F-35 Lightning II

Nyt en ihan ymmärrä. Mikä noissa perusteissa mättää? Onko siis parempi ostaa kone ja suunnitella lentävänsä sillä 30 vuotta ilman mitään päivityksiä? Voi käydä ilmataistelussa aika huonosti viimeistään vuoden 29 kohdalla...

Tähän riittää lyhyt vastaus. Miten iso todennäköisyys on, että iso osa Länsi- ja Keski-Euroopan, Lähi-Idän, Aasian ja Etelä-Amerikan ilmapuolustuksesta vanhenisi käsiin?
 
Gripeniä ei mielestäni kannata hankkia koska:
4. Gripenistä 40-45% on amerikkalaista teknologiaa ja tekniikkaa. Miksi maksaisimme ruotsalaisille siitä, että tekevät voittoa kustannuksellamme ja ottavat kaikki hyödyt teollisesta yhteistyöstä Atlantin takana? Kun sensijaan voi ostaa suoraan jenkeiltä, tehdä vastakaupat ja teknologiasiirrot heidän kanssaan ja ottaa myös kaikki poliittiset pisteet kotiin.

Meikäläinen ei esitä tietävää. Kerron vain sen minkä alan todelliset asiantuntijat ovat minulle kertoneet. Siis ilmavoimien ammattilaiset, ei mitkään ilmailutoimittajat tai muut asiaan vihkiytyneet. Erona lienee se, että toisilla on pääsy salaiseenkin tietoon, toisilla ei. Kiistätkö muuten senkin että Gripenissä on 40% amerikkalaista teknologiaa. Se on nimittäin ruotsalaisten antaman tieto.

Olen melkoisen varma, noin 100%, ettei tuo kohdan neljä peruste olisi ilmavoimilta saatua salaista tietoa.

Palastellaan tuo kahdessa osassa.

1. Miksi maksaisimme ruotsalaisille siitä, että tekevät voittoa kustannuksellamme ja ottavat kaikki hyödyt teollisesta yhteistyöstä Atlantin takana?

Jos ruotsalaiset tekevät meille parhaan koneen, sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka tekisivät sen täysin itse, tai vaikka se olisi 99% amerikkalaisten tekemä, mutta kyljessä olisi sitten vain Saabin logo. Paremmuutta ratkaisevat tekijät ovat suorituskyky ja soveltuvuus Suomen tarpeisiin kontra kustannukset. Jos ruotsalaiset ovat parhaan paketin kasanneet, niin sitten se menee sinne. Eikä se ole mitään voiton tekemistämme kustannuksellamme. Suorastaan hassun vasemmistolainen ajatus.

Otetaan vaikka esimerkki kännyköistä. Miksi ihmiset ostavat Appleja Huawein sijaan, vaikka ne ovat molemmat aasialaisista osista aasiassa tehtyjä?

Ja muistutetaan että esim. F-35:destäkin on merkittäviä osia tehty muualla. Merkittävinä esim. Englanti ja Israel.

2. Gripenistä 40-45% on amerikkalaista teknologiaa ja tekniikkaa.

Mistä tuo tieto löytyy? Minulla on käsitys, että se oli alhaisempi, noin 30% arvosta. Ja ilmeisesti uudessa NG/EF-versiossa alhaisempi.

Ylivoimaisesti tärkein komponenttihan on General Electricin valmistama moottori.
 
Vastakaupat ovat aikalailla pannassa EU:n myötä. Eli samanlaista koplausta ei voida tehdä kuin mitä Hornettien kanssa tehtiin.

Yksi keino saada rahaa kaupasta takaisin olisi teollinen yhteistyö eli koneiden rakentaminen suomessa ja huoltojen tekeminen täällä. Tällöin edes osa rahoista jäisi kotimaahan pyörimään.
 
USMC harjoittelee ekaa kertaa laivueessa "hot loadingia", eli tilannetta jossa moottorin käydessä ladataan pommeja kuiluihin.

