F-35 Lightning II

Epäilenpä, että tämä on todennäköisempi selitys:

https://www.timesofisrael.com/storks-hit-f-35-sending-stealth-jet-to-garage/

Two storks hit an F-35 fighter jet during a training flight on Tuesday, requiring the plane to undergo maintenance work, the army said.

The birds hit the F-35, called the “Adir” in Hebrew, just before it was due to return to the Nevatim air base in the central Negev desert.

The army said the plane landed normally and that it did not sustain damage.


Yellow-billed stork (Bernard DUPONT / Wikipedia)
However, it was sent “for maintenance work as is common after impacts like this,” the IDF said in an email.

The army said the F-35 fighter jet, one of the seven currently in Israel’s possession, is expected to return to service in the next few days.

Virallinen selitys on siis 2 haikaraa. Toisaalta taas Syyria on viimeksi maaliskuussa perättömästi uhonnut pudottaneensa koneita.

https://theaviationist.com/2017/03/...s-dissecting-the-last-iaf-strike-on-damascus/

Kiinnostavasti kone kuitenkin näkyy tutkassa tarpeeksi jotta syyrialaiset sitä uskaltaa tutkahakuisella yrittää.
 
Venäjän käyttää informaatio-operaatioissa joskus heille edullisia tosiasioita, joskus valheen ja todellisuuden yhdistelmää, ja joskus tarina on aivan puutaheinää. Pääasiasiassa sivustoa ei kannata lainata millään lailla, ellei tiedolle ole tukea muualta ei-venäläislähteistä. Israelilla on niin kehittyneet häirintäjärjestelmät, että kun heitä kohti ammutaan ohjus, kyse on varmaan enemmän tämän häirinnän tutkimisesta kuin todellisesta yrityksestä saada jotain alas. Tai tässä tapauksessa ilmeisesti poliittinen viesti Assadin ja Iranin suunnalta Venäläisille, kun Shoigu vai kuka olikaan, oli matkalla/laskeutunut Israeliin.

Minulla on suurempi todennäköisyys voittaa lotossa, kuin että Israel lennettää vähiä ei-operatiivisia harjoitus ja kehityskoneita syvällä Libanonin ilmatilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Haikara painaa kilon tai kaksi, haikaraosumasta kone ei välttämättä kärsi suurempia vaurioita ja voi olla takaisin ilmassa muutamassa päivässä.

S-200:n ohjus painaa ~ seitsemän tonnia ja taistelukärki yli 200 kiloa. Sellaisen osumasta kone ei luultavasti omin neuvoin palaa kentälle, saati sitten muutamassa päivässä pajalta.
Peenemünde_2001_-S-200-_by-RaBoe_01.jpg
 
Venäjän käyttää informaatio-operaatioissa joskus heille edullisia tosiasioita, joskus valheen ja todellisuuden yhdistelmää, ja joskus tarina on aivan puutaheinää. Pääasiasiassa sivustoa ei kannata lainata millään lailla, ellei tiedolle ole tukea muualta ei-venäläislähteistä. Israelilla on niin kehittyneet häirintäjärjestelmät, että kun heitä kohti ammutaan ohjus, kyse on varmaan enemmän tämän häirinnän tutkimisesta kuin todellisesta yrityksestä saada jotain alas. Tai tässä tapauksessa ilmeisesti poliittinen viesti Assadin ja Iranin suunnalta Venäläisille, kun Shoigu vai kuka olikaan, oli matkalla/laskeutunut Israeliin.

Minulla on suurempi todennäköisyys voittaa lotossa, kuin että Israel lennettää vähiä ei-operatiivisia harjoitus ja kehityskoneita syvällä Libanonin ilmatilassa.

Aivan. Israel tuskin vielä tässä vaiheessa riskeeraa vähiä F-35I-koneitaan Libanonin tai Syyrian yllä, sillä kone ei ole vielä ennen vuoden loppua operatiivisessa käytössä. Ja osuma tuollaisesta möhkäleestä kuin S-200 takaa kyllä, että kone ei lentele enää mihinkään. Sen tiedän, että niillä oh harjoitettu tiedustelulentoja Syyrian ja Libanonin rajan tuntumassa, enemmänkin F-35I:n tieusteluarsenaalin testaamista, tosin.

Sitä paitsi tapaus oli Nevatimin tukikohdan lähellä. Jos koneelle olisi tapahtunut jotakin Syyrian yläpuolella, se olisi melko varmasti laskeutunut Ramat Davidin tukikohtaan.

