F-35 Lightning II

hessukessu kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa olisi ideaalisempaa käyttää omia lentokoneita vain syöttinä ja ampua taivas täyteen NASAMSilla kun vihollinen keskittyy meidän lentokoneiden metsästämiseen ja torjumiseen.

Jos NASAMS on oikeassa paikassa ja vihollinen ei aavista niiden sijaintia. Tämä on hieman hankalaa, koska NASAMS:eja on aika vähän ja ne sijoitettaisiin pitkälti sellaisten kohteiden suojatksi, että niiden välttämisen ei pitäisi olla vaikeaa, vaikka itse asemien arvaaminen olisikin.
 
En jaksa lukea kaikki mitä te olette kirjoitaneet, mutta minä luin jostain että USA:lla on Hävittäja F-22 ja pommikone JSF-35.....tulevaisuudessa
 
Hejsan kirjoitti:
En jaksa lukea kaikki mitä te olette kirjoitaneet, mutta minä luin jostain että USA:lla on Hävittäja F-22 ja pommikone JSF-35.....tulevaisuudessa

Ei
 
Caveman kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Jos ajatellaan meidän tilannetta niin ehkä seuraava selventää vähän mikä hyöty hyvistä häiveominaisuuksista ja F-35:n muista ominaisuuksista meille on:

No entäpä jos tilalla olisi F-35. AWACS kykenee näkemään ne etusektorista 60 km päästä ja muistakin suunnista reilun 100 km päästä. F-35 koneista osa suuntaa kohti vihollisen rynnäkkökoneita ja osa AWACS-koneita vastaan. Vastapuolen AWACS havaitsee F-35:t juuri kun ne ampuvat ensimmäiset ohjukset niitä vastaan. AWACS:t yrittävät väistää sammuttamalla tutkansa ja kääntymällä poispäin mutta siltikin ohjaavat AWACS:t ammutaan alas. Rynnnäkkökoneita suojaavat hävittäjät saavat kuitenkin tiedon tapahtumasta ja tietävät että rynnäkkökoneita vastaan on varmasti tulossa koneita. Koska AWACS:t ovat pois pelistä, ne joutuvat pärjäämään pelkästään omien sensoriensa avulla. Ne alkavat etsiä F-35:a mutta eivät näe niitä ennenkuin AMRAAM:t ovat jo matkalla niitä vastaan. Joutuessaan väistelemään ohjuksia ne eivät enää kykene etsimään tehokkaasti F-35:a vaan yrittävät vain selvitytyä. Osa tuhoutuu AMRAAM:n ja osa selviää ohjuksista. Tässä vaiheessa vihollisen hävittäjät yrittävät uudelleen etsiä F-35:a, jotka kuitenkin koko ajan näkevät ne omilla sensoreillaan ja väistävät niitä etsivät vihollisen hävittäjät ja ovat pian jo vihollisen rynnäkkökoneiden kimpussa. Rynnäkkökoneet ammutaan suureksi osaksi alas ja loputkin joutuvat keskeyttämään tehtävänsä jotta eivät tuhoudu. Vastapuolen hävittäjät etsivät F-35:a epätoivoisesti, mutta eivät löydä niitä tutkillaan koska eivät yhtään tiedä mistä suunnasta niitä etsiä. F-35:n palaavat kentilleen, koska niiden ohjukset ovat loppuneet. Kaartotaistelusta ei ole pelkoa koska vihollisen koneet eivät siihen yöllä pysty (pilotti ei näe mitään) ja F-35 taas DAS:n ja kypäränäytön ansiosta siihen kykenee. Päivällä tilanne olisi ehkä eri, mutta toisaalta taas vastapuolen rynnäkkökoneiden kannalta päivähyökkäys olisi paljon vaarallisempi. Lisäksi DAS tietää koko ajan missä omat ja vastapuolen koneet ovat, joten muussa kuin 1 vs. 1 tilanteessa F-35 pilotin tilannetietoisuus on aivan eri luokkaa kuin vastapuolen piloteilla.

Tähän saakka olen pitänyt RistoJ:tä realistisena asiantuntevana kirjoittajana tällä palstalla, mutta se päättyi tähän kirjoitukseen. Suomen ilmavoimien koneet eivät koskaan missään tulevassa sodassa tule enää lentämään vihollisen ilmatilassa. Täten fantasia siitä, että pystyisimme ampumaan vihollisen AWACSeja alas on suurimman luokan sotilasfantasiapornoa.

Lisäksi voidaan toki pohtia, mikä on vihulaisten awacsien kyky muutenkaan havaita omia koneitamme 200-300km etäisyyksiltä tilanteessa, jossa meidän elsomiehillämme on oma sanansa sanottavana. Ovatko kaikki vihollisen lento-osastot oikeasti johdettavissa ja saako AWACs aikaan oikeaa ilmatilannekuvaa? Vihollisen maatutkien vaikutus ei ole niin merkittävä, koska tutkakatve toimii omaksi eduksemme.

Jos tälläinen skenaario tapahtuu, niin itse lähtisin torjumaan sitä 40:llä gripenillä kuin 20:llä f35lla.

Luulen että tuo että velivenäläinen on ostanut maata tutka-asemien ja varuskuntien ja lentokenttien läheisyydessä tarkoittaa sitä, että yksinkertaisesti puhelimella ( iPhone tai joku satelliittihärpäke ) joku vannoutunut desantti soittaa että nyt lähti 12 F-35 kohti suuntaa se ja se..jos vielä kuuntelulaitteet on komentokeskuksessa jonkun "siivoojan" toimesta asennettu niin lentokorkeus ja kohdekin on selvillä.

En usko että a2keltainen jää toimettomaksi jos meidän aseet alkaa olla ylivertaisia heidän aseisiin verrattuna.

