F-35 Lightning II

the Israeli plane is better for fulfilling the needs of the Israel Air Force, because the US doesn't have the secret systems installed on the Israeli version, such as an internal communications system between the planes and air control. The US has its own good systems, but they are different. Israel always wanted its own independent electronic warfare systems; if a new Russian missile is brought to the region, these systems can change the capabilities of its planes within a short time and adapt them to a new threat in the area. It takes the US months to make such changes, and we don't always have this amount of time."

Voisikohan Suomikin ostaa F35I mallia :):rolleyes:

http://www.globes.co.il/en/article-israels-f-35s-to-have-unique-secret-components-1001162840
 
Ilmeisesti tahdon lisäksi ko. hankintaan tarvitaan rutkasti rahaa ja toivotaan ettei pienet korroosiot siihen vaikuta. Norjahan juuri koeponnistaa korroosion päivittämistä...priimaan.
 
action to correct the production line work order error

... olisi kiva tietaa, oliko robotti vai immeinen. Siksihan niita tuotantomaaria pusketaan puolivakisin ylos, jotta robotisoinnin hyodyt saataisiin kotiin
- mutta oliko tama nyt esimakua siita, etta "joku" unohti ohjelmoida
 
On toki; eihän Spitfiressakaan ollut muuta ihmeellistä kuin tunnistettavan muotoinen siipi, johon englantilaiset loivat voimakkaan tunnesiteen. Pieni mutta tärkeä merkityksensä, mutta ei kovin suuri juuri Suomen hankintapäätöksessä hankintamekaniikan vuoksi. Ei niitä markkinointikuvia turhan takia oteta aina juuri tietyistä suunnista ja tietyillä valaistuksilla.



Tottakai. Joukko oleellisia hankintapäätökseen vaikuttavia tekijiötä ovat sellaisia joita ei tällä foorumilla kukaan voi tietää. Osviittaa mutta ei tietoa. F-35:n hankinta on varmaa ainoastaan, jos a) USA on jo päättänyt pakottaa Suomen siihen, tai b) jos F-35:ssä on jokin ominaisuus, josta ei tiedä juuri kukaan ja johon ei voi viitata. Jommasta kummasta syystä usean tähänastisten kilpailutuksen semijulkisia tuloksia tai kriteerejä on hiukan fiksailtu ihmetystä herättävälle tasolle asti.

E: Yksi tällainen b)-ominaisuus voisi olla vaikkapa, jos USA kykenee osoittamaan salaisissa briefingeissään, että se on onnistunut penetroimaan kaikkien mahdollisten vastustajien tutka-/elsosuunnittelun niin perusteellisesti, että tietää tarkalleen, mitä vastustaja voi tehdä, ja mahdollisesti sotkenut vastustajien toimintaa niin etteivät ne mahda F-35:n elsolle mitään.

E2: En tarkoita että nuo toki ainoita mahdollisia syitä kummallisiin tuloksiin olisi, voi olla myös vain poliittisesta tahdosta kyse. Kummallisilla tuloksilla viittaan Super Hornetin kaksipaikkaisuuteen, epärealistisiin lentotuntimääriin, lentotuntikustannuksiin jne, mitä täällä on ollut esilläkin näissä lähimaiden jutuissa.
Ilmavoimat X tietää haluavansa koneen Y ja haluaa varmistaa sen valinnan. Ei tuossa varmaan sen ihmeempää salaliittoa ole taustalla, aika normaalia toimintaa tapauksissa joissa tarjouskilpailu on pakko pitää vaikka voittaja olisi jo tiedossa.
 
Ilmavoimat X tietää haluavansa koneen Y ja haluaa varmistaa sen valinnan. Ei tuossa varmaan sen ihmeempää salaliittoa ole taustalla, aika normaalia toimintaa tapauksissa joissa tarjouskilpailu on pakko pitää vaikka voittaja olisi jo tiedossa.

No siis sehän on by definition salaliitto, jos jotkut päätöksentekoasemassa olevat syystä tai toisesta tietävät jo haluavansa jonkin koneen, mutta eivät ole valmiita kertomaan minkä takia, ja riggaavat kilpailutuksen kriteerejä/tulkintoja. Jos on syitä, ne pitää joko sanoa, taikka sitten pitää olla salassapidettäviä syitä, joiden olemassaoloon viitataan tuloksissa. Ei saa riggata hämäyksen vuoksi.
 
Ilmavoimat laittaa aika helvetisti rahaa, miestyötunteja, virkamatkoja, omia ja ostettuja tutkimuksia HX-hankkeeseen selvittääkseen koneiden ominaisuudet mahdollisimman hyvin. Kunnes tuo työ mikä on raakaa duunia eikä mitään silmänlumetta on tehty, ei edellytyksiä suosikin valinnalle edes ole. Tuon työn väheksymisen joku voisi ottaa puhtaana vittuiluna.
 
