Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toinen länsihävittäjistä poikkeava suunnitteluratkaisu on L-aaltoalueen tutka siiven etureunoissaRistoJ kirjoitti:Juke kirjoitti:RCS ominaisuuksista täällä kohdassa 4.4 ; http://wiki.scramble.nl/index.php/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
asekuorma on 8100 kg
Aika virheellisiä väitteitä F-35:n häiveominaisuuksista. Esimerkiksi häiveominaisuudet on kyllä tehty ympäri koneen. Esimerkiksi suihkusuuttimet on tehty sahalaitaisiksi sen takia, että ne vaimentaisivat ja heijastaisivat tutkasäteet pois moottorista. Perinteinen pyöreä suihkusuutin kun on hyvä tutkaheijastin. Yksistään tuo yksityiskohta osoittaa, että häiveominaisuudet on suunniteltu koko koneen ympäri.
Tutkateknisesti tuo ratkaisu on varmasti hyvä X-alueen (tulenjohtotutkat) ja erittäin todennäköisesti myös S-alueen (valvontatutkat) tutkia vastaan koska niiden aallonpituus on sen verran pieni että niiden lähettämä tutka-aallot heijastuvat sahalaitaisessa rakenteessa poispäin lähettävästä tutkasta. Matalammilla taajuuksilla rakenteella ei liene suurtakaan merkitystä mittasuhteista johtuen, mutta niillä ei olekaan niin paljon merkitystä koska niitä ei voi käyttää millään tavalla tehokkaaseen tulenjohtoon eli vastatoimiin F-35:tä vastaan.
Myöskin sivuprofiililtaan F-35 on selkeästi muotoiltu myös matalamman taajuuden, kuten L-alueen tutkia vastaan. L-alueen tutkat toimivat 15-30 cm alueella ja F-35:ssä ei juurikaan ole sellaisia kohtia jotka eivät toimisi noilla aallonpituuksilla. Vasta tätä selvästi matalammilla taajuuksilla muotoilu alkaa menettää tehokkuuttaan, mutta edelleen niin tapahtuu kaikilla muillakin koneilla mukaan lukien F-22 (jolla on toki jonkin verran etua vähän suuremmasta koostaan ja mahdollisesti myös suoremmista linjoistaan tässä suhteessa). Tutkataajuuden pitäisi olla todella matala, jotta F-35:n muotoilulla ei olisi merkitystä (luokka metrejä eli hyvin matalataajuuksiset tutkat).
Juke kirjoitti:No jos JSF F-35 koneen RCS on rantapallon luokkaa niin aivan sama ostaa JAS Gripen NG, F-16 tai J-10 !?
BarrelNut kirjoitti:Juke kirjoitti:No jos JSF F-35 koneen RCS on rantapallon luokkaa niin aivan sama ostaa JAS Gripen NG, F-16 tai J-10 !?
No, ehkä kaikkiin pakistanilaisilta random-nettisivuilta löytyviin sotilasteknisiin suorituskykysalaisuustietoihin ei kannata uskoa ihan kybällä...
Juke kirjoitti:BarrelNut kirjoitti:Juke kirjoitti:No jos JSF F-35 koneen RCS on rantapallon luokkaa niin aivan sama ostaa JAS Gripen NG, F-16 tai J-10 !?
No, ehkä kaikkiin pakistanilaisilta random-nettisivuilta löytyviin sotilasteknisiin suorituskykysalaisuustietoihin ei kannata uskoa ihan kybällä...
Pakistanilaisen nettisaitin lähde ei kuitenkaan ole idässä;
A crucial aspect of the fighter's "stealth capability" - radio frequency signatures - has been downgraded from "very low observable" to "low observable", according to the US Defence Department website.
Peter Goon, a former RAAF flight test engineer, said that would mean the difference between it appearing as a "marble and a beach ball" on enemy radar. The problem with the fighter, Dr Jensen says, is that it can be relatively easily detected from the rear.
Source: http://www.defence.pk/forums/americas/206023-exported-downgraded-f-35-has-beach-ball-size-rcs-0-15-m2.html#ixzz2Kf7sx300
RistoJ kirjoitti:Juke kirjoitti:BarrelNut kirjoitti:Juke kirjoitti:No jos JSF F-35 koneen RCS on rantapallon luokkaa niin aivan sama ostaa JAS Gripen NG, F-16 tai J-10 !?
