ctg kirjoitti:Mutta RistoJ pointti on siinä että oli se mikä versio tahansa, niin F35 on jumalattoman kallis vekotin verrattuna tavanomaisempaan kalustoon, eikä briteillä on tajuttomasti fyffeä kukkarossaan, vaikka he ovatkin rakentamassa laivastoaan uuteen uskoon. Meidän mittapuulla sitä on varmaan tajuttomasti varsinkin kun sitä vertaa suoraan meidän omaan budjettiin. Kuitenkin homman nimi on siinä, että katapulteilla varustettuna kuningaskunta olisi voinut myös turvautua tavanomaisempaan kalustoon, mikä nyt on auttamatta pois kuvioista kun alukselta ei voi nousta mikään muu kuin kopteri taikka VTOL tyylinen kone. Ja kuten me, niin he eivät myöskään he näe millaisia koneita siellä tulevaisuudessa nousee taivaalle.
F-35 ei tule kalliiksi sillä, että väitettä hoetaan jatkuvalla syötöllä ilman mitään todellisisa faktoja. Mikä tavanomainen ja edes kohtalaisen nykyaikainen tukialuskalusto on merkittävästi halvempaa? Jos siis verrataan keskenään vertailukelpoisia lukuja niin Rafale M ja Super Hornet eivät ole oikeasti halvempia koneita. Kanadan puolustusakatemian (Puolustusministeriön alainen tutkimuslaitos, jonka luulisi tietävän jotain koneiden hinnoista) julkaisusta:
http://www.journal.forces.gc.ca/vo11/no4/55-dunne-eng.asp
The GAO estimates the APUC to be $133 million, which is the average unit cost of for all three variants over the entire production line, including the very expensive aircraft at the earliest production period. By way of comparison, and using this measurement yardstick, Boeing’s F-18E/F Super Hornet would cost about $5 to $10 million more per aircraft than the F-35.
Rafale M on kalliimpi kuin Super Hornet ihan ranskalaisten omienkin ilmoitusten mukaan. Itse asiassa meriversiota halvempi perus-Rafalekin on ranskalaisten mukaan vähän kalliimpi kuin Super Hornet (kokonaishankintakustannukset melkein 150 miljoonaa euroa eli likemmäs 200 miljoonaa dollaria). Lisäksi tuossa hinnassa ei ole AESA-tutkaa (joka on juuri tulossa uusiin koneisiin, joiden hintaa ei ole ilmoitettu ja joka on oletettavasti kalliimpi). Rafale tarvitsisi myös maalinosoituspodin, toisin kuin F-35 jossa maalinosoitusjärjestelmä (EOTS) on sisäänrakennettu.
Katapulteilla ja vaijereilla varustettu lentotukialus olisi varmasti joustavampi ja F-35C-malli B-mallia tehokkaampi (suurempi hyötykuorma ja pidempi toimintasäde), mutta ongelma on kyseisten järjestelmien kalleus (Brittien arvioiden mukaan luokkaa 5 miljardia puntaa yhteensä molempien lentotukialusten kohdalla). Lisäksi katapultit ja vaijerit vaativat paljon huoltoa (eli kustannuksia tulisi sitäkin kautta lisää). Lisäksi B-mallia voidaan käyttää muiltakin aluksilta kuten maihinnousualuksilta (joita Iso-Britannialla on muutama) tai ehkä jopa suurilta rahtialuksilta. Toki B-malli on kalliimpi hankkia ja käyttää mutta ei niin paljon kalliimpi että riittäisi korvaamaan katapulttien hinnan.