Tiesvaikka jo nyt jollakin näistä upeista mökeistä olisi jo täydellinen ilmatorjuntajärjestelmä asennettuna ( sopivan etäisyyden päässä kentästä ).

Fantasiat on hyviä...ne pitää mielen virkeänä.

Aussit jälleen mukana; http://www.defensenews.com/article/20130228/DEFREG02/302280031/F-35-Close-Flight-Australia-Reaffirms-Commitment?odyssey=mod|nextstory

Tuo että siinä on 60% isompi mylly kuin J-39ssä panee miettimään onko se pienen rauhaa rakastavan maan kone syvässä rauhantilassa, jossa pilottikoulutus on pääasia ?
 
SJ kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Tähän saakka olen pitänyt RistoJ:tä realistisena asiantuntevana kirjoittajana tällä palstalla, mutta se päättyi tähän kirjoitukseen. Suomen ilmavoimien koneet eivät koskaan missään tulevassa sodassa tule enää lentämään vihollisen ilmatilassa. Täten fantasia siitä, että pystyisimme ampumaan vihollisen AWACSeja alas on suurimman luokan sotilasfantasiapornoa.

Sikäli kun tiedän, niin AWACS koneiden on melkeimpä pakko tulla rajan yli, tai ne eivät voi auttaa sitä osastoa, jota niiden olisi tarkoitus tukea. Tämä siis ihan sen takia, että pitäähän sen koneen nähdä ainakin pari sataa kilsaa ohi niiden tuettavien koneiden. En itsekään usko, että tuollaiseen tilanteeseen voitaisiin päästä, mutta se on lähinnä siksi, että vihollinen tietäisi kyllä mitä on vastassa ja siksi vahvistaisi AWACS koneen suojausta jotenkin tai sitten pitäisi nuo kalliit koneet kotona. Tuo RistoJ:n "fantasia" on vain kuvaus siitä, että minkälainen vaikutus olisi, jos tilannetta vaihdettaisiin vain yhdeltä kohdalta. Ei tuota realistiseksi tilanteeksi ollut tarkoitettukaan, vaan oletetaan lukijan ymmärtävän vastapuolen tiedostavan muutoksen vaikutukset ja tekevän asialle jotakin. Mitä nämä toimet olisivat on sitten toinen juttu.

Juuri näin. En todellakaan kirjoittanut tuota täydellisen realisitsena kuvauksena sotatoimista vaan sitä, miten häiveominaisuudet vaikuttavat vastapuolen toimintaan. Tuota varten täytyisi kirjoittaa kirja. Tuo kirjoitukseni oli vain syötti että saadaan lisää keskustelua aikaiseksi.

Vihollinen ei todellakaan tuo omia AWACS:n meidän koneiden ulottuville mutta esim. JAS Gripen NG:n tai Eurofighter Typhoonin kohdalla sen ei tarvitse sitä tehdä koska koneet nähdään moninkertaiselta etäisyydeltä (todennäköisesti useamman sadan kilometrin päästä). Samaten vihollisen hävittäjät tehokkaine tutkineen havaitsevat ja pystyvät niitä seuraamaan 100-200 km etäisyyksiltä konemallista ja tutkasta riippuen. F-35:n kohdalla häiveominaisuudet ovat sellaiset, että tutkafysiikan lakien mukaan AWACS:t ja vastapuolen hävittäjät kykenevät sen havaitsemaan ja niitä seuraamaan vasta 1/4-1/10 etäisyydeltä kuin perinteisempiä koneita. AWACS:t pitäisi siis lennättää meikäläiseen ilmatilaan, jotta ne kykenisivät havaitsemaan F-35:t ja jotta se auttaisi vastapuolen ilmaherruushävittäjiä taistelemaan niitä vastaan. Silloin ne olisivat itse niin suuressa vaarassa, että hommassa ei ole mieltä. Ne pidettäisiin siis todennäköisesti oman ilmatilan turvaajina. Vastapuolen ilmaherruushävittäjät joutuisivat siis selviämään omien sensoriensa avulla mutta niidenkin suorituskyky putoaa ihan samalla lailla 1/4-1/10 osaan verrattuna tavanomaisiin (ei-häive) koneisiin. Vastapuolen koneet kykenevät siis näkemään F-35:n ehkä 20-50 km päästä tutkillaan jos osaavat osoittaa tutkakeilan etsimään juuri oikeaan suuntaan oikeaan aikaan. Tuolla on hurja merkitys ilmataistelun kannalta.
 
F-35:n lennot jatkuvat:
http://www.flightglobal.com/news/articles/f-35s-cleared-to-resume-flight-operations-382909/
 
F-35 OBOGS system; http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.f-16.net/attachments/f_35obogs_642.gif&imgrefurl=http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-15547.html&h=773&w=1172&sz=114&tbnid=R9cwwzZIGwRbWM:&tbnh=80&tbnw=122&prev=/search%3Fq%3DF-22%2Boxygen%2Bsystem%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=F-22+oxygen+system&usg=__5JJFwIbApnL4r_zEjdwufSdwf8g=&docid=mXys6srZDmfwKM&hl=fi&sa=X&ei=N4swUbbXHITZ4ASM9YHABw&ved=0CFcQ9QEwBg&dur=2487
 
RistoJ kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Tähän saakka olen pitänyt RistoJ:tä realistisena asiantuntevana kirjoittajana tällä palstalla, mutta se päättyi tähän kirjoitukseen. Suomen ilmavoimien koneet eivät koskaan missään tulevassa sodassa tule enää lentämään vihollisen ilmatilassa. Täten fantasia siitä, että pystyisimme ampumaan vihollisen AWACSeja alas on suurimman luokan sotilasfantasiapornoa.