No, ehkä kaikkiin pakistanilaisilta random-nettisivuilta löytyviin sotilasteknisiin suorituskykysalaisuustietoihin ei kannata uskoa ihan kybällä...
Pakistanilaisen nettisaitin lähde ei kuitenkaan ole idässä;
A crucial aspect of the fighter's "stealth capability" - radio frequency signatures - has been downgraded from "very low observable" to "low observable", according to the US Defence Department website.
Peter Goon, a former RAAF flight test engineer, said that would mean the difference between it appearing as a "marble and a beach ball" on enemy radar. The problem with the fighter, Dr Jensen says, is that it can be relatively easily detected from the rear.
Source: http://www.defence.pk/forums/americas/206023-exported-downgraded-f-35-has-beach-ball-size-rcs-0-15-m2.html#ixzz2Kf7sx300
Peter Goonin keksimät jutut ovat aika uskomatonta skeidaa. Väitteitä esitetään kyllä paljon, mutta todisteet tuppaavat puuttumaan tai sitten Peter Goon ja Carlo Kopp todistelevat toistensa artikkeleilla omia väitteitään.
Esimerkiksi mielenkiintoista, että jossain papereissa mainitusta 95% parannuksesta 1-4 sukupolven koneisiin nähden saadaan laskettua tarkka RCS (0,15 neliötä). Super Hornetkin lasketaan 4. sukupolven koneeksi ja siihen nähden laskien tulos olisikin noin 0,005 neliömetriä. Jos taas lasketaan verrattuna vaikka MiG-31:n niin tulos olisi varmaankin pari neliömetriä. Parannuksen kohdalla noissa papereissa ei sanota , että koneen RCS olisi parantunut 95% vaan että havaittavuus on parantunut tuon verran. Siinä ei olisi mitään järkeä koska 1-4 sukupolven koneiden RCS vaihtelee välilä 0,1 neliöstä useisiin kymmeniin neliömetrieihin edestäpäin. Väitteessä olisi järkeä, jos se tarkoittaisi sitä että tutkien havaintoetäisyys laskee 95% verrattuna 1-4 sukupolven koneisiin. Luultavasti kuitenkin kyseessä on poliitikoille suunnattu suht helposti ymmärrettävä lause, jolla ei tarkoiteta tarkasti ottaen mitään teknistä ominaisuutta.
Teknisesti olisi aika mielenkiintoista saada metallisesta golfpallosta (RCS=0,00143 neliömetriä) 0,15 neliömetrin tutkaheijaste. Sitä varten häivemateriaali pitäisi poistaa ja lisätä koneeseen tutkaheijastimia, koska pelkillä materiaaleilla ei saada noin isoa muutosta tutkaheijasteessa (yli 20 dBsm). Kaikkinensa hyvin epäuskottava väite.
J-20:n tutkaheijasteen saaminen hyvin tavanomaisilla suihkusuuttimilla ja canardeilla varustettuna lähes yhtä hyväksi kuin F-22:n on kyllä ihan käsittämätön väite. Mitenkähän kiinalaisten häivemateriaalien osaaminen olisi myös vähintään samalla tasolla kuin amerikkalaisten? Tämäkin väite on hyvin epäuskottava. Toki koneella voi olla kohtalaisen hyvät häiveominaisuudet, mutta tuskin lähellekään F-22:n tai edes F-35:n tasoa (erityisesti takaa).
Juke kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Juke kirjoitti:RCS ominaisuuksista täällä kohdassa 4.4 ; http://wiki.scramble.nl/index.php/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
asekuorma on 8100 kg
Aika virheellisiä väitteitä F-35:n häiveominaisuuksista. Esimerkiksi häiveominaisuudet on kyllä tehty ympäri koneen. Esimerkiksi suihkusuuttimet on tehty sahalaitaisiksi sen takia, että ne vaimentaisivat ja heijastaisivat tutkasäteet pois moottorista. Perinteinen pyöreä suihkusuutin kun on hyvä tutkaheijastin. Yksistään tuo yksityiskohta osoittaa, että häiveominaisuudet on suunniteltu koko koneen ympäri.
