F-35 Lightning II

Norjalaisten F-35:t on muuten telttamajoituksessa 2020 asti.

Meillä ei luulisi tulevan ongelmaa lentokonesuojien koon suhteen jos valitaan F-35 sillä se on äärimitoiltaan Hornettia pienempi, mutta miten muut ehdokkaat ? Super-Hornet on suurempi ja Typhoon on yli puoli metriä korkeampi, mahtuuko nykyisiin suojiin?
 
Meillä ei luulisi tulevan ongelmaa lentokonesuojien koon suhteen jos valitaan F-35 sillä se on äärimitoiltaan Hornettia pienempi, mutta miten muut ehdokkaat ? Super-Hornet on suurempi ja Typhoon on yli puoli metriä korkeampi, mahtuuko nykyisiin suojiin?

Riippuu vähän mistä puhutaan. Isoihin hangaareihin mahtuu kyllä. Tosin ylimenovaiheessa voi olla aika ahdasta.
 
Tarkoitin kallioon louhittuja luolia sekä niitä pieniä yhden koneen betonisia suojia joita näyttäisi olevan tukikohtien alueella.
 
Tarkoitin kallioon louhittuja luolia sekä niitä pieniä yhden koneen betonisia suojia joita näyttäisi olevan tukikohtien alueella.
Nimenomaan!
Mä olen hehkuttanut valmistautumisen merkitystä ja niitä suojia pitäisi oikeasti tehdä totta vie...
Jokapuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
ei luulisi tulevan ongelmaa lentokonesuojien koon suhteen jos valitaan F-35 sillä se on äärimitoiltaan Hornettia pienempi
Ostetaan C-malli, niin pitaa kutinsa myos:) siivet taitettuina
 
Nimenomaan!
Mä olen hehkuttanut valmistautumisen merkitystä ja niitä suojia pitäisi oikeasti tehdä totta vie...
Jokapuolelle.

Suuri osa vanhoista suojista oli jo liian pieniä Hornetille.

Täsmäaseiden aikakaudella eivät suojat oikein enää tarjoa suojaa.

Tuossa kuvassa saattaa olla esim vanha betonisuoja ja uusi halli.
 
Täsmäaseiden aikakaudella eivät suojat oikein enää tarjoa suojaa.
Miksi sitten kalliosuojia rakennetaan edelleen sadoilla miljoonilla eri käyttötarkoituksiin eri puolille maata?
Ei pelkkä osuma oveen tarkoita että pommi tuhoaa luolan?

Huomautan että Venäläisten likipitäen ainoa täsmäpommi joka kykenisi osumaan 3-5 metrin tarkkuudella ja oikealla lentoradalla on KAB-500 SE ja sen kantama on n. 7 km. Vai tietääkö joku jonkun muun loivassa kulmassa lentävän täsmäaseen idästä joka kykenee alle alla 5 m tarkkuuteen?
 
Miksi sitten kalliosuojia rakennetaan edelleen sadoilla miljoonilla eri käyttötarkoituksiin eri puolille maata?
Ei pelkkä osuma oveen tarkoita että pommi tuhoaa luolan?

Huomautan että Venäläisten likipitäen ainoa täsmäpommi joka kykenisi osumaan 3-5 metrin tarkkuudella ja oikealla lentoradalla on KAB-500 SE ja sen kantama on n. 7 km. Vai tietääkö joku jonkun muun loivassa kulmassa lentävän täsmäaseen idästä joka kykenee alle alla 5 m tarkkuuteen?

Kalliosuojat on eri juttu.
 
DUBAI: Foreign F-35 partners work up interim solution for ALIS sovereignty concerns
12 Nov 2017 Leigh Giangreco

"Australia expects to field a mature solution to address sovereignty concerns prompted by Lockheed Martin’s autonomic logistics information system (ALIS) by 2020, the Royal Australian Air Force’s head of the F-35 Joint Strike Fighter programme tells FlightGlobal.

