Slammer
Kenraali
Eli nimimerkki jokuvaan esittämät argumentit ovat pelkkää lentämättömän proton esitteistä kaivettua tietoa.
Jep. Kyllä minä olen ihmetellyt sitä ehdottomuutta millä ihmiset vetävät johtopäätöksiä keskeneräisistä projekteista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eli nimimerkki jokuvaan esittämät argumentit ovat pelkkää lentämättömän proton esitteistä kaivettua tietoa.
No nyt minäkin ymmärsin. Tämän olisi toki voinut sanoa helpommin.
Eisenhower tiedosti tämän ja piti jäähyväispuheen presidenttinä jossa vakavasti varoitti asiasta. Tästä hirviöstä. Suunnattomasta sotateollisuudesta..
Miten F-35 kone liittyy sitten tähän hirviöön. Varmasti oma rikkansa on sopassa. Suomea se ei auta. Eikä meidän ilmavoimiamme. Toisaalta jos saataisiin kunnon sota aikaiseksi,niin F-35 konetta alettaisiin pukkaamaan liukuhihnalta ja mikä parasta , niitä saisi velaksi, eikä tarvitsisi lainata rahaa ensin jostain. Rauhan aikana ei kukaan myy nauhalle. Ihme porukkaa.
Taisipa olla niin, että hävittäjiä oli tuossa tilanteessa noin vähän, koska enempää ei oltu ensin haluttu ostaa taloudellisistä syistä varastoon ruostumaan + päättäjien douhetismi ja sitten kun tilanne rävähti syliin, niin niitä alettiin haalia lisää.
Noilla 40 Fokkerilla oli pärjättävä kun enempää ei ollut. Jos nuo olisivat olleet riittävä määrä, niin miksi Lapissa oli ruotsalainen laivue = 12 konetta. Tappelivatkin vielä, kun eivät tienneet olevansa Juken mielestä tarpeettomia.
Talvisodan kuluessa Lentorykmentti 2:n käyttöön saatiin Gloster Gladiatoreja 22 kpl, Fiat G.50 23 kpl ja M-S 406 23 kpl. 10 Hurricanea ja 5 BW:tä eivät ehtineet taisteluihin. Miksikökähän niitä vähillä rahoilla haalittiin ympäri maailmaa, kun kerta olisi pärjätty 40:llä. Perskules, otettiin vielä sotasaaliina venäläisiltäkin vastuksiksi vaikka olisi siis mielestäsi pärjätty ilman. Katso nyt edes Wikipediasta noista konemääristä millä kaikilla kangaspuilla oli lennettävä kun muuta ei ollut ja mitä koetettiin saada maailmalta tilannetta paikkaamaan.
40 koneella pärjättiin... väittää tämä yksi. Minä taas olen edelleen sitä mieltä että niillä oli pärjättävä kun ei ollut enempää ja lisää alettiin hankkia saman tien ja enemmänkin olisi tarvittu kuin ehdittiin saada.
Wikipedia:
Suomi vastaanotti sodan kestäessä ulkomailta monta eri lentokonetyyppiä, joita olivat esimerkiksi hävittäjät Fiat G.50, Morane-Saulnier M.S. 406 ja Gloster Gladiator. Suomi sai myös lukuisia lentokoneita sotasaaliiksi Neuvostoliitolta.
