Nykyaikainen hävittäjä on siivillä varustettu tietokone, jota päivitetään jatkuvasti. Valintaa tehtäessä kannattaa valita kone, jonka takana on riittävän iso käyttäjäkunta ja teollisuus, niin että päivitykset on turvattu koko elinkaaren ajan. Sekä tietenkin varaosat ja ylläpitotuki. Sen takia olen vähän skeptinen ranskalaisen vaihtoehdon suhteen.
Gripeniä ei mielestäni kannata hankkia koska:
1. Suorituskyky on vain pieni osa F-35:n suorituskyvystä. Jotta päästäisiin edes lähelle F-35:n suorituskykyä, pitäisi hankkia häirintäkoneita ja kehittää omia valvonta- ja ilmatilannekuvajärjestelmiä.
2. Gripenin valmistusvolyymi jäänee niin pieneksi, että teollisuuden kyky puskea laadukkaita päivityksiä tasaiseen tahtiin on kyseenalainen.
3. Kriisitilanteessa varaosa- ja ylläpitotuki voi olla kyseenalaista koska ruotsalaisilla ei ole itsellään riittävästi tavaraa, tai sitten sitä ei poliittisista syistä haluta antaa (kyllä, en luota ruotsalaisiin poliitikoihin).
4. Gripenistä 40-45% on amerikkalaista teknologiaa ja tekniikkaa. Miksi maksaisimme ruotsalaisille siitä, että tekevät voittoa kustannuksellamme ja ottavat kaikki hyödyt teollisesta yhteistyöstä Atlantin takana? Kun sensijaan voi ostaa suoraan jenkeiltä, tehdä vastakaupat ja teknologiasiirrot heidän kanssaan ja ottaa myös kaikki poliittiset pisteet kotiin.
5. Amerikkalaisten aseiden integrointi Gripeniin olisi täysin kiinni siitä, suostuvatko jenkit siihen. Integrointi on teknisesti ihan riittävän hankalaa ilman ylimääräisiä hidasteita.
Niin ja sitten tietenkin se pieni ongelma että uusin Gripen ei vielä edes lennä. Pojilla on hieman kirimistä jos aikovat saada koneen operatiivisesti valmiiksi Suomen ilmavoimien hankinta-aikataulussa.
Varauksetta en luottaisi keneenkään. Kaikki toimittajat ovat kuitenkin riittävän luotettavia. Myös ranskalaiset.
Gripenistä:
1. Osittain samaa mieltä. F-35 kykenee ilmeisesti joillain taajuuksilla elsoon, mutta ei ole kuitenkaan tehtävään dedikoitu kuten esim. Growler. Hävittäjäkoneen ns. normaaliominaisuutena rajoitetumpikin kyky on merkittävää ja todella uuden uutta. Rakenteellinen häive on plussaa. Valvonta- ja ilmatilannekuva, mitä eroja näillä kahdella on? Molemmat hyödyntävät ainakin parvilinkkiä ja niiden pitäisi pystyä verkottumaan myös ulkopuolisten sensoreiden ja asejärjestelmien kanssa (F-35 on suorittanut jo ainakin yhden onnistuneen testin toimien itse "sensorina".).
2. Tuotantomäärät ovat vielä mysteeri, mutta oletettavasti ei vallan mahdottomista luvuista ole kyse. Päivityksien suhteen svenssonit mainostavat (huom.) pientä porrasta ja tiheää päivitysväliä. Saa nähdä.
3. Minkään maalaisiin poliitikoihin ei kannata luottaa. Kyseessä on ns. "seteliselkärankainen" ihmisrotu, jota esiintyy kaikkien maapallon kansojen joukossa.
4. Hmm. Mitenkäs se Eurostoliiton kilpailulainsäädäntö menikään? Saiko vastakaupoilla enää pelata? (Toteutumat ovat tainneet näissä vastakaupoissa olla jo aiemmin jotain muuta kuin luvattiin.) Teknologiasiirtojen suhteen voi olla myös terveen skeptinen. Käsi sydämelle, kuinka moni tarjokas on tähän menneesä luovuttanut avainteknologiaansa muille reposteltavaksi. Tiukin peba taitaa olla F-35:lla, jossa on paljon mielellään salaisena pidettäviä asioita. (Kiinalaisten vakoilu on eri asia kuin vapaaehtoinen tietojen luovuttaminen.) Kilpailu on kovaa, joten laulanta on aloitettu jo tälläkin sektorilla. Kuten aikanaan Kummelissa: Panokset kovenee.
5. Gripeniin saa integroitua vähän kaikenlaisia aseita. Se, mitä me käytämme sitten kun nykyisistä alkaa olla paras puhti pois, on oma juttunsa. JASSM saattaa olla se hitaimmin vanheneva ase? Mitä sitten ostetaan? Uusi aika tuo uusia aseita ja asejärjestelmiä.
Ja se mainittu viimeinen juttu ei ole pieni ongelma, vaan ehkäpä se suurin kanto kaskessa. Aika ei pysähdy. On aika mielenkiintoista nähdä, onnistutaanko Gripen saamaan täyteen iskuun riittävän ajoissa kun se ei ole vielä irronnut lähtökuopista. Sama homma on myös F-35:lla, jonka ratakierroksesta tosin 3/4 on onneksi jo juostu ja loppusuora häämöttää.
Ilmavoimat
ja rikkiviisaat poliitikkomme
ratkaisevat, mitä sieltä tulee. (Taivas varjele)