Sikäli kun tiedän, niin AWACS koneiden on melkeimpä pakko tulla rajan yli, tai ne eivät voi auttaa sitä osastoa, jota niiden olisi tarkoitus tukea. Tämä siis ihan sen takia, että pitäähän sen koneen nähdä ainakin pari sataa kilsaa ohi niiden tuettavien koneiden. En itsekään usko, että tuollaiseen tilanteeseen voitaisiin päästä, mutta se on lähinnä siksi, että vihollinen tietäisi kyllä mitä on vastassa ja siksi vahvistaisi AWACS koneen suojausta jotenkin tai sitten pitäisi nuo kalliit koneet kotona. Tuo RistoJ:n "fantasia" on vain kuvaus siitä, että minkälainen vaikutus olisi, jos tilannetta vaihdettaisiin vain yhdeltä kohdalta. Ei tuota realistiseksi tilanteeksi ollut tarkoitettukaan, vaan oletetaan lukijan ymmärtävän vastapuolen tiedostavan muutoksen vaikutukset ja tekevän asialle jotakin. Mitä nämä toimet olisivat on sitten toinen juttu.

Juuri näin. En todellakaan kirjoittanut tuota täydellisen realisitsena kuvauksena sotatoimista vaan sitä, miten häiveominaisuudet vaikuttavat vastapuolen toimintaan. Tuota varten täytyisi kirjoittaa kirja. Tuo kirjoitukseni oli vain syötti että saadaan lisää keskustelua aikaiseksi.

Vihollinen ei todellakaan tuo omia AWACS:n meidän koneiden ulottuville mutta esim. JAS Gripen NG:n tai Eurofighter Typhoonin kohdalla sen ei tarvitse sitä tehdä koska koneet nähdään moninkertaiselta etäisyydeltä (todennäköisesti useamman sadan kilometrin päästä). Samaten vihollisen hävittäjät tehokkaine tutkineen havaitsevat ja pystyvät niitä seuraamaan 100-200 km etäisyyksiltä konemallista ja tutkasta riippuen. F-35:n kohdalla häiveominaisuudet ovat sellaiset, että tutkafysiikan lakien mukaan AWACS:t ja vastapuolen hävittäjät kykenevät sen havaitsemaan ja niitä seuraamaan vasta 1/4-1/10 etäisyydeltä kuin perinteisempiä koneita. AWACS:t pitäisi siis lennättää meikäläiseen ilmatilaan, jotta ne kykenisivät havaitsemaan F-35:t ja jotta se auttaisi vastapuolen ilmaherruushävittäjiä taistelemaan niitä vastaan. Silloin ne olisivat itse niin suuressa vaarassa, että hommassa ei ole mieltä. Ne pidettäisiin siis todennäköisesti oman ilmatilan turvaajina. Vastapuolen ilmaherruushävittäjät joutuisivat siis selviämään omien sensoriensa avulla mutta niidenkin suorituskyky putoaa ihan samalla lailla 1/4-1/10 osaan verrattuna tavanomaisiin (ei-häive) koneisiin. Vastapuolen koneet kykenevät siis näkemään F-35:n ehkä 20-50 km päästä tutkillaan jos osaavat osoittaa tutkakeilan etsimään juuri oikeaan suuntaan oikeaan aikaan. Tuolla on hurja merkitys ilmataistelun kannalta.

Eli F-35 olisi pakko-ostos koska kenttä Rissalassa on liian lähellä itärajaa...entäs Kauhava..olis 300 km kauempana; http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://hetas.files.wordpress.com/2008/11/etela-suomen-kartta.jpg&imgrefurl=http://futisforum2.org/index.php?topic%3D34649.750&h=2391&w=3424&sz=6433&tbnid=qYJvvyxKwcUqsM:&tbnh=89&tbnw=128&prev=/search%3Fq%3Dsuomen%2Bkartta%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=suomen+kartta&usg=__GJH5nSVwviZ4IpBixAtzHhq33ro=&docid=K3xjLeCxEhe79M&hl=fi&sa=X&ei=FYwwUYHzC6SE4ATSxIHIAQ&sqi=2&ved=0CDEQ9QEwAg&dur=273

Typhoon ja F-16 sekä Jas J-39 olisivat edelleen mukana ?

Rovaniemen Lapin Lennostohan jouduttaisiin jokatapauksessa lopettamaan koska 25 konetta ei riitä enää 2:teen tukikohtaan, jos F-35 päädytään.
 

Liitteet

  • awacs_200KM.webp
    awacs_200KM.webp
    304.1 KB · Luettu: 11
Juke kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Tähän saakka olen pitänyt RistoJ:tä realistisena asiantuntevana kirjoittajana tällä palstalla, mutta se päättyi tähän kirjoitukseen. Suomen ilmavoimien koneet eivät koskaan missään tulevassa sodassa tule enää lentämään vihollisen ilmatilassa. Täten fantasia siitä, että pystyisimme ampumaan vihollisen AWACSeja alas on suurimman luokan sotilasfantasiapornoa.

Sikäli kun tiedän, niin AWACS koneiden on melkeimpä pakko tulla rajan yli, tai ne eivät voi auttaa sitä osastoa, jota niiden olisi tarkoitus tukea. Tämä siis ihan sen takia, että pitäähän sen koneen nähdä ainakin pari sataa kilsaa ohi niiden tuettavien koneiden. En itsekään usko, että tuollaiseen tilanteeseen voitaisiin päästä, mutta se on lähinnä siksi, että vihollinen tietäisi kyllä mitä on vastassa ja siksi vahvistaisi AWACS koneen suojausta jotenkin tai sitten pitäisi nuo kalliit koneet kotona. Tuo RistoJ:n "fantasia" on vain kuvaus siitä, että minkälainen vaikutus olisi, jos tilannetta vaihdettaisiin vain yhdeltä kohdalta. Ei tuota realistiseksi tilanteeksi ollut tarkoitettukaan, vaan oletetaan lukijan ymmärtävän vastapuolen tiedostavan muutoksen vaikutukset ja tekevän asialle jotakin. Mitä nämä toimet olisivat on sitten toinen juttu.

