Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki nämä hienot puolesta ja vastaan tulevat argumentit, joita tässä ketjussa on ansiokkaasti esitetty, sivuuttaa ja miettii että paljonko verkosta yleisesti ottaen löytyy ns. paskaa ja dissausta F-35:sesta niin HENKILÖKOHTAISESTI sanon että tämä kertoo enemmänkin siitä kuinka hyvä aselavetti on kyseessä. Tähän siis liittyy idän ihmemaan trollit jne joiden tarkoituksena on enemmänkin vaan vähätellä länsimaiden saavutuksia. Lisäksi kun mietitään että eurofighterin kehittäjämaat ovat itsekin hankkimassa kyseistä tuotetta niin kehtaisin väittää ettei kyseessä ole missään tapauksessa mikään märkä pieru taksin takapenkille (eli kallis ja vituttaa vaan myöhemmin)
Asiani ei perustu mihinkään todelliseen tiedossa olevaan faktatietoon vaan tuohon verkon kautta saatavilla olevaan mutuiluun
En usko tällaisissa kaupoissa maksuaikataulun olevan välttämättä sidotun toimitusaikatauluun.Raha. En usko, että meillä on lyödä koko kauppasummaa kerralla pöytään saatesanoilla: "Toimittakaa meille osat Patrialle heti, kokoamme koneet omaan rauhalliseen tahtiimme."
Kuten jo aikaisemmin postasin, Block 2B -> Block 3i oli muutaman miljoonan hintainen juttu per kone ja piti sisällään "tech refreshin" (olisiko ollut mm. uudet T/R -moduulit tutkaan, kuka muistaa?). Tuolla Norjan luvulla ei paljon todistusarvoa ole, koska emme tiedä yhtään mitä Norjalaiset ennakoivat sen sisältävän ja kuinka monta päivitystä se pitää sisällään."Tech refreshin" hintaan suhtaudun varauksella. Ainakin Norjan koneille se on varsin suuri, kuten aiemmin esitin, toistakymmentä miljoonaa per kone.
Tuo kysymyksesi yhdistettynä hiace-esimerkkiin kyllä viittaa että tajusin alkuperäisen pointtisi oikein, vaihdoit vaan tyylikkäästi argumenttia lennosta kun tuli ns "tukkaan".OK.
Kysymyksiä:
1. Mistä Bogdan puhui? Puhuiko hän tuona ajanjaksona tuotantolinjalta ulos rullaavan koneen hinnasta vai tuona ajanjaksona tilattavan koneen hinnasta?
Kaikki nämä hienot puolesta ja vastaan tulevat argumentit, joita tässä ketjussa on ansiokkaasti esitetty, sivuuttaa ja miettii että paljonko verkosta yleisesti ottaen löytyy ns. paskaa ja dissausta F-35:sesta niin HENKILÖKOHTAISESTI sanon että tämä kertoo enemmänkin siitä kuinka hyvä aselavetti on kyseessä. Tähän siis liittyy idän ihmemaan trollit jne joiden tarkoituksena on enemmänkin vaan vähätellä länsimaiden saavutuksia. Lisäksi kun mietitään että eurofighterin kehittäjämaat ovat itsekin hankkimassa kyseistä tuotetta niin kehtaisin väittää ettei kyseessä ole missään tapauksessa mikään märkä pieru taksin takapenkille (eli kallis ja vituttaa vaan myöhemmin)Asiani ei perustu mihinkään todelliseen tiedossa olevaan faktatietoon vaan tuohon verkon kautta saatavilla olevaan mutuiluun
En usko tällaisissa kaupoissa maksuaikataulun olevan välttämättä sidotun toimitusaikatauluun.
Kuten jo aikaisemmin postasin, Block 2B -> Block 3i oli muutaman miljoonan hintainen juttu per kone ja piti sisällään "tech refreshin" (olisiko ollut mm. uudet T/R -moduulit tutkaan, kuka muistaa?). Tuolla Norjan luvulla ei paljon todistusarvoa ole, koska emme tiedä yhtään mitä Norjalaiset ennakoivat sen sisältävän ja kuinka monta päivitystä se pitää sisällään.
