F-35 Lightning II

Silloin kun Hallilassa vielä asuin niin Hornetit piti niin maan perusteellisen metelin aina laskeutuessa. Piti oikein ihmetellä kun Ryanairin koneita ei huomannut ellei sattunut katsomaan taivaalle kun menivät.
No, joku muukin aiheesta oli närkästynyt niin lopulta ilmavoimat suostui johonkin prosessin muutokseen että laskeutuessa ei tarvitse pitää moottoreita täysillä. Onhan se hienoa että siinäkin laitoksessa voidaan huomioida ympäröivä yhteiskunta. :D

Ja siis tosiaan laskeutuminen oli ongelma. Nousuja ei juuri huomannut mutta kun laskeutuivat niin ikkunat helisi ja koko talo tärisi siinä jylyssä.

No, minä olen asunut Hervannassa reilut 30 vuotta. (Muutin Kekkosen kuolinpäivänä.) Ja mitä siihen asutun ympäristön huomioimiseen tulee...
- Satakunnan lennosto muutti Pirkkalaan 1.8.-85, vannoin sotilasvalani kyseisessä tilaisuudessa.
- Hallilan rakentaminen aloitettiin 90-luvulla.
 
Silloin kun Hallilassa vielä asuin niin Hornetit piti niin maan perusteellisen metelin aina laskeutuessa. Piti oikein ihmetellä kun Ryanairin koneita ei huomannut ellei sattunut katsomaan taivaalle kun menivät.
No, joku muukin aiheesta oli närkästynyt niin lopulta ilmavoimat suostui johonkin prosessin muutokseen että laskeutuessa ei tarvitse pitää moottoreita täysillä. Onhan se hienoa että siinäkin laitoksessa voidaan huomioida ympäröivä yhteiskunta. :D

Ja siis tosiaan laskeutuminen oli ongelma. Nousuja ei juuri huomannut mutta kun laskeutuivat niin ikkunat helisi ja koko talo tärisi siinä jylyssä.

Havaitsin Hervannassa asuessani saman asian. Laskeutumismelu oli varsinkin pilvisellä säällä tosi meluista, vaikka kyllä siihen tottui.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Havaitsin Hervannassa asuessani saman asian. Laskeutumismelu oli varsinkin pilvisellä säällä tosi meluista, vaikka kyllä siihen tottui.

Jotain aiheesta löytyy netistä. Ilmeisesti asialle ei ole sittenkään tehty muuta kuin siirretty lennosto hevonkuuseen ✌️
103dB alkaa olla jo jonkinmoinen mökä.

"Itäisellä laskeutumisreitillä Hornet-kalusto vetää laskeutumissiivekkeensä ulos Hallilan kaupunginosan kohdalla. Kun samalla moottoritehot nostetaan täysille, niin lentomelu on Hallilassa käsittämättömän häiritsevää.

Hallilan mittauksissa 16.5.–18.5.2005 "melun Apainotettu maksimiarvo (LAFmax, 1 s) ylitti tason 85 dB 16.5. päivällä 15 kertaa (maksimiarvo 103 dB) ja tiistaina 4 kertaa." Kyseinen mittauspaikka sijaitsee noin 11 km päässä kiitoradan koillispäästä."
 
Viimeksi muokattu:
Jotain aiheesta löytyy netistä. Ilmeisesti asialle ei ole sittenkään tehty muuta kuin siirretty lennosto hevonkuuseen ✌️

Tuttavani Ilmavoimissa aikanaan hieman naureskeli tälle tamperelaisten valitukselle melusta. Esimerkiksi Rovaniemellä kun hornetit laskeutuvat kaupungin keskustan yli ja ihan lentokentän läheisyydessä pyöritetään varsin laajaa matkailuliiketoimintaa jossa pyörii kuulemma jotain puolisen miljoonaa (tms.) turistia vuodessa. Ja harjoituksia lennetään jopa alkuperäiskansojen (saamelaisten) asuttamien alueiden ja luonnonpuistojen päällä. Mutta jostain syystä sitä hervantalaista häiritsee melu enemmän kun lappilaista, savolaista tai lapissa vierailevaa ulkomaalaista turistia.
 
No mitäköhän varten Tamperelaisia voisi häiritä ylipäänsä PV:n jutut. Siis ihan käsittämätöntä mä en saa yhtä ainoaa syytä päähäni :rolleyes::cool:
 
No mitäköhän varten Tamperelaisia voisi häiritä ylipäänsä PV:n jutut. Siis ihan käsittämätöntä mä en saa yhtä ainoaa syytä päähäni :rolleyes::cool:

Mahdollisia syitä on kaksi: Joko Tampere-Pirkkalan lentoaseman maantieteellinen sijainti on erityisen haastava. Tai sitten Tampereella asuu enemmän ammattivalittajia. Käsittääkseni ne riitelevät sielä Lapisssakin koko ajan keskenään ja korpikommunistejakin kait edelleen löytyy. Silti hävittäjien melu ei ole se päällimmäinen huolenaihe muiden Ilmavoimien tukikohtien ympäristössä verrattuna Tampereen seutuun.
 