 
Kyllähän tässä edelleen odotellaan niitä todellisuuteen pohjaavia perusteluja F-35:ttä vastaan. Sontaluukkuosastoa ja kuulo/luulopuheita on verkko väärällään mutta uskottavaa kritiikkiä kuitenkin melko vähän. Kiitorataa tarvitaan mailitolkulla. Koneella ei pysty kaartamaan ja moottori ei jaksa vastustaa tuulen puhallusta yms Näitähän riittää. Käyttökustannuksiin ja huollettavuuteen liittyvät kysymykset ovat ainakin allekirjottaneelle niitä mielenkiintoisimpia ja todennäköisimpiä hankinnan kaatajia. Turvallisuuspolitiikan osalta jenkkikone on varmasti selkeä ykkösvaihtoehto.

Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea konettyyppien vertailussa nousee esiin ja mikä on eri koneiden todellinen valmiusaste ja tulevaisuuden näkymä 20-luvulle tultaessa. Olisihan se surkuhupaisaa jos Gripen menisi tälläkin kertaa hylkyyn keskentekoisuutensa takia. Yksi on kuitenkin varma ja se on puolustuksen näivettäjien nostattama sontamyrsky. Julkisuudesta ei tule puuttumaan syöpälapsia ja sotkuissaan makaavia vanhuksia yms. sosiaalipornoa kun rahoitusta joskus järjestellään.

Ei Rannarinkaan kannata ruveta liioittelemaan tai vääristelemään asioita. Ei se siitä sen selkeämmäksi asiat muutu ja ymmärrys parane.

En rupea kritisoimaan, mutta ehkä on pari asiaa tarpeen selventää.

1 Kiitorataa tarvitaan mailitolkulla. 2. Koneella ei pysty kaartamaan

1. Tuossa on ongelma, että ei tiedetä, paljonko kiitorataa tarvitaan. Ainoat julkisuudessa olevat tiedot ovat niitä turvamarginaalien kanssa olevia. Epäselvyyttä asiassa ei siis olisi, jos tiedot julkistettaisiin.

Se kuitenkin voidaan arvioida ihan jo tiedettyjen tietojen perusteella perus fysiikan avulla, että kiitoratavaade on suurempi kuin ainakin eurooppalaisilla koneilla.

2. Ja tuo ei jälleen pidä paikkaansa. Kaikilla lentokoneilla pystyy kaartamaan. Ei niitä muuten pysty lentämään. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että se ei pysty kaartamaan yhtä hyvin.

Eli, kritiikin kritiikkiä on erinomaisen hyvä esittää, mutta sitten olisi aina hyvä, että se olisi laadukkaammin esitetty. Toivottavasti tämä kritiikin kritiikin kritiikki oli sitä :)
 
Paljon on merkitystä myös sillä, että kuka seuraavassa hallituksessa istuu. Nyt siinä istuu suht länsi (amerikkalais) myönteistä porukkaa joiden tavoitteena on pitää ja kasvattaa atlantisia suhteita. Seuraava hallitus voi pahimmillaan koostua, koko vasemmisto siivestä ja sitten ollaan ihmeissään kun nyt aiottu lisä budjetti käytetäänkin maailman parantamiseen ja tänne hankitaan pienimäärä kaikkein halvinta.

En usko, että asia menee kyllä noinkaan. Liian isosta asiasta kyse. Suomessa ei ole yleensä tehty politiikkaa tuossa mielessä. Mutta taloustilanteesta olen itse pahasti huolissani. On hyvin todennäköistä, että ollaan menty seuraavaan taantumaan silloin, kun päätöksiä tehdään. Ilman että ollaan päästy edellisestä pois.
 
Ei Rannarinkaan kannata ruveta liioittelemaan tai vääristelemään asioita. Ei se siitä sen selkeämmäksi asiat muutu ja ymmärrys parane.

En rupea kritisoimaan, mutta ehkä on pari asiaa tarpeen selventää.



