F-35 Lightning II

Britit eivat olleet hiffanneet kuinka vaarallisia Contraves Oerlikon tykkiyksikot olivat, koska niihin oli lisatty silloiseen aikaan maailman parhaat tutka/johtokeskukset
- pika-pikaa pyydettiin sitten jenkeilta Shrike-ohjuksia; yksi johtokeskus taidettiin paastakin ampumaan tuusannuuskaksi?


- britit ajettelivat, etta voi kayda noin toisinkin pain, ja varustivat Nimrodinsa Sidewinder ohjuksilla... mannertenvalinen havittaja!


- tuon hintahan oli se, etta niita riitti erittain rajoitetusti tulituki(CAS) -hommiin, jolloin yksi tiedusteluvaunu- komppania, joka oli otettu mukaan, vaikkei sen oletettu pystyvan tuolla liikumaan, muodostui ratkaisevaksi linnoitettujen pesakkeiden eliminoimisessa etaalta (tykistoakin oli, mutta oli erittain riippuvainen heko-tuesta, eli otti aikansa ennenkuin ehti pelipaikoille).

Onkos taalla sopivia historialankoja, ettei menna liian kauas haivehavittajasta?
- Nick olisi tod.nak. selvinnyt, jos olisi ollut sellaisella liikeella
- viela pikanttina yksityiskohtana, etta sotasaalis-Oerlikonit lahetettiin tehtaalle peruskunnostukseen ja niita kaytettiin Boscom Downsissa RAF:n harjoitellessa toimintaa tehokkaan matalatorjunnan ollessa "paalla"

Voi puolestani ainakin siirtää johonkin historialankaan, ei näillä enää paljoa ole yhteyttä F-35 koneeseen.

Lentokentällä oli tiedossa olevan mittava määrä ilmatorjuntaa, ainakiin ohjusjärjestelmiä (roland) sekä itk-järjestelmiä ja sitä vastaan oli rynnäköity aikaisemmin (sekä myöhemmin) jolloin mm. tuon kirjan kirjoittajaa kohti oli ammuttu ohjus jonka sai väistettyä lentämällä ohjusta pakoon. Tuon ohjustapauksen jälkeen harriereihin viritettiin DYI-silppusetti lentojarrutilaan joka laukaistiin avaamalla lentojarru, ja tässä rynnäköinnissä alasammuttu lentäjä oli ohjannut koneensa suoraan toisen koneen silppupilveen jolloin tod. näk loisti oerlikonin tulenjohtotutkaan kuin tsernobilin reaktori

Noita rynnäköintejä kyllä järjestettiin tasaiseen tahtiin mutta niitä rajoitti mm. argentiinan exocet-hyökkäys jonka mukana upposi muistaakseni pari harrieria, mittava määrä pommeja ja muita ammuksia sekä jokaikinen lentokoneisiin asennettava laser/maalinosoitusjärjestelmä jota mukaan oli otettu, jolloin kyseisiä pommeja ei alkuvaiheessa pystytty käyttämään kun tarvittiin maalta tulevaa maalitusta.
 
argentiinan exocet-hyökkäys jonka mukana upposi muistaakseni pari harrieria
No, toivottavasti nama menevat kaikki oikeaan ketjuun, niin voidaan jatkaa; ei yhtaan Harrieria (ne oli juuri siirretty tukialukselle), mutta kaikki paitsi yksi Chinook... mika tietysti teki tykiston ja sen ammusten siirtelyn tyoteliaaksi (olis jaanyt tekematta 155 millisten kanssa).
 
Oikeassa elamassa: one thing lead to another, and then... ennenkuin tiesitkaan, Sinulla oli monilapsinen perhe
- oikeassa elamassa tietysti vain;) kertaalleen,,, taalla voi, hups! tapahtua jopa toistamiseen; ei tietysti toivottavaa:)
 
Norja havaitsi uusissa F-35 -hävittäjissä ongelmia: "Tapahtunut epäonnistuminen, jota ei voi hyväksyä"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal
F-35 on yksi tarjokkaista myös Suomen puolustusvoimien HX-hankkeessa, jolla korvataan ilmavoimien nykyinen Hornet-kalusto ensi vuosikymmenellä.

Norjan ilmavoimat juhli perjantaina ensimmäisten kolmen F-35 -torjuntahävittäjänsä saapumista Tronheiminvuonon suulla sijaitsevaan Ørlandin lentotukikohtaan.

Koneet lensivät Norjaan jo viikko sitten Yhdysvalloista, Texasin osavaltion Fort Worthista, jossa sijaitsee koneiden valmistajan Lockheed Martinin suuri lentokonetehdas. Loppumatkasta kolmikkoa saattoivat Norjan ilmavoimien vanhat F-16 -hävittäjät.