Mahdollisia syitä on kaksi: Joko Tampere-Pirkkalan lentoaseman maantieteellinen sijainti on erityisen haastava. Tai sitten tampereella asuu enemmän ammattivalittajia. Käsittääkseni ne riitelevät sielä Lapisssakin koko ajan keskenään ja korpikommunistejakin kait edelleen löytyy. Silti hävittäjien melu ei ole se päällimmäinen huolenaihe muiden Ilmavoimien tukikohtien ympäristössä toisin kun ilmeisesti Tampereen seudulla.

Hervannan väkiluku on vajaat 25 000. Siihen Hallila ja Lukonmäki päälle ja taidetaan olla jo yli 30 000:n.
Paljonkos siellä Rovaniemen melualueella olikaan väkeä?
Tässä näkyy siis suuri väkimäärä. Siitä löytyy nipottajia.
 
Tässä näkyy siis suuri väkimäärä. Siitä löytyy nipottajia.

Ei pidä näemmä paikkaansa tuokaan. Eri lentokenttien melunhallintasuunnitelmat meinaan löytyivät netistä eikä Tampereen melualue ollut sen tiheämmin asuttu kun muuallakaan. Sen sijaan se oli jostain syystä laajempi kun Rovaniemellä. Ehkä syy on sittenkin sijainnissa. Rissalassakin oli laajahko melualue mutta pääosin järvenselkää.
 
Ei pidä näemmä paikkaansa tuokaan. Eri lentokenttien melunhallintasuunnitelmat meinaan löytyivät netistä eikä Tampereen melualue ollut sen tiheämmin asuttu kun muuallakaan. Sen sijaan se oli jostain syystä laajempi kun Rovaniemellä. Ehkä syy on sittenkin sijainnissa. Rissalassakin oli laajahko melualue mutta pääosin järvenselkää.
Juu, Hervanta on melualueen sivussa, mutta täältä niitä valituksia tulee. Sitä tarkoitin.
 
Juu, Hervanta on melualueen sivussa, mutta täältä niitä valituksia tulee. Sitä tarkoitin.

Nuo lentokenttien melunhallintasuunnitelmat olivat muuten ihan valaisevia. Itsehän häpeän kun synnynkaupunkini Helsingin asukkaat valittavat kun joku yksittäinen Ilmavoimien hävittäjä käy suorittamassa jossain veteraanin hautajaisissa ylilennon. Laajimmat lentomelumelualueet löytyvät silti näemmä Vantaalta. Tampereella taas valitukset näyttäisivät tulevat varsinaisen melualeen ulkopuolelta. Rovaniemellä taas on vilkasta rakentamista matkailuteollisuuden tarpeisiin lentokentän melualueella ja muuten meluvalitusten määrän kerrotaan Draken-kaluston aikana olleen nykyistä suurempi. Toivoa sopii ettei matkailuelinkeino ajaudu Ilmavoimien kanssa törmäyskurssille.
 
Hervannan väkiluku on vajaat 25 000. Siihen Hallila ja Lukonmäki päälle ja taidetaan olla jo yli 30 000:n.
Paljonkos siellä Rovaniemen melualueella olikaan väkeä?
Tässä näkyy siis suuri väkimäärä. Siitä löytyy nipottajia.
Kaupungin väkilukuhan on siinä 60 000 kieppeillä, lentomelualueella asustaa ehkä joku 45000.
Kenttähän sijaitsee vaaran laella, joten ääni kuuluu melko kauas. Moottoreiden käynnistys kuuluu hyvällä kelillä kilometrien päähän.
Nuo lentokenttien melunhallintasuunnitelmat olivat muuten ihan valaisevia. Itsehän häpeän kun synnynkaupunkini Helsingin asukkaat valittavat kun joku yksittäinen Ilmavoimien hävittäjä käy suorittamassa jossain veteraanin hautajaisissa ylilennon. Laajimmat lentomelumelualueet löytyvät silti näemmä Vantaalta. Tampereella taas valitukset näyttäisivät tulevat varsinaisen melualeen ulkopuolelta. Rovaniemellä taas on vilkasta rakentamista matkailuteollisuuden tarpeisiin lentokentän melualueella ja muuten meluvalitusten määrän kerrotaan Draken-kaluston aikana olleen nykyistä suurempi. Toivoa sopii ettei matkailuelinkeino ajaudu Ilmavoimien kanssa törmäyskurssille.
Tuskinpa ajautuu, kyllä kenttä ja lennosto on ollut paikallaan paljon kauemmin kuin matkailua isommin on lähialueella ollut.
 
