F-35 Lightning II

Ei haittaa mitään, jos muutama sata F-35 alussa ei ole käyttökelpoisia. USA:n ilmavoimilla on seitsemän sadan (700) lentäjän vaje, joten lentäjiä ei riitä kaikkiin koneisiin. Näin on hyvä!
Tervetuloa takaisin, melkein ehti tulemaan jo ikävä!

Block 2B kone ei ole synonyymi käyttökelvottomalle. Mitä tulee määriin, Loteissa 2-5 valmistetut koneet olivat 2B konfiguraatiossa. Tarkoittaa sitä että vuoden 2011jälkeen valmistetut koneet ovat 3i:tä, eli ei niitä päivitystarpeessa olevia koneita kovin montaa kymmentä taida olla.
 
Mitenköhän F-35:n kanssa toimisi se, että osa koneista menisi sisäisellä kuormalla ikään kuin tiedustelemassa ja takana olisi koneita sitten isolla ulkoisella kuormalla esim. AMRAAM-ER:iä? Tällöin häive säilyisi etummaisilla koneilla, ja taaemmilla koneilla olisi ohjukset, joilla riittäisi liikehtimiskykyä vielä kauempanakin.

Vai toimivatko AMRAAM-ER:t samoissa koneissa, joissa tavalliset AMRAAM:itkin?
 
F-35:ssa on kahden tyyppisiä paneeleita: säännöllisesti (luokkaa päivittäin) ja epäsäännöllisesti (luokkaa kerran kaksi vuodessa) avattavia huoltoluukkuja.

Ripustimien kiinnityskohtien päällä on salmiakkipeitteet; en ole nähnyt vielä tarpeeksi tarkkaa kuvaa, jossa näkyisi onko niissä ruuvit näkyvissä. (Toistaiseksi näkemissäni kuvissa ruuveja ei ainakaan erota. Sen sijaan noissa muutamassa normaalissa päivittäishuoltoluukussa ruuvit näkyvät koko ajan.) Jos ei ole, ruuvit peitetään ilmeisesti joko tarralla tai liimanauhalla. Tämä siis siinä vaiheessa, kun häive halutaan takaisin.

Tarran/liimanauhan kiinnitys lienee melko tarkka paikka, ja liimojen pitkällinen kuivattelu lienee niitä asioita, joihin DOT&E-raporteissa on kiinnitetty huomiota. Tottakai ilmaan pääsee pelkällä salmiakillakin, häive vain on huonmpi kun peitenauha ei johda sähkövirtoja suunnitelman mukaisesti, mutta pinta-asiat lienevät tuossa koneessa aika tarkkoja, varsinkin ylisoonisissa nopeuksissa missä kaikki löysä kuoriutuu herkästi pois.

Nämä on niitä huoltoon liittyviä pointteja, joista olen huolissani tämän koneen suhteen. Häiveen tuomia piilohidasteita, jotka ei julkisista esityksistä ilmene.
 
Mitenköhän F-35:n kanssa toimisi se, että osa koneista menisi sisäisellä kuormalla ikään kuin tiedustelemassa ja takana olisi koneita sitten isolla ulkoisella kuormalla esim. AMRAAM-ER:iä? Tällöin häive säilyisi etummaisilla koneilla, ja taaemmilla koneilla olisi ohjukset, joilla riittäisi liikehtimiskykyä vielä kauempanakin.

Vai toimivatko AMRAAM-ER:t samoissa koneissa, joissa tavalliset AMRAAM:itkin?

@BarrelNut spekuloi aiemmin, että ohjuksen sovittaminen hävittäjään ei sinällään todennäköisesti olisi kovin vaivalloista. Mutta en ole kuullut, että kukaan olisi vakavissaan tekemässä sellaista.

Ilmatorjuntaohjuksen sijoittaminen lentokoneen siiven alle olisi varsin poikkeuksellista. Liekö Yhdysvaltain Stinger-viritykset erinäköisiin lennokeihin ja helikoptereihin lähimpänä nyt haettua konseptia?
 
