F-35 Lightning II

http://breakingdefense.com/2015/09/f-35-now-for-the-next-hard-part-says-bogdan/

Today there are 126 F-35s of various models in service (plus 19 test aircraft); by the end of 2019, that will skyrocket to 493. “When we have those 493 airplanes out in the field in 2019, guess how many of them will be in what I consider to be the right configuration?” Bogdan asked the ComDef conference here. “Not. A. One. Every one of the airplanes coming off the production line today and coming off the production line for the next two and a half years, plus all the airplanes we’ve built already, will need some form of modification to get them up to the full capability that we promised the warfighter. That is a massive undertaking..”

Jees, tuo on vain nykytapa tehdä moisia projekteja. Ei kuitenkaan niin pahalta kuulosta kuin Typhoonin yhteydessä kaavailtu romutus niille tuotantolinjan ensimmäisille.

Sarek: Aika moni firma tekee täsmää. Esim. Boeing-Saabilla GLSDB, LM:llä MLRS, JASSM.

Niin, tuo on L&M:n käyttöön ottama tapa tehdä sitouttava kauppa. Kaupankäynnin kannalta nerokas.
No, sanotaan nyt sekin, että ko. kone on suunniteltu alusta alkaen päivitettäväksi. Alkuvaiheen tuotannon koneiden romuttaminen olisi tässä kauppa- ja markkinointitavassa kestämätön ajatus. On helpompi myydä sitoutetulle asiakkaalle päivitys kuin kokonaan uusi kone.

@magitsu : Niin tekee ja jos haluaa sijoittaa vain hieman korkeamman riskin osakkeisiin, voi huoletta ostaa myös noita koriin. Raytheonista voisi sanoa näin: "Pitkän päälle Datsun", 70 -luvun automainosta lainaten.
 
CAS tehtävästä pitää muistaa että A-10 on vain yksi monista konetyypeistä jolla tuota on harjoitettu viime vuosina. Käytännössä kaikilla käytössä olevilla hävittäjäkonetyypeillä tätä tehdään, vaikka moni ilmeisesti kuvittelee että ainoastaan A-10 pystyy CAS tehtäviin?

Yksi parhaita konetyyppejä tehtävään on tällä hetkellä varmaan ilmavoimien B-1 pommikoneet, jotka ovat varustettuja suurella määrällä JDAM pommeja, Sniper-maalinosoituspodilla, hyvin pitkällä toiminta-ajalla ja ovat vielä nopeita siirtymään kohdealueelle. A-10 ei ole suoritettujen tehtävien valossa mitenkään dominoiva CAS konetyyppi vaikka sillä ei juuri muuta tehtävää olekaan.

Ja itseasiassa se on syy miksi A-10:stä halutaan eroon, se ei ole mitenkään muita parempi tuossa roolissa, eikä sillä ole juuri muuta käyttöä. Ilmavoimien mielestä yksi F-16 (tai F-35, F-15E) on hyödyllisempi kuin yksi A-10, nuo edellä mainitut kun ovat paljon monikäyttöisempiä joten samalle rahalle saadaan enemmän vastinetta (kone, kuski, koulutus jne.).

CloseAirSupport_chart2B.jpg
 

Tämä ei ole varsinaisesti vastaus Sardelle, vaan yleisesti.

Taisi olla noin vuosi sitten, kun esitin kritiikkiä tästä EOTSista. Silloin nousi melkoinen poru "ei siinä ole mitään vikaa, se on maailman paras ja kehittynein". No, jostain syystä se nyt sitten kuitenkin vaihdetaan :)

Hatun nosto L&M:n insinööreille, että saivat ilmeisesti uuden mahtumaan samaan tilaan kohtuu hyvin ainakin ilman tarvetta ulkoisille muutoksille.
 
Uusi EOTS ehtii mitä todennäköisimmin myös suomen hävittäjäkilpailutukseen, kuten muutkin block nelosen fiksaukset ja päivitykset?
 
Tämä ei ole varsinaisesti vastaus Sardelle, vaan yleisesti.

Taisi olla noin vuosi sitten, kun esitin kritiikkiä tästä EOTSista. Silloin nousi melkoinen poru "ei siinä ole mitään vikaa, se on maailman paras ja kehittynein". No, jostain syystä se nyt sitten kuitenkin vaihdetaan :)

Hatun nosto L&M:n insinööreille, että saivat ilmeisesti uuden mahtumaan samaan tilaan kohtuu hyvin ainakin ilman tarvetta ulkoisille muutoksille.

Taisi olla alunperinkin päivitys suunnitelmissa, kun alkuperäinen EOTS on 2000-luvun alun tekniikkaa ja siitä on aikaa vierähtänyt.
 
Uusi EOTS ehtii mitä todennäköisimmin myös suomen hävittäjäkilpailutukseen, kuten muutkin block nelosen fiksaukset ja päivitykset?

Todennäköisesti, koska Block 4 on suunniteltu vuosien 2019-2025 valmistukseen.
 
Taisi olla alunperinkin päivitys suunnitelmissa, kun alkuperäinen EOTS on 2000-luvun alun tekniikkaa ja siitä on aikaa vierähtänyt.

No, tätä mieltä minäkin oli. Foorumilla oli vain melkoinen poru eri suuntaan... Sitä todisteltiin kehittyneimmäksi, mikä ylipäänsä on olemassa.
 
Todennäköisesti, koska Block 4 on suunniteltu vuosien 2019-2025 valmistukseen.

F-35:n konfiguraatio (SW/HW) tuntuu olevan aika myllerryksessä, missä on tietysti hyvätkin puolensa.