Tutkateknisesti tuo ratkaisu on varmasti hyvä X-alueen (tulenjohtotutkat) ja erittäin todennäköisesti myös S-alueen (valvontatutkat) tutkia vastaan koska niiden aallonpituus on sen verran pieni että niiden lähettämä tutka-aallot heijastuvat sahalaitaisessa rakenteessa poispäin lähettävästä tutkasta. Matalammilla taajuuksilla rakenteella ei liene suurtakaan merkitystä mittasuhteista johtuen, mutta niillä ei olekaan niin paljon merkitystä koska niitä ei voi käyttää millään tavalla tehokkaaseen tulenjohtoon eli vastatoimiin F-35:tä vastaan.
Myöskin sivuprofiililtaan F-35 on selkeästi muotoiltu myös matalamman taajuuden, kuten L-alueen tutkia vastaan. L-alueen tutkat toimivat 15-30 cm alueella ja F-35:ssä ei juurikaan ole sellaisia kohtia jotka eivät toimisi noilla aallonpituuksilla. Vasta tätä selvästi matalammilla taajuuksilla muotoilu alkaa menettää tehokkuuttaan, mutta edelleen niin tapahtuu kaikilla muillakin koneilla mukaan lukien F-22 (jolla on toki jonkin verran etua vähän suuremmasta koostaan ja mahdollisesti myös suoremmista linjoistaan tässä suhteessa). Tutkataajuuden pitäisi olla todella matala, jotta F-35:n muotoilulla ei olisi merkitystä (luokka metrejä eli hyvin matalataajuuksiset tutkat).
Sahalaidasta huolimatta se on edelleen pyöreä !
Tossa yllä on stealt out let.
JOKO kirjoitti:Kuinka nopealla tahdilla F-35 kykenee lentämään taistelulentoja?
rukkaskikka kirjoitti:Tuossa defence.pk linkissä Peter Goonin ei ole tarvinnut keksiä oikeastaan mitään. Vähän puolenvälin yläpuolelta selviää, että kyseessä on Kanadan parlamentin kansanedustaja Matthew Kellwayn esittämä kirjallinen kysymys, johon apulaispuolustusministeri Julian Fantino on vastannut.
Vastauksesta on linkissä korostettu kohta "the F-35 had an approximately 95 percent improvement over first to fourth generation fighters", joka jatkuu "meaning a much smaller radar signature." Muutamaa riviä ylempänä vielä täsmennetään, että "radar signature" tarkoittaa "cross-section". Neljännen sukupolven hävittäjille käytetään yleisesti RCS-arvoa 5m2, josta 5% on 0.25m2 vastaten halkaisijaa 56cm, jota luokkaa rantapallot ovat.
Asiayhteydestä johtuen tuo vastaus on virallisempi kuin joku haastattelussa heitetty marmorikuula/golfpallo/golfauto/vaarin ruutuhousut, lahkeet puolisääreen -skaala.
Tietysti on mahdollista, että asiakirja on väärennös, mutta sehän selviää kaivamalla esiin, mitä Kanadan parlamentin kirjallinen kysymys Q-434 (+ vastaus siihen) vuodelta 2012 oikeasti pitää sisällään.
RistoJ kirjoitti:rukkaskikka kirjoitti:Tuossa defence.pk linkissä Peter Goonin ei ole tarvinnut keksiä oikeastaan mitään. Vähän puolenvälin yläpuolelta selviää, että kyseessä on Kanadan parlamentin kansanedustaja Matthew Kellwayn esittämä kirjallinen kysymys, johon apulaispuolustusministeri Julian Fantino on vastannut.
Vastauksesta on linkissä korostettu kohta "the F-35 had an approximately 95 percent improvement over first to fourth generation fighters", joka jatkuu "meaning a much smaller radar signature." Muutamaa riviä ylempänä vielä täsmennetään, että "radar signature" tarkoittaa "cross-section". Neljännen sukupolven hävittäjille käytetään yleisesti RCS-arvoa 5m2, josta 5% on 0.25m2 vastaten halkaisijaa 56cm, jota luokkaa rantapallot ovat.
Asiayhteydestä johtuen tuo vastaus on virallisempi kuin joku haastattelussa heitetty marmorikuula/golfpallo/golfauto/vaarin ruutuhousut, lahkeet puolisääreen -skaala.
Tietysti on mahdollista, että asiakirja on väärennös, mutta sehän selviää kaivamalla esiin, mitä Kanadan parlamentin kirjallinen kysymys Q-434 (+ vastaus siihen) vuodelta 2012 oikeasti pitää sisällään.