Muoks:
Tuo kysymyksesi yhdistettynä hiace-esimerkkiin kyllä viittaa että tajusin alkuperäisen pointtisi oikein, vaihdoit vaan tyylikkäästi argumenttia lennosta kun tuli ns "tukkaan".
Onko Suomen hyötymisestä halvasta hinnasta jotakin näyttöä? Vaikka allekirjoittaisimme hankintasopimuksen tuolloin halpojen hintojen aikoihin, niin toimitukset tapahtuisivat joka tapauksessa paljon pidemmällä aikajänteellä, aina 2030 asti. Ja silloin kun edes 2025 toimitettavia koneita on alettu valmistaa, hinta lienee jo alkanut kavuta ylöspäin tuosta halvimmasta ajasta.
Eli oletit myyjän ja ostajan sopivan hinnasta vasta kun tuote on rullannut linjalta ulos?Tuon kysymyksen Bogdanin sanojen tarkoituksesta esitin, koska itse oletin alun perin Bogdanin puhuvan 2020-luvun alussa tuotantolinjalta valmistuvista koneista.
Eli oletit myyjän ja ostajan sopivan hinnasta vasta kun tuote on rullannut linjalta ulos?
Nyt mjinä ei jymmärrä.
En usko tällaisissa kaupoissa maksuaikataulun olevan välttämättä sidotun toimitusaikatauluun.
Kuten jo aikaisemmin postasin, Block 2B -> Block 3i oli muutaman miljoonan hintainen juttu per kone ja piti sisällään "tech refreshin" (olisiko ollut mm. uudet T/R -moduulit tutkaan, kuka muistaa?). Tuolla Norjan luvulla ei paljon todistusarvoa ole, koska emme tiedä yhtään mitä Norjalaiset ennakoivat sen sisältävän ja kuinka monta päivitystä se pitää sisällään.
Kuten jo aikaisemmin postasin, Block 2B -> Block 3i oli muutaman miljoonan hintainen juttu per kone ja piti sisällään "tech refreshin" (olisiko ollut mm. uudet T/R -moduulit tutkaan, kuka muistaa?). Tuolla Norjan luvulla ei paljon todistusarvoa ole, koska emme tiedä yhtään mitä Norjalaiset ennakoivat sen sisältävän ja kuinka monta päivitystä se pitää sisällään.
Mitä helvettiä? Nyt sinä väittelet jo omaa argumenttiasi vastaan! Minä kysyin sinulta mikä estää meitä tilaamasta koneita yhdessä tai kahdessa isommassa mällissä, johon sinä vastasit näin:Eihän se maksutaulu välttämättä ole sidottu toimitusaikatauluun, mutta en minä ainakaan maksaisi tämän mittaluokan rahoja kenellekään pelkällä lupauksella toimittaa koneet. En valtiolle, enkä varsinkaan yritykselle. Maksetaan etukäteen koko summa Yhdysvalloille ja todetaan, että oho, olemme asevientikiellossa. Maksetaan Saabillekin 10 miljardia etukäteen ja todetaan, että oho, firma meni konkkaan ja nyt Suomen valtio on yksi konkurssipesän velkojista. Mahdollisimman pieniä etukäteismaksuja, maksetaan sitä mukaa kun saadaan jotakin konkreettista.
Minä sitten vastasin tuohon että en usko maksuaikataulun olevan sidottu toimitusaikatauluun. Eli vaikka koneet toimitettaisiin 5 vuodessa, voimme maksaa niitä 20 vuotta. Eikö Saab ole ainakin väläytellyt jotain 30v. maksuaikatauluja?Raha. En usko, että meillä on lyödä koko kauppasummaa kerralla pöytään saatesanoilla: "Toimittakaa meille osat Patrialle heti, kokoamme koneet omaan rauhalliseen tahtiimme." Ei Hornetienkaan kanssa niin tehty, vaan maksuerät ja toimitukset jakaantuivat monille, monille vuosille.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=58&t=53112Technology Refresh 3 (TR-3) Design Competition, Development, Integration, and Test. This is the design phase of TR-3 program fully supports Block 3F functionality and allows incorporation of all Block 4 capabilities documented in the System Requirements Document (SRD). TR-3 hardware redesign is required to support 4X processing growth factor based on the current processing estimates for all 3F capabilities. Redesign of TR-3 subsystems (Integrated Core Processor (ICP), Aircraft Memory System (AMS), and Panoramic Cockpit Display (PCD)) configurations will contain new backplane technology, commercial operating systems, and modified middleware necessary to take the design of the TR-3 System through Critical Design Review (CDR).
