http://fi.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II#Kehitysohjelma
''
Marraskuussa 2011 julkisuuteen tuli raportti, jossa yksilöitiin kehitystyössä esiin tulleita ongelmia. Näitä olivat suurten nopeuksien ennustettua suurempi värinä, huonosti toimiva kypäränäyttö ja epävarma varavoimajärjestelmä ohjaamoa ja avioniikkaa varten. Koneen rungosta on löydetty halkeamia ja ennenaikaista väsymistä. Ongelmien ratkaisua ei pidetty ylivoimaisina, mutta ne nostavat kehitystyön ja siten kokonaishintaa.
Alkuvuoteen 2013 mennessä testilento-ohjelmasta oli suoritettuna n. 35-40%. Kesäkuussa 2013 Michael Gilmoren raportti varoitti kehitysohjelman edelleen viivästymisestä, joka on seurausta lukuisista teknisistä ongelmista ja ohjelmistokehityksen hitaudesta.
Joulukuussa 2013 julkistetussa Congressional Research Service raportissa halvimman F-35A-mallin kappalehinta vuodelle 2014 on n. 180 miljoonaa dollaria.
[10] Tammikuussa 2014 Michael Gilmoren raportoi teknisistä luotettavuusongelmista, ennakoitua suuremmasta huollon tarpeesta, ALIS-diagnostiikkatyökalun toimimattomuudesta, sekä ongelmista sensorien ja asejärjestelmien ohjelmiston integroinnissa, joka on aiheuttamassa vuoden viivästymisen käyttöönotossa. Koneen paino on lähellä maksimirajaa.
[11] Aerodynaamisia ongelmia ei ole kyetty ratkaisemaan ja uusia murtumia havaittiin rakenteissa. Koneella ei edelleenkään saa lentää pilvien läpi tai yliääninopeudella.
''
Kohtuuton lienee se sopivampi sanavalinta. Miten sä käytät Suomen ilmatilassa konetta, kun täälläpäin taivaalla on melkein aina pilviä? Puhumattakaan siitä että vispilä on koko ajan huollossa.