F-35 Lightning II

Amerikassakin sataa joskus lunta.Katso liite: 17853

Alaskasta tulee koneiden lisäksi myös kivoja mimmejä! Harmi, ettei tullut lukioaikoina tehtyä enempää tuttavuutta alaskalaisen vaihtarin kanssa. No, nyt on maito maassa...

Kyllä, palaan mitä nöyrimmin fiilistelemään Minkki-threadiin. :oops:
 
Eräät täälläkin kuvittelevat että JASSM (joka tulee palveluskäyttöön 2018 loppuvuodesta) korvattaisiin muka uudella ohjustyypillä 10-15 vuoden käyttöiän jälkeen!?
Minkäs teet jos valitaan esim. Rafale. Kyllä jää jo tuotannosta poistunut Jassm integroimatta. Vähän eri asia, jos kyseessä -ER. Tosin silloinkin pitäisi olla nykyisen kaltaista urheilumieltä, mitä ei Purasen ja Renkon mukaan todellakaan ole. LM:ltä varmaan irtoaisi lupa uuteen sekoiluun patonginpurijakoneen kanssa.

Ei perus-JASSMia välttämättä integroida enää mihinkään uuteen edes Suomen ulkopuolella (F-35 luultavasti kyllä, koska MTCR:n 300km rajan alle jääviä asiakkaita on sille riittävästi). 2030 voi olla markkinoilla jo sellaistakin mistä ei vielä hiiskuta.
 
Viimeksi muokattu:
Tanskan F-35 suunnitelmia:

http://aviationweek.com/awindefense/denmark-begins-f-35-procurement-process
Government publications pertaining to the program published on Nov. 16 have revealed the defense ministry has requested DKK16.374 billion ($2.62 billion) to buy the 27 F-35As, engines, four simulators and a pool purchase of spares, support equipment, modification work and upgrades up to 2026.

The Danish purchase will be phased with a contract and order planned for 2018 for 10 aircraft. Four are to be delivered in 2021 and six following in 2022. The purchase of the remaining 17 aircraft will be carried out through a “series of subsequent payments,” to be paid through until 2027. The Danish aircraft will be initially delivered to Luke AFB, Arizona, where they will be used to support initial pilot training, as with other F-35 operating nations. The aircraft will then be progressively transferred to the Danish air base at Skrydstrup, near the German border, to become Denmark’s main F-35 operating base from 2022.

Copenhagen says its aircraft will be delivered in two configurations. The first 10 will be delivered in Technology Refresh 2 (TR-2), while the remaining 17 will arrive in Technology Refresh 3 (TR-3), which will bring several changes to the cockpit. Several companies, including Elbit and Harris, have already declared their involvement in these upgrade packages. The first 10 aircraft will be upgraded to TR-3 standard later.


https://breakingdefense.com/2017/11/denmark-eyeing-russia-oks-20-spending-boost-what-it-means/
“The Russian defense plan in the Baltic is all about telling NATO, we can go into the Baltic countries if we decided to do so. And you will not be able to get in and get us out. That is basically the whole idea,” the admiral said.

Wang argued for a reverse engineering approach to the Russian threat. He saw this as combining several key elements: a combined anti-submarine (ASW), F-35 fleet, frigate- and land-based strike capabilities, including from Poland.

The admiral’s position is based in part on the arrival of the F-35 and notably the F-35 as a core coalition aircraft designed to work closely with either land-based or sea-based strike capabilities.

...

The importance of using the F-35 as a trigger force for a sea-based missile strike force suggests that one option for the Danes will be to put new missiles into their MK-41 tubes which they have on their frigates. They could put SM-2s or SM-3s or even Tomahawks onto their frigates dependent on how they wanted to define and deal with the Russian threat.

The ongoing work on Aegis integration with F-35 or the US Marines work on integrating their High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) launchers is suggestive of their approach. And leveraging the F-35 as the flying combat system part of the overall strike and defense force is a key part of Danish thinking. During my stay in Copenhagen, I discussed this with the new head of the Royal Danish Air Force, Col. Anders Rex.

“When I talk with F-35 pilots, the same message is drilled into me – this is not a replacement aircraft; this is not like any aircraft you have flown before. The aircraft enables our air combat forces to play a whole new ballgame."
 
Minkäs teet jos valitaan esim. Rafale. Kyllä jää jo tuotannosta poistunut Jassm integroimatta. Vähän eri asia, jos kyseessä -ER. Tosin silloinkin pitäisi olla nykyisen kaltaista urheilumieltä, mitä ei Purasen ja Renkon mukaan todellakaan ole. LM:ltä varmaan irtoaisi lupa uuteen sekoiluun patonginpurijakoneen kanssa.