Australia and other F-35 partners are close to developing a system that will segregate their aircraft from the normal flow of data going to ALIS, as well as separate facilities to develop their own mission data files to protect operational sovereignty....

...Each foreign F-35 partner is coming up with its own solution that will manage the flow of information between individual nations and industry, Air Vice Marshal Leigh Gordon said at the annual Dubai International Air Chiefs Conference this week.

“Ultimately, there will be a standard gateway off of the programme that we can all work with, but in the interim we’re thinking for each nation to bring a gateway along and have that integrated,” he tells FlightGlobal. “We expect the gateway will allow us to inspect and decide when information gets passed.”

While Australia plans to introduce the mature solution between its first F-35 delivery in 2018 and initial operational capability in 2020, the fielding timeline will vary by individual nation and depend on which communications networks they use, Gordon says.

A spokeswoman for the Italian air force tells FlightGlobal that by the end of this year an Italian firm will implement a hardware filter for the ALIS data traffic, followed by an enhanced software solution in 2018. The solution will automatically block messages and data the country does not wish to send, the spokeswoman says. Each partner is able to modify its JSF system to protect its sovereign data, she adds.

“Italy, in [this] specific case, wants to preserve its sovereignty on some information, avoiding any unnecessary disclosure,” she says. “In order to do so, like other partners do, Italy took some actions to grant an effective use of the weapon system, without disclosing some data that are deemed sensible.”

...Italy, like other F-35 partner nations, has established a "national laboratory" in co-operation with Norway at Eglin Air Force Base, Florida. The Norway Italy Reprogramming Laboratory manages mission data files in a segregated “Italian Eyes Only” environment, the spokeswoman says. Likewise Gordon says Australia is setting up a laboratory to manage its mission data files."
https://www.flightglobal.com/news/a...-f-35-partners-work-up-interim-soluti-443146/
 
Miksi sitten kalliosuojia rakennetaan edelleen sadoilla miljoonilla eri käyttötarkoituksiin eri puolille maata?
Ei pelkkä osuma oveen tarkoita että pommi tuhoaa luolan?

Huomautan että Venäläisten likipitäen ainoa täsmäpommi joka kykenisi osumaan 3-5 metrin tarkkuudella ja oikealla lentoradalla on KAB-500 SE ja sen kantama on n. 7 km. Vai tietääkö joku jonkun muun loivassa kulmassa lentävän täsmäaseen idästä joka kykenee alle alla 5 m tarkkuuteen?


Uskaltaisin väittää, että tuo KAB-500 ei tasan lennä loivassa kulmassa 7 kilsasta pudotettuna. Siinä saattaisi myös olla ongelmia maalinosoituksessa (tuohan oli se laser-maalinosoitukseen hakeutuva?), kun kone lentää nopeammin kuin se pommi. Sen sijaan tulee mieleen Kh-29 eli AS-14 Kedge. Maaleiksi mainitaan sellaisia kovia maaleja, kuin sillat, vahvistetut lentokonesuojat ja kiitoradat. Ohjaustapoja on, TV-ohjaus, IIR, sekä aktiivi-tutkahaku. Tämän lisäksi on vielä risteilyohjuksia joissa ainakin Kh-59:ssä on TV-hakupää inertian lisäksi.

Ei sillä, että sen osuman luolan ovelle pitäisi tuhota luolaa. Vahinkoa epäilemättä voi tullakin.
 
Uskaltaisin väittää, että tuo KAB-500 ei tasan lennä loivassa kulmassa 7 kilsasta pudotettuna. Siinä saattaisi myös olla ongelmia maalinosoituksessa (tuohan oli se laser-maalinosoitukseen hakeutuva?), kun kone lentää nopeammin kuin se pommi. Sen sijaan tulee mieleen Kh-29 eli AS-14 Kedge. Maaleiksi mainitaan sellaisia kovia maaleja, kuin sillat, vahvistetut lentokonesuojat ja kiitoradat. Ohjaustapoja on, TV-ohjaus, IIR, sekä aktiivi-tutkahaku. Tämän lisäksi on vielä risteilyohjuksia joissa ainakin Kh-59:ssä on TV-hakupää inertian lisäksi.