No nyt! Miltä tämä kuulostaa? Mahdollisesti kylmä pohjola on tehojen osalta kuin parannettu moottori?

One of the pilots flying yesterday mentioned that he was surprised at the power he could get in the cold Norwegian air, after flying at Luke.
"Defence Forum" in Norway reports that power levels from the F135 are expected to be up to *30%* higher in Norway.

30% kuulostaa kyllä jo lapin lisältä.
 
Tässä oli mielenkiintoinen näkemys monopolikritiikkiin vuotojen muodossa.
What happened this time?

"What happened was that there had never been a single aircraft in the Western world that was going to get all the business from everyone for 40 years. Up until now, they divided models and types of planes used by the various branches of the US armed forces between the companies. In this case, for the first time, they didn't divide the work among many companies. The question was whether Boeing or Lockheed Martin would take the plan. Incidentally, the fact that we got the plan surprised us all. We didn't believe that we'd get a giant $400 billion project; we assumed that they'd eventually go for some kind of combined solution that would satisfy both Boeing and Lockheed Martin. As soon as one Western company won the whole pot, all the others were totally opposed. How do you express opposition? You leak fabrications to the media."

What fabrications? Last March, US Department of Defense director of operation test and evaluation Dr. Michael Gilmore appeared before the US Congress and listed more than 930 failures in the plane. He asserted that the F-35's fighting ability was limited, and that the weapon system was not ready.

"So what?," Shani says dismissively. "Most of these failures were corrected long before he presented them to Congress. One of the failures he listed was that the plane could only fly three missions a day. Today, it can fly eight missions a day. There are always problems in this difficult process, and we always solve them. The fact is that 200 of these planes are already flying now, 180 of them in the US, and they have completed over 80,000 flying hours. You have to take things in proportion. A senior general in the Israeli air force once told me that the more Congressional reports were issued about problems in the plane, the more calm and confident he was, because it meant that the faults were being discovered and corrected. What's bad about that? It means that there is an entire system of strong and responsible control. Today, you have 10 Western powers continuing their cooperation with this plan. Like you, everyone reads those reports brought to Congress, and they still believe in the plane. Are they all stupid?"

The wave of criticism about the stealth fighter's supposedly limited capabilities and its un-readiness to perform the promised missions, combined with its astronomical price, NIS 500 million for one plane, is far from naive. Shani says, "In Israel, they made an awful noise about those reports, completely out of proportion to other countries. In this case, I can point my finger at the place from which the poison came, and I do mean poison."

Did someone spread this "poison," as you call it, in an attempt to thwart the procurement of the stealth fighters and so that another plane made by another firm would be chosen?

"That's a nice possibility, and if not to buy another airplane, then to use this money for other things. With this money, you can buy a lot of other things, such as new refueling planes, maybe 20,000 APCs, helicopters, and many other things. It's legitimate to want this money, but they shouldn't lie, and there were many lies here, but I think it's over now. I'm already immune to criticism like this. I was more sensitive at first."

The criticism did not even omit the F-35's definitive feature - the stealth capability that enables it to attack targets without being detected.

"Yes, it's amazingly stealthy. Simply amazing," Shani responds to the criticisms. "I was in the US, and I met with several senior Israel Air Force pilots who went there for special training in flying the aircraft. We met half an hour after they finished an operational training mission with the F-35 on a simulator. They told me that it's impossible, there is no such plane, and believe me, these guys know planes. They fly F-15s and F-16s, and they're experienced. Their eyes sparkled. One of them told me something I can't get out of my head: 'This plane isn't fair to the enemy. It doesn't give him a chance.' That's so right. It's so stealthy, so sophisticated, and so easy to operate. Such an aircraft really is impossible, but it exists. The US built it, and they're giving us the money to buy it from them. Our Air Force wants it, because it can replace the outmoded planes and improve capabilities, because the Air Force will have the world's best aircraft. What more do you want? To go to the Russians and buy MIG-29s?"
 
No siis sehän on by definition salaliitto, jos jotkut päätöksentekoasemassa olevat syystä tai toisesta tietävät jo haluavansa jonkin koneen, mutta eivät ole valmiita kertomaan minkä takia, ja riggaavat kilpailutuksen kriteerejä/tulkintoja. Jos on syitä, ne pitää joko sanoa, taikka sitten pitää olla salassapidettäviä syitä, joiden olemassaoloon viitataan tuloksissa. Ei saa riggata hämäyksen vuoksi.
En tarkoittanut ihan tuota. Tarkoitin esimerkiksi tilannetta jossa tietopyyntöjen jälkeen on selvä että joku tuotteista on selkeästi paras. Tarjouspyyntö sitten muotoillaan varmistamaan että voittaja on haluttu.

