F-35 Lightning II

Voihan ne hyvinkin pitää paikkansa. Itse vain pidän konetta hieman yliarvostettuna ottaen huomioon koneen hinnan ja kehitysongelmat.
 
Itse vain pidän konetta hieman yliarvostettuna ottaen huomioon koneen hinnan ja kehitysongelmat.

Eipä Amerikasta ole paljon muuta tarjolla kun F-35A, F-35B ja F-35C. Ja minustakin on mukavaa että nimimerkki RistoJ kirjoittaa tänne, sillä hän selkeästi ymmärtää tekniikasta jotain. Sen sijaan politiikasta ja strategiasta hän on välillä ollut ihan yhtä pihalla kun muutkin…

Mielenkiintoista muuten kuinka paljon muuta kuin A-mallia lopulta saadaan kaupattua Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Noin paperilla C-malli olisi vaikkapa Suomelle parempi, tukialuskoneen vahvempi rakenne kun auttaisi maantietukikohdista operoidessa, pidempi toimintamatka tarjoaisi tiettyjä etuja ja isompi siipi ei varmaan olisi pahitteeksi korkeammalla käydyssä ilmataistelussa. Toisaalta taas tuollainen parisenkymmentä prosenttia korkeampi hinta voi vähän rajoittaa enempää intoilua.
 
Eiköhän kaupaksi mene nimenomaan A-mallia jos jotain. Ja kuten olen aiemmin sanonut, C-malli ei missään nimessä ole lisäkustannustensa arvoinen ellei sitten satu käyttämään sitä lentotukialuksilla. Maatukikohdissa olennaisinta ovat lasku- ja nousumatka sekä muutamat muut tekijät, mutta ei se aiheuta koneelle mitään erityistä rasitusta jonka takia tukialuskone olisi tarpeen.
 
Eipä Amerikasta ole paljon muuta tarjolla kun F-35A, F-35B ja F-35C. Ja minustakin on mukavaa että nimimerkki RistoJ kirjoittaa tänne, sillä hän selkeästi ymmärtää tekniikasta jotain. Sen sijaan politiikasta ja strategiasta hän on välillä ollut ihan yhtä pihalla kun muutkin…

Mielenkiintoista muuten kuinka paljon muuta kuin A-mallia lopulta saadaan kaupattua Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Noin paperilla C-malli olisi vaikkapa Suomelle parempi, tukialuskoneen vahvempi rakenne kun auttaisi maantietukikohdista operoidessa, pidempi toimintamatka tarjoaisi tiettyjä etuja ja isompi siipi ei varmaan olisi pahitteeksi korkeammalla käydyssä ilmataistelussa. Toisaalta taas tuollainen parisenkymmentä prosenttia korkeampi hinta voi vähän rajoittaa enempää intoilua.
No minkä hemmetin takia se kone pitää olla amerikkalainen? Hekin tekevät virheitä ja erheitä ja ei ole mitään syytä ostaa tällaista suurvallalle suunniteltua ylikallista hävittäjäpommittajaa ellei se testeissä osoita olevansa ylivoimainen kilpailijoihinsa nähden.
 
Hienoa että RistoJ on palannut :) Olenkin kaivannut asiantuntevia kommentteja... Itse luulen ja pidän todennäköisenä että juuri F35:n A versio tänne meillekin valitaan. Itä koneet saa laskea suoraan pois ja länsikoneet ovat joko ylittäneet elinkaarensa puolivälin tai sitten ovat jo niin loppupäässä että linjat on suljettu... Grippenin NG versio tulee kilpailemaan F35:n kanssa ja aika näyttää minkä painoarvon pohjoismainen kilpailija tulee saamaan... Joka tapauksessa Grippen ei tule F35:lle ominaisuuksien (mitä tulee sensoreihin ja avioniikkaan) puolesta pärjäämään... Hinta tulee olemaan varmasti halvempi... Valintaan tulee varmasti vaikuttamaan se fakta että mitä rahalla saadaan eli kuinka monta konetta meiltä tulevaisuudessa täytyy löytyä ja kuinka moneen rahat riittää... Natokaan ei voi loputtomasti ottaa muiden valtioiden ilmavoimien tehtäviä hoitaakseen jos maalla ei itsellään ole "varaa" hävittäjiä hankkia... Natollahan ei omia koneita ole ja jäsenmaatkin kun koneitaan uusivat niin samanmoista määrää ei korvaavia ole tulossa kuin on ollut. Kuinka paljon niistä pooleista sitten irtoaa vapaamatkustajille on sitten oma juttunsa...
 
No minkä hemmetin takia se kone pitää olla amerikkalainen? Hekin tekevät virheitä ja erheitä ja ei ole mitään syytä ostaa tällaista suurvallalle suunniteltua ylikallista hävittäjäpommittajaa ellei se testeissä osoita olevansa ylivoimainen kilpailijoihinsa nähden.

