Hornetin nousunopeus on tuskin sileänäkään riippumaton korkeudesta, eikä sen saavuttaminen kentältä noustua kestä nolla sekuntia.Hornetin nousunopeus on suunnilleen 250 m/s. Kymmenessä kilometrissä ollaan 40 sekuntia nousun jälkeen. Oletettavasti nopeus on tosin ilmoitettu sileälle koneelle, eli asekuormassa nousunopeus on luultavasti hieman alhaisempi. Mutta ilmataisteluvarustuksessakin (6+2 ohjusta + 330 gallonaa lisäpolttoainetta) aika olisi ehkä 60 sekunnin luokkaa. Ei pitkä aika missään nimessä.
Jos ennestään lennetään vaakalentoa merenpintaa viistäen 250 m/s, veisi 5,34 sekuntia saavuttaa tuo nousunopeus, jos vetäisi sauvasta taakse niin rivakasti että 7,5g toteutuu koko ajan ja jos lisäksi vauhti säilyisi samana koko 90 asteen kaarroksen 850 metrin säteellä ympyrän kaarta pitkin ja sen jälkeen suoraan ylös vakio vauhdilla 150 metriä. Silloin siis ensimmäinen kilometri veisi 5,94 sekuntia.
Todellisuudessa tilanne ei ole noin ideaalinen, joten voi olla lähempänä seitsemää sekuntia kunnon alkuvauhdillakin.
Kentältä heti nousun jälkeen menee sitten jo olennaisesti enemmän aikaa. En olisi yhtään hämmästynyt jos 10 km nousu veisi kentältä yli minuutin ja ensimmäinen km yli 10 sekuntia.
Tuota 250 m/s nousunopeutta kun ei varmaankaan saavuteta pystysuorassa nousussa millään lentokorkeudella, kuin korkeintaan hetkellisesti, eli sitä ei pystyttäisi ylläpitämään.
Edit, tuli tehtyä laskelma 8,5 g kuormitusmonikerralla, eli 1g painovoiman kompensoimiseen ja 7,5g kiihtyvyyttä siihen päälle. Todellisuudessa tietysti kiihtyvyyttä on yksi g vähemmän, eli aikaa menisi teoreettisessa ideaalitilanteessakin ko laskelmaa enemmän, mutta kyllä tuosta ainakin periaate selviää miksei nousunopeudesta voi noin vain laskea tarvittavaa aikaa johonkin tavoitekorkeuteen pääsemiseksi. Nopein tapa suuresta vaakavauhdista tavoitekorkeuteen on joka tapauksessa se, että nousunopeus saadaan aikaan kuormitusmonikerralla siivillä keskihakuvoimaa tuottamalla, eikä moottorilla vauhtia lisäämällä. Ko kaarroksessa vauhti tietysti oikeasti laskee reilusti pystynopeuden silti kasvaessa. Samoin kiihtyvyyden pystysuora komponentti laskisi, jos keskeiskiihtyvyys pysyisi samana, mitä se ei kuitenkaan tee, vaan hieman kasvaa kuormitusmonikerran pysyessä samana.
Kentältä ylösnousun jälkeen nopein tapa tavoitekorkeuteen esim kymmeneen kilometriin taas todennäköisesti edellyttää jossain vaiheessa lentokorkeuden laskemista alemmas, jotta kiihdytys yliäänipuolelle ei kestä liian kauan. Sitä ei siis kannata tehdä nousun aikana eikä edes vaakalennossa, jos ylös on oikeasti kiire.
Viimeksi muokattu: