Olet oikeassa. Taktiikka ja strategia osasto on tähän todennäköisesti parempi ympäristö.
Esim. tuo ketju. Se on ollut keskustelun osalta kovin hiljainen.
https://maanpuolustus.net/threads/ilmataistelun-ja-ilmasodan-taktiikat-ja-toteutus.5451/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olet oikeassa. Taktiikka ja strategia osasto on tähän todennäköisesti parempi ympäristö.
https://yle.fi/uutiset/3-8138978– Toki elinkaarikustannus on tärkeä. Ja tämähän on kombinaatio siitä, että suorituskykyä pitää saada, mutta pitää olla varaa käyttääkin konetta, toteaa hävittäjähankinnan suunnittelua johtava kenraalimajuri (evp.) Lauri Puranen puolustusministeriöstä.
– Ei tässä mitään vastuuttomia päätöksiä tehdä, että ostetaan halleihin lentokoneita, ja sitten todetaan, että ei ole varaa lentää, Puranen sanoo.
– Pitää pystyä operoimaan niillä raameilla mitä puolustusvoimille on annettu.
Nykyisen tasoisella puolustusbudjetilla uusilla koneilla lentäminen voi kuitenkin olla haasteellista. Varovastikin laskien voi todeta, että norjalaiset arvioivat oman 52 koneensa ilmassa pitämisen maksavan vuodessa yli puoli miljardia euroa eli enemmän kuin esimerkiksi Suomen puolustusvoimien kaikki vuotuiset materiaalihankinnat.
Aika ok, mutta karkasi lapasesta tässä:
Aika ok, mutta karkasi lapasesta tässä:
"Other fighter choices, like the Typhoon or Gripen, come with their own caveat: Due to the much slower production rates compared to the JSF, it would take many years to acquire the full complement of 88 fighters.
The solution to this quandary may be for Canada to hedge its bets by purchasing two different fighter types. "
Justiinsa joo. Eipä typerämpää perustetta ole nähty kahden ostoon kuin se, ettei muka olisi saatavissa riittävän nopeasti.
Euroopassa on neljä Typhoon-linjaa, joista kaksi kiinni ja kaksi niin hitaalla kuin mahdollista. F-35:a saa niin paljon kuin tarvitaan.
Kyllähän niille kahdelle pitäisi olla toiminnallisia perusteita pitkällä tähtäimellä, että voisi ajatella moista.
Australian osalta oli myös vajavaiset tiedot. Vaikka SH:t on valmiiksi kaapeloitu Growleriksi muuttamista varten niin siitä tehtiin selvitys, joka totesi tämän olevan kalliimpaa kuin uusien osto. Siksi SH:t menee stenaan jo 2030.
Tuo ja huoltovarmuus.Tuo on se "puolen miljardin kysymys".
Putkinäkö.Itselläni on pari tuttavaa asemassa jossa näiden härpäkkeiden kanssa pelaamisesta maksetaan palkkaa. Molempien henkilökohtainen veikkaus kisan voittajaksi on SH.
Laitan myöhemmin yv:n.Putkinäkö.
Miksi voittaisi Suomessa kun ei ole voittanut ikinä? Hankittu vain Australiaan hätävarana suoraostolla.
Laitan myöhemmin yv:n.
Laita kaksi.
Kyllä tuohon on monia hyviä perusteita.
Juu ei kannata tehdä samoja virheitä mitä jo joku aiemmin.
@Einomies1 Olen hyvin skeptinen sen suhteen onko noin pienen sarjan kokoamisen himoitseminen järkevää. Hyvin kallista kun ei saada myytyä sen enempää. Osaaminen huoltoon voi irrota edullisemmillakin järjestelyillä.
NH90 järjestelyt yksi hyvä mittapuu.
Katsokaapas siitä englanniksi video kun toimittaja on F-16 takapenkillä ja tehtävänä löytää F-35. Toimittaja pyörii "pakokauhun vallassa" kun kuulee, että ovat lukittu ja kohta laukaistana. Eivät näe pihaustakaan tutkalla.
https://www.vgtv.no/video/148842/slik-fungerer-f-35-fly-i-en-krigssituasjon
No ei ainakaan suorituskykyyn perustuvia, muita voi tietysti löytyä vaikka kuinka paljon.
