F-35 Lightning II

http://www.bloomberg.com/politics/a...ds-combat-ready-f-35s-over-coolant-line-flaws

Lentokieltoa pitkästä aikaa:

"The poor insulation is suspected on 57 aircraft, including 42 on Lockheed Martin Corp.’s production line. The issue is not a design flaw with the aircraft but instead caused by manufacturing quality glitches with one of two subcontractors which make the 18 lines through which the coolant flows, according to an Air Force statement and an interview with a service official, who asked not to be identified."

Eihän tässä muuten mitään, mutta "depot" on muutenkin ruuhkautunut jatkuvine korjaus/modifikaatioineen.
 
Viimeksi muokattu:
Norjalaisen F-35 lentäjän näkemyksiä DOT&E raportista ja F-35:n kehitysvauhdista yleensä:
http://nettsteder.regjeringen.no/ka...-disaster-how-i-read-test-reports-as-a-pilot/
Hiton hyvä erityisesti nuo baby F-16 ja F-18 ja niissä esiintyneiden erikoisuuksien katsaus. Nehän on modattu läpeensä.

"The poor insulation is suspected on 57 aircraft, including 42 on Lockheed Martin Corp.’s production line. The issue is not a design flaw with the aircraft but instead caused by manufacturing quality glitches with one of two subcontractors which make the 18 lines through which the coolant flows, according to an Air Force statement and an interview with a service official, who asked not to be identified."
Näitä varmaan tulee riittämään kun alihankintaketjua vielä mahdollisesti hajautetaan entisestään.
Laadunvalvonnassa työtä.
 
Hiton hyvä erityisesti nuo baby F-16 ja F-18 ja niissä esiintyneiden erikoisuuksien katsaus. Nehän on modattu läpeensä.

Täydellistä konetta ei vielä tosiaan ole ollutkaan. F-16 oli tehokas ja sulava, mutta ei pystynyt ottamaan kulmaa ilman että tulee halitsemattomassa tilassa alas taivaalta. F-18 taas päinvastoin. Kääntyy kyllä, mutta ei kiihdy.

F-18 oli tosiaan monenlaista ropleemaa aerodynamiikan kanssa. Tuossa wikistä.

During flight testing, the snag on the leading edge of the stabilators was filled in, and the gap between the Leading edge extensions (LEX) and the fuselage mostly filled in. The gaps, called the boundary layer air discharge (BLAD) slots, controlled the vortices generated by the LEX and presented clean air to the vertical stabilizers at high angles of attack, but they also generated a great deal of parasitic drag, worsening the problem of the F/A-18's inadequate range. McDonnell filled in 80% of the gap, leaving a small slot to bleed air from the engine intake. This may have contributed to early problems with fatigue cracks appearing on the vertical stabilizers due to extreme Structural loads, resulting in a short grounding in 1984 until the stabilizers were strengthened. Starting in May 1988, a small vertical fence was added to the top of each LEX to broaden the vortices and direct them away from the vertical stabilizers. This also provided a minor increase in controllability as a side effect.[11] F/A-18s of early versions had a problem with insufficient rate of roll, exacerbated by the insufficient wing stiffness, especially with heavy underwing ordnance loads.

Jos F-35 saa yhdisteltyä molempien koneiden parempia puolia, niin se on jo ihan kohtuu hyvin.
 
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001263095.html?ref=rss

Eristeet murenevat. Taitaa tulla kallis Paukku kun koskenee kaikkia koneita

Hieman lisää, sillä eristeet murenevat, koska ne eivät ole yhteensopivia lentopetrolin kanssa.

The “ready for combat” F-35 has run into headwinds again, with 15 of the F-35A variant grounded in America because cooling line insulation is cracking up.

Various reports state that the problem is non-conforming insulation in lines carrying coolant in the plane's wings. The F-35 passes its poly-alpha-olefin (PAO) coolant through the fuel tanks to chill it.

During maintenance, the insulation around PAO lines was found to be “peeling and crumbling”, and leaving residue in the tanks.

So far, 13 aircraft belonging to the US Air Force have been grounded, and two more belonging to Norway. According to Bloomberg, the problem also affects 42 aircraft currently on the production line.

The US Air Force says the “non-conforming” insulation is the fault of a contractor supplying the cooling lines.

Ten of the aircraft are at Hill Air Base in Utah, the US Air Force's first “combat-ready” squadron of the Toothless Tiger Moths.

As Defense One notes, the grounding happens a week ahead of the annual Air Force Association convention.

Defense One says the F-35 program office said the unnamed third-party supplier used “nonconforming material” for the insulation, and made mistakes during its manufacturing processes.

The material used is “not compatible with fuel”.
http://www.theregister.co.uk/2016/09/18/air_force_grounds_f35as/
 
Olisi mielenkiintoista tietää miksi tuo koskee vain osaa koneista? Onko materiaali vaihtunut matkalla vai mistä on kyse. Luulisi että kaikki koneet tehdään samalla tavalla ja samoista materiaaleista.
 
