F-35 Lightning II

Ja Range ei tarkoita samaa kuin Ferry Range.

Arvailuja on esitetty Ferry Rangesta perustuen muiden koneiden arvoihin mutta ne ovat tietysti vain arvoita.

Selvennätkö vielä, mitä eroa noilla on? :)
 
Tässä italialaispilotin haastattelussa liittyen Atlantin ylitykseen on muuten hyviä poimintoja:

http://www.sldinfo.com/ninja-discus...s-the-atlantic-the-right-stuff-italian-style/

Question: When you sit in the F-35 cockpit and flew across the Atlantic how did the various systems assist you in the flight?

Answer: The great thing about the F-35 is that the human-machine interface (HMI) is so good and so built around the pilot that you don’t have to learn how it works.

You just use it.

You can configure the screens to configure for the mission.

The aircraft is built to understand; you are building a strategy, not focusing on managing the sensors or really focused on the flying function.

I was able to see the aircraft surrounding me through the clouds, such as keeping distance with my tankers, by using my helmet and the Distributed Aperture System and see the C-130s below me below the clouds.

Question: This plane is designed to drop bombs and fire missiles.

What you can see going forward with regard to training with regard to weapons?

Answer: It is a lot easier than you think.

This is one of the first aircraft that you can take off and after about two flights dropping bombs, and firing weapons.

Your mission systems are so good that you can start operating weapons very early in your training and operations.

We have to air-to-air pilots working with air-to-ground pilots and merging the cultures.

You are not focusing on your sensors; you are focusing on the end objective of your mission.

The big difference with this aircraft is situational awareness.

You see everything, and I mean on the surface and on the ground and you command attack, defense and electronic warfare functions within the aircraft.

The HMI is processing this and allowing you to be more strategic in your role.

You have different screens and different set ups that we are using as we fly the aircraft, and over time we can help the pilots standardize ways to usual the two screens optimally.

During my flight, I mostly used the two screens in the following way:

Half a screen provided a long-range view to look further; the second half showed the formation.

And the second screen contained my targeting Pod in one half and DAS in the other.

I hand flew because I wanted to play with the screens and figure out how to make best use of the systems during flight.

Question: How is the F-35 a game changer for the Italian Air Force?

Answer: The F-35 gives us much greater global reach.

We have so much gas in the aircraft and it is so fuel efficient, it gives us options in the various scenarios we are likely to face in our area of operations.
 
Ferry range on muutenkin relevantti arvo lähinnä strategisia siirtoja tekeville tahoille. Ei siis Suomen puolustukselle. Krihamiehille sillä voi olla merkitystä, mutta lyhyttä siirtokantamaa voi kompensoida ilmatankkauksilla ja välilaskuilla. Niinpä en usko että tällä nimenomaisella arvolla on väliä Suomen seuraavaa hävittäjää valittaessa.
 
"Combat radius is always smaller than maximum range, the distance which the aircraft can fly the farthest with maximum payload and without refueling, or ferry range, the distance the aircraft can fly the farthest with drop tanks, no ordnance and without refueling."

https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_radius
https://en.wikipedia.org/wiki/Range_(aeronautics)

Ok, no puhuimme käytännössä siis samasta asiasta.

F-35:delle ei ilmeisesti vielä ole ulkoisia säiliöitä? Joku tällainen muistikuva.
 
Kuinka kauan F-35:llä kestää taistelulentojen välissä tankata, aseistaa jne. tarpeelliset että ollaan valmiina uuteen tehtävään? Onko tässä merkittävää eroa muihin? Tämä saattoi jo olla kyllä tässä keskustelussakin, mutta en pikaisella hakemisella sitä löytänyt.
F35 pystyy tällä hetkellä tekemään ilmeisesti 1lennon/5vrk... Tavoite olisi 1lento/1vrk ja optimi 2-3lentoa/1vrk....
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Ok, no puhuimme käytännössä siis samasta asiasta.

F-35:delle ei ilmeisesti vielä ole ulkoisia säiliöitä? Joku tällainen muistikuva.

Ei Range ja Ferry Range siis ole ollenkaan sama asia.

Lisätankkeja ei vielä ole testauksessa, syynä niinkin yksinkertainen syy että yksikään "asiakas" ei sellaista vielä vaadi, ts. toimintamatka on riittävä ilmankin vs. 4. sukupolven koneet.

Israel varmasti tulee sellaiset haluamaan tulevaisuudessa.

Mutta kyllähän sellaiset tietysti kuvissa näkyy:

f-35-and-current-weapons-5-728.jpg
 
Ei Range ja Ferry Range siis ole ollenkaan sama asia.

Lisätankkeja ei vielä ole testauksessa, syynä niinkin yksinkertainen syy että yksikään "asiakas" ei sellaista vielä vaadi, ts. toimintamatka on riittävä ilmankin vs. 4. sukupolven koneet.

Israel varmasti tulee sellaiset haluamaan tulevaisuudessa.

Mutta kyllähän sellaiset tietysti kuvissa näkyy:

f-35-and-current-weapons-5-728.jpg
Kiva kuva ja kattava valikoima. Mitkä noista härpäkkeistä ovat niitä, jotka ovat nyt ja tällä hetkellä koneeseen oikeasti integroituja ja toimivia käyttövalmiita aseita ja muita vermeitä? Valikoimahan laajenee hiljalleen aikaa myöten.
 
Ei Range ja Ferry Range siis ole ollenkaan sama asia.

No, tulkitsen, että tämä ilmaisu on aika selkeä.