En väitä että esimerkiksi Tanskassa toimittiin välttämättä noin, mutta on se selityksenä monia muita teorioita todennäköisempi.
 
Ilmavoimat laittaa aika helvetisti rahaa, miestyötunteja, virkamatkoja, omia ja ostettuja tutkimuksia HX-hankkeeseen selvittääkseen koneiden ominaisuudet mahdollisimman hyvin. Kunnes tuo työ mikä on raakaa duunia eikä mitään silmänlumetta on tehty, ei edellytyksiä suosikin valinnalle edes ole. Tuon työn väheksymisen joku voisi ottaa puhtaana vittuiluna.
Jep. Itse luotan vahvasti siihen, että ilmavoimien valitsema kone on meille paras, on se sitten mikä hyvänsä.
 
"What more do you want? To go to the Russians and buy MIG-29s?" :solthum:

They fly F-15s and F-16s, and they're experienced. Their eyes sparkled. One of them told me something I can't get out of my head: 'This plane isn't fair to the enemy. It doesn't give him a chance.' That's so right. It's so stealthy, so sophisticated, and so easy to operate. Such an aircraft really is impossible, but it exists. The US built it, and they're giving us the money to buy it from them. Our Air Force wants it, because it can replace the outmoded planes and improve capabilities, because the Air Force will have the world's best aircraft. What more do you want? To go to the Russians and buy MIG-29s?"
 
Siitä katsontaan video kun Floridassa lehdistö vierailee laivaston F-35C simulaattorilla ja (S)Hornet-väki kommentoi:
https://www.news4jax.com/news/military/f-35s-could-be-coming-to-jacksonville-with-florida-air-national-guard?__vfz=medium=sharebar

LM:n ukko vihjaa lopuksi, että yli 25:1 on pudotussuhde, mutta se on enemmän triviaa.

Bonuksena artikkeli rasitustestirungoista: http://www.urbanghostsmedia.com/2017/02/f-35-static-test-articles/

3F:n mission data toimitettu Norjaan, joten senkin puolesta voi huokaista helpotuksesta: http://www.eglin.af.mil/News/Article/1368188/53rd-wing-delivers-f-35-mission-data-file-to-norway/
 
Viimeksi muokattu:
No nyt! Miltä tämä kuulostaa? Mahdollisesti kylmä pohjola on tehojen osalta kuin parannettu moottori?

30% kuulostaa kyllä jo lapin lisältä.

Juu, kyllä tuo on noin. Pilotit ovat kovilla pakkasilla täpinöissään. :)

Tuo on ihan perus fysiikkaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ideaalikaasu

pV = nRT on varmaan kaikille tuttu. Muunnetaan se muotoon n/V = p/RT. Käytetään vaikka lukemia 10% korkeampi paine, ja lämpötiloja 40 astetta ja -10 astetta.

Siitä saadaan vertailulukemat 0,003193 ja 0,00418 joiden välillä on eroa sattumalta 31%.

--> Massavirtaa ja palamista.
 
20171110tk_I9537.t5a05b993.m800.x270tgK_MSWUlWP7Gpaw0MrVzeFFhAfv2TlnwPrBYaUA.jpg


20171110tk_R2814.t5a05b99a.m800.xUB6Nt-I3kmawYcjpIRghSiricZ6sBlfr6vKfA7SDNCA.jpg
 
3F:n mission data toimitettu Norjaan, joten senkin puolesta voi huokaista helpotuksesta
Sitten paluu todellisuusmaailmaan DOT&E 2016 avulla:
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2016/pdf/dod/2016f35jsf.pdf

"In spite of the importance of the mission data to both IOT&E and to combat, the Program Office and Lockheed Martin have failed to manage, contract, and deliver the necessary USRL upgrades to the point that fully validated Block 3F MDLs will not be ready for IOT&E until June 2018, at the earliest."

"In addition to the late Block 3F USRL upgrades, the required signal generators for the USRL – with more high-fidelity channels to simulate modern fielded threats – have not yet been placed on contract. As a result, the Block 3F MDLs will not be tested and optimized to ensure the F-35 will be capable of detecting, locating, and identifying modern fielded threats until 2020, per a recent program schedule."

Norja on varmasti saanut mission filuja ja yhtä varmasti niiden sisältö ei vastaa marraskuussa 2017 sitä mitä eränäisiä vuosia takaperin toivottiin ja oletettiin.