Olisi mielenkiintoista tietää miksi tuo koskee vain osaa koneista? Onko materiaali vaihtunut matkalla vai mistä on kyse. Luulisi että kaikki koneet tehdään samalla tavalla ja samoista materiaaleista.

Käsittääkseni kyse oli alihankkijan työntekijöiden mokasta.

Defense One says the F-35 program office said the unnamed third-party supplier used “nonconforming material” for the insulation, and made mistakes during its manufacturing processes.

Eli käyttivät vääriä materiaaleja ja työtapoja.
 
Käsittääkseni kyse oli alihankkijan työntekijöiden mokasta.

Defense One says the F-35 program office said the unnamed third-party supplier used “nonconforming material” for the insulation, and made mistakes during its manufacturing processes.

Eli käyttivät vääriä materiaaleja ja työtapoja.
Ok. Aikamoinen moka. Saattaa olla että jonkun pää on vadilla. Onneksi ei sentään onnettomuutta tapahtunut. Niissä kuitenkin sekin riskinä.
 
Okei, yksi juttu ei nyt käy mun järkeen tässä:

1. jäähdytysaine kiertää polttoainetankeissa olevissa putkissa jäähdytettävänä (lämpö siirtyy polttoaineeseen)

Ok, ihan hyvä systeemi, muistaakseni SR-71 teki jotain samantapaista jotta kuumenevimmat kohdat eivät olisi sulaneet huippunopeudessa.

2. Kyseiset putket on ympäröity lämpöeristysvaahdolla?????

Miksi ihmeessä? Kun on tarkoitus siirtää lämpöä muualta polttoaineeseen, niin tehdään sitten lämmön siirtymisestä vaikeampaa? En keksi mitään syytä tuollaiselle, joka ei olisi samalla aivan valtava riski koko koneen ehjänäpysymiselle. Kaipa niillä ihan oikea syy siihen on... mutta minä en vaan ymmärrä sitä. Tietääkö joku?
 
Okei, yksi juttu ei nyt käy mun järkeen tässä:

1. jäähdytysaine kiertää polttoainetankeissa olevissa putkissa jäähdytettävänä (lämpö siirtyy polttoaineeseen)

Ok, ihan hyvä systeemi, muistaakseni SR-71 teki jotain samantapaista jotta kuumenevimmat kohdat eivät olisi sulaneet huippunopeudessa.

2. Kyseiset putket on ympäröity lämpöeristysvaahdolla?????

Miksi ihmeessä? Kun on tarkoitus siirtää lämpöä muualta polttoaineeseen, niin tehdään sitten lämmön siirtymisestä vaikeampaa? En keksi mitään syytä tuollaiselle, joka ei olisi samalla aivan valtava riski koko koneen ehjänäpysymiselle. Kaipa niillä ihan oikea syy siihen on... mutta minä en vaan ymmärrä sitä. Tietääkö joku?

Putkien ulkopuolella oleva eristys takaa lämmön siirtymisen kohteeseen, eli polttoaineeseen, eikä putkien vierellä oleviin, mahdollisesti herkkiin laitteisiin.
 
http://www.defensenews.com/articles...-out-on-ejection-seat-retrofit-plan-this-fall

"With just one test to go, the F-35 joint program office is confident that modifications made to the aircraft’s helmet and ejection seat will ultimately fix issues that greatly increase the risk of casualties to lightweight pilots upon being ejected from the plane.

The JPO is overseeing three adjustments to the aircraft's escape system. Martin-Baker is installing a switch in the seat, which triggers software modifications that change the parachute loads to meet the needs of heavier or lighter pilots. The company also introduced a head support panel that helps alleviate head and neck issues. Meanwhile, Rockwell Collins has been working on driving down the weight of its helmet from 5.1 to 4.6 pounds."

Ja korkea riskihän ei todellisuudessa rajoittunut kevyisiin lentäjiin kuten Gilmoren dokumenteista kävi ilmi, eli asian korjaaminen on aika korkealla prioriteettilistassa.
 
Ja korkea riskihän ei todellisuudessa rajoittunut kevyisiin lentäjiin kuten Gilmoren dokumenteista kävi ilmi, eli asian korjaaminen on aika korkealla prioriteettilistassa.
Jeps. Se on aika monimutkainen. Gilmoren kritiikki kohdistuu periaatteessa siihen, että on testattu alle 136 paunan mannekiinilla sekä yli 245, mutta ei sen väliltä olevilla.
http://cqrollcall.com/top-weapons-tester-f-35-ejection-seats-not-fixed/

Mitään molemmin puolin tunnustettua ongelmaa ei liian kevyiden lisäksi ole. Aika lailla tulkintakysymys milloin on testattu tarpeeksi, mutta kyllä JPO:n ulkopuoliset testit saisi joku tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
NATO Air Chiefs: F-35 Crucial to Deterring Russia

https://www.f35.com/news/detail/nato-air-chiefs-f-35-crucial-to-deterring-russia

NATO air chiefs today advocated for the F-35 fighter jet as a vital component of Allied air capabilities in Europe, including to deter Russian aggression.