Norjalaiset tekivät päätöksen hävittäjäkalustonsa uusimisesta vuonna 2013. Uuden F-35 Lightning II -koneen norjalaisia pilotteja on sen jälkeen koulutettu pääasiassa Arizonassa sijaitsevassa Yhdysvaltain ilmavoimien Luken tukikohdassa.

"Ensimmäisten koneiden saaminen Norjaan on merkittävä virstanpylväs Norjalle. Se merkitsee suurta edistystä tulevaisuuden toimintakyvyssämme", Norjan puolustusministeriön F-35 -hanketta johtanut kenraalimajuri Morten Klever sanoi.

Hänen mukaansa hanke pysyi aikataulussa ja budjetissa, ja koneet vastaavat toimintakyvyltään odotuksia

"Norjan kuninkaalliset ilmavoimat odottaa harjoitusten aloittamista F-35 -koneiden kanssa."

Harjoituksia tarvitaan, koska Norjan sateisella ja pilvisellä rannikolla olosuhteet ovat hyvin erilaiset kuin aina aurinkoisessa Arizonassa. Norjalaisten tilauksesta maan uusiin hävittäjiin on asennettu muun muassa jarruvarjot helpottamaan laskeutumista jäisille kiitoradoille.

Korroosio-ongelmia
F-35:ssä on havaittu myös ongelmia, joista Norjan ilmavoimat on kertonut avoimesti Kampflybloggen-verkkopäiväkirjassa. Tuoreen tiedon mukaan koneen kiinnityspisteissä on havaittu korroosio-ongelmia.

Korroosio-oireita oli havaittu F-35 -koneiden rutiinihuollossa USA:n ilmavoimien Hillin tukikohdassa Utahissa. Tutkimuksissa on havaittu, että joidenkin kiinnityspisteiden päällystys ei ole riittävän korroosionkestävää.

Ilmavoimien blogin mukaan ongelma ei kuitenkaan ole niin vakava, että se olisi estänyt ensimmäisten koneiden lennot Ørlandiin sovitussa aikataulussa.

Kenraalimajuri Klever moittii blogin haastattelussa ongelmasta koneen valmistajaa:

"Tässä on tapahtunut tuotannossa epäonnistuminen, jota ei voi hyväksyä. Olen välittänyt viestin Lockheed Martinin johdolle siitä, että tämä ei vastaa meidän tilaamaamme laatua. Myönteistä on se, että huollon rutiinit toimivat ja ongelma on tunnistettu. Odotan nyt, että Lockheed Martin tunnistaa ongelman ja korjaa virheen mahdollisimman nopeasti", Klever sanoo.

Ehdolla myös Suomeen
Norjan hävittäjähankintaan kuuluu kaikkiaan 52 uutta konetta. Ensi vuodesta lähtien Norja saa vuosittain kuusi uutta F-35:ttä, vuoteen 2024 saakka. Vanha F-16 -kalusto poistuu samaan aikaan käytöstä.

Uudet koneet tuovat lisää tehoa Norjan ilmapuolustukseen, koska F-35:t ovat niin sanottuja häivekoneita, eli ne näkyvät hyvin huonosti viholliskoneen tutkassa. Norjan ilmavoimat on jo julkaissut harjoitusvideoita, joissa F-35 saa tuhottua F-16:n ennen kuin jälkimmäinen edes havaitsee olevansa "vihollisen" tähtäimessä.

F-35 on yksi tarjokkaista myös Suomen puolustusvoimien HX-hankkeessa, jolla korvataan ilmavoimien nykyinen Hornet-kalusto ensi vuosikymmenellä. Suomen ratkaisun tekee seuraavien vaalien jälkeen valittava hallitus vuonna 2021.
 
Uudet koneet tuovat lisää tehoa Norjan ilmapuolustukseen, koska F-35:t ovat niin sanottuja häivekoneita, eli ne näkyvät hyvin huonosti viholliskoneen tutkassa. Norjan ilmavoimat on jo julkaissut harjoitusvideoita, joissa F-35 saa tuhottua F-16:n ennen kuin jälkimmäinen edes havaitsee olevansa "vihollisen" tähtäimessä.

Lainaus yllä.

Tätä se ilmasota tahtoo nykyään helposti olla, jos kovasti eritasoiset kalut ovat vastakkain. Foorumilla voidaan mehuttaa vaikka millä kaartotaistelufiiliksellä, mutta ehdottoman pääosan nykyaikaisesta ilmataistelusta ratkaisee joku muu seikka kuin kaartotaistelu.

Tästä johtuen meillä ei ole varaa leikkiä ilmasotakalustomme kanssa. Lähtökohtaisesti ruotsalaiskoneiden pitää kelvata, mutta jos Usa-vaihtoehto irtoaa samalla rahalla niin ruotsivaihtoehto on hölmö ratkaisu. Koska ratkaisu on myös ja etenkin ulkopoliittinen.