Tuostapa tulikin mieleen yksi pieni kysymys. Kuka muistaa milloin on tiputettu viimeksi länsimainen hävittäjä kaartotaistelussa ?Erittäin mielenkiintoinen video. Tuo siis käytiin BVR-etäisyydeltä ja F-16 ei nähnyt maalia laisinkaan omalla tutkallaan. F-35 ampui sitten tämän simuloidusti alas ilmeisen helposti tulematta koskaan näköetäisyydelle. Tuossapa se F-35 taisi sitten olla tiivistetysti. Häiveominaisuudet ja ilmeisen hyvä tilannekuva. Eipä hirveästi kurvatappelun tarvetta näkynyt. Puuttuu enää Pierre Sprey kommentoimaan tuota videota ja hokemaan miten paska kone F-35 onkaan.
Tuostapa tulikin mieleen yksi pieni kysymys. Kuka muistaa milloin on tiputettu viimeksi länsimainen hävittäjä kaartotaistelussa ?
Hyvä veikkaus eikä kaukana totuudesta. Ensimmäisessä Persianlahden sodassa tiputettiin 1 (yksi) länsimainen hävittäjä kaartotaistelussa. Tarina ei kerro millä kone tiputettiin, voisi heittää villin arvauksen että ohjuksella tuli tonttiin. Tuo tipahtanut kone oli Hornet. Koko sodan aikana liittouma laski 39 dogfight voittoa joista 36 merkattiin F-15:sta. Tuokin on yllättävän pieni lukema kun ottaa huomioon, että Irakin ilmavoimia pidettiin kriisin alkaessa maailman viidenneksi vahvimpina. Liittouma ilmoitti saaneensa ilmaherruuden sodan toisena päivänä... Edellinen Länsihävittäjä tipahti kaartotaistelussa Isrelin ilmavoimilta joskus 70-80 luvulla, silloin voittosuhde oli luokkaa 10-20:1 vrt. Itäinen kalusto. Nämä ovat minusta niin selviä faktoja suorituskyvyn tarpeesta/laadusta, ettei meillä ole varaa mihinkään muuhun kuin ilmatilan vapaana pitävään hävittäjään. Markkinoilla tällaisia tuotteita on saatavilla tasan yksi ja se on F-35.Veikataan että 1973 Jom Kippur -sodan aikana. Kai ne arabit sentään joitain israelilaisia F-4 Phantomeja tai Mirageja alas saivat kaartotaisteluissa, vaikka useimmiten ottivat itse dunkkuun. 1982 Israelin hävittäjät (mm. F-15) sitten löylyttivät syyrialaiset täysin. En muista että 1991 Persianlahdella olisi käyty kurvatappeluita jotka olisivat päättyneet liittouman tappioihin. Sama homma 1999 Kosovossa, jossa NATO:n koneet saivat pudotuksia BVR-etäisyyksiltä.
EF-111 ei ensinkään ole hävittäjä.13. helmikuuta 1991 USA:n ilmavoimien EF-111 yrittää karistaa persuksissa olevaa ohjusta ja syöksyy maahan väistöliikkeen epäonnistuessa.
E
Hyvä veikkaus eikä kaukana totuudesta. Ensimmäisessä Persianlahden sodassa tiputettiin 1 (yksi) länsimainen hävittäjä kaartotaistelussa. Tarina ei kerro millä kone tiputettiin, voisi heittää villin arvauksen että ohjuksella tuli tonttiin. Tuo tipahtanut kone oli Hornet. Koko sodan aikana liittouma laski 39 dogfight voittoa joista 36 merkattiin F-15:sta. Tuokin on yllättävän pieni lukema kun ottaa huomioon, että Irakin ilmavoimia pidettiin kriisin alkaessa maailman viidenneksi vahvimpina. Liittouma ilmoitti saaneensa ilmaherruuden sodan toisena päivänä... Edellinen Länsihävittäjä tipahti kaartotaistelussa Isrelin ilmavoimilta joskus 70-80 luvulla, silloin voittosuhde oli luokkaa 10-20:1 vrt. Itäinen kalusto. Nämä ovat minusta niin selviä faktoja suorituskyvyn tarpeesta/laadusta, ettei meillä ole varaa mihinkään muuhun kuin ilmatilan vapaana pitävään hävittäjään. Markkinoilla tällaisia tuotteita on saatavilla tasan yksi ja se on F-35.
Tuo ja huoltovarmuus.
Jos rahat riittävät ja huoltoon saadaan sovittua jotain iippojen tyylistä, F-35:n valinta on luultava koska suorituskyky.
Itselläni on pari tuttavaa asemassa jossa näiden härpäkkeiden kanssa pelaamisesta maksetaan palkkaa. Molempien henkilökohtainen veikkaus kisan voittajaksi on SH.
Putkinäkö.
Miksi voittaisi Suomessa kun ei ole voittanut ikinä? Hankittu vain Australiaan hätävarana suoraostolla.
Laitan myöhemmin yv:n.
Laita kaksi.
Kyllä tuohon on monia hyviä perusteita.