Ferry range 1,200 nmi / 2,220 km on internal fuel

Käytännössä tuo on siis range, jos ihan tarkkoja ollaan.
 
No, tulkitsen, että tämä ilmaisu on aika selkeä.

Ferry range 1,200 nmi / 2,220 km on internal fuel

Käytännössä tuo on siis range, jos ihan tarkkoja ollaan.

Edelleenkään Ferry Rangea ei ole ilmoitettu, ei vaikka jollain nettisivulla sellaista väitetäänkin.

Pelkillä sisäisellä polttoainekuormalla lennetty Range on max. kuormalla mitattu, ja Ferry Range on käytännössä tyhjänä. Ferry Range on siis huomattavasti pidempi. Ja tuo 2200 km ei muuten sekään ole Range, vaan Rangen on ilmoitettu olevan > 2200 km.
 
Mitkä noista härpäkkeistä ovat niitä, jotka ovat nyt ja tällä hetkellä koneeseen oikeasti integroituja ja toimivia käyttövalmiita aseita ja muita vermeitä?
Ei yksikään, kuten Gilmoren raportista selviää, ulkopuolinen ryhmä avusti konetta merijalkaväen kokeessa. Sotatilanteessa se ei olisi mahdollista, kuten raportissa todetaan.

Ja joo, onhan siinä tietysti oljenkorsi joillekin, että range ja ferry range eroaisivat rajusti toisistaan. Polttoaineen käyttö jäähdytysnesteenä asettaa varmasti rajoituksia kuinka kuivaksi tankki voi mennä.

Ristoj:"12 ilmatankkausta kun on aika paljon enemmän kuin 4..."

Azorit -> Patuxent River n. 4250 km linnuntietä, 4 tankkausta F-35A:lla, n. 7 tuntia aikaa
Etelä-Ruotsi(?) -> Nellis n. 8600 km linnuntietä, reitti tuntematon, 12 tankkausta Gripen C:lla, n. 15 tuntia aikaa
 
Viimeksi muokattu:
real measure of an aircraft’s reliability isn’t the amount of flight hours it has flown in total, but the amount of sorties it can complete in a day. The U.S. military typically expects modern aircraft to complete one flight per day, and some foreign militaries fly two or three. Gilmore’s report notes that F-35s so far have typically flown about one mission every five days.
https://www.washingtonpost.com/news...ajor-list-of-grievances-against-f-35-program/

Ei tarvii ainakaan pitää kiirettä tankkaamisten kanssa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Edelleenkään Ferry Rangea ei ole ilmoitettu, ei vaikka jollain nettisivulla sellaista väitetäänkin.

Pelkillä sisäisellä polttoainekuormalla lennetty Range on max. kuormalla mitattu, ja Ferry Range on käytännössä tyhjänä. Ferry Range on siis huomattavasti pidempi. Ja tuo 2200 km ei muuten sekään ole Range, vaan Rangen on ilmoitettu olevan > 2200 km.
Grippenille Ferry rangeksi luvataan 4000km
 
Kiva kuva ja kattava valikoima. Mitkä noista härpäkkeistä ovat niitä, jotka ovat nyt ja tällä hetkellä koneeseen oikeasti integroituja ja toimivia käyttövalmiita aseita ja muita vermeitä? Valikoimahan laajenee hiljalleen aikaa myöten.

Taitaa USMC:n palveluskäytössä olleissa B-malleissa olla käytössä AIM-120C, GBU-32 ja GBU-12. F-35A/C malleissa lisäksi GBU-31. Nämä siis 2B/3I softilla. Syksyllä 2017 pitäisi tulla käyttöön 3F softaversio jossa on täysi kyky aseiden käyttöön.

Mutta sinänsä tuo kartta on toki ajastaan jäljessä. Britit ovat päättäneet että eivät integroi Storm Shadow risteilyohjusta (vanhenevaa mallia, ei tilauksia) vaan SPEAR Cap3 ohjuksen ja myöhemmin sitten kehitteillä olevan SPEAR Cap5 ohjuksen.

http://www.janes.com/article/57304/storm-shadow-dropped-from-uk-s-f-35b-follow-on-integration-plan

Britit ovat äskettäin myös toimittaneet ensimmäiset ASRAAM:it integrointia ja testausta varten rapakon taakse.

https://www.flightglobal.com/news/articles/first-asraams-delivered-for-uk-f-35-testing-421685/
 
real measure of an aircraft’s reliability isn’t the amount of flight hours it has flown in total, but the amount of sorties it can complete in a day. The U.S. military typically expects modern aircraft to complete one flight per day, and some foreign militaries fly two or three. Gilmore’s report notes that F-35s so far have typically flown about one mission every five days.
https://www.washingtonpost.com/news...ajor-list-of-grievances-against-f-35-program/

Ei tarvii ainakaan pitää kiirettä tankkaamisten kanssa ;)
No ei kyllä. Hitaampikin ehtii. Uusilla hävittäjillä taistelu taitaakin vaatia taistelupäivän ennakolta sopimisen, jotta koneet saadaan ilmaan ;)
 
No ei kyllä. Hitaampikin ehtii. Uusilla hävittäjillä taistelu taitaakin vaatia taistelupäivän ennakolta sopimisen, jotta koneet saadaan ilmaan ;)

Kuinkas tieheästi Suomen Hornetit mahtavat lennellä keskimäärin?

En oikein usko että näin rauhan aikana jokainen käytössämme oleva Hornet tekee 3 - 5 lentoa päivässä? Vai tekeekö? Tekeekö edes yhden 5 päivän välein?

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top