Mitenköhän F-35:n kanssa toimisi se, että osa koneista menisi sisäisellä kuormalla ikään kuin tiedustelemassa ja takana olisi koneita sitten isolla ulkoisella kuormalla esim. AMRAAM-ER:iä? Tällöin häive säilyisi etummaisilla koneilla, ja taaemmilla koneilla olisi ohjukset, joilla riittäisi liikehtimiskykyä vielä kauempanakin.

Vai toimivatko AMRAAM-ER:t samoissa koneissa, joissa tavalliset AMRAAM:itkin?

Huom. Kyseessä ihan eri peli. Vasemmalla Amraam, keskellä ER.

Teoriassa kaikki mahdollista. Mutta jos tuota ei ole suunniteltu lentsikkaan, voi tulla ylläreitä, esim irroituksessa.

Meteor sen sijaan sopisi mainiosti kyseiseen skenaarioon. Osuu myös äärikantamilla.

aMlUx0t.png
 
Ripustimien kiinnityskohtien päällä on salmiakkipeitteet; en ole nähnyt vielä tarpeeksi tarkkaa kuvaa, jossa näkyisi onko niissä ruuvit näkyvissä. (Toistaiseksi näkemissäni kuvissa ruuveja ei ainakaan erota. Sen sijaan noissa muutamassa normaalissa päivittäishuoltoluukussa ruuvit näkyvät koko ajan.) Jos ei ole, ruuvit peitetään ilmeisesti joko tarralla tai liimanauhalla. Tämä siis siinä vaiheessa, kun häive halutaan takaisin.

Tarran/liimanauhan kiinnitys lienee melko tarkka paikka, ja liimojen pitkällinen kuivattelu lienee niitä asioita, joihin DOT&E-raporteissa on kiinnitetty huomiota. Tottakai ilmaan pääsee pelkällä salmiakillakin, häive vain on huonmpi kun peitenauha ei johda sähkövirtoja suunnitelman mukaisesti, mutta pinta-asiat lienevät tuossa koneessa aika tarkkoja, varsinkin ylisoonisissa nopeuksissa missä kaikki löysä kuoriutuu herkästi pois.

Nämä on niitä huoltoon liittyviä pointteja, joista olen huolissani tämän koneen suhteen. Häiveen tuomia piilohidasteita, jotka ei julkisista esityksistä ilmene.
Vai että häiveen tuoma piilohidaste... Voin vakuuttaa, että ripustinten irroitus ja koneen laittaminen takaisin "häivemoodiin", käy huomattavasti nopeammin ja halvemmalla kuin muissa HX-ehdokkaissa.
 
Vai että häiveen tuoma piilohidaste... Voin vakuuttaa, että ripustinten irroitus ja koneen laittaminen takaisin "häivemoodiin", käy huomattavasti nopeammin ja halvemmalla kuin muissa HX-ehdokkaissa.

Tuossa ei ollut mitään järkeä. Mutta ei kai sitä ollut tarkoituskaan olla?
 
Voin vakuuttaa, että ripustinten irroitus ja koneen laittaminen takaisin "häivemoodiin", käy huomattavasti nopeammin ja halvemmalla kuin muissa HX-ehdokkaissa.
...ja sillä on hintansa, läpi koko elinkaaren ja kaikilla lennoilla, joilla häivettä ei tarvita. Niitä lienee lennoista 95% tai toivon mukaan 100%. Monimutkaistaa operatiivisia päätöksiä siitä, kuormataanko kone partiolennolle 9X:llä vai ei. Mutta rahaa ja aikaa se vain on, ei tuo halpaa touhua tietty muutenkaan ole.
 
