Raveni
Greatest Leader
baikal kirjoitti:Hande kirjoitti:Kaukovittuilija kirjoitti:Onko vähälukuisena hankittava F35, yksittäisenä asejärjestelmänä varmasti niiden arvoinen?)
Tai onko mikään vähälukuinen hävittäjähankinta sen arvoinen? Pieneksihän määrä jää ihan konetyypistä riippumatta.
Tätä olen yrittänyt pohtia: missä kohtaa kategoriamäärä saavutetaan? Missä kohtaa lukumääräinen merkitys on lähinnä lipunnäyttöä ja paraatien ylilentoja? Missä kohtaa on määrä, jolla vielä siedettävästi hoidetaan tunnistukset ja etenkin edes jonkinlainen SIETO? Passaisiko kategoriaksi jokin muukin kuin ensilinjan kalusto?
Jokaisen täytyy mielestäni ymmärtää, että esitetyillä hinnoilla ei hirveitä laivastoja lentoon valjasteta.
Tämä on se asia mistä itse olen yrittänyt täälläkin kirjoittaa että F35 on esimerkiksi sen hintainen järjestelmä että ellei Suomelle tule lottovoittoa kone määrä jää 20-30 koneeseen. Onko se sellainen määrä jolla pystytään takaamaan ajallinen ja paikallinen ilmanherruus, suorittamaan ilmatorjuntaa koko valtakunnan alueella, tukemaan maavoimien taistelua painopisteellä sekä vaikuttamaan viholliseen syvyydessä. Tunnistus lentoihin, rauhanaikana tuo kone määrä riittää ja on itseasiassa siihen tehtävään ylimitoitettukin.
Oma mielipiteeni on se että määrä on liian vähäinen on kone sitten kuinka stealh tahansa. Venäjällä kuitenkin laitetaan sattuneista syistä ja omien uhkakuvien mukaan aika paljon paukkuja siihen että stealthin tuoma etu mitätöityy.
Tuollaisella kone määrällä ei ole minkäänlaista taistelu kestävyyttä ja täytyy ottaa huomioon että tuo määrä ei ole missään vaiheessa kokonaan käytössä kriisi aikana. Todellinen kone määrä joka saadaan tarvittaessa tehtävää suorittamaan saattaa olla vain puolet tai jopa kolmannes. Sen verran noita kuitenkin on huollossa, siirtymässä, pilotteja levossa, jne.