Juuri näin. En todellakaan kirjoittanut tuota täydellisen realisitsena kuvauksena sotatoimista vaan sitä, miten häiveominaisuudet vaikuttavat vastapuolen toimintaan. Tuota varten täytyisi kirjoittaa kirja. Tuo kirjoitukseni oli vain syötti että saadaan lisää keskustelua aikaiseksi.

Vihollinen ei todellakaan tuo omia AWACS:n meidän koneiden ulottuville mutta esim. JAS Gripen NG:n tai Eurofighter Typhoonin kohdalla sen ei tarvitse sitä tehdä koska koneet nähdään moninkertaiselta etäisyydeltä (todennäköisesti useamman sadan kilometrin päästä). Samaten vihollisen hävittäjät tehokkaine tutkineen havaitsevat ja pystyvät niitä seuraamaan 100-200 km etäisyyksiltä konemallista ja tutkasta riippuen. F-35:n kohdalla häiveominaisuudet ovat sellaiset, että tutkafysiikan lakien mukaan AWACS:t ja vastapuolen hävittäjät kykenevät sen havaitsemaan ja niitä seuraamaan vasta 1/4-1/10 etäisyydeltä kuin perinteisempiä koneita. AWACS:t pitäisi siis lennättää meikäläiseen ilmatilaan, jotta ne kykenisivät havaitsemaan F-35:t ja jotta se auttaisi vastapuolen ilmaherruushävittäjiä taistelemaan niitä vastaan. Silloin ne olisivat itse niin suuressa vaarassa, että hommassa ei ole mieltä. Ne pidettäisiin siis todennäköisesti oman ilmatilan turvaajina. Vastapuolen ilmaherruushävittäjät joutuisivat siis selviämään omien sensoriensa avulla mutta niidenkin suorituskyky putoaa ihan samalla lailla 1/4-1/10 osaan verrattuna tavanomaisiin (ei-häive) koneisiin. Vastapuolen koneet kykenevät siis näkemään F-35:n ehkä 20-50 km päästä tutkillaan jos osaavat osoittaa tutkakeilan etsimään juuri oikeaan suuntaan oikeaan aikaan. Tuolla on hurja merkitys ilmataistelun kannalta.

Eli F-35 olisi pakko-ostos koska kenttä Rissalassa on liian lähellä itärajaa...entäs Kauhava..olis 300 km kauempana; http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://hetas.files.wordpress.com/2008/11/etela-suomen-kartta.jpg&imgrefurl=http://futisforum2.org/index.php?topic%3D34649.750&h=2391&w=3424&sz=6433&tbnid=qYJvvyxKwcUqsM:&tbnh=89&tbnw=128&prev=/search%3Fq%3Dsuomen%2Bkartta%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=suomen+kartta&usg=__GJH5nSVwviZ4IpBixAtzHhq33ro=&docid=K3xjLeCxEhe79M&hl=fi&sa=X&ei=FYwwUYHzC6SE4ATSxIHIAQ&sqi=2&ved=0CDEQ9QEwAg&dur=273

Typhoon ja F-16 sekä Jas J-39 olisivat edelleen mukana ?

Rovaniemen Lapin Lennostohan jouduttaisiin jokatapauksessa lopettamaan koska 25 konetta ei riitä enää 2:teen tukikohtaan, jos F-35 päädytään.

Mistä helvetin taika-foliohatusta noita konemääriä heitellään?
Ohan se hyvä,että spekuloidaan mut joku järjen hiven ois hyvä olla mukana näissä ajatuksissakin.
 
No se hinta oli 161 mio usd kipale ( laskettiin jo aiemmin ).

Alentuneen maksukykymme ( Nokian huono tilanne..öljyn hinnan kallistuminen ) jne takia 25 kpl on maks mitä saadaan 4 miljardilla ( ilman aseita ja moottoreita ilmeisesti ) tai siis johon vois huimalla lainanotolla päästä. 6 mrdllä saatais 40 kpl.

Pitää myös muistaa että euronkaan vastakauppoja ei syntynyt F-18 ostoksista.

Kivahan se olis päristellä uusilla stealth koneilla varmaan.

F-22 oli 356 000 000 usd KPL;

Japanille oli pantu hinta 290 000 000 kpl.
 
Last edited by a moderator:
F-35A hankintaa tarkastellaan varmasti aikanaan hyvinkin tarkasti teknistaloudellisesta näkökohdista, ja lienee selvä, että puhtaasti teknisessä mielessä se lienee aivan ehdotonta kärkeä saatavilla olevista hävittäjistä. Onko se taloudellinen, jää nähtäväksi.

F-35 nojaa pitkälti radiotaajuiseen häiveeseen. Kuinka paljon tähän voidaan nojata? Lienee selvä, että yleisillä tulenjohtotutkien käyttämillä taajuusalueilla kone on kieltämättä hyvissä asemissa, mutta mitenkäs sitten nämä UHF-taajuudet (300 - 3000 Mhz @ IEEE)?

UHF-alue on siinä mielessä merkittävä, että vaikka se ei ehkä mahdollista suoraa asevaikutusta, maalien karkean (~+/- 2 km) sijainnin kerääminen kyllä onnistuu, myös häivekoneista, ja suhteellisen pitkänkin matkan päästä.

UHF:ää voidaan varmasti käyttää myös asevaikutukseen, mutta tällöin puhutaan puolustavasta osapuolesta (lue: omassa maassa sijaitseva organisaatio), koska organisaatio on mitä ilmeisemmin raskas; paljon sensoreita, iso tiedonsiirtoinfra, paljon laskentakykyä, ja suhteellisen paljon osaavaa (siviili)henkilökuntaa.