1. Tuossa on ongelma, että ei tiedetä, paljonko kiitorataa tarvitaan. Ainoat julkisuudessa olevat tiedot ovat niitä turvamarginaalien kanssa olevia. Epäselvyyttä asiassa ei siis olisi, jos tiedot julkistettaisiin.

Se kuitenkin voidaan arvioida ihan jo tiedettyjen tietojen perusteella perus fysiikan avulla, että kiitoratavaade on suurempi kuin ainakin eurooppalaisilla koneilla.

2. Ja tuo ei jälleen pidä paikkaansa. Kaikilla lentokoneilla pystyy kaartamaan. Ei niitä muuten pysty lentämään. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että se ei pysty kaartamaan yhtä hyvin.

Eli, kritiikin kritiikkiä on erinomaisen hyvä esittää, mutta sitten olisi aina hyvä, että se olisi laadukkaammin esitetty. Toivottavasti tämä kritiikin kritiikin kritiikki oli sitä :)


Minähän en vääristele mitään. En ainakaan vahingossa. Vasta-argumentit nyt vain ovat tyypillisesti väsyneitä ja liian usein jostain kokonaisuudesta irrotetusta ja väärin käännetystä sivulauseesta johdettuja. Eivät valitettavasti tarjoa faktoja kaipaavalle paljoakaan. Tämäkin foorumi on täynnä väärinymmärryksiä. Joukossa varmasti sekä tahallisia että tahattomia. Kaarto-ominaisuudet ja kiitoratavaade ovat tyypillisiä vatvottavia asioita vaikka vertailukelpoista tietoa ei liene tarjolla. Sekalaisista hajalähteistä kootuilla pirstaleilla ei ole mitään muutza kuin viihdearvo. Eiköhän totuus saada esiin kun Ilmavoimat pääsee koelentämään tarjokkaita vertailukelpoisissa olissa ja tilanteissa.

Kuten sanottua tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten prosessi etenee kun keskentekoinen kalusto hiljalleen jalostuu valmiimmaksi tuotteeksi ( nykyään ei kai mikään ikinä tulekaan ns. täysin valmiiksi? )

Kritiikki ja kritiikin kritiikki ovat kriittisen keskustelun kannalta jopa kriittisen tärkeitä. Niihin on kuitenkin syytä suhtautua kriittisesti.
 
En usko, että asia menee kyllä noinkaan. Liian isosta asiasta kyse. Suomessa ei ole yleensä tehty politiikkaa tuossa mielessä. Mutta taloustilanteesta olen itse pahasti huolissani. On hyvin todennäköistä, että ollaan menty seuraavaan taantumaan silloin, kun päätöksiä tehdään. Ilman että ollaan päästy edellisestä pois.
Talouden realiteeti tulevat olemaan todella kovat. 10mrd hanke ei ole läpihuuto juttu ja jos joku esittää toistavaihtoehtoa joka on halvempi niin kyllä sillä on iso merkitys. Vasemmiston populistit muutoinkin vannovat pohjoismaisen yhteistyön nimeen.

Vastakkain tullaan lyömään niin leikkaukset kehitysyhteistyön rahoihin kuin moneen muuhunkin säästettyyn euroon. hankinta on tärkeä mutta mittaluokka on niin valtava, että aika ponnistuksen saa ilmavoimat tehdä samoin kuin moni muukin, että koko hanke etenee edes jossain järjellisessä mittakaavassa.
 
Aika vahvasti myös nyt liputetaan sen puolesta, että koneita tulisi 60kpl. Saa nähdä mitä tavoitteen kanssa käy.

Kannattaa pitää tässä vaiheessa tavoite korkealla. Määrästä tinkimällä voi saada vastapuolelle tunteen torjuntavoitosta. Oma odotusarvo toteumasta on jossain 45-50 koneen haarukassa.
 
3 laivuetta olisi hyvä. Valitettavasti "laivue" voi olla mitä tahansa välillä 12-24....
 
