Onnea vaan niiden CAP-lentosuoritteiden logistiikan kanssa...
F/A-18C/D Hornet pystyy suorittamaan lentotukialukselta käsin 1h 45 minuutin partiolennon 150 merimailin päässä (
FAS). Suomen oloissa siirtymä tuskin olisi yhtä pitkä, joten partioajaksi voi laskea 2 h.
Foorumilla on keskusteltu paljon siitä, moneenko lentosuoritteeseen vuorokaudessa kyetään. Erilaisia lukuja on esitetty, mutta tuollaisella pitkän kaavan mukaan tehdyllä lentosuoritteella määrä jäänee yhtään pidemmällä tähtäimellä kolmeen lentosuoritteeseen per kone per vuorokausi.
Kun vuorokaudessa on 24 tuntia, niin jo yhden koneen jatkuva ilmassa pitäminen vaatii 12 lentosuoritetta vuorokaudessa, eli neljän koneen lentosuoritteet. Jos halutaan pitää ilmassa kerrallaan kolme parvea (eli yhteensä 12 konetta), yksi Suomen eteläosissa, toinen jossakin Kainuussa ja kolmas Lapissa, niin se vaatii puolestaan jo
40 48 koneen resurssit. Jäljelle jää enää
22 14 konetta muihin tehtäviin, kuten tukikohdasta lähteviin torjuntoihin ja ilmasta-maahan vaikuttamiseen. Tappioiden kertyessä tilanne heikkenee entisestään.
Voin sanoa suoralta kädeltä, että tuollainen yhtälö ei toimi. Torjuntaan ei saada keskitettyä paikallisesti riittävän suurta voimaa, ja ylivoima on ilmasodassakin taistelun voittamisen edellytys. Kyllä ne koneet lähtevät pääsääntöisesti edelleen maasta. Hetkellisesti koneita voidaan kyllä pitää ilmassa suuriakin määriä esimerkiksi jonkin valmiusyhtymän vastahyökkäyksen suojaamiseksi, mutta se ei ole yleispätevä toimintamalli.
E: Laskuissa kävi pieni fiba, mutta se muuttaa tilannetta entistä huonommaksi CAP-toimintaa ajatellen. Korjattu.