PV:n käyttäessä häivekoneita selkeästi Suomen rajojen sisäpuolella, siitä on meille kiistaton hyöty, koska

1) etäisyys vihollisen sensorimassaan on suuri
2) hävittäjä hyötyy suuresti puolustusvoimien sensorifuusiosta
3) hävittäjä hyötyy muista ilmapuolustuksen aseellisen vaikutuksen yksiköistä

Ei myöskään parane luulla, että PV:n häivekone olisi minkäänlainen hopealuoti lennettäessä toimintakykyisen Venäjän ilmapuolustuksen alaisuudessa, syyt samat kuin edellä.

Aivan sama pätee tietysti joskus hamassa tulevaisuudessa palveluskäyttöön tulevaan T-50:een. En usko siitä olevan normaalia merkittävämpää uhkaa Suomen ilmatilassa, jos meillä on käytössä häivekone, RF spektrit, kaikki maasensorit, maailmatorjunta, tietovuo, oikea henkilökunta ja soveltuvat tietojärjestelmät. Jos tänne yritetään aseellista attentaattia, jossa mukana ilmakomponentti, on nuo pakko pelata pois pelistä, tai menee 100% varmuudella perseelleen.

En osaa suoraan sanoa, pitäisikö PV:n hankkia F-35A vai ei, mutta alan olemaan melko vakuuttunut siitä, että seuraavassa hävittäjässä on oltava kohtuulliset häiveominaisuudet. Jo yksistään tämä rajaa vaihtoehtot muutamaan koneeseen.

Kannattaa lisäksi muistaa, että puhutaan hävittäjästä, joka tulee meille käyttöön joskus 2025 tienoilla, ei tänä päivänä. 4-sukupolven hävittäjät ovat tuolloin antiikkia. Vai pitäisikö puhua lentävästä asejärjestelmästä? Aerodynaamisesta näkökulmasta, tai siitä tavasta käsitellä hävittäjäilmatorjuntaa elokuvien kuten Top Gun ja Iron Eagle tavalla, 4-sukupolvi on varmasti tuolloinkin kuranttia kamaa, mutta siitä vaan ei ole meille kovin suurta iloa. :D
 
elso kirjoitti:
Onko se taloudellinen, jää nähtäväksi.

No ei varmasti ole taloudellinen ainkaan rahatalouden näkökulmasta..kpl hinnat on jopa 200-230 miljoonaa kun nettiä seuraa ja jo nyt jos USAF ostaa 2450 on kipalehinta 161 mio usd....mutta jos öljy alkaa oikeesti kohta olla tosi kallista ja häivemaali valuu vesisateessa ollaan 100%sesti kusessa sen kanssa.

Paperilla se on tietokonepeliexpertin märkä uni varmaan.
 
Juke kirjoitti:
elso kirjoitti:
Onko se taloudellinen, jää nähtäväksi.

No ei varmasti ole taloudellinen ainkaan rahatalouden näkökulmasta..kpl hinnat on jopa 200-230 miljoonaa kun nettiä seuraa ja jo nyt jos USAF ostaa 2450 on kipalehinta 161 mio usd.

Voit spekuloida nettihintalapuillasi ihan vapaasti. Itse katselen asiaa tarkemmin sitten kun kilpailutus on ajankohtainen, ja lopullisen tuomion annan, kun koko paketin hinta valtion toimesta julkaistaan.
 
Onko se juuri tosi,että tämäkin topikki pitää jättää kokonaan lukematta jatkossa,kun alkaa meneen taas tohon typerään jankaamiseen.
Lisäksi aletaan heitteleen hatusta vikoja ja jopa öljyki loppuu f-35:n takia. Kiitos mulle riitti.
 
crane kirjoitti:
Onko se juuri tosi,että tämäkin topikki pitää jättää kokonaan lukematta jatkossa,kun alkaa meneen taas tohon typerään jankaamiseen.
Lisäksi aletaan heitteleen hatusta vikoja ja jopa öljyki loppuu f-35:n takia. Kiitos mulle riitti.

Tähän voidaan palata sitten kun Hornettien niitit tippuvat lennossa taivaalta ja uutta herhiläistä odotellaan kuin kuuta taivaalta :huh:.

Olen Cranen kanssa samaa mieltä; otetaan aikalisä ja katsotaan ja ihmetellään asiaa kunhan tuo F-35 on valmistunut. Itse veikkaan kyllä, jottei FAF:lla ole rahkeita moista järjestelmää hankkia :dodgy:. Palataan siis ...
 
crane kirjoitti:
Onko se juuri tosi,että tämäkin topikki pitää jättää kokonaan lukematta jatkossa,kun alkaa meneen taas tohon typerään jankaamiseen.
Lisäksi aletaan heitteleen hatusta vikoja ja jopa öljyki loppuu f-35:n takia. Kiitos mulle riitti.

Eihän se sentakia lopu..vaan kun sitä on jatkossa kalliimmalla saatavilla olisi 60% vähemmän kuluttava JAS J-39 ( tms ) oiva, joka on arktisiin oloihimme kehitetty.
 
veffeade kirjoitti:
Itse veikkaan kyllä, jottei FAF:lla ole rahkeita moista järjestelmää hankkia :dodgy:. Palataan siis ...

Kyllä rahkeet riittävät kun tavoitteeksi asetetaan vaikka 10 konetta näytille. Lopun hoitaa vaikka NATO tms.

Ainakin eilisessä Die Hard 4.0.-elokuvassa F-35 näyttäytyi melko rehvakkaasti. Pujotteli ramppien välissä leijunnassa ja tulitti laakatulta tykeillä. Tahtoo heti Suomeenkin!!!
 
rukkaskikka kirjoitti:
"Suorituskykyarvoista ei tiedetä sellaisia oleellisia asioita kuin millä kuormalla ne on mitattu."

