En tiedä. Belgian vientilupa saattaa pitää sisällään kymmenen vuoden varaosat, tai sitten ei.
Siksi noilla on hölmöä spekuloida, ei tiedetä sitä todellista sisältöä.
Belgian ollessa kyseessä voi olla että Suomi ostaa nuokin koneet vielä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En tiedä. Belgian vientilupa saattaa pitää sisällään kymmenen vuoden varaosat, tai sitten ei.
Siksi noilla on hölmöä spekuloida, ei tiedetä sitä todellista sisältöä.
Onko nuo jenkkien ostokset millään tapaa vertailukelpoisia? Maa joka on käyttänyt tuhottomasti miljardeja koneen kehitykseen. Ja tuo kauppa on varmaankin niitä pelkkiä koneita ,(me ostetaan kokonaan uusi järjestelmä)
Luulis että tuo Belgia olisi parempi verrokki.
joo, nyt kyllä kävi niin että valuutta unohtui multa kokonaan.
jos on jaetty raikkaamatta vyot tiukalle, niin akkia tulee ohjaamossa "hypytysta" ja on muuten aarimmaisen epamiellyttavaa kyytia. Itse suosin 6 pistevoissa sellaista kiristysta, etta reisivyot vedetaan aika kiinni, sitten lanneosa todella kiinni ja lopuksi sitten olkavyot hieman kiinni, niin silloin on ukkeli "kuin yhta puuta" koneen kanssa, eika vaan lyo kyparaansa kabiiniin. Temppulentamisessa ihan valttamaton homma, kun noilla pienilla koneilla vaihtelee positiivinen ja negatiivinen todella nopasti ja jokainen ymmartaa, etta kuinka kay jos on vyot loysalla..Videolla kannattaa kiinnittää huomiota kypärän heilumiseen lähdössä. Osassa heilunta on rauhallisempaa, osassa taas häikäisy-visiiri lentää auki ja kerran ollaan hyvin lähellä kupuun osumista. Jotain korjauksia ovat tuumailleet, ehkä niitä kokeillaan tässä.
Vuosi sitten:
“He’s hurting after doing three or four of these [launches] and in some instances even banging his half-a-million dollar helmet on the canopy"
On muuten myos caseja, joissa ei lisata mitaan extramaksua ulkomaiselle kumppanille. Olen itse vetanyt projektia, jossa laskua muodostui vain prosentti muodostuneista kuluista... Uncle Sam maksoi loput.F-35:a ei ostella suoraan tehtaalta, vaan homma menee niin että ulkomaiset toimijat sopii kaupan US GOV kanssa ja F-35 JPO neuvottelee valmistuserälle hinnan Lockheedin kanssa. Valmistuserä sisältää sekä koti- että ulkomaahan menevät koneet. US GOV lyö sitten muutaman prosentin FMS-maksua päälle ulkkareille.
Mikään uutinen ei koskaan kerro täysin mitä sopimukseen kuuluu ja tuo Belgian uutinen ei oikeasti kerro edes että mitä se maksaa. Kaikki evidenssi viittaa kuitenkin siihen että 64 x F-35 + aseita + varaosia + koulutusta + tukea on saatavissa 2025 sillä 7-10 miljardilla. Pidän edelleen mahdollisena että F-35 olisi jopa halvin tarjokas.
Kyse on loppujen lopuksi myös US GOV ulkopolitiikasta. Jos siellä on tahtoa, on suorituskyvyn korvaaminen täysimääräisesti kolmevitosella mahdollista. Jos tahtoa ei ole ollenkaan, alkanee Ilmavoimissa aktiivinen ranskankielen opiskelu.
Maketti ja kirassi tulivatkin kieleen jo Fugisteien mukana.F-35:a ei ostella suoraan tehtaalta, vaan homma menee niin että ulkomaiset toimijat sopii kaupan US GOV kanssa ja F-35 JPO neuvottelee valmistuserälle hinnan Lockheedin kanssa. Valmistuserä sisältää sekä koti- että ulkomaahan menevät koneet. US GOV lyö sitten muutaman prosentin FMS-maksua päälle ulkkareille.
Mikään uutinen ei koskaan kerro täysin mitä sopimukseen kuuluu ja tuo Belgian uutinen ei oikeasti kerro edes että mitä se maksaa. Kaikki evidenssi viittaa kuitenkin siihen että 64 x F-35 + aseita + varaosia + koulutusta + tukea on saatavissa 2025 sillä 7-10 miljardilla. Pidän edelleen mahdollisena että F-35 olisi jopa halvin tarjokas.