Lentorykmentti 1
Lentorykmentti 1:n komentajana toimi eversti Yrjö Opas
Lentorykmentti 1:een kuuluneet laivueet[1]
laivueen nimi kalusto sijoituspaikka
Lentolaivue 10 12 Fokker C.X Lappeenranta, Puumala
Lentolaivue 12 13 Fokker C.X, 1 Westland Lysander, 6 Gloster Gladiator Kannas, Suur-Merijärvi
Lentolaivue 14 4 Fokker C.X, 7 Fokker C.V, myöhemmin 7 Gloster Gladiator Kannas, Laikko ja Käkisalmi
Lentolaivue 16 8 Blackburn Ripon, 4 Fokker C.V, 3 Junkers W 34, 3 Fokker C.X Kuluntalahti, Värtsilän kenttä
Lentorykmentti 2
Lentorykmentti 2:n komentajana toimi everstiluutnantti Richard Lorentz
Lentorykmentti 2:een kuuluneet laivueet[2]
laivueen nimi kalusto sijoituspaikka
Lentolaivue 22 10 Hawker Hurricane, 5 Brewster B.239 Hollola
Lentolaivue 24 36 Fokker D.XXI Immola, Lappeenranta, Suur-Merijoki, Joutseno, Lemi, Ristiina
Lentolaivue 26 Aluksi 10 Bristol Bulldog, myöhemmin 23 Fiat G.50, 9 Gloster Gladiator Utti, Heinjoki, Raulampi
Lentolaivue 28 23 Morane-Saulnier M.S. 406 Kuluntalahti, Värtsilän kenttä
Lentolaivue 22 ei ehtinyt taistelutoimiin talvisotaan.
Olisit vaan copypastannut koko kommenttini aiemmin.
Et ilmeisesti ymmärrä ollenkaan mitä olen sanomassa. Itse kerrot simulaattorikoulutuksen riittävän.
Kerrot sodan aikana olevista lentojoukoista ja minä sotaa edeltävästä ajasta....kaksi täysin eri asiaa.
Ellei sodan uhka Suomessa olisi ollut ilmeinen 1938-1939 meillä ei olisi ollut edes 40:ntä Fokkeria vahvuudessa.
Lentokoulutusta sen sijaan tapahtui täydellä teholla ennen sotaa ja sen aikana tietysti, kun koneita ja miehiä todenteolla tarvittiin.
Mikäli yhtään olet historiaan perehtynyt huomaisit että meillä oli todella vähän pilotteja jotka kykenivät saavuttamaan paljon ilmavoittoja. Richard Lorenzin yksi tehtävä oli etsiä oikeat miehet niihin koneisiin joilla voitiin tehdä tulosta..ainoastaan 12 pilottia ampui enemmän vihollisia alas kuin paras it-tykkiryhmä. It- on kustannustehokkaampi siis selkeästi jo aiemmin kuin pilotilla joka ampuu vain 11 tai vähemmän konetta alas. Tosin jos aikomus on käydä hyökkäyssotaa tilanne on toinen.
Jatkosota muodostui hyökkäyssodaksi koska Neuvostoliitto pommitti viikon Suomea ennen kuin hallitus päätti sotaan ryhtymisestä...ja Saksa piti huolen siitä että Suomi oli mukana hyökkäämässä eikä puolustamassa, koska oli vahva liittolainen ja laajemman hyökkäyssodan aloittaja jonka puolemme olimme pakotetut jo ennen sodan syttymistä.
Miksi sie vieläkin jauhat yli 70 vuoden takaisista asioista ja rinnastelet niitä totuutena nykypäivään?
Koska ne ovat totta ja ihminen ei ole muuttunut.
Saudit esimerkiksi eivät kelpuuttaneet F35-konetta ja valitsivat sensijaan huippuun modernisoidun F15 SA:n.
http://www.flightglobal.com/news/articles/us-finalises-11.4-billion-saudi-order-for-f-15s-369304/
''
The F-15SA is a new version for the Saudi Arabian Air Force. The F-15SA will have a modern fly-by-wire flight control system in place of the hybrid electronic/mechanical system used by all previous F-15s. In addition the F-15SA includes the BAE Systems Digital Electronic Warfare System (DEWS) and redesigned cockpit that were also originally intended for the F-15SE. These changes will allow the carriage of weapons on the previously unused number one and number nine weapon stations.