Miten niin ei tiedä? Noissahan sanotaan yksiselitteisesti, että puolet sisäisestä polttoaineesta + 2 ip-ohjusta jne. Suorituskäyriä ei varmaan ole ainakaan kokonaisuudessaan varsinaisesti lennetty, vaan saatu laskemalla (jolloin se puoli tankillista riittää koko "lennon" ajan). Jonkinlainen lentämällä tehty reality check on varmasti paikallaan. Esim. Viktor Pugatshev kertoo haastattelussa, että he joskus vuonna 1984 selvittivät matemaattisella mallinnuksella ja erilaisilla maassa tehdyillä testauksilla, voiko SU-27:lla tehdä kobran. Kobraa ei siis tehty päähänpistosta edes Neuvostoliitossa 30 vuotta sitten. Noista ajoista mallinnusmenetelmät tai ainakin laskentakapasiteeti on aika paljon kehittynyt.

F-35:n suorituskykyarvojen kuormaa (polttoaine ja aseistus) ei tiedetä mitenkään varmuudella. Se tiedetään, että vaatimuksena oli sama kiihtyvyys ja kaartokyky kuin F-16 sileänä (eli ilman aseita). Monissa yhteyksissä on mainittu aseistetun F-35:n vaaditun pääsevän sileän F-16:n arvoihin.

rukkaskikka kirjoitti:
F-35:ssä on sisäistä polttoainetta muistaakseni 8400kg ja täysi työntövoima hieman vajaa 20000kp, joiden suhde on 0.42. Gripen NG:ssä 3400kg ja uusi moottori 10000kp eli suhde 0.34. Vanhalla moottorilla NG-rungossa saataisiin 3400/8200 = 0.415. Kutakuinkin kaikissa nykyhävittäjissä tuo suhde on päälle 0.30. Ei minusta voi sanoa, että F-35:ssä olisi sisäistä polttoainetta megalomaanisesti enemmän. Peruskaavalla F=ma ihan mielikuvitustilanne: 24000kg koneella olkoon kaartokyky 6G. Dumppaamalla 6000kg pois kone kevenee 18000kg:aan ja kaartokyky nousee 8G:hen. Kun ketteryyttä tarvitaan, kevennys tulee varmaan F-35 pilotillekin mieleen. Ulkoisen kuorman vastusta voi jotenkin hahmottaa Otomat-meritorjuntaohjuksella (halkaisija 40cm, pituus 4,5m, paino 770kg), jossa on 400kp:n moottori, joten vastus ripustimessa lienee tuota luokkaa. Otomat lentää 305m/s = 0.92M, siis transoonisen vastusseinän sisällä ja aivan pinnassa, mikä on se vaikein mahdollinen tilanne. 400kp on tyypillisestä 17000kp työntövoimasta vajaa 2.5%.

Vanhalla moottorilla JAS Gripenin NG-rungossa teho-painosuhde olisi surkea kun se jo perus-Gripenissä on heikohko eikä NG:n uusillakaan moottoreilla kovin kummoinen. F-16/Eurofighter Typhoonissa/Dassault Rafalessa/F-15:ssä tuolla laskukaavallasi olisi polttoaine/tehosuhde 0,24 (F-16) - 0,31 (Rafale). F-15E:ssä se on isojen CFT-tankkien ansiosta 0,385. F-35:n suhdeluku on muuten tismalleen sama kuin F-111:sta, jonka toimintasäde on ihan kohtalainen. Kyllä noillakin luvuilla näyttää että F-35:n sisäinen polttoainemäärä on melkoinen. F-35:n luku kun on 37% suurempi kuin Dassault Rafalella ja 76% suurempi kuin F-16:lla. Molemmat tarvitsevat 2 lisäpolttoainesäiliötä jotta ne pääsevät samaan. Tällöin tosin molempien suoritusarvot ovat kaikin puolin heikommat kuin F-35:llä johtuen lisääntyneestä painosta ja reippaasti lisääntyneestä ilmanvastuksesta. Lisäksi absoluuttisellakin polttoainemäärällä on kantaman suhteen merkitystä ja siinä F-35 on käytännössä samalla tasolla kuin sellaiset pikkukoneet kuin F-15C, Su-27 ja F-22.

Koneen alla oleva ohjus tai pommi vaatii myös ripustimen ja se lisää vastusta suunnilleen saman verran tai jopa enemmän kuin itse ase. Hävittäjien ei myöskään tarvitse käyttää jälkipolttoa saavuttaakseen nopeuden Mach 0,92 meren pinnassa. Melkein kaikki hävittäjät pääsevät tuohon ilman jälkipolttoa ja jälkipoltolla meren pinnassa mennään yli äänen nopeutta (Mach 1,1-1,3). Näin laskien se yksi Otomat koneen alla (ripustimen kanssa, eihän se muuten koneessa pysy kiinni) vastaakin F-35:n tapauksessa 6-7% olettaen että koneen tarvitsee käyttää täyttä normaalitehoa lentääkseen tuota nopeutta. JAS Gripen NG:llä se vastaa jo 12-13%:a. Jos pistetään koneen alle 2 Otomatia ja pari ilmataisteluohjusta sekä pari lisäpolttoainesäiliötä ripustimineen niin puhutaan jo todella merkittävästi lisääntyneestä ilmanvastuksesta.

rukkaskikka kirjoitti:
"Onko joku isokin ongelma että ohjuksella voi ampua kaikenlaisia maaleja?"

