Liittynee C/D-mallilla tehtyihin tiettyihin liikekokeisiin. Tämä paperi vuodettiin tarkoituksella ulos, jopa englanniksi käännettynä vaikka englanti ei ole sveitsin virallinen kieli.
Gripen E:n ja F-35:n häivenäkyvyydessä tuskin on dramaattista eroa. Gripen C/D:n rcs on jo nykyisellään n. 10x pienempi kuin F-16 hävittäjän, johtuen siitä, että toisen koneen suunnittelussa tutkaheijaste on huomioita ja toisen ei ollenkaan. Gripenin tutkaheijaste pienenee entisestään E-mallissa.
F-35:n avioniikka tulee olemaan samaa tasoa tai vähän kehnompi kuin Gripen E:ssa. Eräät F-35:n "5th generation" jutut ovat jo arkea Gripen C/D:lle, varsinkin datalinkkien osalta. F-35:n tutkasta puuttuu Swashplate-ominaisuus. Gripen E:n EW on luonnollisesti kehittyneempi uudemman suunnittelun takia, mistä kertoo esim. GaN-puolijohteen käyttö.
F-35 tarvitsee ison polttoainetankin, koska polttoaineenkulutus on 25% suurempi kuin vanhassa Hornetissa.
Metsäkorpikentistä haaveileville kerrotakoon, että F-35:n huolto-ohjelma vaatii yhteyden servereihin USA:ssa, koneen ostaja ei saa täydellistä huolto-ohjelmaa itselleen. Hätätapauksessa konetta voi käyttää 30 päivää ilman serveriyhteyttä, mutta esim. paperisia huoltokirjoja ei ole.