Samahan se on Rissalassa. Kenttä ollut sotilaskäytössä 1940 lähtien. Sitä varten alun perin rakennettu.

Laitetaan myös ketjun mukaista.
How is the F-35 improving its dogfighting skills in Japan?
By: Valerie Insinna   4 hours ago

KADENA AIR BASE, Japan, and WASHINGTON —The F-35 has caught flack for what critics decry as lack of dogfighting prowess, a reputation that has followed the Joint Strike Fighter for years.

But in the skies above Kadena Air Base in Japan, F-35 operators are getting the chance to prove those detractors wrong.

In October, more than 300 airmen and 12 F-35A conventional takeoff and landing jets from Hill Air Force Base, Utah, arrived in Japan, marking the Air Force’s first-ever F-35 deployment to the Asia-Pacific region. Since then, pilots have focused primarily on the air-to-air fight — a rarity for the F-35, a stealthy fifth-generation jet that is more known for its air-to-ground capability.

Kadena’s location on the island of Okinawa, a small 466-square-mile plot of land surrounded by the Pacific Ocean, offers a prime location for F-35 operators to practice aerial combat, said Capt. Ryan Fantasia, an F-35A pilot with the 34th Fighter Squadron.

“The airspaces are all over the water, so it’s a lot harder to look down and see the ground or anything like that. Plus, the Eagles are here,” he said, referring to the two F-15C/D Eagle fighter jet squadrons based at Kadena.

F-35A pilots train with F-15C/Ds anywhere from a couple times a month to a couple days a week, Fantasia told Defense News in February. Sometimes those exercises include Eagles from the 44th and 67th fighter squadrons at Kadena; while other days, F-35 pilots mix it up with F-15s from the Japan Air Self-Defense Force.

“It’s a blast. I really, really enjoy it,” said Fantasia, a fairly new pilot who graduated in January from the inaugural F-35 basic flight class. Fantasia and the five other “B-course” graduates are the first pilots trained from the start to be F-35 operators. They didn’t have prior experience in another combat aircraft like an F-22 or F-16.

Now, those pilots get to learn not only from the more knowledgeable F-35 operators based at Hill, but the F-15 pilots of Kadena, whose training consists of tactics and techniques that have been passed down and refined over nearly four decades.

“The training itself, we’re really taking advantage of the joint part of the exercise,” Fantasia said. “So the ability to see everybody’s different capabilities and then ultimately put that into one fluid scenario, it really allows for a lot of successes out there and a lot of chances to learn from each other.”

During his last flight, Fantasia faced off in a one-on-one fight that allowed him to practice basic fighter maneuvers — things like high-G turns, high climbs and high angle-of-attack moves that allow a pilot a more advantageous position when in a close-quarters fight.

Fantasia didn’t say whether he went up against another F-35 or an F-15, but the older fourth-generation jet still can pose a challenge in a dogfight.

The F-15C sustained has a long run as the Air Force’s premier air superiority jet, from the time it was introduced in the 1970s to 2005, when the fifth-gen F-22 was fielded. It’s famed for its incredible aerial combat record, with no losses ever recorded.

The F-35’s record against fourth-generation fighters hasn’t always garnered the jet positive attention. In 2015, War Is Boring obtained a five-page brief authored by an F-35 test pilot, who wrote that the Joint Strike Fighter had been outclassed by the F-16. The pilot dogged the F-35 as too slow and not maneuverable enough to evade the F-16 or to shoot it down, the report stated.

At the time, the Defense Department defended the F-35 by pointing out that the aircraft involved in the test was a very early model with a flight envelope limited to only 5.5 G’s. The jet also did not feature many of the mission systems, stealth coating or helmet display functionality considered by some as the defining features of the F-35, which are now widely available.

In February, the F-35s at Kadena got the latest block 3F software, the full combat capability version that allows the aircraft to fly its entire flight envelope and up to 9 G maneuvers. But even before that, the Joint Strike Fighter’s air-to-air game has shown improvement, achieving a 20-to-1 kill ratio at its first Red Flag event in early 2017.

Capt. Brock McGehee, a pilot from Kadena’s 44th Fighter Squadron who has been flying F-15s for two years, characterized the F-35 as an “extremely capable” air-to-air fighter, during a February interview with Defense News.

“It’s just kind of scary a little bit to fly around in the dark with an invisible airplane that’s around you somewhere,” he said. “Those guys are very good pilots, their situational awareness is very high and they do a good job of keeping us in the loop of where they are when they’re on the same team as us.”