Kyllä se on, jos ei voi ampua juuri sitä mitä pitäisi. Ohjuksen lyhyempi kantama (olettaen, että Cudan kantama on lyhyehkö) -> tulee havaituksi ennen kuin pystyy itse ampumaan. Vihollinen lentää itseä ylempänä -> ohjuksen kantama on vielä lyhyempi. Voihan sitä lentää itsekin korkeammalla, varsinkin kun naapuri supercruisaa 1.8M -> tarvitaan jälkipolttoa -> golfpallo saattaa olla vaikea havaita, mutta olettaisin, että golfpallo jälkipoltolla (10kg polttoainetta sekunnissa) on jo paljon helpompi havaita (lämpökameralla) -> vihollinen havaitsee vielä kauempaa. Pak Fa -koneita saattaa Venäjällä olla jo nyt enemmän kuin Peugeot 404 Pickupeja.

Miksi Cudan kantama olisi lyhyehkö? Ohjus on toki selvästi pienempi kuin AMRAAM mutta monet nykyaikaiset ohjukset ovat paljon edeltäjiään pienempiä ja silti niissä on sama tai pidempi kantama. AMRAAM on kuitenkin jo yli 25 vuotta vanhaa perua ja täysin uudelle pienellekin ohjukselle saadaan varmasti varsin hyvä kantama. Esimerkiksi AMRAAM on kolme kertaa pienempi kuin sitä 15 vuotta vanhempi AIM-54 Phoenix, mutta kantamaeroa ei lopulta ole kovinkaan valtavasti (AIM-120D saattaa kantaa jo pidemmällekin). Cudassa ei ilmeisesti ole mitään isompaa taistelukärkeä vaan se korvaa asiaa tarkkuudella kuten Patriot PAC-3:ssa. Elektroniikka on varmasti paljon pienempää, joten ajoaineelle on suhteessa enemmän tilaa. Aerodynamiikkakin on todenäköisesti parempi, koska ohjuksen mittausuhteet ovat optimaalisemmat AMRAAM:n verrattuna. Aerodynamiikan gurujen mukaan ohjuksen läpimitan suhde pituuteen on optimaalisin kun se on 1:14 yliääninopeudella. Toki isommalle ohjukselle saadaan pidempi kantama mutta sitä varten voidaan toki kantaa isompia ohjuksia kuten Meteoria.

Ohjus ei tiedä ammutaanko se Peugeot 404:ää, PAK-FA:ta vai risteilyohjusta vastaan. Tuo kertoo vain siitä, että ohjuksen tutkahakupään erottelukyky on paljon parempi kuin vaikkapa AMRAAM:ssa ja kykenee erottamaan maassakin olevat pienet kohteet. Tuolla on myös merkitystä stealth-koneiden välisessä taistelussa kun ohjuksen hakupää kykenee erottamaan heikommat maalit taustakohinasta.

rukkaskikka kirjoitti:
"Tuolla sananmuodolla voidaan tarkoittaa myös sitä, että kone lensi siellä ilman jälkipolttoa pommilastissa"

Onhan se mahdollista, mutta aika epätodennäköistä, että Lockheed Martin viljelisi understatementejä juuri tuossa kohtaa, kun ilmeisesti ei tee sitä missään muuallakaan. Samoin kuin sekin on epätodennäköistä, että Kanadan parlamentin paperissa, jossa moneen kertaan painotetaan puhuttavan radar cross sectionista, ilmoitettaisiin prosenttiluku 95, jolla ei ole mitään tekemisistä RCS:n kanssa.

Itse asiassa F-35:n osalta monta asiaa on understatetettu. Esimerkiksi ilmoitetut suorituskykyarvot on laskettu vaihtokuntoisilla moottoreilla, joissa polttoaineen saantia on pienennetty 5% ja tehoja laskettu 2%. Ei kuulosta isolta, mutta käytännössä merkitsee suurta pudotusta kaikissa suorituskykyarvoissa. Näin kerrottiin Australian parlamentille: F-35 Australian parlamentille

We have 16 key performance parameters on this airplane. Half are logistics and sustainmentrelated, half are aeroperformance-related and one or two are in classified areas. We have an oversight body called the Joint Requirements Oversight Council, the JROC, that looks at those requirements every year and makes decisions on them—'Are we going to meet them, are we not going to meet them? If we are not going to meet them, what is the impact of that?' We have one this year which was the range of the Air Force airplane which had a specific set of ground rules associated with how that range is calculated which is not similar to either of the
other two airplanes. The airplane flies a large part of its mission at a non-optimised altitude in the original calculation. The JROC agreed to change the ground rules to fly that airplane as the other two were flown and, when that happened, the airplane had excess margin to the range requirement. For any performance-related requirements, we artificially penalise the engine by five per cent fuel flow and two per cent thrust. Those margins are given back as we mature the design and get more and more solid on exactly what it is going to do. They are there for conservative estimation up front. We have not taken back any of those margins yet so, when those margins are taken back, the airplane will continue to be well in excess of its basic requirement. The airplane is meeting all of the other requirements today

Toimintasäteen osalta alkuperäinen toimintasäde oli myös laskettu epäedullisella (eli käytännössä sellaista ei käytettäisi) lentokorkeudella. Kun lentokorkeus muutetaan vastaamaan operatiivisesti järkevää korkeutta ja mitataan normaalikuntoisilla moottoreilla, niin toimintasäteen pitäisi olla melko reilusti yli vaatimuksena olevan 590 nm (A-mallille), joka jo sellaisenaan on erittäin hyvä toimintasäde (F-15E ja Su-34 luokkaa).

F-35:n tehot oli myös ilmoitettu alkuun olevan alle 170 kN verran ja pikkuhiljaa ne on nousseet noin 191 kN:n ja viimeisimpien tietojen mukaan se nousee palveluskoneissa noin 200 kN:n. Myöskin monia uusia ennen mainiostamattomia ominaisuuksia on tullut pikkuhiljaa esiin kehitystyön edetessä. Esimerkkinä EO/DAS:n kyvyt ja AN/APG-81 tutkan häirintäominaisuudet.