Kannattaa pitää tässä vaiheessa tavoite korkealla. Määrästä tinkimällä voi saada vastapuolelle tunteen torjuntavoitosta. Oma odotusarvo toteumasta on jossain 45-50 koneen haarukassa.
Norjahan hommasi 55kpl?
 
1. Tuossa on ongelma, että ei tiedetä, paljonko kiitorataa tarvitaan. Ainoat julkisuudessa olevat tiedot ovat niitä turvamarginaalien kanssa olevia. Epäselvyyttä asiassa ei siis olisi, jos tiedot julkistettaisiin.
Se kuitenkin voidaan arvioida ihan jo tiedettyjen tietojen perusteella perus fysiikan avulla, että kiitoratavaade on suurempi kuin ainakin eurooppalaisilla koneilla.
Ei ole näkyvissä, että tätä saataisiin ihan heti selvitettyä.
Se tiedetään, että rauhan aikana asialla ei ole erityistä merkitystä. Korpikentille ei laskeuduta edes vuosittain. Ei tarvita vahvistusta rakenteisiin siitä aiheutuvan kulumisen takia ynnä muuta.

Onko meillä ylipäänsä tarkoitus käyttää erityisen lyhyitä kenttiä? Baanat on melko pitkiä.
Tämäkin menee siinä vaiheessa arpapeliksi kun pitäisi arvioida millaiseksi lasku/nousu muuttuu edes puolikkaalla kuormalla.

Häh, missä sitä väheksytään?
Varmaan ymmärtää Growlerin välttämättömyydestä puhuttaessa näin tehtävän. Varsinkin kun mainitsi NGJ:n.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa pitää tässä vaiheessa tavoite korkealla. Määrästä tinkimällä voi saada vastapuolelle tunteen torjuntavoitosta. Oma odotusarvo toteumasta on jossain 45-50 koneen haarukassa.
Viimeaikaisissa virallisissa tiedotteissa ei puhuta enää määrästä vaan "Hornetien suorituskyvyn korvaamisesta" ja se taas voi huonoimmillaan tarkoittaa melko pientä määrää jos valitaan F-35.
 
Suorituskykyhän on sinänsä mielenkiintoinen arvo koska jotta siitä olisi hyötyä täytyisi sitä verrata johon. Moni on varmasti taipuvainen ajattelmaan, että laatu korvaa määrää. Varsinkin kun rahasta on tiukkaa. Mutta takaisin suorituskykyyn. Kuinka paljon tehokkaampi F-35 on hornettiin nähden? 2x? Vai enemmän? Mihin arvio perustuu? Jos meillä olisi 100 hornettia niin Tällöin ne voitaisiin korvata 50:llä F-35:lla. Tappiot on molemmilla 10 konetta niin hornettien määrä putoaa 10% ja F35:n 20%. Molemmilla varmaan lennettäisiin jotakuinkin 3 lentoa/24h. Siihen tulee iso lovi tuolloin. Vaikka Hornettien tappiot olisivat 20% eli tuplaten niin vuorokauteen saadaan silti enemmän lentoja.
 
1. Tuossa on ongelma, että ei tiedetä, paljonko kiitorataa tarvitaan. Ainoat julkisuudessa olevat tiedot ovat niitä turvamarginaalien kanssa olevia. Epäselvyyttä asiassa ei siis olisi, jos tiedot julkistettaisiin.

Se kuitenkin voidaan arvioida ihan jo tiedettyjen tietojen perusteella perus fysiikan avulla, että kiitoratavaade on suurempi kuin ainakin eurooppalaisilla koneilla.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että jenkit ovat rakentaneet konetyypin, joka vaatii oleellisesti enemmän baanaa verrattuna kilpakumppaneihin? "Perus fysiikasta" kuulisin mielelläni lisää, toivottavasti sillä ei ole mitään tekemistä perussuomalaisten kanssa...