Ei perus-JASSMia välttämättä integroida enää mihinkään uuteen edes Suomen ulkopuolella (F-35 luultavasti kyllä, koska MTCR:n 300km rajan alle jääviä asiakkaita on sille riittävästi). 2030 voi olla markkinoilla jo sellaistakin mistä ei vielä hiiskuta.
Rafalea ei valita, sille on olemassa jo kattavasti luetellut syyt muissa ketjuissa. Meillä ei ole myöskään valtiosopimuksia samalla tasolla Ranskan kanssa kuin USA:n kanssa joten turha luulla että Rafale tulisi valituksi. Se on täytekone siksi että hankintaprosessi näyttäisi avoimelta eikä suosintaa olisi olemassa. Kaikkeahan voi kuvitella ja ihmeitäkin tapahtuu kuten talvisodassa mutta ne eivät välttämättä toistu/toteudu.

JASSM A voidaan päivittää ja niin varmasti tullaan tekemään. US Air Forcella on itsellään yli 2000 kpl hankittuja baseline-ohjuksia joita ei vaan heitetä romukoppaan. Ohjustyyppi voi olla aivan mahdollista päivittää aikanaan B-versioksi + uudet ominaisuudet elektroniikkaan tai ainakin lisätä kantamaa sadoilla kilometreillä kuten muidenkin ohjusten kanssa on tehty maailmalla. http://www.fi-aeroweb.com/Defense/JASSM.html
Monet päivitykset soveltuvat yhtälailla A- kuin B-versioon kuten uusi telemetriaohjelmisto ja siltäkään osin ei tarvitse olla huolissaan ohjusten toimintakyvystä:
http://news.lockheedmartin.com/2017...SM-R-Telemetry-Kit-Production-Contract#Closed

Minusta on suurta typeryyttä haaskata vastahankittu kyky ja siihen sijotetut rahat 10-15 vuoden päästä kun uusiin hävittäjiin tarvitaan paljon muutakin aseistusta todennäköisesti.

Muutakin tarvetta on eri aselajeissa joten kokonaisuus järjestelmänä ja soveltusuus mahd. hyvin nykyiseen infraan ja vasta hankittujen aseiden integrointi ovat tärkeitä asioita joissa säästetään rahaa ja aikaa.
 
Ei se ole niin yksinkertaista kuin voidaanko JASSM päivittää jos tulee valittua kone, johon JASSMia ei ole integroitu. Silloin täytyy laskea päivityksen hinta + integrointiin käytettävä raha, aika ja riski vs. että ostaisi silloin uutta jotain valmiiksi sopivaa. Alle 70kpl 15-vuotiasta ohjusta ei ole kovin suuri erä painamaan yksikköhintaa alas tälle ylimääräiselle työlle.

Ilmeisesti JASSM-integrointi meni sen verran vituiksi, että Puranen ja Renko ovat esiintyneet julkisuudessa hätkähdyttävästi sanoen ettei halua moiseen enää ole. Toki uudet koneet ja UAI:t on eri asia, mutta lupausten/odotusten ja todellisuuden kokemus painaa mielessä vielä pitkään.
 
Tulee mieleen yksi Hornetien ase, joka korvattiin n. 10 vuodessa. Arvaavatko muut?

AIM-9M Sidewinder.

(Toki niitä ohjuksia on oletettavasti hillottu aina tähän päivään asti reservien reservinä, mutta... yllätyksiin kannattaa silti varautua.)
 
Ilmeisesti JASSM-integrointi meni sen verran vituiksi, että Puranen ja Renko ovat esiintyneet julkisuudessa hätkähdyttävästi sanoen ettei halua moiseen enää ole. Toki uudet koneet ja UAI:t on eri asia, mutta lupausten/odotusten ja todellisuuden kokemus painaa mielessä vielä pitkään.
Laitatko linkkiä pliis missä ja koska näin on sanottu. Yhtä ohjustyyppiä ei tietenkään pidä katsoa kuin veristä v...ua, vaan koko ilmasta-maahan asejärjestelmä on kokonaisuus jonka pitäisi palvella useita tehtäviä. Jatketaanko tästä vaikka JASSM-ketjussa?
Tulee mieleen yksi Hornetien ase, joka korvattiin n. 10 vuodessa. Arvaavatko muut?

AIM-9M Sidewinder.

