F-35 Lightning II

Wow, incredible statement
tuo Laanisen juttu. Onkohan meillä muita lobbareita ”erityisavustajina”.
- paljon mielenkiintoisempi kysymys: onko meilla lobbareita taalla? Hyvahan se vaan on , jos loytyy. Silloin faktojakin, silloin talloin, laitetaan liikenteeseen

Sotilasilmailun toimittajia (kykenevia) on Suomessa niin vahan, etta sita kautta vaikuttaminen (viestinnan 2-vaiheteoriaa noudatellen) menee varmaan vaikeaksi
 
Wow, incredible statement
tuo Laanisen juttu. Onkohan meillä muita lobbareita ”erityisavustajina”.
- paljon mielenkiintoisempi kysymys: onko meilla lobbareita taalla? Hyvahan se vaan on , jos loytyy. Silloin faktojakin, silloin talloin, laitetaan liikenteeseen

Sotilasilmailun toimittajia (kykenevia) on Suomessa niin vahan, etta sita kautta vaikuttaminen (viestinnan 2-vaiheteoriaa noudatellen) menee varmaan vaikeaksi
JASSM on "steakthihko", hieman stealth ohjus.
- noh-noh, eikohan lentokoneesta laukaistavista kuitenkin (JSM:n kanssa) parhaasta paasta

Oottakaas vaan, kun meikalaisen Quarterback-ajatuksia tassa stealth- ja vahemman-stealth koneiden operoinnissa alkaa tulemaan lehtiin. Jokuhan tuolla ylempana totesi, etta kantamaa on sen verran, etta riittaa kun ohjus on "stealthy" ja lavetti voi sitten olla vahemman sellainen.
- molempi parempi, mut-ku ei edes Englannilla ole varaa (ranskiksethan kantaakin ydinlatauksia, eika ala "saatamaan"... kustannustehokkuus, ja sillai)
 
New long-range missile project emerges in US budget

02 NOVEMBER, 2017 SOURCE: FLIGHTGLOBAL.COM
BY: STEPHEN TRIMBLE WASHINGTON DC

The existence of a two-year-old project to develop a new air-to-air missile capable of intercepting targets at great distances has emerged in US budget documents.

The Office of the Secretary Defense (OSD) launched a two-year engineering assessment of a new long-range engagement weapon (LREW) designed with the goal of “maintaining air dominance”, according to budget documents released last March.

Analyses of the design, engineering and kill chain requirements were expected to be complete in the last fiscal year, although details are classified. “When successful, LREW will transition to multiple services,” the documents show.

getasset.aspx


Photo: US Department of Defense

Though funded for more than two years, the LREW project had escaped notice in an obscure budget line item for an OSD account named “emerging capabilities technology development”, which is mostly reserved for small electronic warfare projects.

But the programme offers the first indication that the US military is interested in a new missile to replace or surpass the capabilities of the Raytheon AIM-120D AMRAAM.

https://www.flightglobal.com/news/a...-missile-project-emerges-in-us-budget-442816/
 
- noh-noh, eikohan lentokoneesta laukaistavista kuitenkin (JSM:n kanssa) parhaasta paasta

Oottakaas vaan, kun meikalaisen Quarterback-ajatuksia tassa stealth- ja vahemman-stealth koneiden operoinnissa alkaa tulemaan lehtiin. Jokuhan tuolla ylempana totesi, etta kantamaa on sen verran, etta riittaa kun ohjus on "stealthy" ja lavetti voi sitten olla vahemman sellainen.
- molempi parempi, mut-ku ei edes Englannilla ole varaa (ranskiksethan kantaakin ydinlatauksia, eika ala "saatamaan"... kustannustehokkuus, ja sillai)
No sitähän minä juuri tarkoitinkin. Vaikkei nyt ihan häiveohjus olekaan, on häiveominaisuuksia kuitenkin.
 
