Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kysymys ei siis ollutkaan DACT-harjoituksesta! Se olisikin ollut hieman outoa koska F-35:n ilmataisteludoktriini tuskin on vielä valmis!https://www.f35.com/news/detail/no-the-f-35-was-not-beaten-by-an-f-16 LM:n oma vastaus BFM "skandaalista".
Ihan pelkästä mielenkiinnosta kysyn, milloin USAF:n F-16 tai muu hävittäjäkone on ampunut alas kaartotaistelussa vihollisen hävittäjän tai pommikoneen tykillä oikeassa sodassa Vietnamin sodan jälkeen? Tiedän ainkain yhden helikopterin ammutun tykillä Irakissa mutta sitä ei tässä skenariossa lasketa! Kysyn koska käsittääkseni Vietnamin sodan jälkeen kaikki USAF:n ilmavoitot ovat tulleet ilmataisteluohjuksilla!
Ihan pelkästä mielenkiinnosta kysyn, milloin USAF:n F-16 tai muu hävittäjäkone on ampunut alas kaartotaistelussa vihollisen hävittäjän tai pommikoneen tykillä oikeassa sodassa Vietnamin sodan jälkeen? Tiedän ainkain yhden helikopterin ammutun tykillä Irakissa mutta sitä ei tässä skenariossa lasketa! Kysyn koska käsittääkseni Vietnamin sodan jälkeen kaikki USAF:n ilmavoitot ovat tulleet ilmataisteluohjuksilla!
Ihan pelkästä mielenkiinnosta kysyn, milloin USAF:n F-16 tai muu hävittäjäkone on ampunut alas kaartotaistelussa vihollisen hävittäjän tai pommikoneen tykillä oikeassa sodassa Vietnamin sodan jälkeen? Tiedän ainkain yhden helikopterin ammutun tykillä Irakissa mutta sitä ei tässä skenariossa lasketa! Kysyn koska käsittääkseni Vietnamin sodan jälkeen kaikki USAF:n ilmavoitot ovat tulleet ilmataisteluohjuksilla!
Ihan pelkästä mielenkiinnosta kysyn, milloin USAF:n F-16 tai muu hävittäjäkone on ampunut alas kaartotaistelussa vihollisen hävittäjän tai pommikoneen tykillä oikeassa sodassa Vietnamin sodan jälkeen? Tiedän ainkain yhden helikopterin ammutun tykillä Irakissa mutta sitä ei tässä skenariossa lasketa! Kysyn koska käsittääkseni Vietnamin sodan jälkeen kaikki USAF:n ilmavoitot ovat tulleet ilmataisteluohjuksilla!
Kiitos, hyvä artikkeli joka vahvistaa sen mihin omassa kysymyksessä vihjaisin: F-35:n ja F-16:sta kaartotaistelu edusti kaikista tulevaisuuden ilmataisteluskenarioista sitä kaikista epätodennäköisintä! Ja edelleen jotkut olivat valmiita sotimaan edellisen ilmasodan uudestaan!
Ei voi ymmärtä tuota moottorin tehottomuus väitettä. Onko siinä perää, vai kuuluko se osana massiivista propaganda kampanjaa joka takavuosina alkoi puskista.
Luulisi että moottorin teho ja sen tarve on kaikkein helpoin laskettavissa oleva asia. Samoin hyväksyjät varmasti laskivat myös. Softa voi aiheuttaa ongelmia tehon annolle mutta ei kai nyt moottri ole tehoton. Taas tuli eteen juttu F-35 ei pärjännyt F16 koneelle. Tehot ei riitä ilmataisteluun.
Hyvä kysymys. En tiedä, käykö joku ihan massiivista propagandakampanjaa hanketta vastaan, mutta ehkäpä osin esitettyyn kritiikkiin on perusteitakin?
Vastaan ensin kysymykseesi lyhyesti: F-35:dessä on tämän hetken tehokkain hävittäjämoottori (ainakin länsimaista).
Suihkuhävittäjät, kuten mitkä tahansa kehittyneet asejärjestelmät ovat hyvin monimutkaisia ja vaativia laitteita suunnitella ja tehdä. Hävittäjät ovat kuitenkin ehkä kaikista vaativimpia, johtuen mm. aerodynamiikan haasteista.
Valitettava tosiasia on, että vaikka olisi miten hyvä tietotaito ja supertietokoneet ja kehittyneet materiaalit, seuraavat asiat ovat monessa mielessä ristiriitaisia ja toisensa poissulkevia, ihan fysiikan laeista johtuen:
Lentokoneiden tilaajat ja suunnittelijat joutuvat siis miettimään, millaista lentokonetta ja millaisia ominaisuuksia haluavat. F-22 haluttiin lentävän kovaa ja korkealla, mutta olevan toisaalta erittäin liikehtimiskykyinen "air dominance fighter". F-22:den tapauksessa pitkä toimintamatka ei ollut tärkeä asia, joten koneella on enemmän vastusta tuottavat siivet ja pienempi polttoainetäyttö. F-35 taas on primääristi rynnäkkökone "strike fighter". Sille yksi tärkeimpiä haettuja ominaisuuksia oli kyky tehdä stealthina pitkän kantaman pommitus-iskuja. Siksi siinä on kaikista nykyaikaisista koneista suurin sisäinen polttoainekuorma ja pienen vastuksen pienet siivet. Kuten näistä lähtökohdista voi jo ehkä otaksua, F-35 ei välttämättä ole maailman paras ilmataistelija.
- Aliääninopeudella toimiminen, transsoonisella alueella toimiminen ja yliäänialue
- Liikehtimiskyky ja vastus
Kuten todettua, F-35:dessä on tehokkain moottori. Mutta, monissa muissa koneissa, esim. Suomen Hornetissa, niitä on kaksi. Vastaavasti koneet, jotka ovat yksimoottorisia, ovat selkeästi F-35:ttä kevyempiä (F-16, Gripen).
Jos vertaa F-35:ttä, ja F-22, niin hyvin kuvaavat luvut ovat:
Nuo kertovat aika selkeästi, miksi F-35 on "tehoton", miksi sen energialiikehdintäkyky on huonompi, vaikka tehoa periaatteessa olisikin.
- Siipikuormitus (kg/m2): 411 ja 307 ==> F-22 on 33% parempi.
- Teho-painosuhde: 1,1 ja 1,3 ==> F-22 on 20% parempi.
Miten näkyy erot onnettomuustilastoissa, jos vertaa yksi- tai kaksimoottorisia lentokoneita? Onko eroja?
Pentagon's vaunted F-35 earns lousy review from test pilot in secret report
http://www.foxnews.com/us/2015/07/0...ousy-review-from-test-pilot-in-secret-report/
“The government seems to think the F-35 will never get into a close fight. History says otherwise,” he said