Lentokorkeuden osalta ei ole mitään järkevää syytä miksi F-35 ei kykenisi lentämään aivan yhtä korkealla kuin F-16 tai vaikka Dassault Rafale tai vaikkapa F-4 (jonka lakikorkeus on 60000 jalkaa eli reilu 18 km vaikka konetehoa on vähemmän ja painoa enemmän).

Voit uskoa mitä haluat, mutta minä uskon faktoihin ja todennäköisyyksiin. Tuo Kanadan parlamentin paperi on aivan liian epämääräinen jotta siitä voisi vetää mitään järkeviä johtopäätöksiä RCS:n suhteen. Miksi sanotaan, että "F-35:llä on 95% parannus 1-4 sukupolven koneisiin nähden, tarkoittaen huomattavasti pienempää tutkaherätettä" jos tuolla parannuksella tarkoitettaisiin nimenomaan RCS:ä. Miksi ei paljon yksinkertaisemmin sanottaisi että "F-35:llä on 95% parannus RCS:ssä verrattuna 1-4 sukupolven koneisiin"? Minusta tuo "95% parannus" viittaa selvästi johonkin muuhun parannukseen kuin suoraan RCS:n, kuten vastapuolen tutkien havaintoetäisyyteen tai tutkilla valvottuun pinta-alaan.

Vaikka F-35:ssä ei olisi RAM-käsittelyä ollenkaan niin pelkällä muotoilulla sen tutkaheijaste on väkisinkin paljon pienempi kuin vaikka Eurofighter Typhoonilla tai Super Hornetilla, joilla sanotaan olevan suunnilleen tuon 0,15 neliömetrin kokoinen tutkaheijaste. Ulkomaiset koneet pitäisi muotoilla uudelleen jotta tutkaheijaste putoaisi noiden kilpailijoiden tasolle. Tuo ei ole uskottavaa, koska se näkyisi heti. Lisäksi kyseessä on monikansallinen hanke, jossa merkittävien rungon osien suunnittelua ja valmistusta tehdään monissa maissa (Iso-Britannia, Alankomaat, Italia, Turkki, Japani jne) ja Italiaan on rakenteilla koneiden lopputuotantolinja (jossa myös RAM-käsittely tehdään) ja siellä on tarkoitus valmistaa myös amerikkalaisille tulevia koneita.

Lisäksi kaikki ostajat kykenevät helposti mittaamaan koneiden tutkaheijasteet, joten jos F-35:tä ei saa riittävän hyvänä kilpailijoihin nähden niin sitten ne jätetään ostamatta.

rukkaskikka kirjoitti:
“I can’t even explain the adrenaline rush you get when you light the afterburner on that thing,” Smith said. “The acceleration is much better than an F-16.”

Tuossa jää mainitsematta, että aerodynamiikassa on alisooninen, transooninen ja ylisooninen alue, joissa kaikissa pelataan hieman eri säännöillä. F-35:n vaikeudet alkavat ilmeisesti transoonisella alueella (kiihtyvyysvaatimuksen 41? sekuntia 0.8M -> 1.2M kahdeksan sekunnin helpotus koskee juuri transoonista aluetta).

Toki, mutta F-35A:n ja F-35B:n pudotus ei ole ollenkaan suuri ja vastaa suunnilleen kiihtyvyyden pudotusta kun tavalliseen koneeseen laitetaan kaksi IP-ohjusta ja niiden ripustimet alle. Lisäksi emme tiedä mistä tuo tason pudotus johtuu ja onko se kuinka pysyvä. Kuten jo tuossa aiemmassa kohdassa totesin, niin suorituskykyarvot on laskettu erittäin huonokuntoisilal koneilla ja joka tapauksessa moottoreihin on tulossa 5% lisää tehoa, jolla todennäköisesti päästään tuohon tavoitteeseen.
 
Juke kirjoitti:
No se hinta oli 161 mio usd kipale ( laskettiin jo aiemmin ).

Alentuneen maksukykymme ( Nokian huono tilanne..öljyn hinnan kallistuminen ) jne takia 25 kpl on maks mitä saadaan 4 miljardilla ( ilman aseita ja moottoreita ilmeisesti ) tai siis johon vois huimalla lainanotolla päästä. 6 mrdllä saatais 40 kpl.

Pitää myös muistaa että euronkaan vastakauppoja ei syntynyt F-18 ostoksista.

Kivahan se olis päristellä uusilla stealth koneilla varmaan.

F-22 oli 356 000 000 usd KPL;

Japanille oli pantu hinta 290 000 000 kpl.

Niin, tuo hinta sisältää inflaation 25 vuoden ajalle (muistaakseni vuoteen 2037 asti) ja nykyrahassa hinta on paljon halvempi. Mikähän puolustusbudjetti lienee vuosien 2025-2030 tienoilla.

Eurofighter Typhoonin hinta dollareissa on yli 190 miljoonaa.
Dassault Rafalen hinta dollareissa on reilu 180 miljoonaa.
JAS Gripen NG:n hinta dollareissa Sveitsille noin 150 miljoonaa.
PAK-FA:n hinta Intialle on jo kohonnut jo 210 miljoonaan dollariin ja kone on vasta alkutekijöissään ja hinta tulee varmasti vielä kohoamaan

Ominaisuuksiin nähden pitäisin F-35:sta hyvinkin halpana jos tuotantomäärä nousee suunniteltuun määrään. Jos määrä jää kolmasosaan (tuhannen tienoille), niin hinta on vielä kilpailukykyinen. Meille on etua siitä, että ehdimme näkemään miten hyvin eri hankkeet kehittyvät ennen kuin valinta tulee ajankohtaiseksi.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top