...ja sillä on hintansa, läpi koko elinkaaren ja kaikilla lennoilla, joilla häivettä ei tarvita. Niitä lienee lennoista 95% tai toivon mukaan 100%. Monimutkaistaa operatiivisia päätöksiä siitä, kuormataanko kone partiolennolle 9X:llä vai ei. Mutta rahaa ja aikaa se vain on, ei tuo halpaa touhua tietty muutenkaan ole.
Totta. Onneksemme suorityskyky edellä mennään, eikä haeta mitään kustannustehokkainta tunnistuslentokonetta. Mitä vahvemmat puolustusvoimamme ovat, ja mitä suurempi raha niiden ylläpitämiseen kuluu, sitä suuremmalla varmuudella sitä kalustoa ei tarvitse ikinä sodassa testata. Minulle tuo on veronmaksajana ihan ok.
 
ja mitä suurempi raha niiden ylläpitämiseen kuluu, sitä suuremmalla varmuudella
Tämä nyt taas kuuluu enemmän toiseen ketjuun, mutta eihän tuo noin mene. Käytettävissä olevalla rahalla saatava teho kaikissa tilanteissa, minkä potentiaalinen vastustaja arvioi, on se relevantti muuttuja.

Meillä on nyt kokolailla TVÄL-myönteisin hallitus, mitä saatavissa on, ja sekään ei taatusti anna avointa valtakirjaa sotavälinemenojen suuruudelle, eikä myöskään halua sitoa sitä yhteen aselajiin. Se haluaa osaavat ja paljon lentävät pilotit, kaikissa oloissa toimivan huoltokoneiston ja joustavan käyttökyvyn. Se haluaa, että riittävä määrä uskottavaa taistelukykyä on aina saatavissa. Häive on yksi muuttuja muiden joukossa, sen tuoman kustannuksen suhde saatavaan teholisäykseen on yhtälön avain. Kustannus, varaosalogistiikka ja henkilöstömäärät kun vaikuttavat liikkelle saatavaan tehoon erilaisissa taloudellisissa ja yhteiskunnallisissa skenaarioissa.

Ainoastaan, jos käy selväksi (eikä vain Lockheedin, USAFin & Co. prosyyreissa), että muu kuin häivekone ei pysy ilmassa, kustannusrasite on pakko ottaa, ja se taas samalla sitoo koneen sitten pelkkään sisäiseen kuormaan.

Mikäli valtiolle tulee uusia taloudellisia vaikeuksia, eli seuraava globaali talouskriisi, kalliit käyttökustannukset johtavat öbaut väistämättä suoritteiden ja koulutuksen vähenemiseen tai rivissä oleva kaluston määrän laskuun, ja julkisuudessa asia puhutaan parhain päin nettotehon laskiessa salaa.
 
.....

Ainoastaan, jos käy selväksi (eikä vain Lockheedin, USAFin & Co. prosyyreissa), että muu kuin häivekone ei pysy ilmassa, kustannusrasite on pakko ottaa, ja se taas samalla sitoo koneen sitten pelkkään sisäiseen kuormaan.

....

Kerro ihmeessä miksi? Häivekone on matalamman häiveen kone ulkoisellakin kuormalla. Ei-häivekone taas ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tämä nyt taas kuuluu enemmän toiseen ketjuun, mutta eihän tuo noin mene. Käytettävissä olevalla rahalla saatava teho kaikissa tilanteissa, minkä potentiaalinen vastustaja arvioi, on se relevantti muuttuja.

Meillä on nyt kokolailla TVÄL-myönteisin hallitus, mitä saatavissa on, ja sekään ei taatusti anna avointa valtakirjaa sotavälinemenojen suuruudelle, eikä myöskään halua sitoa sitä yhteen aselajiin. Se haluaa osaavat ja paljon lentävät pilotit, kaikissa oloissa toimivan huoltokoneiston ja joustavan käyttökyvyn. Se haluaa, että riittävä määrä uskottavaa taistelukykyä on aina saatavissa. Häive on yksi muuttuja muiden joukossa, sen tuoman kustannuksen suhde saatavaan teholisäykseen on yhtälön avain. Kustannus, varaosalogistiikka ja henkilöstömäärät kun vaikuttavat liikkelle saatavaan tehoon erilaisissa taloudellisissa ja yhteiskunnallisissa skenaarioissa.