220px-IAF_Bases_Map_en.png
 
Nevatim ja Dimona nakojaan vierekkain... helppo lastata kunnon "jytkyja" jos tosi paikka ja tarvis tulee
 
Jos joku (kuten esim. mina) pitaa Suomen kantilta katsottuna F-35:n hyodyllisyyden kynnyskysymyksina
- pitkalle ulottuvan ilmastst-ohjuksen kaytettavyytta, ja
- vahintaankin ilmatorjuntaan ja sen, kuin myos muunlaisiin, komentokeskuksiin "purevaa" mini-risteilyohjusta,
niin nyt on osviittaa aikatauluista (toisen langan puolella ne voidaan kutoa HX-virstapylvaiden ymparille, tai vaikka valille):

Spear Cap 3 (mainittu ristelyohjus, isompaa kantavat sitten eri koneet) in Block 4.3 or 4.4 upgrades to F-35, depends on the priority UK obtains.
- which will be based on actual UK order numbers as UK Tier 1 status ends with end of SDD in 2019.

Meteor siis olisi myos valmiina, ja tasta hetkesta laskien kuluu vahintaan 6-7 v... ei paha?
 
Brittiläisen komitealausunnon perusteella F-35:n sisuksista löytyy ainakin 96 gigatavua muistia ja 500-1000 prosessoria.
On an F-35, depending on the model, there are somewhere between 500 and 1000 separate processors on one single aircraft. Most of them have got memory associated with them, and two of those bits of memory I know are 96 gigabytes. Among 500 to 1000 processors there is an enormous amount of capability, redundancy and so on that is built in already. What it’s going to be like in 2026, I don’t know, but for the moment we are comfortable....
http://data.parliament.uk/writtenev...ttee/delivering-carrier-strike/oral/71235.pdf
 
F-35 testissä Eielson AFB, Fairbanksissa Alaskassa. Tarkoitus sertifioida RCR 7 tasoon kun RCR 5 on jäälle laskeutuminen (ja RCR 23 kuiva kiitotie). Nykyisellään on sertifioitu RCR 12.
Lainaus kertoo RCR 7 -luokitusta tarvittavan läpi talven operointiin.
Samalla testataan norskeille ja hollantilaisille tuleva jarruvarjo. Kanada oli siinäkin osilla ainakin vuonna 2010, jolloin aloittivat selvitykset. Gripenmäinen thrust reverser ja isommat siivet käytiin myös läpi vaihtoehtoina. Vähemmän ylättäen ei sellaiseen superkalliiseen modifiointiin menty.
demonstrating that the entire fleet of F-35As are capable of landing at a runway condition reading (RCR) of 7. The RCR scale is based on how wet and dry each runway is. A RCR 23 is considered a dry runway while an RCR 5 is compared to landing on ice.
“The F-35A is currently certified to land at an RCR of 12,” said Capt. Daniel Campbell, the 354th Fighter Wing F-35 PIO director of mission support. “This test is important to the base because it will help certify the F-35A to operate at an RCR of 7. The 354th Civil Engineer Squadron and 354th Operations Support Squadron try to keep our runway at an RCR of 12 or better during the harsh winters, but often are below that. We need the lower RCR certification [of 7] to ensure the F-35A can operate throughout our winters.”...
https://www.dvidshub.net/news/251623/f-35a-arrives-eielson-testing

 
Unique to this exercise is the integration of the F-35 and the High Mobility Artillery Rocket System to conduct a sea-based strike.
http://www.cpf.navy.mil/news.aspx/110379

F-35 + HIMARS! Perkule, hyvällä tuurilla ensi yönä saattaa nähdä unia F-35:lla ohjatusta MLRS-keskityksestä :D


Tässä muuten syy, miksi Saksa luultavasti ostaa F-35A:ta Tornadojensa korvaajaksi.

One of the Bundeswehr’s legacy roles from the Cold War is maintaining the capability to drop American nuclear bombs if necessary as part of NATO’s ‘nuclear sharing’. Germany renounced seeking atomic weapons of its own after the Second World War, but some 20 American nuclear bombs are stored at Buechel Air Base, near the Luxembourg border, to be delivered from German Tornado aircraft.
The United States has similar arrangements with Belgium, the Netherlands, Italy and Turkey. But the Tornados are old and a decision on whether and how to replace them will need to be taken in the next couple of years if Germany is to remain in the nuclear sharing business. A senior government source said he was sure Berlin would retain a capability to deliver US nuclear weapons, but the issue could become controversial and trigger renewed anti-nuclear protests.
http://www.friendsofeurope.org/publ...wn-shadow-germany-and-future-european-defence
 
Viimeksi muokattu:
F-35:n sisuksista löytyy ainakin 96 gigatavua muistia
Muistille onkin kova tarve (ja datan paikalliselle kasittelylle), koska data-linkit ovat pullonkaula. Koneiden valiset tulevat suoraan tehtaalta, muiden osalta sanotaan nain: "
topically
the
tactical
data
links
is an
area
that
we
have
just
taken
funding
action
on
last
year,
moving
to a much
more
networked
approach.