Kyse on loppujen lopuksi myös US GOV ulkopolitiikasta. Jos siellä on tahtoa, on suorituskyvyn korvaaminen täysimääräisesti kolmevitosella mahdollista. Jos tahtoa ei ole ollenkaan, alkanee Ilmavoimissa aktiivinen ranskankielen opiskelu.
Minä taas luulen, että haluttu 64 koneen määrä tilataan. On niin selkeä strateginen merkitys. Sitten tehdään vaikkapa maksuohjelmia/jyvitystä eli kaunistellaan ostohintaa myöhemmäksi mutta määrä pitää.Totta kai kenraalit pitävät mahdollisimman pitkään ohjaksia tiukalla. Tinkikierros tulee loppumetreillä jos tulee. Arvaan että väistämättä tulee. Olisi hullua antaa yhtään löysiä vielä tässä vaiheessa.
”Eskelisen mukaan Suomeen tarvitaan suunnilleen nykyinen määrä hävittäjiä. Alun perin Horneteja ostettiin 64 mutta kaksi on poistunut käytöstä. Myös Puolustusministeriö on aiemmin ilmoittanut, että uusia koneita hankitaan 64.”
https://yle.fi/uutiset/3-10036443
Kovin vakaumuksella PV pitää 64 koneesta kiinni ja vetoaa koko maan puolustamiseen.
Minä taas luulen, että haluttu 64 koneen määrä tilataan. On niin selkeä strateginen merkitys. Sitten tehdään vaikkapa maksuohjelmia/jyvitystä eli kaunistellaan ostohintaa myöhemmäksi mutta määrä pitää.
Alusta alkaenkin olisi pitänyt pyrkiä puhumaan siitä 72 koneesta, joka oli viime hankinnassakin se alkuperäinen tavoite
Jaa, no nyt kun sanoit, niin en muista lähdettä. Nythän kuitenkin puhuttiin aluksi jopa 72 koneesta, joka jakautuisi hyvin kolmelle lennostolle. Siitä olisi pitänyt pitää vähän pidempään kiinni.Mistä tämä tieto on? Omaan silmään on osunut hanke ostaa lännestä 20+5 (+20 optiona ) konetta ja niiden rinnalle yksi laivue idästä. Tuo MIG-laivue oli arvattavasti ollut muotoa 20+2.
60kpl yksipaikkaisia oli käsittääkseni edellisen kierroksen alkuperäinen tavoite ja siihen kaksipaikkaiset päälle. Yhteensä siis se 67kpl jota DX-hankkeessa lopulta tavoiteltiin mutta siitä hiukan tinkaistiin.
Ilmavoimat tavoitteli lehtijuttujen mukaan lopussa hiukan viilattua suhdelukua eli 58+9 Hornetia. Toteuma sitten se 57+7.
Tuohon tipahtamiseen iski kovalla kirveellä markan devalvointi. Piti leikata.Mistä tämä tieto on? Omaan silmään on osunut hanke ostaa lännestä 20+5 (+20 optiona ) konetta ja niiden rinnalle yksi laivue idästä. Tuo MIG-laivue oli arvattavasti ollut muotoa 20+2.
60kpl yksipaikkaisia oli käsittääkseni edellisen kierroksen alkuperäinen tavoite ja siihen kaksipaikkaiset päälle. Yhteensä siis se 67kpl jota DX-hankkeessa lopulta tavoiteltiin mutta siitä hiukan tinkaistiin.
Ilmavoimat tavoitteli lehtijuttujen mukaan lopussa hiukan viilattua suhdelukua eli 58+9 Hornetia. Toteuma sitten se 57+7.
Tuohon tipahtamiseen iski kovalla kirveellä markan devalvointi. Piti leikata.
Laskennassa täytyy ottaa huomioon myös koneen suhteellisen vanhenemisen kulut, toisin sanoen miten ja millä päivityksillä HX pidetään taistelukelpoisena 2060-luvun alkuun saakka. Saattaa joutua nimittäin laittamaan dollaria pinoon melko nippu jos aikoo maksaa Boeingille päivitykset, tilanteessa jossa konetyypin valmistus on lopetettu, Suomi on ainoa käyttäjämaa ja suorituskyvyn puolesta pitää olla vähintään samalla viivalla Su-57:n kanssa... F-35:n osalta hintalappu saattaa olla koneyksilöä kohti pikkuisen erilainen jos käyttäjämaita on kymmeniä ja päivitettäviä koneita on tuhansia, ja uusia tulee LM:n linjastolta lisää. Myös päivitysten ei tarvitse olla yhtä merkittäviä jotta saavutetaan sama suorituskyky.