Kyllä se suurvallan tuki ja koneen globaali käyttäjäpohja jotain etuja sentään tuo mukanaan. Gripenin hankkimisesta aidosti hyötyminen kun vaatisi huomattavasti nykyistä syvempää puolustusyhteistyötä Ruotsin kanssa eli käytännössä sotilasliittoon verrattavaa valtiosopimusta.
 
Typhooni sitten vaikka. Miksi ihmeessä vaatisi puolustusliiton? Onko tsekeillä puolustusliitto swedun kanssa?
 
Eikös jenkeiltä olisi saatavilla F-15SE koneitakin ihan justiinsa kohta? No, lienevät kalliita käyttää toki, mutta laatu on varmaan sama ellei parempi kuin F-35 ja hinta varmasti edullisempi.
 
Miksi ihmeessä vaatisi puolustusliiton?

Koska gripenin pienistä tuotantomääristä johtuen Suomen valtio ja veronmaksajat pääsisivät käytännössä suoraan subventoimaan Ruotsin ilmailuteollisuutta esimerkiksi kaluston elinkaaripäivityksien muodossa. Tästä taas pitäisi saada vastineeksi takuut Ruotsin ilmavoimien infrastruktuurin käytöstä kriisiaikana sekä säästöjen aikaansaamiseksi luotua yhteiset koulutus- ja huolto-organisaatiot rauhanaikana. Muuten ei olisi oikein mitään järkeä hankkia suorituskyvyltään kuitenkin amerikkalaista kilpailijaa heikompaa mutta silti melkein yhtä kallista gripeniä.
 
Miksei sitten jos ilmavoimia aletaan downgreidaamaan niin hurricaneja ja F4:sia
 
Taisi olla juurikin LM:n edustaja joka ilmailumessuilla tänä vuonna totesi Saab AB:n edustajalle "voi paska, olette kuusi vuotta meitä edellä" kun esille tuli Gripen E:n galliumnitridi-puolijohteita käyttävä EW.

USA perässäjunailu EW:n suhteen johtuu useista seikoista, panostus häiveeseen, liiallinen "feel good" esim. Persianlahden sodan jälkeen, tämän jälkeen Afganistanin ja Irakin sodat joissa EW:lle ei ollut mitään roolia.

Viime vuonna:
http://www.janes.com/article/28014/f-35-project-seeks-to-overcome-ew-obsolescence

The United States has embarked on a technology refresh development track for the electronic warfare (EW) module of the F-35 Lightning II Joint Strike Fighter to overcome obsolescence issues before the system has even made it into service.

Riittävästi kun projekti myöhästyy niin pitää varsinaisen kehitysohjelman ollessa vielä päällä alkaa tuottaa mid-life-updatea.
 
Typhooni sitten vaikka. Miksi ihmeessä vaatisi puolustusliiton? Onko tsekeillä puolustusliitto swedun kanssa?
Mietippä realisesti millainen mahdollisuus Ruotsilla on tuottaa/myydä gripen NG koneita NOPEASTI tarpeen vaatiessa? Eipä oo kummonen toisin kuin "vähän" isomman maan "vähän" isommista varastoista.
 
Eikös jenkeiltä olisi saatavilla F-15SE koneitakin ihan justiinsa kohta? No, lienevät kalliita käyttää toki, mutta laatu on varmaan sama ellei parempi kuin F-35 ja hinta varmasti edullisempi.

F-15 Silent Eagle ei tulisi koskaan olemaan yhtä "stealth" kuin F-35. Maallikkona arvaan, että parhaimmillaan päästäisiin ehkä 0,1-0,5 m^2 RCS lukemaan. Lisäksi F-15SE on hävinnyt kilpailut Koreassa, Japanissa ja Israelissa - arvaa mille? Kyllä, F-35:lle.

On varmaan ihan pikku raha kehittää konemalli Suomelle, eikö? Eikun hups, Yhdistyneet arabiemiirikunnat maksoivat liki kolme miljardia dollaria F-16 hävittäjän E/F mallien kehityskuluina. Silent Eaglelle en uskalla niitä edes arvata, mutta pitkälti jouduttaisiin tekemään samoja töitä: avioniikka täytyy uusia ja runkoa muokata (meillä sisäisen asekuorman mahdollistamiseksi, arabeilla toimintasäteen kasvattamiseksi). Lisäksi häiveominaisuuksien lisääminen koneeseen. Seuraavaksi aseiden integroinnit: Amraam, Sidewinder, JASSM, JSOW ja JDAM. Kalliiksi tulee.

Sitten päälle tulisi vielä ison koneen vaatimat uudistukset suomalaisessa järjestelmässä (uudet hangaarit, mahdollisesti muutoksia maantiekentillä jne.).
 