McGehee compared the F-35 to its fifth-generation brother, the F-22 Raptor. Both are stealth aircraft, making them very difficult to detect at long distances. But in close combat, an F-15 will engage an F-22 and F-35 very differently, he said. He declined to discuss specifics that could reveal tactics, techniques and procedures and provide an adversary with hints about how to best either aircraft.

“An F-22, if you’ve ever watched the demo of it, you can turn inside out. It’s ridiculous,” he said. “An F-35, it turns differently. So that’s just [basic fighter maneuver] kind of awareness for us of what to do differently.”

So can the F-15 beat the F-35 in dogfights?

“I mean, sometimes,” McGehee said, adding that all aircraft lose in aerial combat sometimes, and for various reasons.

“Part of it is the aircraft and part of it is the man in the aircraft,” he continued. “We’ve got some really talented pilots here who are able to gain the offensive on a lot of other pilots. A pilot who understands this aircraft very well and is very skilled at it is pretty lethal no matter what he’s flying, so it’s possible.”
https://www.defensenews.com/smr/kad...35-improving-its-dogfighting-skills-in-japan/
 
Viimeksi muokattu:
Pirkkalaan laskeudutaan Hallilan ja osin Hervannan yli. Jään odottamaan niiden 'rauhanuskoisten vauvojaannukuttavien äitien' nostamaa älämölöä.

Ei häiritse eikä huolestuta lentomelu yhtään. Pojat siellä valvoo Suomen koskemattomuutta. Se isänmaallinen pauhu, joka taivaalla jylisee, muistuttaa meitä, että vielä saamme nukkua yömme rauhassa. Sinä päivänä, kun sitä ääntä ei enää kuulu... silloin minä vasta huolestun.
 
Ei häiritse eikä huolestuta lentomelu yhtään. Pojat siellä valvoo Suomen koskemattomuutta. Se isänmaallinen pauhu, joka taivaalla jylisee, muistuttaa meitä, että vielä saamme nukkua yömme rauhassa. Sinä päivänä, kun sitä ääntä ei enää kuulu... silloin minä vasta huolestun.
Kuten jo aiemmin tuolla sanoin, on se minustakin isänmaallinen ääni.
 
Mahdollisia ennakkomaistiaisia ketjun koneesta soundi-fiilistelijöille (y)

 
Juu, Hervanta on melualueen sivussa, mutta täältä niitä valituksia tulee. Sitä tarkoitin.
Hervanta on kallioisen nyppylän päällä oleva betonisokkelo jossa pilvetkin makaa lähempänä. Kyllä se hieman melua korostaa. Varsinkin jos oulun alueelta tullessaan ”jarruttavat” siinä Pirkkalaa lähestyessään. Silti oikein matalalla kun lentävät sumuisessa säässä niin kuuluhan se hornetin ääni muuallakin. Itse venkoilin saksalaisvieraille, että taitavat pojat mennä taas venäläisi opastamaan rajalta kauemmas.

Hervannassa tuo jyly on kyllä paikallaan - peittää montaa kieltä ja mongerrusta.
 
Pirkkalaan laskeudutaan Hallilan ja osin Hervannan yli. Jään odottamaan niiden 'rauhanuskoisten vauvojaannukuttavien äitien' nostamaa älämölöä.
Johan Hornetit potkaistiin ulos Pirkkalasta.
Olisivat vaan tehnyt -60 luvulla Satlstolle kiitoradat yms Siikakankaalle. Ei olisi haitannut ketään.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mutta jostain syystä sitä hervantalaista häiritsee melu enemmän kun lappilaista, savolaista tai lapissa vierailevaa ulkomaalaista turistia.

Tähän löytyy ihan selkeä syy noista melunhallintasuunnitelmista.

Rovaniemi: "ILS-järjestelmä (Instrumental Landing System) on Rovaniemellä käytössä kiitotielle 21 (laskeutumiset koillisesta)." - eli erämaan yli, pitääkö lentokone meteliä jos kukaan ei ole kuulemassa?

Tampere-Pirkkala: "ILS -järjestelmä (Instrument Landing System) on Tampere-Pirkkalan lentoasemalla käytössä kiitotielle 24." - eli laskeutumiset Hallilan-Peltolammin yli. 30000-40000 asukasta suoraan alla kun Hornetti pyyhkäisee 103dB:tä mittariin. Hallilaa ei ole edes määritelty lentomelualueeksi, muutenhan tuon voisi pistää "olis se pitänyt tietää" -sarjaan. Kaikki suunnitelmat on aikoinaan tehty siviililiikenne mielessä, koska "Finnavialla ei ole mitään tekemistä sotilasilmailun kanssa". Pirkkala on onneton kenttä onnettomassa paikassa.

Ilmeisesti tukialuskäyttöä varten Hornetissa on hidas laskeutumisnopeus, mutta se vaatii isot laipat ja siksi paljon tehoa että pysyy ilmassa?
 
Back
Top