Jos eroa on jokin 100 metriä, niin se on ihan se ja sama. Käytännön vaikutukset ovat olemattomat. Ei konetyyppiä osteta sen takia, että se vaatii "vain" 700 metriä 800 metrin sijaan.

Miksi minä en usko F-35:n poikkeavan käytännössä kiitoratavaatimuksissa kilpakumppaneistaan:

1. F-35 kuljettaa aseet ja polttoaineen sisällään. Pitäisi hölmömmänkin ymmärtää, että tämä on kiitoratavaatimusten kannalta merkittävä asia.
2. F-35 omaa tehokkaan moottorin. F-135 on 190 kN työntövoimallaan tehokkaampi kuin yhdenkään kilpakumppanin moottori. Esimerkiksi Gripen E:n F414-GE-39E tuottaa vain 98 kN. F-35 omaa siis 94 prosenttia tehokkaamman moottorin. Jos tuota suhteutetaan koneiden painoon tyhjänä, niin F-35:llä on etu puolellaan: F-35A painaa 13 200 kg, kun Gripen E painaa 8 000 kg, eli F-35A on vain 65 prosenttia raskaampi kuin Gripen E, mutta F-35A:n moottori on 94 prosenttia tehokkaampi kuin Gripen E:n moottori.
3. Norjalaiset ovat valinneet F-35:n ja hommanneet koneisiinsa jarruvarjon, joka ei ole vakiovaruste. Norjalaiset myös lentävät 800 metrin pituisilta kiitoradoilta nykyisillä F-16 koneillaan.
 
Oletko tosiaan sitä mieltä, että jenkit ovat rakentaneet konetyypin, joka vaatii oleellisesti enemmän baanaa verrattuna kilpakumppaneihin? "Perus fysiikasta" kuulisin mielelläni lisää, toivottavasti sillä ei ole mitään tekemistä perussuomalaisten kanssa...

Jos eroa on jokin 100 metriä, niin se on ihan se ja sama. Käytännön vaikutukset ovat olemattomat. Ei konetyyppiä osteta sen takia, että se vaatii "vain" 700 metriä 800 metrin sijaan.

Miksi minä en usko F-35:n poikkeavan käytännössä kiitoratavaatimuksissa kilpakumppaneistaan:

1. F-35 kuljettaa aseet ja polttoaineen sisällään. Pitäisi hölmömmänkin ymmärtää, että tämä on kiitoratavaatimusten kannalta merkittävä asia.
2. F-35 omaa tehokkaan moottorin. F-135 on 190 kN työntövoimallaan tehokkaampi kuin yhdenkään kilpakumppanin moottori. Esimerkiksi Gripen E:n F414-GE-39E tuottaa vain 98 kN. F-35 omaa siis 94 prosenttia tehokkaamman moottorin. Jos tuota suhteutetaan koneiden painoon tyhjänä, niin F-35:llä on etu puolellaan: F-35A painaa 13 200 kg, kun Gripen E painaa 8 000 kg, eli F-35A on vain 65 prosenttia raskaampi kuin Gripen E, mutta F-35A:n moottori on 94 prosenttia tehokkaampi kuin Gripen E:n moottori.
3. Norjalaiset ovat valinneet F-35:n ja hommanneet koneisiinsa jarruvarjon, joka ei ole vakiovaruste. Norjalaiset myös lentävät 800 metrin pituisilta kiitoradoilta nykyisillä F-16 koneillaan.

En ole. Olen sen sanonut useamman kerran.

Katsotaan osaisiko joku muu selittää asian. Se ei nähdäkseni ole kovin merkityksellinen. Menee vain helposti pahan mielen puolelle jos rupeaa vääntämään rautalankaa. Koetan välttää sitä. Erityisesti, jos ei tarvetta.
 
F-35 kuluttaa enemmän polttoainetta, joten sillä on aina tarve lähteä suuremmalla polttoainekuormalla ilmaan. F-35A:n viimeinen 'fast fact' ilmoitettu tyhjäpaino on 13 290kg.
 
Back
Top