Se saako häiveohjukset asekuiluun ei liene kriittistä, se paljonko ohjuksia saadaan sekä kantoon että varastoon sen sijaan on.
 
http://nordnorskdebatt.no/article/ma-norge-verve-amerikanske

Translaten läpi luettuna: Norjan F-35 lentäjät saavuttavat IOC-tason 2019 ja FOC-tason aikaisintaan vuonna 2025. Hollannin lentäjille IOC 2021, sama vuonna kun Tanskan pitäisi saada ensimmäiset koneet. Tämä tarkoittaa pitkää F-16 riippuvuutta, mikä on ongelmallista kaluston iän ja lentotuntien osalta.

Norja on ilmoittanut vetävänsä F-16-koneet pois käytöstä vuonna 2021.
 
"steakthihko", hieman stealth
Pahoittelen tulkintaani, tuossahan se oli selvasti sanottu.

Dimunatiivi (joka tuo ei taida olla, vaikka sen niin luinkin) on useimmissa kielissa pejoratiivisessa kaytossa, ja nain minulle tasta kielien "cross-pollenation" ilmiosta:) tulikin "ristiin-saastumista":confused:
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Häivekone on kuormankin kanssa vaikeammin havaittava kuin ei-häivekone.

Ja jos kuorma + ripustimet ovat häiveisiä niin etenkään pitkän kantaman kuorma ei taida ihan lehdistötiedotetta vastata.

Lisäksi kannattaisi varmaan muistaa sekin, että kun ulkoinen kuorma on lähetetty matkaan niin se ei enää sen jälkeen konetta kauheasti kavalla.

Ja noin äkkipäätä voisi kuvitella että myös muodostelmissa, lentogeometriassa, elsoiluissa sun muissa olisi juttundaali tai pari kompensoimassa jollain tavoin tilapäisen matalamman häiveisyyden haittoja.

Noin periaatteessa pitäisin aika hyvänä lähtöoletuksena sitä, että jos älykkäät ihmiset tekevät isoilla resursseilla jotain älykkyyttä vaativaa niin he tekevät sen mahdollisimman älykkäästi.
 
- paljon mielenkiintoisempi kysymys: onko meilla lobbareita taalla? Hyvahan se vaan on , jos loytyy. Silloin faktojakin, silloin talloin, laitetaan liikenteeseen

Kääntäisin tuon kysymyksen toisinpäin:

Miksi miljardibisneksiä lobbaavat tahot jättäisivät käyttämättä helposti lähestyttävän, juuri sitä aihepiiriä käsittelevän median, jolla saattaa olla esim. median kautta välillisiä vaikutuksia sopivissa suunnissa?
 
Miksi miljardibisneksiä lobbaavat tahot jättäisivät käyttämättä helposti lähestyttävän, juuri sitä aihepiiriä käsittelevän median, jolla saattaa olla esim. median kautta välillisiä vaikutuksia sopivissa suunnissa?

Yritin olla "ovela":) ja kysya, vastaamisen sijaan.

Ja noin äkkipäätä voisi kuvitella että myös [...] lentogeometriassa, [...]sun muissa olisi juttundaali tai pari kompensoimassa jollain tavoin tilapäisen matalamman häiveisyyden haittoja.

Toki, mutta juuri tama seikka aiheutta hammennysta, kun virallisia spekseja luetaan ja lainataan. Tuo olisi lahinna lo-lo-hi ja toimintasateet ilmoitetaan aina parhaan mukaan, joskus sentaan hi-lo-hi. Seuraavaksi keskusteluun sitten lainataan tankkeritukea (joita temppuja ei tehda ihan kuusenlatvoissa; eli mainostetaan tankkerilla, etta "hei, taalta on tulossa parvi meidan stealth-koneita"o_O).