''
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-15E_Strike_Eagle#F-15S_and_SA
Japani kehittää omaa häivehävittäjää, Etelä-Korea kehittää omaa häivehävittäjää, Turkki kehittää omaa hävittäjää. Yksi syy on tämä:
http://www.defensenews.com/article/20140615/DEFREG01/306150007
The SSM official said the F-35 has some weaknesses in air-to-air combat, but the TF-X would compensate
Rannari vei jalat suusta,
Kyllä kaikenlaista lentokonetta voi kehittää, mutta kovin useista tuollaisista ei synny menestystuotteita.
Hävittäjä on erittäin monimutkainen laitekokonaisuus. Vaikka osan komponenteista voi toki ostaa valmiina, se on silti ylitsepääsemättämän vaikeaa/kallista monelle maalle.
Yrittäjiä on piisannut maailman sivu, silti jos katsoo taaksepäin noin 30 vuotta, ei hävittäjäkoneita vieneitä maita ole kovin montaa.
Ruotsin kehuttu ja toki ansiokas lentokoneteollisuus, ei ole onnistunut vuosien varrella vakuuttamaan tuotteidensa hyvyydellä kovin laajasti.
Ruotsalaiset osaavat kuitenkin aseiden teon ja niiden myynnin, siitä se ei jää kiinni.
Toinen esimerkki on monikansallinen Eurofighter Typhoon. Kehittäjä maiden lisäksi sitä on onnistuttu myymään vain Itävaltaan.
Projektin takana on kuitenkin maanosamme parhaat voimat, tai ainakin suurimmat resurssit.
Ei Saudeille F-35 ole ollut minkäänlaisena vaihtoehtona vielä! Mutta ovat kyllä kiinnostuneita niitä mahdollisesti hankkimaan tulevaisuudessa mikäli niitä heille myydään.
"Other countries, notably those from the Middle East including Saudi Arabia and the UAE have also shown interest in acquiring the F-35. However, sales of this advanced jet to these countries do not look feasible in the near future due to Israeli concerns."
http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/03/27/lockheeds-f-35-expands-international-client-reach-with-south-korean-order/
Ruotsin kehuttu ja toki ansiokas lentokoneteollisuus, ei ole onnistunut vuosien varrella vakuuttamaan tuotteidensa hyvyydellä kovin laajasti.
Ruotsalaiset osaavat kuitenkin aseiden teon ja niiden myynnin, siitä se ei jää kiinni.
Toinen esimerkki on monikansallinen Eurofighter Typhoon. Kehittäjä maiden lisäksi sitä on onnistuttu myymään vain Itävaltaan.
Projektin takana on kuitenkin maanosamme parhaat voimat, tai ainakin suurimmat resurssit.
Ihmisluonne ei, mutta sodankäynti ja tekniikka on. Minä lopetan tän jankutuksen omalta osaltani nyt, josko vihdoinki keskityttäis ihan aiheeseen.
On. Jopa niin paljon, etten rupea vertaamaan yli 70-vuoden takaisia sotakokemuksia nykypäivään toteutusmallina.Tottakai sodankäynti on muuttunut...onko sulla lainkaan ymmärrystä koko termistä suhteellisuudentaju ?
On. Jopa niin paljon, etten rupea vertaamaan yli 70-vuoden takaisia sotakokemuksia nykypäivään toteutusmallina.
Tuotteen käsiinjääminen voi johtua myös siitä, ettei sille yksinkertaisesti ole tarvetta. Maailma on/oli rauhallisempi kuin koskaan kylmän sodan aikana, ja useimmat projektit (Gripen, Eurofighter) ovat lähtöisin juurikin siltä ajalta.
Mielestäni Gripen on myynyt paremmin kuin annat ymmärtää. Käyttäjämaista löytyy Tsekki, Unkari, Etelä-Afrikka ja Thaimaa Ruotsin lisäksi. Esim. Draken ei kelvannut kuin Itävaltaan, Tanskaan ja Suomeen, ja silloin sotilaallinen tilannekin oli aivan erilainen.
P.s. Eurofighter Typhoonia on muuten myyty myös Omaniin ja Saudi-Arabiaan.