Mielestäni tässä vedetään aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä näissä papereissa olevista epämääräisistä luvuista. Kun puhutaan 1-4 sukupolven koneista, niin eri yhteyksissä ja eri koneille käytetään tutkaheijastuksesta hyvin monenlaisia arvoja. Monet länsimaiset tutkavalmistajat esimerkiksi käyttävät useimmiten 1 neliömetrin maalia omissa spekseissään. Lisäksi tuossa paperissa olevasta sanamuodosta ei oikein voi mitenkään päätellä onko tarkoitettu RCS:ää vai jotain muuta tuolla 95 prosentin luvulla. Toki viitataan RCS:n, mutta suoraa yhteyttä ei sanamuoto kerro. Näin myös englanninkieltä äidinkielenään puhuvien mukaan (joiden kanssa olen asiasta keskustellut). Lisäksi ei ole tietoa, kuka tuon mainitun analyysin on tehnyt ja millä perusteilla/oletuksilla.
JOKO kirjoitti:Kuinka nopealla tahdilla F-35 kykenee lentämään taistelulentoja?
RistoJ kirjoitti:JOKO kirjoitti:Kuinka nopealla tahdilla F-35 kykenee lentämään taistelulentoja?
http://www.dod.gov/pubs/foi/logistics_material_readiness/acq_bud_fin/SARs/DEC%202011%20SAR/F-35%20-%20SAR%20-%2031%20DEC%202011.pdf
Viralliset arviot:
F-35A: 3,55 lentoa päivässä sodan alussa, 3,3 lentoa päivässä jonkun aikaa (tuossa ei ole kerrottu mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa initial surge tai sustained surge) ja pitkässä sodassa 1 lento päivässä olettaen että keskimääräinen lento kestää 2,5 tuntia
F-35B: 6,1 lentoa päivässä aluksi, 5,55 lentoa jonkun aikaa ja 1 lento päivässä pitkässä sodassa. Keskimääräinen lentoaika 1,1 tuntia
F-35C: 3,9 lentoa päivässä aluksi, 2,88 lentoa päivässä jonkun aikaa ja 1 lento päivässä pitkässä sodassa. Keskimääräinen lentoaika olisi 1,8 tuntia.
Tuosta voi päätellä, että lyhyillä lennoilla koneet kykenevät kyllä melkoiseen lentosuoritusmäärään. Jos tuo määrä toteutuu, se on kohtuullisen selvästi parempi kuin edellisen sukupolven koneilla kuten F-16, F-15 tai Hornet. Tuolla tahdilla pilottien fyysiset ja henkiset rajoitteet tulevat enemmän vastaan kuin koneiden saaminen ilmaan.
SJ kirjoitti:RistoJ kirjoitti:rukkaskikka kirjoitti:Tuossa defence.pk linkissä Peter Goonin ei ole tarvinnut keksiä oikeastaan mitään. Vähän puolenvälin yläpuolelta selviää, että kyseessä on Kanadan parlamentin kansanedustaja Matthew Kellwayn esittämä kirjallinen kysymys, johon apulaispuolustusministeri Julian Fantino on vastannut.
Vastauksesta on linkissä korostettu kohta "the F-35 had an approximately 95 percent improvement over first to fourth generation fighters", joka jatkuu "meaning a much smaller radar signature." Muutamaa riviä ylempänä vielä täsmennetään, että "radar signature" tarkoittaa "cross-section". Neljännen sukupolven hävittäjille käytetään yleisesti RCS-arvoa 5m2, josta 5% on 0.25m2 vastaten halkaisijaa 56cm, jota luokkaa rantapallot ovat.
Asiayhteydestä johtuen tuo vastaus on virallisempi kuin joku haastattelussa heitetty marmorikuula/golfpallo/golfauto/vaarin ruutuhousut, lahkeet puolisääreen -skaala.
Tietysti on mahdollista, että asiakirja on väärennös, mutta sehän selviää kaivamalla esiin, mitä Kanadan parlamentin kirjallinen kysymys Q-434 (+ vastaus siihen) vuodelta 2012 oikeasti pitää sisällään.