F-35 toki ottaa sisaisesti aika paljon lopoa, mutta sitten kun se lastataan (ulkoisesti, kookkailla) stand-off aseilla niin kylla siina nousee kulutuskin kummasti. Eli kyky, jonka piti olla "Deep Strike" vastustajan strategiseen taisteluntukeen muuttuukin Battlefield Interdiction -toimintaa lahella olevaksi Offensive Counter Air -kyvyksi
- erittain tarkea sekin, erityisesti ilma-alivoimaisella puolella
- mutta ei pida sekoittaa kykyja (ja takaisin tuohon lobbari-hommaan: mainostaa silta pohjalta, joka todellisuudessa kuitenkin jaa tekematta)

En nyt muista, kuka toi hyvan linkin Saksa/ Ranska -havittajayhteistyon nakymista ja kuinka Rafale XL voisi olla taman suunnittelutyon lahtokohta (ei se miniversio, Edition 1, joka jouduttiin puristamaan tukialusmittoihin).
- XL:n synnyt syvat loytyvat tuosta yo. edeltavasta kpl:eesta
 
Häiveeseen ei ehkä kannata keskittyä liikaa, onhan se hienoa mutta vain niin pitkään kunnes jokin saa koneesta lukemat ja tästä data muille yksiköille ja ohjukselle asti.
Paitsi jos on muu kyky hillottaa yhteyksiä.
(Säteilevä kone ei ole stealth.)
 
kunnes jokin saa koneesta lukemat ja tästä data muille yksiköille ja ohjukselle asti. [1]
Paitsi jos on muu kyky hillottaa yhteyksiä. [2]
(Säteilevä kone ei ole stealth.)

[1] Havaitseminen ja kyky maalittaa ovat kuin yo ja paiva (senverran erilaisia)
[2] EW-koneet ja stealth-koneet ovatkin erikseen
- meille kanss ?? Vrt. varautuminen kahteen konetyyppiin, tai saman konetyypin kahteen eri versioon
 
(Säteilevä kone ei ole stealth.)
LPI-tutka ei ainakaan julkisen tiedon mukaan ole ihan helposti havaittava ja parvilinkki on suunnattu. Jos haluat häiritä tai havaita esim MALDin, sinun on päästävä lähettimen ja vastaanottimen väliin.

Raptoristahan jätettiin tuosta syystä helpommin havaittava Link-16 kokonaan pois. Häivekoneiden suunnittelussa on otettu emissioiden kontrollointi alusta asti huomioon ja se on osa häivettä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Hmm... monet ainakin heittävät kuin hyllyltä suoraan linkkejä kaikenlaiseen tekniseen detaljiin. Ihan päätoimista hommaa seurata noita noin. :D
Ja toiset eivät seuraa aihetta lainkaan mutta silti esitetään syvällä rintaäänellä faktoina omaa mutua. Esim sinun teesisi jonka mukaan häive on päivällä turha ominaisuus koska koneen näkee paljaalla silmällä.
Helppo tässä seurassa on näyttää lämärin työntekijältä...
 
Se saako häiveohjukset asekuiluun ei liene kriittistä, se paljonko ohjuksia saadaan sekä kantoon että varastoon sen sijaan on.

Ja siksi ehdottomasti kannattaa ostaa kaikkein kallein kone, niin ei jää niin paljoa rahaa ostaa kalliita ohjuksia.
 
[1] Havaitseminen ja kyky maalittaa ovat kuin yo ja paiva (senverran erilaisia)
Riippuu havaintojen määrästä (keskiarvo ja reitin korjaus) sekä siitä kuinka lähelle kohdetta, maalia hakeva ohjus pitää ajaa.
Sekä ohjusten määrästä.
Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö häivekoneellakin voisi olla muuta suojaa kuten moottorin sammuttaminen ja samalla valemaalin laukaisu.

Ja siksi ehdottomasti kannattaa ostaa kaikkein kallein kone, niin ei jää niin paljoa rahaa ostaa kalliita ohjuksia.
Katsotaan nyt toteutuvatko paljon mainostetut F-35 erikoistarjoukset.
 
Back
Top