"The F-35, even in its most basic version, is already a huge force multiplier," said Lt. Gen. Dennis Luyt, Commander of the Royal Netherlands Air Force to the Air Force Association, describing recent exercises. "A single F-35 was able to provide so much situation awareness to the rest of the force."

General Tod Wolters, Commander of Air Allied Command and U.S. Air Forces in Europe, added that deterring Russia in Eastern Europe is a primary consideration of NATO's Allied Air Command when deploying assets.

"When we do bring fifth-generation assets into the European region, it is something that certainly serves as a deterrent," Walters said of the stealth aircraft. "They might be in a position where they have to jump into a boxing ring to fight an invisible Muhammad Ali."
 
Putkien ulkopuolella oleva eristys takaa lämmön siirtymisen kohteeseen, eli polttoaineeseen, eikä putkien vierellä oleviin, mahdollisesti herkkiin laitteisiin.

Joo, ihan järkeenkäypää noin. Mutta...

Various reports state that the problem is non-conforming insulation in lines carrying coolant in the plane's wings. The F-35 passes its poly-alpha-olefin (PAO) coolant through the fuel tanks to chill it.

During maintenance, the insulation around PAO lines was found to be “peeling and crumbling”, and leaving residue in the tanks.

Vika voi olla (ja luultavasti onkin) huonossa kirjoittamisessa tai luetun ymmärtämisessä koneen sijaan, mutta minä edelleenkin ymmärrän tämän niin, että ne putket ovat siellä tankin sisällä polttoaineen ympäröimänä ja eristeellä peitettynä. Enkä siis nyt ymmärrä miksi ne putket olisi eristetty juuri siinä kohdassa missä lämmön siirtymisen olisi tarkoitus tapahtua.
 
Taas norjalaiskuskin blogia tarjolla, tällä kertaa aiheena täälläkin keskustelua kovasti herättänyt iso-H eli häive:
https://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2015/04/08/lavsignatur-og-stealth-myte-eller-fakta/
Käännös englanniksi löytyy norjan alta.

Kylmä suihku Rafalen ja Gripenin EW-kyvylle "stealthin vastineena".

"I’ve had several interesting discussions with people who are skeptical about the F-35. In one such discussion, I met a guy who argued that active interference of an opponent’s radar signals, or «jamming», could be as effective as having a low signature. That’s absolutely correct, but with a few important limitations. Achieving effective «jamming» is not possible without accurate intelligence on the threat system we´re trying to defeat. «We» have to sit on a detailed signal library of possible threat radars, so that we can program our «jammers» optimally. Ideally, we would even possess the relevant threat system itself, so that in testing we can confirm that the «jamming» actually works. However, a genuine opponent would probably not willingly give away a modern weapon system to us. For Norway’s part, I see it as unrealistic that we will get our hands on contemporary and relevant «hostile» radar systems for testing.

Another issue is what kind of radar it is. We may be able to reliably disrupt an old-fashioned radar system. But how about a modern system, with inherent capabilities to counter «jamming»? What if there are more threats out there at the same time? To achieve good effect, «jamming» must be intense and uninterrupted. How should the «jammer» prioritize the correct threats – those which constitute the biggest threat to me right now?

My main objection is however that an opponent is unlikely to tell us whether our jamming techniques are effective or not. How can our pilots know whether our jamming actually works? The effect of passive signature reduction – low radar cross section, or «stealth» – can be calculated. The effects of «jamming» will always be uncertain."
 
"Travel pods and 426 US gal fuel tanks will also be available for external carriage after the aircraft (F-35B) has been upgraded to Block 4 configuration"
Source: Oct 2016 AirForces Monthly Magazine Issue No. 343
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23532

Hmm, nyt oli yllätys.

Myös FOC (targeted for August 2017) USMC:n ekan F-35-yksikön VMFA-121 ‘Green Knights’ osalta.
 
Pidetäänpäs pää kylmänä, vaikka kylmällä suihkulla :)

Tuon ylläolevan norjalaisen kuskin artikkelin olisi voinut laittaa myös stealth-ketjuun? Ihan hyvä yleistajuinen artikkeli.

On ihan mahdollista, että norjalainen hävittäjälentäjä on täysin oikeassa, mutta on myöskin mahdollista, että nimenomaan tuolta @magitsu lainaamalta osin väärässä. Käsitykseni mukaan modernit DRFM-pohjaiset ratkaisut eivät vaadi etukäteisiä uhkakirjastoja ja ohjelmointeja, vaan jammeri analysoi sisääntulevan signaalin ja vastaa sen mukaisesti. Eli norjalaisella olisi hiukan vanhempaa perua olevaa tietoa tuolta osin. Noinhan se aikaisemmin oli.

Noin muuten, käsitykseni on, että kyseinen "stealth-häirintä" voi toimia kohtuullisen hyvin, nimenomaan heikentämällä signaalia, vaikka ei koko signaalia täysin pystyisikään peittämään. Mutta monia haasteita tuossa tietysti on, ja stealth toimii etukäteen tunnetummin.
 
Back
Top