Jos spekuloidaan tuota meidän kilpailutukseen tarjottavaa blockkia, niin päätös hankinnasta tapahtunee joskus 2022 tietämillä, eikö niin? Mutta tuotanto, ja toimitukset ilmeisesti 2025-2030. Periaatteessahan tuo tarjoaisi vielä mahdolisuuden mennä block 5 puolelle tai sitten alkupää block 4:ää ja loppuosa vitosta ja alkupää päivitetään sitten suurempien huoltojen yhteydessä.
 
No, yksi A-10:n hyödylliseksi katsotuista ominaisuuksista on se, että se kykenee oleilemaan kohdealueella tunteja kerrallaan. Tämä kuulostaisi ainakin minusta hyödylliseltä myös jatkossa. F-35 on varmaankin kykenevä tähän, jos vain kykenee kuljettamaan tarpeeksi aseita.

Silloin kun A-10 kehitettiin, niin pääasiallinen kommunikointiväline oli puheradio ja sensorina pilotin omat silmät. Lähitulituki toimi silloin joko niin että saatiin maavoimilta tehtäväpyyntö, katsottiin kohde kartasta, mentiin pommittamaan sitä ja toivottiin että kohde oli vielä paikallaan ja tehtävä edelleen relevantti, eikä vahingossa pommitettu omia. Toinen tapa oli kierrellä taistelukenttää, vastaanottaa tulitukipyyntöjä taistelunohjaajalta (Forward Air Controller) ja visuaalisesti tunnistaa kohde koordinaattien ja suullisen kuvauksen perusteella ja hyökätä sitä vastaan. Kun aseidenkin tarkkuus oli mitä oli niin senkin vuoksi jo oli mentävä lähelle ja matalalle. F-16:n tai F-35:n käyttö tällaiseen toimintaan on tosiaan sulaa hulluutta ja epäilemättä A-10 on tässä paljon parempi, mutta kehitys on kehittynyt. JDAMit voidaan pudottaa sokkona, mikroaalto- tai laserohjatut ohjukset voidaan ampua korkealtakin tarkasti ja datalinkkien kautta tulee tuoretta tietoa maavoimien tunnistamista viholliskohteista. Se alakorkeuksissa lentely Silmämuna v.1.00:n varassa ei yksinkertaisesti ole enää samanlaisessa roolissa kuin ennen. Kuten BarrelNut sanoi, B-1 on nykyään jenkeillä eräs tärkeimmistä CAS-koneista.
 
Toivottavasti noita "pitäisi olla" sanoja tai ehkä, jos ja kun sanoja ei kuulla kun hankinnasta päätetään... ;)

Eihän tuollainen koskaan täysin "valmis" ole... Tekniikka kehittyy ja olosuhteet muuttuu... Sitten kun koneet ovat hangaarissa niin Oleellista on kuinka kallista on pitää kone ilmassa ja tehokkaana muuttuvassa maailmassa... F35 on monessa mielessä "teknologia demo/proto" aika näyttää kuinka käy...

Isona ongelmana näen teknologian hinnan ja sen nopeuden jolla se eteenpäin kiitää... Ongelmana varsinkin kun puhutaan teknisistä ase järjestelmistä... Voihan hyvin olla että ajateltu elinikä ei olekaan 30 vuotta vaan 15 vuotta...
 
Tämä ei ole varsinaisesti vastaus Sardelle, vaan yleisesti.

Taisi olla noin vuosi sitten, kun esitin kritiikkiä tästä EOTSista. Silloin nousi melkoinen poru "ei siinä ole mitään vikaa, se on maailman paras ja kehittynein". No, jostain syystä se nyt sitten kuitenkin vaihdetaan :)

EOTS on parasta mitä tällä hetkellä on tarjolla. Mutta ei mikään kone tai järjestelmä ole sellaisenaan ajanmukainen vuosikymmeniä tulevaisuuteen, eikä voi ollakaan. Niinpä kehitys menee koko ajan eteenpäin. Ja niitä täytyy myös suunnitella ja plänätä tulevaisuuteen.

Esimerkiksi tuo artikkeleissa mainittu SWIR on sellaista mitä muissa podeissa ei myöskään ole, uusin Litening toimii MWIR aallonpituuksilla aivan kuten nykyinen EOTS ja Sniper yms.

SWIR:
http://www.sensorsinc.com/technology/why-swir
http://www.sensorsinc.com/gallery/images
 
Ja SWIR sensori ei ole siis lämpökamera vaan valonvahvistin.

Tai paremminkin kai sensori (InGaAs) joka havaitsee noita lähellä näkyvän valon aallonpituutta olevia heijastuvia infrapunapituuksia, heijastumaan tarvitaan siis jonkin verran valoa aivan kuten valonvahvistinkin tarvitsee.

Tämä ominaisuus tulee siis EOTS:iin MWIR sensorin lisäksi.
 
Kertauksena A-10 tilastotiikkaa kun asiat tuntuu pyörivän täällä ympyrää:

http://www.pbs.org/newshour/updates...orce-manipulating-data-support-10-retirement/

http://www.pogo.org/our-work/straus...-Support-Gap-Created-by-Dumping-the-A-10.html

"The Air Force is “not counting sorties where actual munitions delivery actually occurs,” he said. And they are “not distinguishing” between bombing fixed points on the ground from 20,000 feet and supporting troops that are moving while under fire from an enemy in close proximity. Wheeler said it is in situations like this “that really count” and where the A-10 outperforms all other aircraft."

Ilmeisesti tuore lyhyt A-10 dokumentti:
 
Viimeksi muokattu:
Samaan aikaan kun Lockheed Martin ilmoitti noista uusista EOTS ominaisuuksista (SWIR etc.) se julkaisi mainoksen uudesta vastaavasta kehityksestä Sniper maalinosoituspodilleen:

 
Back
Top