näkisin, että tuossa yllä olevassa jutussa on takana Saksalaisten (mahdollisesti muidenkin) tavoitteet rohmuta itselleen aikaisempaakin isompi osuus EU:n asemarkkinoista.
 
Anyway: Näkisin, että tuossa yllä olevassa jutussa on takana Saksalaisten (mahdollisesti muidenkin) tavoitteet rohmuta itselleen aikaisempaakin isompi osuus EU:n asemarkkinoista.
Jos kehitystä lähetään yhteisellä rahalla rahoittamaan niin aivan varmasti tulemaan myös tuotannon- ja suunnittelunjakoa(/-yhdistämistä) eri maiden kesken, joten ei tämä mielestäni automaattisesti tule tarkoittamaan sitä että kaikki hyöty menee pelkästään isojen asevalmistajamaiden pussiin. Huoltovarmuus yhteiseurooppalaisilla hankkeilla lienee myös hyvä.

Aikaisemmin puhuin "euroopan DARPAsta" ja tässä vähän on nähtävissä jotain sen suuntaisen synnytystä, joka on mucho bueno vaikka pienestä sitä startataan. Voidaan kuitenkin varmaan kaikki olla sitä mieltä että päällekkäisyyksien karsimisesta tulee isot säästöt kun ei tarvitse pyörää keksiä uudestaan ja uudestaan vaan riittää kun joku kaveri on sen jo kerran keksinyt.
 
Tuossa on ainakin yksi virhe, eli jenkeillä tuskin on kaikki tankit päivitettynä samaan kuosiin ja jos niillä on edelleenkin M-60 ja M-48 sarjan tankkeja jemmassa, niin sekin vielä lisää kalustokirjoa.

Jos taas kaikki Abrams mallit lasketaan yhdeksi, niin silloin EU:n käytössä olevat mallit nekin vähenevät ja käytössä on pääasiassa vain Leo2 malleja. Ranskalaisilla on toki Leclerc:t, Briteillä Challenger 2 ja Italialaisilla se heidän oma tankkinsa. Joillakin mailla on vanhempia malleja vielä rinnalla ja jotkut maat eivät ole kalustoaan edes päivittäneet noita vanhoja malleja etemmäs, mutta niitä ei mielestäni kannata laskea jos vertaillaan esim. ryssien panssarivoimaa vastaan.


Anyway: Näkisin, että tuossa yllä olevassa jutussa on takana Saksalaisten (mahdollisesti muidenkin) tavoitteet rohmuta itselleen aikaisempaakin isompi osuus EU:n asemarkkinoista.

Tuota EU-rahoitusta voi muistaakseni hakea ainoastaan yhteisprojekteihin, joihin osallistuu vähintään kaksi jäsenmaata ja kolme (puolustusteollisuus)yritystä.

Suomi olisi yksi suurimmista puolustusyhteistyön syventämisen hyötyjistä. Yhteiset puolustushankinnat tarkoittaisivat, että Suomi pääsisi mukaan esimerkiksi sotilaallisten satelliittipaikannuskykyjen hankintaan parin prosentin rahoitusosuudella, mutta saisi kyvyt käyttöönsä sataprosenttisesti. http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/puolustusunioni_jkatainen-66383

EU:n asetutkimus- ja -kehitysrahaston vaatimaton koko oli kieltämättä pieni pettymys (alle 1% EU:n 161 mrd:n budjetista), mutta parempi kuin ennen eli pyöreä nolla. Ei noilla rahoilla vielä hankita sellaista kalustoa, jolla EU voisi keskitetysti tukea hyökkäyksen kohteeksi joutunutta jäsenmaata tai projisoida voimaa globaalisti. Mutta ainakin on saatu (lumi)pallo pyörimään.
 
  • Uraliin vaan pojat niin että nuppi tutisee.

Suomen aito puolustuskyky = hyökkäys Uralin taa - tuio on ollut stalinististen "rauhanpuolustajien" eli Moskovan hegemonian puolustajien mielilause jo 70 vuottta. Samaisen porukan mukaan Suomen hyökkäys Moskovaan 1939 torjuttiin tasapainoisen valtiomies Stalinin toimesta viime tipassa...
 
