F-35 Lightning II

22k lbs on n. 9980 kg.

Aika mukavasti kun vaikka Su-34 pommikoneen maksimikuorma on 8000 kg.

http://www.sukhoi.org/eng/planes/military/su32/lth/

Onpas Suhoi yllättävän vähän.

Se varmaankin määritellään kuitenkin rynnäkkökoneeksi tai hävittäjäpommittajaksi, ei pommikoneeksi? Termejä mitä on SU-34 kanssa englanniksi käytetty ovat strike fighter ja fighter-bomber. Samoja kuin esim. F-35 tai F-15E nimiensä puolesta. Pommikoneita ovat esim. sitten TU-22, B1 jne.

Vertailuksi. Esim. Rafale kantaa maksimissaan 9500 kg.
 
Niin tuohan on laskennallinen arvo; MTOW on 70klbs; tyhjäpaino 29klbs, täysi tankki 18,5klbs. jäljelle jää 22,5klbs, josta pois sisäiset 4klbs ja ripustimet.

Se, millaisia kuormia noihin ripustimiin varsinaisesti hyväksytetään, on enemmän aerodynaaminen kysymys, kaksi tonnia per ripustin on aika paljon ilmanvastusta myös. Olisi hauska nähdä, mikä olisi koneen asento (kohtauskulma) vaikka 260KIAS ilmanopeudessa, ja toimintamatka ; )

(E: plus, että jos virallinen tieto ripustimista on: sisemmät 5000lbs, ulommat 2500lbs, niin mihin se loput 3000lbs laitetaan..? Keskikiinnike on "missionised pod" ja 1000lbs. Loput voi mennä ripustimiin ja 9X:iin. Luulen ettei tässä ole kyse muusta kuin em. lukujen laskelmasta, ei mistään uudesta luvusta.)
 
Viimeksi muokattu:
Weapons-Stations-Capacity_v1.jpg
 
Miten hyödynnät teoreettisen 5.000 paunan ripustimen? Normi pommi on max 2.000.

Ydinpommi, bunker buster? Ei niin relevantti..
 
660 USG polttoainesäiliö on se, mitä veikkaan sisäripustimessa näkyvän jossakin vaiheessa F-35:n elinkaarta. Lisäksi veikkaan jotakin 1500kg kokoluokassa olevaa risteilyohjusta. Tuskin mitään sen painavampaa. Multiejectorit isommille pommeille merkitsisivät aika valtavia mekaanisia rasituksia. (Pitääkin etsiä jostain, minkä kokoisia aseita Rafalen jämerä triple pystyy tosiasiassa kantamaan. Veikkaan että 500kg, koska on melko kapea.)

E: Jos ei kukaan muu halua 660USG säiliötä niin varmaan ainakin israellilaiset tahtoo. Niiden koneet on kovin pulleita aina.
F-35_CFT.jpg
 
Viimeksi muokattu:
660 USG polttoainesäiliö on se, mitä veikkaan sisäripustimessa näkyvän jossakin vaiheessa F-35:n elinkaarta. Lisäksi veikkaan jotakin 1500kg kokoluokassa olevaa risteilyohjeusta. Tuskin mitään sen painavampaa. Multiejectorit isommille pommeille merkitsisivät aika valtavia mekaanisia rasituksia. (Pitääkin etsiä jostain, minkä kokoisia kuormia Rafalen jämerä triple pystyy tosiasiassa kantamaan. Veikkaan että 500kg, koska on melko kapea.)

Esim, 3x 1000 lbs on vähemmän kuin mainitsemasi 1500kg. Huomioi, että kyseessä on lbs, ei kg. Nuo siiven sisemmät ripustimet on mitoitettu 5000 lbs:n kuormalle (2267.962 kg)

Ja 660 gallonan lisäsäiliö on jo 2498.37 litraa..... JP-5 is a complex mixture of hydrocarbons, containing alkanes, naphthenes, and aromatic hydrocarbons that weighs 6.8 pounds per U.S. gallon (0.81 kg/l). Tuloksena n. 4500 lbs painoa ilman säiliötä...joten...aika hilkulle mennään.
 
Esim, 3x 1000 lbs on vähemmän kuin mainitsemasi 1500kg. Huomioi, että kyseessä on lbs, ei kg. Nuo siiven sisemmät ripustimet on mitoitettu 5000 lbs:n kuormalle (2267.962 kg)

Ja 660 gallonan lisäsäiliö on jo 2498.37 litraa..... JP-5 is a complex mixture of hydrocarbons, containing alkanes, naphthenes, and aromatic hydrocarbons that weighs 6.8 pounds per U.S. gallon (0.81 kg/l). Tuloksena n. 4500 lbs painoa ilman säiliötä...joten...aika hilkulle mennään.

Jep, juuri näin. E: tuo ei siis ollut kontraus 3x1000lbs. Pidän sellaista lastia hyvin todennäköisenä. Mutta en 18.000lbs ulkoista kuormaa.
 
22k lbs on n. 9980 kg.

Aika mukavasti kun vaikka Su-34 pommikoneen maksimikuorma on 8000 kg.

http://www.sukhoi.org/eng/planes/military/su32/lth/

Eli, todellinen laskelma F-35 hyötykuormalle.