Minun on vaikea uskoa, että amerikkalaiskone olisi jokin paskaraakile, kuten välillä intoillaan. Preferenssit amerikkalaistoimittajilla on kyllä kohillaan ja varmasti ovat tehneet ihan oikean sotakalun.
 
Aika raflaavasti otsikoitu, kolmen pisteen korrosio-ongelmasta

"Otimme vastaan 100 tuh. tonnin loistoristelijan, mutta kolmessa ruuvinpaassa oli ruostetta havaittavissa, joten olemme pettyneita laatuun"??
 
Norjan ilmavoimat on jo julkaissut harjoitusvideoita, joissa F-35 saa tuhottua F-16:n ennen kuin jälkimmäinen edes havaitsee olevansa "vihollisen" tähtäimessä.

Lainaus yllä.

Tätä se ilmasota tahtoo nykyään helposti olla, jos kovasti eritasoiset kalut ovat vastakkain. Foorumilla voidaan mehuttaa vaikka millä kaartotaistelufiiliksellä, mutta ehdottoman pääosan nykyaikaisesta ilmataistelusta ratkaisee joku muu seikka kuin kaartotaistelu.

...mutta tuosta mainitusta videosta täytyy huomioida, että se on showta. Paitsi jos videossa näkyvien F-35-koneiden Luneburg-linssit ovatkin häivelinssejä ; )
 
Aika raflaavasti otsikoitu, kolmen pisteen korrosio-ongelmasta

Kolmen pisteen korroosio-ongelma on fataali, jos se on vaikkapa siiven pääsalossa tai muussa kantavassa rakenteessa. Korjaus korroosion edettyä voi maksaa vaikkapa miljoonia per kappale, jos korjattava kohde on se kantava runkokappale, johon kaikki sen ympärille rakennettu tukeutuu. Sitä kun ei voi vaihtaa purkamatta kaikkea ympäriltä, eikä paikkaamalla. Tuommoisten metalliseokset on nykyään painonsäästön vuoksi varmaan valettu/taottu/karaistu/jne molekyylihilatasolle asti, joten paikkaminen ei käy ilman että lujuus kärsii liikaa. Siksi kantsii olla liikkeellä ajoissa ja tarvittavan kovalla metelillä.

..ja siis jos tässä on kyse esim jostain siipiripustimen kiinnityksestä, niin se lienee osa pääsalkorakennetta, koska sen pitäisi kestää 9Gx2000kg.

EDIT: Tarkka Kampfly-lainaus on: "Grundige undersøkelser foretatt av det flernasjonale programkontoret og industrien viser at innfestningspunktene på et antall paneler ikke er påført tilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse under produksjonsprosessen." Enpäs tiedä ovatko nuo paneelikiinnityksiä vaiko kantavampia ripustuksia. Väliä on sillä ovatko ne runkorakenteessa (primäärirakenne) vai paneloinnissa (sekundäärirakenne), joka helpompi vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Korjaus korroosion edettyä voi maksaa vaikkapa miljoonia per kappale, jos korjattava kohde on se kantava runkokappale, johon kaikki sen ympärille rakennettu tukeutuu. Sitä kun ei voi vaihtaa purkamatta kaikkea ympäriltä, eikä paikkaamalla.
Se on just noin. Amerikkalaiset itse ovat laskeneet takuukorjauksien menevan yli $20 milj. yli sadassa aikaisessa koneessa, britit omissaan yli £30milj. (jotka ovat monimutkaisempaa mallia, mutta tuo luku saattaa sisaltaa myos varustelua, mita eivat olleet hoksineet budjetoida)
- the Million Dollar Question;) - ja sehan on ilmeista, etta tama on "gross understatement" - onkin, etta mika menee takuuseen ja mika asiakkaan piikkiin
- siita norskit varmaan melskaavat... he kun olivat ensimmaiset, jotka uskalsivat laittaa "oikean" vientitilauksen vetamaan. Eivat varmaan halua asian nayttavan silta, etta jai pashaa kateen?
 
Tästä siis kyse korroosio-ongelmassa. Jos kyse on vain pintapaneelien kiinnitysrei'istä, ongelma ei niin hankala korjata. Mutta jos myös syvemmällä kiinteiden rakenteiden kiinnitysrei'issä, niin pahempi:

http://www.star-telegram.com/news/business/article182139891.html

“After a thorough government and industry investigation, it was discovered that Lockheed Martin had not applied the required primer in fastener holes on F-35 substructures during the aircraft production process,”
In the interim, “primer will be applied to fastener holes of fielded aircraft as panels are removed during routine F-35 maintenance operations.,” he said. “Lockheed Martin has taken action to correct the production line work order error to ensure primer is applied to all fastener holes on future aircraft.”
 