Block 4.1 Fleet Availability - 3rd Quarter FY2020
Block 4.2 (with Tech Refresh 3) Fleet Availability - 4th Quarter FY2022
Siis tuossa omassa kommentissani pyrin nimenomaan ottamaan kantaa tämänkaltaiseen ajatteluun. En tiedä HX hankinnan päivityksistä mitään, voin mielikuvitella jotain, tosin käsittääkseni sillä tasolla on lähes kaikki asiaan liittyvä kommentointi täällä.Uuden pienen ohjelmistotoiminnallisuuden lisääminen vie Saabin mukaan uudessa arkitehtuurissa päiviä.
Siis tuossa omassa kommentissani pyrin nimenomaan ottamaan kantaa tämänkaltaiseen ajatteluun. En tiedä HX hankinnan päivityksistä mitään, voin mielikuvitella jotain, tosin käsittääkseni sillä tasolla on lähes kaikki asiaan liittyvä kommentointi täällä.
Mutta, tiedän korkeaa sisäistä ja ulkoista turvallisuutta edellyttävästä ohjelmisto- ja järjestelmäkehityksestä kohtuu paljon, 20 vuoden kokemuksella useassa eri roolissa mm. päätöksentekijänä ja lopullisen palvelun tietoturvasta vastaavana tahona. Näissä palveluissa, lopullisissa tuotantokustannuksissa, välittömiä tietoturvaan liittyviä kuluja on keskimäärin noin 40%(tuo heilahtaa paljon riippuen hankkeesta), välillisiä on vaikeampi pystyä laskemaan mutta sanotaan että koodarityöhön se lisää n. 20%, mutta toisaalta moni siihen liittyvä asia "maksaa" itsensä takaisin korkeana laatuna ja myös noissa suorissa kustannuksissa, joissa huonosti toimiva prosessi heittää paskaa tuulettimeen, joka näkyy katastrofaalisesti kustannuksissa. Se näkyy tietenkin myös testaamisessa - tämä lienee itsestään selvää.
Noniin ... siis kun päätetään tehdä jo valmiiksi kompleksiin järjestelmään, johon liittyy erittäin korkea saatavuus, tietoturvallisuus ja alhainen häiriöherkkyysvaatimus, päivitys tai mahdollisesti uusi ominaisuus.. tuon ketterän kehityksen palvojien ilmoittamat "päivien" reaktioajat voi unohtaa. Uusi ominaisuus lisää aina hyökkäyspintaa, se on aina evaluoitava ja siitä on tehtävä riskianalyysi, siihen ja sen tuottamaan impaktiin on pystyttävä luomaan kaikki tarpeelliset instrumentit ja päivitykset irp:hen, forensiikkaan, kaiken muun normaaliin vastuulliseen ohjelmistokehitykseen liittyvien toimenpiteiden lisäksi.
Jos minulle tulisi joku myymään päivien mittaista päivitystä edes simppeliin osioon, löisin luurin kiinni välittömästi. Enkä siis ole tekemässä huippuluokan hävittäjäkonetta. Todellakin toivon, että HX hankkeessa sen enempää myyjä, kuin ostajakaan ei liiku tällä tasolla.