Sisemmältä ulos

350
2000
3000
2000
188
------
7538 yhdellä puolella
x 2 = 15076 paunaa molemmilla puolilla yhteensä
= 6838kg

Todennäköisesti SU-34:nkin kuorma rajoittuu tuohon 8.000 kg ripustimien ja aseiden saatavuuden takia. Todennäköisesti teoreettinen kuorma olisi enemmän.
 
Ihan mielenkiinnosta, kun @Mustaruuti otti asian esille. Onko Rafalen 9500kg usein mainostettu hyötykuorma myös teoreettinen?

Yleensä noissa edellisten sukupolvien koneessa on muutama lisäsäiliö ja maalinosoituspodi ripustimia viemässä pommituslennoilla. F-35:n kaikki ripustimet ovat vapaina aseille, mikäli haluamme pysytellä realistisissa skenaaroissa wiki-speksien sijasta.
 
Ihan mielenkiinnosta, kun @Mustaruuti otti asian esille. Onko Rafalen 9500kg usein mainostettu hyötykuorma myös teoreettinen?

Yleensä noissa edellisten sukupolvien koneessa on muutama lisäsäiliö ja maalinosoituspodi ripustimia viemässä pommituslennoilla. F-35:n kaikki ripustimet ovat vapaina aseille, mikäli haluamme pysytellä realistisissa skenaaroissa wiki-speksien sijasta.

Pisimmille matkoille menisi luonnollisesti lisäpolttoainesäiliöitä myös ripustimiin.

Anyway. Suomen näkökulmasta näillä ei ole niin suurta merkitystä. Suomi ei ole hankkimassa maksimaalista pommienkuljetuskykyä. Se on tärkeä asia esim. Jenkeille ja Ranskalaisillekin.
 
Niin tuohan on laskennallinen arvo; MTOW on 70klbs; tyhjäpaino 29klbs, täysi tankki 18,5klbs. jäljelle jää 22,5klbs, josta pois sisäiset 4klbs ja ripustimet.
Jep, noinhan se on laskettu. Teoreettinen maksimi, esitetäänhän täällä säännöllisesti esim E-Gripenille ~ 7000kg hyötykuormia joten ei anneta sen häiritä.. ; )
 
Ei kai se, jos lastina on esim. 3x2000l säiliöt (4,8t), kaksi risteilyohjusta (2,6t), neljä MICAa ja kaksi Meteoria (1t?). Tuohon ripustimet, säiliöiden tyhjäpainot ja vaikka Damocles.
Etkö juuri kirjoittanut että et laskisi polttoainetta hyötykuormaksi?
Muoks Aa sori, nyt meni miehet sekaisin, katoin ensin että oli mustiksen viesti.

Eli voidaan sanoa Rafalen kantavan samaa suuruusluokkaa olevan hyötykuorman kuin F-35, mutta F-35 kantaa suuremman asekuorman?
 
Viimeksi muokattu:
Merkittävä ero F-35:n ja Rafalen välillä on se, että Rafale on suunniteltu kantamaan viiden tonnin polttoainekuormaa ulkoisesti ja samalla 1300 kilon ohjuksia, ripustimien asettelu on optimoitu niin. Plus ne kuusi AAM. F-35 pystyy juurikin samaan, jos sisäisesti kannetaan kuutta AMRAAMia, ja jos ripustimiin lykätään isot polttoainesäiliöt. Kantama ehkä samaa luokkaa. Mutta jos ripustimissa on raskaasti aseita, kantama jää lyhyeksi. Ero on siis, että toistaiseksi ei ole suunnitelmaa ulkoisista säiliöistä, mutta kyllä ne sieltä tulee vielä.

EDIT: Niin ja ei teoreettinen; tältä vuodelta action-rainaa tarjolla, jossa Rafalet nousevat Storm Shadow-kuormassa kohti Syyriaa kolmin tankein. Sama lasti nähty tietty kaikissa markkinointivideoissa koko koneen olemasaolon ajan, mutta niiden ohjusten massasta tai säiliöiden täyttöasteesta ei tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Merkittävä ero F-35:n ja Rafalen välillä on se, että Rafale on suunniteltu kantamaan viiden tonnin polttoainekuormaa ulkoisesti ja samalla 1300 kilon ohjuksia, ripustimien asettelu on optimoitu niin. Plus ne kuusi AAM. F-35 pystyy juurikin samaan, jos sisäisesti kannetaan kuutta AMRAAMia, ja jos ripustimiin lykätään isot polttoainesäiliöt. Kantama ehkä samaa luokkaa. Mutta jos ripustimissa on raskaasti aseita, kantama jää lyhyeksi. Ero on siis, että toistaiseksi ei ole suunnitelmaa ulkoisista säiliöistä, mutta kyllä ne sieltä tulee vielä.
Juu.

Toisaalta taas F-35 roudaa suuremman pommikuorman pidemmälle. 6x JDAM 2x AMRAAM ja 2x AIM-9X + 8000kg polttoainetta on jotain mihin Rafale ei käytännössä taas kykene.
 
Back
Top