Einomies1
Respected Leader
Air International 11/2017 julkaisussa oli mielenkiintoista tietoa F-35 huoltoketjusta:
Tuki keskittyy globaalisti MROU tukikohtien (maintenance, repair, overhaul and upgrade) varaan. Tuki jaetaan kumppanuusmaiden teollisille toimijoille, jotka saavat MROU luvat kaikkiaan 774 eri varaosan osalta, vuonna 2020. Tuki keskittyy seuraavasti USA:n ulkopuolella:
Rungot:
- Italia(Cameri) 2018
- UK ja Alankomaat ehkä 2020-2021?
- Australia (Williamstown) 2020
- Japani (Nagoya)
Moottorit:
- Turkki (Eskisehir) 2018
- Norja mahdollisesti 2021
- Japani (Nagoya)
Globaali logistiikkaketju on linkitetty ALIS /ALIS SOU järjestelmällä joka tarkkailee hävittäjän tilaa toiminnassa säännöllisesti ja lähettää automaattisesti tiedon depoteille kyseisen varaosan vaihto/korjaustarpeesta. Logistiikka toimii kustannuksien säästämiseksi integroituna niin että varaosan tullessa depot 1:n se korjataan /vaihdetaan mutta varaosa ei välttämättä lähde takaisin asiakkaalle samasta paikasta eikä siis samaa osaa käytetä. Osa tai järjestelmä lähtee takaisin depotista 2 tai 3. Korjattava varaosa lähtee toimijalle x tai sitten varastoon.
Hyvä puoli tässä on se että rauhanaikana homman pitäisi toimia joustavasti ja Euroopassa on useita MROU-paikkoja 2020-luvulla joten yhden lafkan tai USA-yhteyden varassa ei olla. Moottoreita voidaan ehkä toimittaa ja huoltaa Norjasta ja runkoja Alankomaista.
Patrian rooli sensijaan on kysymysmerkki. Suomen ilmailu-ja puolustusteollisuuden kyvyn vuoksi teknologiasiirrolla ja kokoonpanoilla olisi merkitystä tietotaidon lisäämisessä vaikka työllisyysnäkökulma onkin aika vähäinen.
Suomeen pitäisi saada vähintään F-35 warehouse ja/tai alueellinen MROU-depot ainakin rungon osalta kriisiaikojen varalta. Nyt sitä tuskin tulee jos Alankomaat ja UK on valittu jo. Myös yhteydet meritse ja ilmateitse ovat ongelmia mahdollisen kriisin aikana koska suomi on kaukana pohjoisessa ja tunnetusti karhun kainalossa. F-35 on suunniteltu olemaan ilman ALIS-yhteyttä 30 päivää.
Christopher Bogdan varoitti heinäkuussa, ennen eläköitymistään että hänen huolensa on 10-15 v. aikajänteellä F-35 huolto koska koneita on paljon ympäri maailmaa eri variaatioina. Konetyypin ylläpitokustannukset ovat hänen mukaansa 66-75% ohjelman kokonaiskustannuksista koko eliniän osalta.
Tuki keskittyy globaalisti MROU tukikohtien (maintenance, repair, overhaul and upgrade) varaan. Tuki jaetaan kumppanuusmaiden teollisille toimijoille, jotka saavat MROU luvat kaikkiaan 774 eri varaosan osalta, vuonna 2020. Tuki keskittyy seuraavasti USA:n ulkopuolella:
Rungot:
- Italia(Cameri) 2018
- UK ja Alankomaat ehkä 2020-2021?
- Australia (Williamstown) 2020
- Japani (Nagoya)
Moottorit:
- Turkki (Eskisehir) 2018
- Norja mahdollisesti 2021
- Japani (Nagoya)
Globaali logistiikkaketju on linkitetty ALIS /ALIS SOU järjestelmällä joka tarkkailee hävittäjän tilaa toiminnassa säännöllisesti ja lähettää automaattisesti tiedon depoteille kyseisen varaosan vaihto/korjaustarpeesta. Logistiikka toimii kustannuksien säästämiseksi integroituna niin että varaosan tullessa depot 1:n se korjataan /vaihdetaan mutta varaosa ei välttämättä lähde takaisin asiakkaalle samasta paikasta eikä siis samaa osaa käytetä. Osa tai järjestelmä lähtee takaisin depotista 2 tai 3. Korjattava varaosa lähtee toimijalle x tai sitten varastoon.
Hyvä puoli tässä on se että rauhanaikana homman pitäisi toimia joustavasti ja Euroopassa on useita MROU-paikkoja 2020-luvulla joten yhden lafkan tai USA-yhteyden varassa ei olla. Moottoreita voidaan ehkä toimittaa ja huoltaa Norjasta ja runkoja Alankomaista.
Patrian rooli sensijaan on kysymysmerkki. Suomen ilmailu-ja puolustusteollisuuden kyvyn vuoksi teknologiasiirrolla ja kokoonpanoilla olisi merkitystä tietotaidon lisäämisessä vaikka työllisyysnäkökulma onkin aika vähäinen.
Suomeen pitäisi saada vähintään F-35 warehouse ja/tai alueellinen MROU-depot ainakin rungon osalta kriisiaikojen varalta. Nyt sitä tuskin tulee jos Alankomaat ja UK on valittu jo. Myös yhteydet meritse ja ilmateitse ovat ongelmia mahdollisen kriisin aikana koska suomi on kaukana pohjoisessa ja tunnetusti karhun kainalossa. F-35 on suunniteltu olemaan ilman ALIS-yhteyttä 30 päivää.
Christopher Bogdan varoitti heinäkuussa, ennen eläköitymistään että hänen huolensa on 10-15 v. aikajänteellä F-35 huolto koska koneita on paljon ympäri maailmaa eri variaatioina. Konetyypin ylläpitokustannukset ovat hänen mukaansa 66-75% ohjelman kokonaiskustannuksista koko eliniän osalta.