Ainoastaan, jos käy selväksi (eikä vain Lockheedin, USAFin & Co. prosyyreissa), että muu kuin häivekone ei pysy ilmassa, kustannusrasite on pakko ottaa, ja se taas samalla sitoo koneen sitten pelkkään sisäiseen kuormaan.

Mikäli valtiolle tulee uusia taloudellisia vaikeuksia, eli seuraava globaali talouskriisi, kalliit käyttökustannukset johtavat öbaut väistämättä suoritteiden ja koulutuksen vähenemiseen tai rivissä oleva kaluston määrän laskuun, ja julkisuudessa asia puhutaan parhain päin nettotehon laskiessa salaa.
Kyllä se nyt vain noin menee.

60x Gripen E on parempi vaihtoehto rauhan ajan tunnistuslentoihin ja varmasti tulee elinkaarensa aikana myös edullisemmaksi käyttää.

60x F-35 on suorituskykyisempi vaihtoehto, joka nostaa hyökkäyskynnyksen korkeammalle, ja jonka suorituskyky konfliktissa on parempi. Tulee toki elinkaarensa aikana kalliimmaksi.

Ainoastaan, jos käy selväksi (eikä vain Lockheedin, USAFin & Co. prosyyreissa), että muu kuin häivekone ei pysy ilmassa, kustannusrasite on pakko ottaa, ja se taas samalla sitoo koneen sitten pelkkään sisäiseen kuormaan.
Kannattaa ruveta henkisesti valmistautumaan siihen, että lopputulema on tuon suuntainen. Sitä se on ollut muuallakin. Vrt esim ne Tanskan tulokset.
 
Viimeksi muokattu:
Äläs nyt vielä, muutama viesti kun mennään eteenpäin niin NSA on taas kuuntelemassa F-35:n kautta Suomen puhelinliikennettä.

Eiköhän ne kuuntele sitä jo muutenkin.... :D
 
Äläs nyt vielä, muutama viesti kun mennään eteenpäin niin NSA on taas kuuntelemassa F-35:n kautta Suomen puhelinliikennettä.
Voidaan hoitaa tuo puoli vaikka jo nyt, koska fiksuna ihmisenä varmasti ymmärrät, mikä merkitys on sillä jos kaikki oman alueen RF-laitteet analysoidaan vieraan valtion lukuun sen omia intressejä varten. Myös bisnes-intressejä. Voi siitä olla välittämättäkin, jos tahtoo.

E: Samalal logiikalla voi jättää puolustuskyvyn yhden korin varaan ja antaa sille rajattoman kustannusvaltakirjan. Luottamukseen sekin päätös perustuu; informoituun tai fiilispohjaiseen.
 
Voidaan hoitaa tuo puoli vaikka jo nyt, koska fiksuna ihmisenä varmasti ymmärrät, mikä merkitys on sillä jos kaikki oman alueen RF-laitteet analysoidaan vieraan valtion lukuun sen omia intressejä varten. Myös bisnes-intressejä. Voi siitä olla välittämättäkin, jos tahtoo.

E: Samalal logiikalla voi jättää puolustuskyvyn yhden korin varaan ja antaa sille rajattoman kustannusvaltakirjan. Luottamukseen sekin päätös perustuu; informoituun tai fiilispohjaiseen.
Muun muassa Japanin, Israelin, Italian, Tanskan, Norjan, Hollannin ja Etelä-Korean päättäjät, asevoimat, oma teollisuus ja tiedusteluväki ovat sinua tyhmempiä eivätkä ole hiffaneet tuota? Vai ovatko ne vain kaltaisiani toopeja jotka antavat jenkeille vapaat kädet vakoilla itseään omista kansallisista intresseistään välittämättä?
 
Software-päivitys ei ole kovin kummoinen asia *yleensä*. Hardware-jutut ovat. Mutta voipi olla, että uuden softan päivittäminen vanhempaan koneeseen ei ole ihan yksinkertaista.
2B ---> 3i sisältää myös tech refreshin eli myös rautapäivityksiä. Maksaa muutaman miljoonan per kone.
3i ---> 3f on pelkkä softapäivitys, maksaa muutaman kymppitonnin per kone.
 
Back
Top