...mutta tuosta mainitusta videosta täytyy huomioida, että se on showta. Paitsi jos videossa näkyvien F-35-koneiden Luneburg-linssit ovatkin häivelinssejä ; )

Toki showta. Mutta jo Persianlahti ykkönen osoitti mitä tarkoittaa tekninen ja laadullinen ilmaylivoima. Viimeistään. Korean sota näytti jo suuntaa ja Vietnamin sodassa asia oli selvä. Teknologia viitoittaa niin raskaasti pärjäämistä ilmataistelussa, että on turha haaveilla mitään kaartotaistelua tai koiratappelua...kun haastaja ei koskaan edes tule tietämään, mikä nappasi koneen päreiksi.
 
Tuosta norjalaishankinnasta näkee nyt ainakin hintatason melko hyvin, ehkä kehittelijänä mukana ollut Nato-asiakas saa jotain hyvää hintaan?

Hornetit markkinoitiin aikanaan suomalaisille 9 mrd pakettina. Niin taidetaan tehdä nytkin. :rolleyes: Viimeksi homma piti hoitaa raskaasti devalvoidulla kalevalavaluutalla, nyt sitten setelieurolla.
Vastakaupoista ei ehkä tällä kertaa iljetä mitään lätistä.

Norjalaiskoneeseen on viritetty lisäjarrut, pitääköhän suomalaisiin panna myös?
 
Norjalaiskoneeseen on viritetty lisäjarrut, pitääköhän suomalaisiin panna myös?
Kyllä veikkaisin, että jos Suomi F-35:n ostaa, niin jarruvarjoasetelma tilataan mukaan. Se laatikko näyttää sellaiselta, että sen voi asentaa vain tarvittaessakin. On se ainakin hiukan ruma pitää paikallaan koko ajan.
 
Tuosta norjalaishankinnasta näkee nyt ainakin hintatason melko hyvin, ehkä kehittelijänä mukana ollut Nato-asiakas saa jotain hyvää hintaan?
Koneen hinta riippuu paljon siitä mistä tuotantoerästä ne on tilattu. Projektissa alusta asti mukana olleet ja aikaisin koneensa tilanneet maat maksoivat koneistaan enemmän kuin mitä ne nyt olisivat maksaneet. Jos Suomi ja joku partnerimaista tilaa koneita samasta tuotantoerästä, partnerimaan ei tarvi maksaa 3.5% fms-maksua, se on ainoa ero hinnoittelussa. Suurempi hyöty tulee siitä että niiden yritykset ovat saaneet mahdollisuuden ottaa osansa tuosta isosta kakusta.
 
Tunnetusti tärkeä tekijä sotavehkeissä.
On toki; eihän Spitfiressakaan ollut muuta ihmeellistä kuin tunnistettavan muotoinen siipi, johon englantilaiset loivat voimakkaan tunnesiteen. Pieni mutta tärkeä merkityksensä, mutta ei kovin suuri juuri Suomen hankintapäätöksessä hankintamekaniikan vuoksi. Ei niitä markkinointikuvia turhan takia oteta aina juuri tietyistä suunnista ja tietyillä valaistuksilla.

Vieläkö epäilet?

Tottakai. Joukko oleellisia hankintapäätökseen vaikuttavia tekijiötä ovat sellaisia joita ei tällä foorumilla kukaan voi tietää. Osviittaa mutta ei tietoa. F-35:n hankinta on varmaa ainoastaan, jos a) USA on jo päättänyt pakottaa Suomen siihen, tai b) jos F-35:ssä on jokin ominaisuus, josta ei tiedä juuri kukaan ja johon ei voi viitata. Jommasta kummasta syystä usean tähänastisten kilpailutuksen semijulkisia tuloksia tai kriteerejä on hiukan fiksailtu ihmetystä herättävälle tasolle asti.

E: Yksi tällainen b)-ominaisuus voisi olla vaikkapa, jos USA kykenee osoittamaan salaisissa briefingeissään, että se on onnistunut penetroimaan kaikkien mahdollisten vastustajien tutka-/elsosuunnittelun niin perusteellisesti, että tietää tarkalleen, mitä vastustaja voi tehdä, ja mahdollisesti sotkenut vastustajien toimintaa niin etteivät ne mahda F-35:n elsolle mitään.

E2: En tarkoita että nuo toki ainoita mahdollisia syitä kummallisiin tuloksiin olisi, voi olla myös vain poliittisesta tahdosta kyse. Kummallisilla tuloksilla viittaan Super Hornetin kaksipaikkaisuuteen, epärealistisiin lentotuntimääriin, lentotuntikustannuksiin jne, mitä täällä on ollut esilläkin näissä lähimaiden jutuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top