Eipä Amerikasta ole paljon muuta tarjolla kun F-35A, F-35B ja F-35C. Ja minustakin on mukavaa että nimimerkki RistoJ kirjoittaa tänne, sillä hän selkeästi ymmärtää tekniikasta jotain. Sen sijaan politiikasta ja strategiasta hän on välillä ollut ihan yhtä pihalla kun muutkin…

Mielenkiintoista muuten kuinka paljon muuta kuin A-mallia lopulta saadaan kaupattua Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Noin paperilla C-malli olisi vaikkapa Suomelle parempi, tukialuskoneen vahvempi rakenne kun auttaisi maantietukikohdista operoidessa, pidempi toimintamatka tarjoaisi tiettyjä etuja ja isompi siipi ei varmaan olisi pahitteeksi korkeammalla käydyssä ilmataistelussa. Toisaalta taas tuollainen parisenkymmentä prosenttia korkeampi hinta voi vähän rajoittaa enempää intoilua.

Minä näkisin F-35B:n mielenkiintoisena koneena. Erityisenä pidän sen kykyä hajautettuun operointiin(,josta syystä Singaporekin on kiinnostunut siitä).

Ilmavoimien kentät on pakko suojata pitkän kantaman ohjuksilla, joilla on myös rajoitettu ABM-kyky. Tai sitten ilmavoimien täytyy saada koneet ilmaan todella lyhyiltä matkoilta. Ensin mainittuun meillä ei tule olemaan varaa, mutta jälkimmäiseen voi ollakin. Eikä ominaisuuksissa tule muuten juurikaan takkiin A-malliin verrattuna.

Typhooni sitten vaikka. Miksi ihmeessä vaatisi puolustusliiton? Onko tsekeillä puolustusliitto swedun kanssa?

Mikä ihme tarve on saada mikä hyvänsä muu kuin amerikkalainen kone? Haloo, eivät britit, hollantilaiset ym:t ole niin pahasti Yhdysvaltain lieassa että olisi pakko ostaa sieltä koneita, jos ne kerran ovat huonoja!
 
Jos en ole ketjussa jo maininnut, Israelin ilmavoimat suunnittelee varotoimena F-35:n epäonnistumiselle uutta päivitysrumbaa F-15-koneilleen. Kaikki F-15-koneet ovat jo käyneet "Baz Meshopar/Baz-2000"-ohjelman, joka toi ne lähelle F-15I-tasoa. Ko. koneita suunnitellaan lisäpäivitettävä "just in case". Eli ei jätetä kaikkia munia samaan koriin.
 
Jos en ole ketjussa jo maininnut, Israelin ilmavoimat suunnittelee varotoimena F-35:n epäonnistumiselle uutta päivitysrumbaa F-15-koneilleen. Kaikki F-15-koneet ovat jo käyneet "Baz Meshopar/Baz-2000"-ohjelman, joka toi ne lähelle F-15I-tasoa. Ko. koneita suunnitellaan lisäpäivitettävä "just in case". Eli ei jätetä kaikkia munia samaan koriin.

Muistelen kuulleeni tuon jo aiemmin teikäläiseltä, mutta eikös myös F-16 kalusto saata lähteä uudelleen päivitettäväksi? Entä onko noista israelilaisten tekemistä modauksista jossakin tietoa kootusti? F-16.net on käyty lävitse. En nyt kaipaa sataprosenttisen tarkkoja speksejä, mutta ohjaamokuvat (israelilaisten eri versioista) kootusti olisivat nannaa.

BTW, mitä luulette, olisiko Lavista voinut tulla isokin myyntimenestys? Ja oliko kehitystyön lopettamisen syynä amerikkalaisten painostus? Taiwanilla varmaan olisi ollut kiinnostusta koneeseen, mutta eurooppalaisilla alkoi olla omat koneensa, ja koneen amerikkalainen tekniikka olisi varmaankin rajoittanut myyntiä epävakaille valtioille? Voisiko Suomi lentää Lavilla, jos se olisi valmistunut?
 
Muistelen kuulleeni tuon jo aiemmin teikäläiseltä, mutta eikös myös F-16 kalusto saata lähteä uudelleen päivitettäväksi? Entä onko noista israelilaisten tekemistä modauksista jossakin tietoa kootusti? F-16.net on käyty lävitse. En nyt kaipaa sataprosenttisen tarkkoja speksejä, mutta ohjaamokuvat (israelilaisten eri versioista) kootusti olisivat nannaa.

Tuohon voin sanoa, että tuskin valkenee se päivä. Puhumattakaan ohjaamokuvista. IAF on ehken tiukin Israelin asevoimissa salassapidoistaan ja ohjaamokuvat paljastaisivat ilmeisesti liikaa asennetuista omista jutuista.

Maavoimien jutuista aina saa jotain tietoa, mutta ilmavoimien lähelle yrittämisestäkin aletaan ampua kovilla.
 
Typhooneja...tosiaankin..samantien MIG-29ejä niin tulisi säästöä.

Käsittääkseni typhoon on paljon edistyneempi kone kuin hornet ja käytössä monessa maassa kuten saksa ja englanti?

Toisekseen kun joku kysyi että mikä hinku saada ei-amerikkalaista? Vastaan takaisin että mikä hinku saada amerikkalainen kone? Varsinkin se osoittautuu sudeksi kuten todennäköisesti käy f-35 kanssa. Lisäksi britit on osallistunut koneen kehittelyyn joten sillä on oma lehmä ojassa koneen tilauksen kanssa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top