Ja kanavia lisataan tarpeen mukaan (ei toki ilmaista):
to
bring
US
Marine
Corps
jets
on,
there
will
be
another
dedicated
satellite
system
for
them

nayttaisi etta britit saavat e10 mrd:lla 48 F-35:sta kaikkine tukisysteemeineen (tukialukset extraa!):
we have currently got a programme;
it
is
just
over
£9
billion.

We remain inside that envelope,and that is for the delivery of the first tranche of 48 aircraft.
- laskeskelin espanjalaisten budjetista, etta samalla rahalla saisivat 50 F-35 havittajaa, enimmakseen A-versioita, jotka ovat paljon halvempia kuin mita laskennallinen 4%:n ero nayttaa vertailussa. Briteille kun tulee kaikenlaista "omaa" mukaan extrana.

Yliteknistymisen vaarasta kysellaaan siellakin: Yhden tukialuksen saaminen pelipaikalle suojattuna ja pitka-aikaisesti taustelukykyisena sitoo kokonaisuuden, joka on 25% koko laivastosta. Jos kolmannes on huollossa, korjattavana tai koulutuskaytossa, ei paljon muuta sitten jaakaan:
100% -(2 * 25%) - 30% = 20%.
- ja (risteilyohjusten ohella) paa-asiallinen asejarjestelma on F-35 (joista 48:sta, niistakin, kolmasosa varmaan on huollossa)
- toki ASW ja ITO:t ovat asejarjestelmia nekin, mutta jos maaleja ei ilmesty, ne ovat toimettomina

Aika paljon pannaan munia samaan koriin; ei nyt ihan Norjan luokkaa kuitenkaan, jossa kymmenen vuoden jaksolla joka kolmas hankinta-kruunu kohdistuu F-35 asioihin.
 
F-35 Carrier Strike -ohjelman ohella laivaston toinen paatehtava on ydinpelote (CASD, eli ainakin yksi sukellusvene aina merella). Magitsun viittauksen alussa kasitellaan puolustusministerion johtavien virkamiesten jatkuvuutta. Yleisten hankintojen paallikolle maksetaan vahemman kuin kahdelle muulle, alla mainitulle, ja kun hanen budjetistaan viela koko ajan napsitaan pois, niin han nosti kytkinta.
Julian
Kelly
is
now
Director
General
Nuclear (aseet).

Ian
Booth has
been at the
submarine (jalusta; eli aseet + platform = deterrent)
delivery
authority
since
August.

Strategisten hankkeiden johtajat; puoli miljoonaa puntaa palkkaa kummallekin, etteivat jattaisi hommaa puolitiehen.
 
Muistille onkin kova tarve (ja datan paikalliselle kasittelylle), koska data-linkit ovat pullonkaula. Koneiden valiset tulevat suoraan tehtaalta, muiden osalta sanotaan nain: "
topically
the
tactical
data
links
is an
area
that
we
have
just
taken
funding
action
on
last
year,
moving
to a much
more
networked
approach.

Ja kanavia lisataan tarpeen mukaan (ei toki ilmaista):
to
bring
US
Marine
Corps
jets
on,
there
will
be
another
dedicated
satellite
system
for
them

nayttaisi etta britit saavat e10 mrd:lla 48 F-35:sta kaikkine tukisysteemeineen (tukialukset extraa!):
we have currently got a programme;
it
is
just
over
£9
billion.

We remain inside that envelope,and that is for the delivery of the first tranche of 48 aircraft.
- laskeskelin espanjalaisten budjetista, etta samalla rahalla saisivat 50 F-35 havittajaa, enimmakseen A-versioita, jotka ovat paljon halvempia kuin mita laskennallinen 4%:n ero nayttaa vertailussa. Briteille kun tulee kaikenlaista "omaa" mukaan extrana.