Mielestäni tässä vedetään aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä näissä papereissa olevista epämääräisistä luvuista. Kun puhutaan 1-4 sukupolven koneista, niin eri yhteyksissä ja eri koneille käytetään tutkaheijastuksesta hyvin monenlaisia arvoja. Monet länsimaiset tutkavalmistajat esimerkiksi käyttävät useimmiten 1 neliömetrin maalia omissa spekseissään. Lisäksi tuossa paperissa olevasta sanamuodosta ei oikein voi mitenkään päätellä onko tarkoitettu RCS:ää vai jotain muuta tuolla 95 prosentin luvulla. Toki viitataan RCS:n, mutta suoraa yhteyttä ei sanamuoto kerro. Näin myös englanninkieltä äidinkielenään puhuvien mukaan (joiden kanssa olen asiasta keskustellut). Lisäksi ei ole tietoa, kuka tuon mainitun analyysin on tehnyt ja millä perusteilla/oletuksilla.
Hieman typistin tuota viestiä, kun kommentoin vain sen osaa. Eli tulipahan mieleen, että tuo 95% on laitettu dokumenttiin, koska kyseessä on lähinnä poliittinen dokumentti (tai miten tuon nyt ilmaisisi), eikä tekninen tai tieteellinen. Se on sinällään suuntaa-antava, mutta lukijan ei oleteta ymmärtävän asiasta suuremmin ja tarkat lukemat ovat kuitenkin salaisia, joten niitä ei kuitenkaan voida sisällyttää julkiseen dokkariin.
Juke kirjoitti:A-10 wiki kertoo että koska F-35 korvaisi myös A-10 koneen ei sortie määrä niillä mitenkään riitä siihen..eli johtuuko siitä, että aseita on vähemmän ?
RistoJ kirjoitti:Tuosta voi päätellä, että lyhyillä lennoilla koneet kykenevät kyllä melkoiseen lentosuoritusmäärään. Jos tuo määrä toteutuu, se on kohtuullisen selvästi parempi kuin edellisen sukupolven koneilla kuten F-16, F-15 tai Hornet. Tuolla tahdilla pilottien fyysiset ja henkiset rajoitteet tulevat enemmän vastaan kuin koneiden saaminen ilmaan.
SJ kirjoitti:Juke kirjoitti:A-10 wiki kertoo että koska F-35 korvaisi myös A-10 koneen ei sortie määrä niillä mitenkään riitä siihen..eli johtuuko siitä, että aseita on vähemmän ?
A-10 taitaa lentää kovasti sellaisia keikkoja, joissa päivystetään jossakin alueella hieman pitempään.
Juke kirjoitti:RistoJ kirjoitti:JOKO kirjoitti:Kuinka nopealla tahdilla F-35 kykenee lentämään taistelulentoja?
http://www.dod.gov/pubs/foi/logistics_material_readiness/acq_bud_fin/SARs/DEC%202011%20SAR/F-35%20-%20SAR%20-%2031%20DEC%202011.pdf
Viralliset arviot:
F-35A: 3,55 lentoa päivässä sodan alussa, 3,3 lentoa päivässä jonkun aikaa (tuossa ei ole kerrottu mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa initial surge tai sustained surge) ja pitkässä sodassa 1 lento päivässä olettaen että keskimääräinen lento kestää 2,5 tuntia
F-35B: 6,1 lentoa päivässä aluksi, 5,55 lentoa jonkun aikaa ja 1 lento päivässä pitkässä sodassa. Keskimääräinen lentoaika 1,1 tuntia
F-35C: 3,9 lentoa päivässä aluksi, 2,88 lentoa päivässä jonkun aikaa ja 1 lento päivässä pitkässä sodassa. Keskimääräinen lentoaika olisi 1,8 tuntia.
Tuosta voi päätellä, että lyhyillä lennoilla koneet kykenevät kyllä melkoiseen lentosuoritusmäärään. Jos tuo määrä toteutuu, se on kohtuullisen selvästi parempi kuin edellisen sukupolven koneilla kuten F-16, F-15 tai Hornet. Tuolla tahdilla pilottien fyysiset ja henkiset rajoitteet tulevat enemmän vastaan kuin koneiden saaminen ilmaan.
A-10 wiki kertoo että koska F-35 korvaisi myös A-10 koneen ei sortie määrä niillä mitenkään riitä siihen..eli johtuuko siitä, että aseita on vähemmän ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Republic_A-10_Thunderbolt_II
Ei ilmeisesti koska A-10 kantaa kamaa 5-600 kg vähemmän ?