PS. En ole ketterän kehityksen vihollinen missään tapauksessa, pikemminkin suuri ystävä. Sillä on paikkansa ja muutamassa päivässä voidaan luoda esim. mobiilipuolelle vaikka mitä kivoja juttuja. Edellytyksiä sille mekin pyrimme luomaan; obfuskoimaan kaiken sen tuskan mikä liittyy tähän ikävään puoleen ja tarjoamaan nopeita ja helppoja menetelmiä kyseisten juttujen käyttöönottoon.
@Mustaruuti
Kyllä se aina vaikuttaa. Ne softat on signattu, niitä ei voi muuttaa ilman prosessin läpikäyntiä. Toki siellä on varmasti no-impact-change -tyyppinen luokka, mutta siihenkin on otettava kantaa ja osoitettava että muutoksella ei ole vaikutusta tiettyihin asioihin, selitettävä mihin sillä on vaikutusta, miksi se tehdään, tehtävä code-review, luotava tuotantoonvientisuunnitelma yms. Siis kun jotain tehdään, siitä on joka tapauksessa tehtävä uhka-analyysi. Sanotaan, että muutetaan vaikka jonkin taustaväriä, joka on impaktiltaan aivan mitätön asia ja kuuluu luokittelussa varmaankin tuohon luokkaan..koodaustyöhön menee minuutti, mutta koko systeemin pyöräyttämiseen päivätolkulla aikaa usealta ihmiseltä. Tästä tietenkin seuraa se, että taustavärin vaihto joko maksaa asiakkaalle aivan älyttömiä, tai sen liitetään osaksi jotain isompaa ja merkittävämpää päivitystä. Josta tulee sitten päivitysportaita. Siksi iso - jos se on hyvin toimiva - pumppu, jolla on paljon resursseja, pystyy ainakin periaatteessa tuottamaan tehokkaammin päivityksiä.
En edusta mitään isoa pumppua .. enkä missään nimessä halua ampua meitä pienempiä ketteriä pumppuja jalkaan - asioissa on useampia puolia, ... ja siis esim. SAAB:in suunnittelijat ovat varmasti kovaa luokkaa. Voisin kuvitella että LM:lläkin on huippuluokkaa, mutta niillä on vain enemmän niitä ja enemmän rahaa käytössä ja isompi kenttä, johon päivityksiä voidaan ajaa sekä ehkä ennenkaikkea poliittisesti yksisilmäisempi hallinto, joka ei esim. aloita yksipuolista aseriisuntaa tekemänsä maailmanpelastussuunnitelman pohjalta.
Tai sanotaan nyt vielä tämäkin näkemys; isoissa virmoissa on se riski, että koko itsessään tuo turvallisuuden tunteen. Sinne mahtuu huippuosaajien lisäksi myös huomattava määrä lusmuja ja sinne mahtuu helpommin myös kehittymään vaarallisia turvallisuuskulttuureita. Lisäksi, suurin riski liittyy johtamiseen ja johtoon; suurissa organisaatioissa johdon ja tuotannon väli kasvaa, välttämättä keskijohdon läpi ei enää kulje tai kyetä tuottamaan tietoa siitä mikä on todellinnen tilanne. Juu nou intissä, Arska hoitaa väijyt.
Ääh, kirjoittelin jo pidempää vastausta, kun kone kaatui ja se hävisi. En ehdi kirjoittamaan nyt uusiksi.
Ohessa on teemaan liittyvä artikkeli. Kommentteja?
Modellbaserad utveckling kapar ledtiderna för Gripen
http://www.nyteknik.se/fordon/model...6846218?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Tarkoitukseni ei ollut opponoida lentokonetta tai valmistaja ... vain kuin esittää problematiikka ohjelmistoturvallisuuden näkökulmasta, joka painaa voimasuhteita -ehkä- LM:n suuntaan. (sun kone taisi hoitaa homman=pelastaa minut vastaiskulta .. be aware )Ääh, kirjoittelin jo pidempää vastausta, kun kone kaatui ja se hävisi. En ehdi kirjoittamaan nyt uusiksi.
Ohessa on teemaan liittyvä artikkeli. Kommentteja?
Modellbaserad utveckling kapar ledtiderna för Gripen
http://www.nyteknik.se/fordon/model...6846218?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter