F-35 Lightning II

Euroopan olosuhteisiin se ei alkuun sopinut. Siihen tehtiin kaikkiaan yli 2000 erilaista muutosta ennen kuin se alkoi pysyä taivaalla. Saksan 916 koneesta 292 putosi, mikä vaati 115:n lentäjän hengen. Vuonna 1965 eräs Suomenkin kansalainen liittotasavallan lentäjänä. Muistelen, että hän olisi kertonut kurssiltaan pudonneen 26. Vieläköhän Wolfgang Filor, 1980-luvulla Ala-Malmin yläasteella ja Jakomäessä saksanopettajana ollut entinen Starfighter-lentäjä on elossa? Hän kertoi minulle sen teknisen syynkin, miksi ne putosivat. Olen unohtanut. Ei se matalalennoista johtunut. Jonkin jutun jäätymiseen se liittyi.

Pitot-putken jäätyminen?

Niin tai näin, Herr Filor on tainnut vaihtaa hiippakuntaa(, jos nyt on sama henkilö): :salut:

https://www.deutschegemeinde.fi/delgif/wp-content/uploads/DEiF2016-09_Gemeindebrief.pdf

Wolfgang Arthur Filor, geboren am 24.2.1940 in Wilhelms-
haven, gestorben am 26.7.2016 in Helsinki (Helsingfors).
 
Sensorifuusio on kai ohjelmistoja ja matemaattisia algoritmeja. Testaaminen on haastavampaa, kun ei voi suoraan mitata mitään ominaisuutta. Pitää luoda aitoa vastaava tilanne, jossa ominaisuudet tulevat esille.

Sinällään ei ole mikään amerikantemppu laittaa Hawkeja ja Horneteja lentelemään eri etäisyyksillä ja eri korkeuksilla. Niin tehtiin edelliselläkin kierroksella (pl. Hornetit).

Sensorifuusion tapauksessa tilanne vain on monimutkaisempi, kun IR-sensorin toiminta on kiinni sääolosuhteista ja kun samaa säätä ei oikein voi taata kaikille kandidaateille. Tutkan ja RWR:n yhteispeliä voi toki koettaa arvioida.
 
Sinällään ei ole mikään amerikantemppu laittaa Hawkeja ja Horneteja lentelemään eri etäisyyksillä ja eri korkeuksilla. Niin tehtiin edelliselläkin kierroksella (pl. Hornetit).

Sensorifuusion tapauksessa tilanne vain on monimutkaisempi, kun IR-sensorin toiminta on kiinni sääolosuhteista ja kun samaa säätä ei oikein voi taata kaikille kandidaateille. Tutkan ja RWR:n yhteispeliä voi toki koettaa arvioida.
Olin käsittänyt, että f35 koneella on juuri tähän liittyen ominaisuuksia, joita ei ole muilla ehdokkailla lainkaan. Algoritmeja on ehkä kehitelty useissa tieteellisissä tutkimuksissa (joiden tulokset ovat salassa pidettäviä).
Ja että näihin sensorifuusio-ominaisuuksiin perustuisi osittain f35 koneen korkeampi hinta. Jotain siis pitää ostajan todeta toimiiko vai ei. Ei tarvitse verrata samanlaisessa säässä, jos muilla ehdokkailla ei ehkä ole lainkaan vastaavaa toiminnallisuutta.
Mutta nämä vain oletuksia...
 
IR-sensorin toiminta on kiinni sääolosuhteista ja kun samaa säätä ei oikein voi taata

BVR-etäisyyksillä (korkeuksilla) on karkeasti ottaen aina sama sää. Ainakin sen verran, että sensorifuusiota saadaan kyllä testattua.
 
BVR-etäisyyksillä (korkeuksilla) on karkeasti ottaen aina sama sää. Ainakin sen verran, että sensorifuusiota saadaan kyllä testattua.

Jollakin tasolla joo, mutta todennäköisesti toimintaa haluttaisiin testata muillakin parametreilla, kuten niin että hävittäjä on korkealla ja maali matalalla.
 
Jollakin tasolla joo, mutta todennäköisesti toimintaa haluttaisiin testata muillakin parametreilla, kuten niin että hävittäjä on korkealla ja maali matalalla.

Käytännössä sitten puhutaan maamaaleista, koska etäisyydet ovat niin lyhyet ettei sensorifuusiolla ole merkitystä ilmahavaintojen kannalta. Käytännössä sitten on myös enemmän kyse Infrapunasensoreiden vertailusta enemmän kuin sensorifuusiosta.
 
file.php
 
@magitsu taisi tästä aiemmin hieman mainitakin. F-35 on saamassa "oikean" nimen, Pantteri. Kuten F-16 Viper (fighting Falcon), A-10 warthog (thunderbolt 2) yms historian saatossa, pian kolmevitosellakin on oma "oikea" nimensä, F-35 Panther (Lightning 2)

The F-35’s New, Much Better Nickname is “Panther”

Nobody likes the F-35’s real name. Nobody.

Some of the best defense news in weeks—or maybe even months—is that U.S. Air Force pilots have nicknamed the F-35A fighter the “Panther.” This follows a long history of American warplanes receiving nicknames that become much more popular than their official names, and is a nice switchup from the plane’s poorly received official name “Lightning II.”

According to The War Zone U.S. Air Force pilots at Nellis Air Force Base refer to the F-35A as the “Panther.”

https://www.popularmechanics.com/mi...he-f-35s-new-much-better-nickname-is-panther/
 
Seniori-toimittaja Jyri Raivion juttu uusimmasta GAO-raportista.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...ole-vaihtoehtoja/?shared=1025945-95977360-500

///
http://www.hurriyetdailynews.com/opinion/cansu-camlibel/the-f-35-wont-fly-to-turkey-133017

"It seems that the F-35 will be delivered to the Turkish side but it will not fly to Turkey for almost two years, while Turkish pilots are trained with it on American soil. The Trump administration will use this to defend itself against Congress, arguing that the F-35 project will not be compromised until that plane lands in Turkey while hoping in the meantime that Ankara will drop its commitment about the purchase of S-400s from Russia."
 
Uutisia maailmalta:

Khamenei Fires Air Force Chief over Israeli F-35 Deep Penetration of Iran’s Sky

http://www.jewishpress.com/news/mid...-35-deep-penetration-of-irans-sky/2018/06/09/

Iran’s Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei fired Iranian air force commander Brigadier General Farzad Ismaili, who had been in office since 2010, because the latter had hid from him the fact that Israeli F-35 planes had penetrated Iran’s sky, the Kuwaiti daily Al Jarida reported on Saturday.

The newspaper emphasized that it was the original media source that exposed the Israeli raids, which had taken place last March. Al Jarida cited senior Iranian military who said that only following its March report did the intelligence services of the Revolutionary Guards and the Iranian intelligence ministry begin to investigate the case, under direct orders from Khamenei.

According to the newspaper’s investigation, the IAF F-35 “Adir” planes penetrated Iran’s airspace, circled high above Tehran, Karajrak, Isfahan, Shiraz and Bandar Abbas – and photographed Iran’s air defense system.

One of the sources reported that Iran’s air defense system, including its Russian radar, did not detect the entry and exit of the fighter planes, and that Ismaili hid this information from the supreme leader to cover his corps’ failure. However, three weeks ago, Iranian intelligence discovered that the Israeli fighter jets had carried out this sortie as a test of the possibility of an undetected military attack on Iranian outposts and bases, during which they photographed those sensitive bases, evading the Russian S-300 missile system’s radar.
 
Uutisia maailmalta:

Khamenei Fires Air Force Chief over Israeli F-35 Deep Penetration of Iran’s Sky

http://www.jewishpress.com/news/mid...-35-deep-penetration-of-irans-sky/2018/06/09/
Kohta joku kertoo, että häive ei toimi meidän olosuhteissamme, vaan vain ählyjä vastaan. Venäjän supertutkat ja superohjukset kyllä näkevät koneet.:LOL:

Se latistaminen ei tosin haittaa forumin F-35 faneja. Erektio näkyy tänne asti. Iipot on mahtavaa sakkia mitä tulee suorittamiseen.
 
Brittien ensimmäiset britanniaan sijoitettavat koneet saapuivat maahan viime viikolla.



DfB-pR9WkAAZwi5.jpg
 
Suomen olisi kannattanut ajoissa hypätä mukaan tähän junaan ja kerätä myös bisneshyödyt tuhansista toimitettavista koneista...

Lockheed Martin F-35 Fighter Poised To Become One Of America's Biggest Exports

https://www.forbes.com/sites/lorent...one-of-americas-biggest-exports/#dc75bd54d54d

The Pentagon's F-35 fighter has completed its development program and begun deploying overseas. About 300 have been delivered, and that number will double by the end of 2020. The U.S. military plans to buy 2,443 of the stealthy aircraft in three distinct variants tailored to the needs of the Air Force, Navy and Marine Corps.

To date, public discussion of F-35 has focused mainly on what the fighter can do for U.S. warfighters, and at what cost. But there is another dimension to the F-35 story, and that is the positive impact the plane will have on America's trade balance as overseas friends and allies acquire well over a thousand of the fighters, mainly to replace aging F-16s bought during the Cold War.

The F-35 program from its inception has had eight partner countries that helped pay for its development and now are poised to purchase over 600 of the planes. But that is just the beginning of the program's trade impact. An additional 800 planes are expected to be bought by other countries through the Foreign Military Sales program. That process has already begun, with Israel, Japan and South Korea signing on before development was even completed.
 
DAS-päivitys meni Raytheonille. Nykyisen tekijä Northrop hävisi pitkälti kustannusperusteella.

The F-35 DAS was originally supplied by Northrop in the form of its AN/AAQ-37 system, but Raytheon will take over the production of the DAS starting with the 15th lot of F-35 aircraft, which will start to be delivered in 2023.

It appears the Raytheon system was able to beat out Northrop’s product based, in part, on its affordability.
Lockheed projects that the new Raytheon DAS will cost $3 billion less than Northrop’s over the lifetime of the program, with an estimated 45 percent reduction in the price per unit and a 50 percent cut to sustainment costs.

It will also provide five times the reliability and twice the performance, Lockheed stated in a news release.
“The supply chain competition for the next generation F-35 Distributed Aperture System resulted in significant cost savings, reliability and performance improvements,” Greg Ulmer, Lockheed Martin’s vice president of the F-35 program, said in a statement.
 
P&W pitchaa moottoripäivityksiä.
https://www.defensenews.com/industr...is-pitching-a-new-version-of-the-f-35-engine/

Pratt & Whitney is developing upgrades to the F-35’s engine that will give it the power and cooling necessary to make the U.S. Defense Department’s most sensor-heavy fighter jet even more of a powerhouse.
The new Growth Option 2.0 upgrade for the F135 engine, launched on Tuesday, adds a more advanced power and thermal management system that could be used to help the F-35 incorporate new weapons and sensors, the company said.
It also integrates a new compressor and turbine technologies that yield greater thrust and fuel savings, which were part of the Growth Option 1.0 concept unveiled in 2017.

Pratt in 2017 tested an early version of the Growth Option 1.0 motor called the fuel burn reduction demonstrator engine, which demonstrated that the upgrade could improve thrust by up to 10 percent and reduce fuel consumption by up to 6 percent.

But while the community that flies the F-35B short-takeoff-and-vertical-landing variant was gung-ho on the thrust improvements, the JPO said that better power and cooling was what was really needed — especially as the program transitions from the development phase to modernization, also known as Block 4 or Continuous Capability Development and Delivery, Bromberg said.
 
Lockheed Martin on toimittanut jo 300 F-35 -hävittäjää - viimeisin F-35A USAF:lle

Lockheed Martinin mukaan konetyypin tuotannon kasvaessa ja lisätehostustoimien käyttöönoton myötä yksittäisen F-35A -koneen tuotantohinnan on määrä laskea 80 miljoonaan Yhdysvaltain dollariin vuoteen 2020 mennessä.
Amerikkalaisvalmistajan mukaan se vastaisi tuolloin ns. neljännen sukupolven hävittäjän hintaa. Ensimmäiseen koneeseen verrattuna hinta on pudonnut jo noin 60 miljoonan dollarin verran.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/lo..._jo_300_f_35_h_vitt_j_viimeisin_f_35a_usaflle
 
Back
Top