Ei sillä, että sen osuman luolan ovelle pitäisi tuhota luolaa. Vahinkoa epäilemättä voi tullakin.
KAB 500 SE on GPS/Glonass pommi.

Se ei kyllä ole tunkeumakykyinen joten ei ole mitenkään paras ase siinä mielessä. Kaikkiin kalliosuojiin ei tarvita erityisen loivaa kulmaa lähestymiseen. Satelliittihakuinen ase on kuitenkin ainoa tarpeeksi tarkka ja sääriippumaton ase eli monikäyttöisin eri olosuhteissa. Laser-ohjaus olisi paras mutta se vaatii tarkan osoituksen eikä toimi huonossa kelissä.
 
Lockheed Martinin F-35-ohjelman varapääjohtaja Jeff Babione hehkuttaa F-35:tä kehittyneimmäksi viidennen sukupolven hävittäjäksi.

"Loikka Hornetista F-35-hävittäjään on kuin siirtymä peruspuhelimestä älykännykkään"

”F-35 mullistaa koko sitä operoivien ilmavoimien toiminnan. Se on todellinen transformaatio tavassa, jolla esimerkiksi Suomi käyttää koneitaan”, Babione sanoo.

Teknologinen loikka Suomen nykyisistä F/A-18 Hornet -hävittäjistä F-35-hävittäjiin on suuri, hän sanoo.

”Se vastaa siirtymää peruskännyköistä älypuhelimiin. Käyttäjän ei enää tarvitse miettiä, miten hän käyttää esimerkiksi tutkaa tai muita elektronisia laitteita. Sovellukset tekevät työn pilotin puolesta.”

Norja maksoi 52:sta F-35-hävittäjästään aseineen ja teknisen tuen kanssa noin 7,4 miljardia euroa. Suomella on nyt 64 hävittäjää. Suoralla jako- ja kertolaskulla F-35:t tulisivat maksamaan Suomelle arviolta 8,9 miljardia euroa. Babionen mukaan Lockheed Martin kumppaneineen työskentelee kovasti, että hävittäjien hintaa saadaan edullisemmaksi. Suomen arvioiman F-35A-mallin hinta oli tuoreimmassa sopimuksessa 94 miljoonaa dollaria per kone.

Odotamme, että yksittäisen koneen hinta tulee olemaan vuonna 2020 noin 80 miljoonaa dollaria. Se on vähemmän kuin yhdenkään neljännen sukupolven hävittäjän hinta maailmassa. Ostaja saa siis viidennen sukupolven kyvykkyyden neljännen sukupolven hinnalla. Se on mieletön arvo kenelle tahansa, mukaan lukien Suomen ilmavoimat.”

Saabin ja sen Gripen E -hävittäjän suhteen Babione ei ole huolissaan. ”Emme näe kilpailua, koska F-35 on ylivoimainen. Se on voittanut kaikki kilpailut, joihin on osallistunut, mikä kertoo paljon.”

Kovia puheita Lockheed Martinilta.Noilla hinnoilla 64 koneen fleetti irtoaisi 5 miljardilla (toki vain koneiden hinta).

Koko artikkeli:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...rtyma-peruspuhelimesta-alykannykkaan/ceFv8Avb
 
Luulin että puhutaan Rissalasta jossa koneet on kyllä kalliosuojassa.

Jep. Tämä ei ole Rissala.

Juuri tästä syystä esim. Rissalan kalliosuojaan panostetaan.

upload_2017-11-12_12-0-51-png.17646


Al-Salem-DF-ST-92-09639-1S.jpg
 
Back
Top