(Toki niitä ohjuksia on oletettavasti hillottu aina tähän päivään asti reservien reservinä, mutta... yllätyksiin kannattaa silti varautua.)
So, Mike tuli palveluskäyttöön jo 1983 ja se oli ainoastaan saatavilla hankinnan yhteydessä asejärjestelmän osana. X olisi hankittu jos se olisi ollut saatavilla. Tämä ei liity mitenkään JASSMiin koska se on täysin uusi ohjustyyppi.

Kyllä ilmavoimien pilotit olisivat halunneet Pythonin Hornettiin mutta sitä ei hankittu. Tästä oli oikein julkista keskusteluakin aikanaan 1990-luvulla kun joku lööppilehti keksi kuinka vanhoja 9M-ohjukset olivat.
 
- paljon mielenkiintoisempi kysymys: onko meilla lobbareita taalla? Hyvahan se vaan on , jos loytyy. Silloin faktojakin, silloin talloin, laitetaan liikenteeseen
Sain kesällä Kaivopuistosta sinisen LM lippiksen jossa Lihghtning II mainittu + pahviset muovilinsseillä olevan katsomislaitteen kännykälle 360 asteen videoita varten, myös niissä Lightning II mainittu. Gripen, Rafale, Eurofighter ja Super Hornet pettivät.

Olenko lahjottu akentti nyt?

Kukaan noista ei ymmärtänyt tarjota muoviämpäreitä...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
So, Mike tuli palveluskäyttöön jo 1983 ja se oli ainoastaan saatavilla hankinnan yhteydessä asejärjestelmän osana. X olisi hankittu jos se olisi ollut saatavilla. Tämä ei liity mitenkään JASSMiin koska se on täysin uusi ohjustyyppi.

Kyllä ilmavoimien pilotit olisivat halunneet Pythonin Hornettiin mutta sitä ei hankittu. Tästä oli oikein julkista keskusteluakin aikanaan 1990-luvulla kun joku lööppilehti keksi kuinka vanhoja 9M-ohjukset olivat.

Ilmavoimien pilotit olisivat siis halunneet Pythonin jo 90-luvulla. Eikö ole todennäköistä, että tälläkin kerralla haluttaisiin jotakin uudempaa kuin JASSM? Saadaanko? En tiedä, mutta voidaan hyvin saadakin, jos JASSM ei sovi heittämällä Hornetin korvaajaan.

JASSM on itse asiassa aika vanha ase, lopulta. Ohjuksen kehitystyössä kohdattiin ongelmia, minkä vuoksi palveluskäyttöönotto venyi vuoteen 2009 asti. JASSM:n kehitystyö kuitenkin aloitettiin 90-luvulla melko lailla samaan aikaan (n. vuosi-kaksi jäljessä) kuin Euroopassa Storm Shadowin kehitys, ja Storm Shadow saatiin palvelukseen jo 2002. Haen tällä vertailulla siis sitä, että JASSM:n juuret ovat vanhat, eli pelkkää palveluskäyttöönottovuotta ei välttämättä kannata tuijottaa.

Mennään sitten vuoteen 2030, jolloin viimeiset Hornetit eläköityvät. JASSM:n palveluskäyttöönotosta Yhdysvalloissa on siinä vaiheessa 21 vuotta ja kehitystyön aloittamisesta yli 30 vuotta. Eikö se ole korkea ikä aseelle? Vertailun vuoksi, jos AIM-9M otettiin käyttöön 1983 kotimaassaan Yhdysvalloissa ja meillä se korvattiin uudemmalla 2008 (Siprin mukaan ensimmäiset AIM-9X toimitukset osuvat tuohon vuoteen), niin aikaväli on 25 vuotta.

21 vs. 25 vuotta, onko oikeasti ongelma korvata "vain" 21 vuotta vanhaa asetta? Jos JASSM sopisi heittämällä, niin se olisi sitten vähän toinen asia, mutta heittämällä se taitaisi sopia oikeastaan vain yhteen koneeseeen (F-35), jos siihenkään (aikataulu).
 
Ilmavoimien pilotit olisivat siis halunneet Pythonin jo 90-luvulla. Eikö ole todennäköistä, että tälläkin kerralla haluttaisiin jotakin uudempaa kuin JASSM? Saadaanko? En tiedä, mutta voidaan hyvin saadakin, jos JASSM ei sovi heittämällä Hornetin korvaajaan.
Mikään ei sovi "heittämällä", ei varsinkaan rajoitetun saatavuuden ase kuten JASSM. Se pitää integroida USA:ssa ja sopia erikseen. Uskon että US-koneeseen on mahdollista saada jo tuotantovaiheessa integroitua JASSM (mutta F-35 ei kykene kantamaan JASSMia vielä).