Sekä Norjan, että Israelin tapauksessa on hyvä muistaa, että F-35 on oleellinen osa pelotetta ja niin sanottua "kynnyksen nostamista". Eli Norjalainen kenraali voi tyynesti valehdella aivan ummet ja lammet siitä miten kaikki toimii ja on aikataulussa, koska hän tekee rehellisen puhtaasti vain työtään. Pienestä korroosiosta voi puhua, se ei vaikuta Norjan aseelliseen pelotteeseen.

Jokaisella maalla on faktuaalinen puolustuskyky ja sitten se puolustuskyky, mikä halutaan muiden ymmärtävän olevan.
 
Sitten paluu todellisuusmaailmaan DOT&E 2016 avulla:
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2016/pdf/dod/2016f35jsf.pdf

"In spite of the importance of the mission data to both IOT&E and to combat, the Program Office and Lockheed Martin have failed to manage, contract, and deliver the necessary USRL upgrades to the point that fully validated Block 3F MDLs will not be ready for IOT&E until June 2018, at the earliest."

"In addition to the late Block 3F USRL upgrades, the required signal generators for the USRL – with more high-fidelity channels to simulate modern fielded threats – have not yet been placed on contract. As a result, the Block 3F MDLs will not be tested and optimized to ensure the F-35 will be capable of detecting, locating, and identifying modern fielded threats until 2020, per a recent program schedule."

Norja on varmasti saanut mission filuja ja yhtä varmasti niiden sisältö ei vastaa marraskuussa 2017 sitä mitä eränäisiä vuosia takaperin toivottiin ja oletettiin.

Sekä Norjan, että Israelin tapauksessa on hyvä muistaa, että F-35 on oleellinen osa pelotetta ja niin sanottua "kynnyksen nostamista". Eli Norjalainen kenraali voi tyynesti valehdella aivan ummet ja lammet siitä miten kaikki toimii ja on aikataulussa, koska hän tekee rehellisen puhtaasti vain työtään. Pienestä korroosiosta voi puhua, se ei vaikuta Norjan aseelliseen pelotteeseen.

Jokaisella maalla on faktuaalinen puolustuskyky ja sitten se puolustuskyky, mikä halutaan muiden ymmärtävän olevan.
Samassa "todellisuusmaailmassa" tuota uhkakirjastoa koodaava porukka palkittiin juuri ilmavoimien parhaana:
The 53rd Wing’s 513th Electronic Warfare Squadron was awarded the Outstanding Scientist/Engineer Team of 2017 for their work on the F-35A Initial Operational Capability delivery here Oct. 25.

http://www.eglin.af.mil/News/Article/1358895/f-35-mission-data-programmers-recognized-by-af/

Gilmoren arviot eivät ole muutenkaan mitään Mooseksen kivitauluun hakkamaa Jumalan sanaa.
 
Gilmoren arviot eivät ole muutenkaan mitään Mooseksen kivitauluun hakkamaa Jumalan sanaa.
Pencil pusher, joka on jo korvattu uudella 19. tammikuuta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Director,_Operational_Test_and_Evaluation

Norjalaisten F-35:t on muuten telttamajoituksessa 2020 asti.
http://www.tv2.no/nyheter/9480343/

Noita saatetaan toki itsekin joutua lainaamaan kun 2025-30 pitäisi olla ehkä enemmän tilaa kun eivät välttämättä poistu samana päivänä kuin uusi tulee.

Varsin hyvä idea voisi olla pysytellä entisillä kentillä tai muuten saa aloittaa 2021 myös hangaarien lisärakentamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kyllä tuo on noin. Pilotit ovat kovilla pakkasilla täpinöissään. :)

Tuo on ihan perus fysiikkaa.

Lisäksi kannattaa huomioida, että myös polttoaineenkulutus kasvaa vastaavasti tehonlisäyksen mukana. Siksi suihkukoneet halutaan yleensä korkealle nopeasti ja tyhjäkäyntiä kentällä halutaan välttää. Ero tasaantuu sitten heti yläilmoissa, missä olosuhteet ovat aika standardeja myös Norjassa.

Kovilla pakkasilla lentäminen on kyllä täpinöittävää, voin vahvistaa : ) Jos pakkasta on vaikka -23°C, pienkone lentää kuin tiheässä sametissa ja ohjaus on äärimmäisen voimakas ja herkkä.
 
Tässä hiukan avartavaa näkökulmaa miksi USA-rauta on usein todellista aineellista arvoa arvokkaampaa.


Toimittaja: Miksi F-35 olisi tärkeä kyky UAE:lle?

"F-35 ei ole tärkeä UAE:n kyvylle, F-35 on tärkeä olla UAE:n omistuksessa, koska UAE on USA:n strateginen kumppani".

"strateginen kumppanuus on tärkeämpää kuin kaupallinen sopimus"

"emme halua olla USA:n ystävä, haluamme olla paras ystävä"
 
Back
Top