Tuolla olisi melko minimaalinen vaikutus F-16:n käyttökuluihin. Laskeskelin tuossa että puhutaan n. 200-300 dollarin summasta F-16:n kohdalla riippuen tarkasta polttoaineen kulutuksesta per tunti. Lentokerosiinin hinta laski n. 35 senttiä (US) per gallona ja F-16:n polttoaineen kulutus on luokkaa 600-800 gallonaa tunnissa eli aika tarkkaan 250 US dollaria olisi tuo lasku.
Kokonaiskustannukset putosivat edellisraporttiin verrattuna noin $2700 taalaa lentotuntia kohden. Tästä $1200 selittyy päivityskustannusten laskulla, polttoainekulujen osalle jää noin $1500. Muut mahdolliset kululisäykset tai vähennykset ovat ilmeisen pieniä, muuten ne olisi mainittu. Polttoainetaloudellisuuden vaikutus on luultavasti pieni joten suurin osa pudotuksesta on polttoaineen hinnanvähennystä. F-16 kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin F-35, polttoainekustannusten hinnaksi F-16:lle on toisaalla mainittu luokkaa 4000 dollaria lentotuntia kohden. $250 vähennys per lentotunti F-16:lle on tämän valossa reilusti alakanttiin, todennäköisempi alennus olisi luokkaa 800-1000.
F-35:n osalta raportissa on mahdollisesti tehty jotain siirtoja 'Unit operations' (putosi $2300) kohdasta 'Maintenance' kohtaan (nousi $1100). Ilmeisesti kyse ei ole todellisista kustannusmuutoksista koska niitä ei erikseen kommentoida. Huoltomallin muutos?
Et sitten yllättäen ole huomioinut sitä, että F-16:n kohdalla ei ole laskettu tehtäväsuunnittelujärjestelmien osuutta kun taas F-35:n osalta näin on tehty. Et myöskään ole huomioinut sitä, että laskelmat on tehty vuosien 2008-2010 toteutumien mukaan ja sitten vain yhteismitallistettu F-35:n laskelmien kanssa. Tämä ei huomioi sitä, että F-16 lentotuntihinnat ovat koko ajan nousseet sen takia että koneet ikääntyvät kovaa vauhtia ja tarvitsevat yhä enemmän huoltoa. F-16:n hinnoissa ei myöskään ole esim. maalinosoituspodien aiheuttamia kustannuksia (USAF:ssa lasketaan erikseen) ja F-35:ssä on koska se on vakio. Todellisuudessa siis F-16:n kustannuksia pitäisi nostaa, jotta ne olisivat oikeasti vertailukelpoisia F-35:n kanssa.
En tiedä paljonko tehtävänsuunnittelujärjestelmä F-35:lle maksaa, oletettavasti vastaavat kustannukset sisältyvät F-16 -yksiköiden käyttökuluihin. F-16 -fleetin keski-ikä vuonna 2010 on ollut luokkaa 21-22 vuotta eli elinkaarensa viimeisellä kolmanneksella. Maalinosoitussäiliöt voi tarvittaessa siirtää muihin koneisiin, samalla tavalla kuin esim. aseistus, joten ne eivät ole F-16:lle eksklusiivinen kuluerä.
Sitäpaitsi, F-35:n käyttökulut ovat niin lähellä F-16:a ja suorituskyky niin paljon parempi, että vastine rahalle on ilmeisen hyvä.
Lähellä? Huoltokustannukset ovat yli kaksinkertaiset, polttoainekustannukset 50% suuremmat...vaikka otettaisiinkin hyvin optimistinen arvio (joista ollaan tällä hetkellä kaukana) niin puhutaan noin 4000 dollarin lentotuntihintaerosta verrattuna nykykalustoon. Suomen käytöllä (60 konetta á 150 tuntia vuodessa) lisälasku on 36 miljoonaa vuodessa.
Vertailun vuoksi, Super Hornetin vuotuiset käyttökustannukset olisivat Selected Acquisition Reporttien mukaan vain noin 1% suuremmat kuin perus-Hornetilla.
Samaa tietoa tulee myös Itävallasta, jonka mukaan Eurofighterin käyttökulut ovat todella suolaiset. Uskon käyttäjämaiden tosielämässä saamiin kokemuksiin mieluummin kuin MuTuiluun.
Väitteesi pelkästään julkisten lähteiden käytöstä on täyttä puppua. Tuossa raportissa sanotaa selvällää tanskalla, että kustannuksienkin osalta pääasiallinen lähde on valmistajien RBI-kyselyyn antamat vastaukset. Noita tietoja on sitten verrattu julkisista lähteistä saatuihin tietoihin eli noihin mainitsemiisi.
RBI-vastaukset tosiaan mainittiin kuin tarkemmin katsoi: mutta metodologia herättää edelleen kysymyksiä. Etsin tuon mainitun saksalainen raportin
linkki. Relevantti tieto on sivulla 26. Saksaa en osaa mutta sikäli kuin konekäännös auttaa, niin vaikuttaa että Eurofighterille on jouduttu hankkimaan alkuvaiheessa paljon varaosia jotka sitten ovat syystä tai toisesta hyvin kalliita. Miksi näin, en tiedä, mutta tilanne muistuttaa kovasti sitä mikä meillä on NH90:n kanssa. Vaikea uskoa että huollollisesti kone olisi raskas verrattuna Tornadoon tai F-4:ään.
Valitettavasti Super Hornetin käyttökustannusten avaus raportissa jää vähäiseksi. Kuten todettua, julkisten tietojen perusteella ne olisivat selkeästi F-35:n alle.
Vertaat nyt julkiseksi tarkoitettua raporttia ei-julkiseksi tarkoitettuun raporttiin joka sitten vuodettiin julkisuuteen. Sveitsiläisten raportissa oli pelkästään yksi osa-alue eli sotilaallinen suorituskyky otettu huomioon. Tanskalaisilla on paljon laajempi skooppi tässä raportissa. Tanskalaisilla on varmasti paljon tarkempia raportteja olemassa mutta joita ei sotilaallisista ja poliittisista syistä julkisteta.
Tämä on sama raportti kuin se salainen, mustattu vain kriittiset kohdat yli. Varmasti noista skenaarioista on olemassa simulaatiotulokset jossain. Myös Sveitsin raportista oli jätetty pois sivut joissa oli analysoitu Hornetin suorituskykyä.
F-35:n pidempi käyttöikä on kompensoitu muiden ehdokkaiden suuremmalla määrällä jolloin yhdellä koneella lennetään vähemmän vuodessa. Tuossahan SH tulee halvemmaksi ylläpitää per kone mutta kalliimmaksi hankkia ja ylläpitää kokonaisuutena suuremmasta konemäärästä johtuen. Eurofighter on kallein millä tahansa mittarilla mitattuna, mikä ei ole mikään yllätys.
Tämä ei ole koko tarina, raportin lopun mitä-jos vertailuista voi nähdä että vaikka olisi otettu yksipaikkainen Super Hornet ja laskettu F-35:n käyttöiäksi 6000 tuntia, niin elinkaari-hintaeroa olisi silti jäänyt noin 10 miljardia kruunua. Hankintahintaero selitetään Super Hornetin perinteisellä huoltomallilla (F-35:n hankintahinta sisältää pelkät koneet eikä mitään muuta, Super Hornetin hankintahintaan sisältyy 'alkupaketti' varaosia yms), mutta käyttökustannuksissa näyttää laskelmissa silti olevan iso ero F-35:n eduksi. On vaikea keksiä mistä tämä johtuu, laskennallisen riskin osuus on vain noin 1 miljardi.