JASSM on itse asiassa aika vanha ase, lopulta. Ohjuksen kehitystyössä kohdattiin ongelmia, minkä vuoksi palveluskäyttöönotto venyi vuoteen 2009 asti. JASSM:n kehitystyö kuitenkin aloitettiin 90-luvulla melko lailla samaan aikaan (n. vuosi-kaksi jäljessä) kuin Euroopassa Storm Shadowin kehitys, ja Storm Shadow saatiin palvelukseen jo 2002. Haen tällä vertailulla siis sitä, että JASSM:n juuret ovat vanhat, eli pelkkää palveluskäyttöönottovuotta ei välttämättä kannata tuijottaa.
AIM-9 kehitetiin 1950-luvulla ja otettiin Korean sodassa palveluskäyttöön. Laske kuinka vanha se on. Uusin AIM-9X Block III on jo suunnitteilla ja kulkee.
 
Kyllä ilmavoimien pilotit olisivat halunneet Pythonin Hornettiin mutta sitä ei hankittu
- mitahan sielta (Israelista ) talla kertaa hamutaan, kun kyselyt lahtivat sinnekin; tuskin kuitenkaan Adireita
 
file.php
 
Voi myös olla kyse omasuoja- ja elektronisen häirinnän järjestelmistä.
 
@Sardaukar nyt kun satuit paikalle: eikö sinulla ollut jotain haisua iippojen suunnitelluista simutunneista suhteessa lentotunteihin, niistä kun jutellaan tuolla toisessa vitjassa.
 
@Sardaukar nyt kun satuit paikalle: eikö sinulla ollut jotain haisua iippojen suunnitelluista simutunneista suhteessa lentotunteihin, niistä kun jutellaan tuolla toisessa vitjassa.

Muistan jonkin IAF:n lausunnon, että simulaattorikoulutusta/-lentoja lisätään paljon. Pitää kattella jos löydän sen.
 
50/50 tavoite heti alusta, tarkistetaan (mahd.) simulaattorin eduksi myoh.

defense-update.com › Aerospace › Aircraft
Vertaal deze pagina
9 dec. 2016 - Throughout the training and operational use, the IAF plans to utilize flight simulators extensively. Pilots are expected to fly about half the flight hours on the aircraft and half on simulators. The rate of the simulator to flight hours may even increase after the air force gains experience with the new platform.
 
Laitatko linkkiä pliis missä ja koska näin on sanottu.

"Meidän on tiedettävä, mihin kaikkiin koneisiin eri asejärjestelmät ovat integroitavissa", Puranen sanoo. "Kantamme on, että lentokonetoimittaja vastaa tarjouksessa esitettävien asejärjestelmien integroinnista ja että tämä sisältyy hintaan. Meidän on tiedettävä vastuiden rajat."
https://www.talouselama.fi/uutiset/...-kaikkea/4d8f2f1d-8943-365e-8980-cc1153a23660

Emme lähde sille tielle, että ryhdymme kehittämään koneen ja aseen yhteensovittamista. Ostamme ohjuksia, niiden dokumentaatiota, kuljetuslaatikoita, koulutusta ja niin edelleen.”

"Mikä merkitys on aseistuksen yhteensopivuudella taaksepäin Hornetin kanssa?

”Pitää tapauskohtaisesti katsoa, mikä on järkevää. Jos koko hankinnan hinnasta aseiden osuus on kymmenen prosenttia, niin onko se tekijä, joka ratkaisee hankinnan vai ratkaiseeko kokonaissuorituskyky?” Renko pohtii.

”Ne ovat mukana kokonaisharkinnassa, mutta eivät määräänsä suuremmalla painoarvolla.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005393678.html

Joutuu toki päättelemään, että kyseessä kokemukset JASSM-integroinnista. Mutta mikä muukaan? Myöhästyy kaiken lisäksi yli puoli vuotta Suomesta riippumattomista syistä.

Australialla on vastaavat kauhukokemukset Hornetiin integroinneista.

I don’t think we could repeat our F-18 Classic experience on the F-35; a higher-complexity platform with multiple security layers,” Kitcher said. He was referring to the RAAF’s choice of some unique weapons to arm its F/A-18A/B Hornets, 75 of which were acquired and entered service in the 1980s. They were the MBDA ASRAAM (advanced short range air-to-air missile), the Lockheed Martin JASSM (joint air-to-surface standoff missile), and the extended-range (ER) version of the JDAM (joint direct attack munition). None of these weapons are in the U.S. Navy’s Classic Hornet inventory, and Australian engineers made “some startling discoveries” during the integration process, Kitcher added.
https://www.ainonline.com/aviation-...lian-air-force-must-make-careful-f-35-choices
 
Back
Top