Pulkkisen Esa, EU:n sotilaskomiteasta on päässyt D&A:haastatteluun Vassinktonissa. Asian vierestä: menee rallienglannilla mutta sanavarastoa löytyy.. ;)
 
... millä HELVETIN "rallienglannilla" muka? :D

Kenraalilta näyttäisi kuulemani perusteella taittua Lontoo paremmin kuin hyvin. Ei englantia tarvitse vääntää millään natiiviaksentilla, jotta puhe voidaan luokitella sujuvaksi ja ymmärrettäväksi! Käytännössä valtaosalla kieliryhmistä ja jopa yksittäisistä kielistä on omat englanninkielen aksenttinsa. Tämä esimerkki on kyllä aika kaukana siitä mitä minä kutsuisin Rallienglanniksi.

Olen jo pitkään ihmetellyt, enkä ihan vähiten PV:n englanninkielisten Youtube-julkaisuiden kommenttiosioissa tota samaa repostelua "Rallienglannista".

/rant over, nyt takaisin videon pariin.
 
Tai oletetaan, että Turkki valtaisi Kyproksen pohjoisosan...
Öh, Turkki on vallannut saaren pohjoisosan. Kyproksen Turkkilainen Tasavalta on samanlainen feikki kuin Venäjän rajoilla olevat "kansantasavallat".
Kukaan muu kuin Turkki ei sitä ole tunnustanut.

Yhdysvaltain ydinaseet jo lähtivät.

Erään hämärän saitin mukaan, jossa kerrottiin että ne siirretään Romaniaan. Kremlin disinfoa. Turkissa ovat.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
... millä HELVETIN "rallienglannilla" muka? :D

Kenraalilta näyttäisi kuulemani perusteella taittua Lontoo paremmin kuin hyvin. Ei englantia tarvitse vääntää millään natiiviaksentilla, jotta puhe voidaan luokitella sujuvaksi ja ymmärrettäväksi! Käytännössä valtaosalla kieliryhmistä ja jopa yksittäisistä kielistä on omat englanninkielen aksenttinsa. Tämä esimerkki on kyllä aika kaukana siitä mitä minä kutsuisin Rallienglanniksi.

Olen jo pitkään ihmetellyt, enkä ihan vähiten PV:n englanninkielisten Youtube-julkaisuiden kommenttiosioissa tota samaa repostelua "Rallienglannista".

/rant over, nyt takaisin videon pariin.
Aivan, rallienglanti on kyllä sellaista yksinkertaista, kieliopista vapaata peruskommunikointia. Tämä Pulkkinen selkeästi ajattelee jo englanniksi eikä käännä puhuessaan. Aksentista voi sitten olla omaa mieltä, mutta mulla kesti 10 vuotta päästä poois jenkkiaksentista siellä asumisen jälkeen, ja silti se tuli takaisin aikanaan kun otti pari kaljaa jenkin kanssa. Nyt pysyy kyllä pois jo kaljojenkin jälkeen...
 
... millä HELVETIN "rallienglannilla" muka? :D

Kenraalilta näyttäisi kuulemani perusteella taittua Lontoo paremmin kuin hyvin. Ei englantia tarvitse vääntää millään natiiviaksentilla, jotta puhe voidaan luokitella sujuvaksi ja ymmärrettäväksi! Käytännössä valtaosalla kieliryhmistä ja jopa yksittäisistä kielistä on omat englanninkielen aksenttinsa. Tämä esimerkki on kyllä aika kaukana siitä mitä minä kutsuisin Rallienglanniksi.

Olen jo pitkään ihmetellyt, enkä ihan vähiten PV:n englanninkielisten Youtube-julkaisuiden kommenttiosioissa tota samaa repostelua "Rallienglannista".

/rant over, nyt takaisin videon pariin.

"Butter Brothers!" - Olen samaa mieltä.

Kyllähän englannin kielellä pärjää kaikenlaisilla aksenteilla..niitä käyttää sujuvasti myös äidinkielenään englantia puhuvat.
 
Back
Top