Yliteknistymisen vaarasta kysellaaan siellakin: Yhden tukialuksen saaminen pelipaikalle suojattuna ja pitka-aikaisesti taustelukykyisena sitoo kokonaisuuden, joka on 25% koko laivastosta. Jos kolmannes on huollossa, korjattavana tai koulutuskaytossa, ei paljon muuta sitten jaakaan:
100% -(2 * 25%) - 30% = 20%.
- ja (risteilyohjusten ohella) paa-asiallinen asejarjestelma on F-35 (joista 48:sta, niistakin, kolmasosa varmaan on huollossa)
- toki ASW ja ITO:t ovat asejarjestelmia nekin, mutta jos maaleja ei ilmesty, ne ovat toimettomina

Aika paljon pannaan munia samaan koriin; ei nyt ihan Norjan luokkaa kuitenkaan, jossa kymmenen vuoden jaksolla joka kolmas hankinta-kruunu kohdistuu F-35 asioihin.

F-35 Carrier Strike -ohjelman ohella laivaston toinen paatehtava on ydinpelote (CASD, eli ainakin yksi sukellusvene aina merella). Magitsun viittauksen alussa kasitellaan puolustusministerion johtavien virkamiesten jatkuvuutta. Yleisten hankintojen paallikolle maksetaan vahemman kuin kahdelle muulle, alla mainitulle, ja kun hanen budjetistaan viela koko ajan napsitaan pois, niin han nosti kytkinta.
Julian
Kelly
is
now
Director
General
Nuclear (aseet).

Ian
Booth has
been at the
submarine (jalusta; eli aseet + platform = deterrent)
delivery
authority
since
August.

Strategisten hankkeiden johtajat; puoli miljoonaa puntaa palkkaa kummallekin, etteivat jattaisi hommaa puolitiehen.
Olisiko liikaa pyydetty että muokkaisit sen verran viestiäsi, ettei teksti olisi vallan vertikaalissa muodossa?
 
Viimeksi muokattu:
En minakaan; mika on Eduskunnan ja Britannian parlamentin pdf:issa erilaista kun tuo tulee copy/paste'n mukana jarjestaan?
- jarkeistan homman niin, etta teen omat vaittamani ja lahteet jaavat sitten linkin kautta luettavaksi... meinaan, jos joku:)sattuis epailemaan
 
Elä jo muuta virka. En ymmärrä ylipäätään, mikä tilanne tuottaa tekstin tuolla tavoin muiden äimisteltäväksi. :cool:
Itselläni on joku puhelimella kopsattu pätkä pdffästä tullut tuossa muodossa. Joutui käsipelillä muokkaamaan että sai luettavaan muotoon.
 
Heitin syvemmalle kairaavat pdf:t nurkkaan ja tassa paallipuolista informaatiota The Times'sista... osaavat sentaan viela "taiton", tosin toimistoni nurkalla oli pari vuotta mellakoita, kun Murdoch heitti taittajat pihalle ja laittoi modernia tekniikkaa tilalle:
"
UK paying £190 million each for F-35Bs including support and infrastructure.

"Harriett Baldwin, a defence minister, told a committee of MPs that a programme to deliver the first 48 F-35B Lightning II warplanes, including support and infrastructure, would be £9.1 billion by 2026"

Harriett on sellainen eteenpain pyrkiva tyttelo (ei oikea puolustusministeri, vaan avustaa kalusto - ja hankintakysymysten junailussa)
- ei tuossa ollut tullut kuin £100 milj. entisen paalle; oiskohan ne viime vuoden osalta mainitut linkkaantumiset brittien omiin taktisiin... err, linkkeihin
 
Tuossa ylla henkilon jo esittelinkin, joten jokuvaan-linkista lainaus:
"Baldwin spoke briefly about the “net benefit” of having a Turkey overhauling mission-critical major components of the only fast jets capable of flying from Britain’s new aircraft carriers, in exchange for avionics repairs being carried out in North Wales, and described the latter as “good for the UK industrial base”["]
 
Haikara...

S-200:n ohjus...


Venäjän käyttää informaatio-operaatioissa joskus heille edullisia tosiasioita, joskus valheen ja todellisuuden yhdistelmää, ja joskus tarina on aivan puutaheinää.

Jokainenhan tajuaa heti, että "Lentää haikaroiden kanssa" -salanimellä toiminut ylintä poliittista tasoa edustanut venäläinen asiantuntija, on onnistunut karhujen kanssa painimisen ja amforasukeltamisen lomassa kouluttamaan syyrialaiset haikarat niin, että ne kuljettavat parityöskentelynä S-200 ohjuksen lähelle f35-konetta.

Jutun kierous on siinä, että kukaan ei osaa epäillä nyytti nokassa lentävistä haikaroista mitään pahaa.
 
Back
Top