F-35 Lightning II

Silloiset lentäjät pärjäsivät, kalustoon nähden, aivan poikkeuksellisen erinomaisesti. Ilman liittolaisuutta ei oltaisi pärjätty.

Pidän Suomen lentäjäkoulutusta erittäin korkeatasoisena nykyään.

Suomella ja akselivalloilla on huima määrä ässiä (ja muita huikeita yksilösuorituksia, mm. Häyhä) koska oltiin altavastaajia. Miehiä ja koneita ei ollut varaa pitää levossa, ei ollut juuri rotaatiota tai onnistuneiden tehtävien jälkeistä lepoa. Ässiä ei ollut varaa lähettää kotiin kouluttamaan uusia lentäjiä.

Lentokoneita ei hankita väkimäärään suhteutettuina hankintoina vaan sen mukaan mihin varaudutaan ja mikä on uhkakuva. Pitääkö noin uunoa ihan tahallaan esittää?
 
Pitääkö noin uunoa ihan tahallaan esittää?

Minä haluan nähdä sun ilmeen kun joku saudi prinssi tulee hakemaan erääntynyttä miljardilainan korkoa sitten kun viimeinen A poistuu Suomen luottoluokituksesta...ai jaa nyt ymmärrän aiot poistaa velkojien uhkan ampumalla heidät 10 miljardin stealth hävittäjällä...hyvä idea.

Täytyy ymmärtää että nimenomaan posttraumaattisessa shokissa elävien veteraaniemme mielissä elää edelleen ainut Suomen uhka.
 
Viimeksi muokattu:
OT: nyt riitti, Juke meni just ignoreksi.
 
Silloiset lentäjät pärjäsivät, kalustoon nähden, aivan poikkeuksellisen erinomaisesti. Ilman liittolaisuutta ei oltaisi pärjätty.

Pidän Suomen lentäjäkoulutusta erittäin korkeatasoisena nykyään.

Suomella ja akselivalloilla on huima määrä ässiä (ja muita huikeita yksilösuorituksia, mm. Häyhä) koska oltiin altavastaajia. Miehiä ja koneita ei ollut varaa pitää levossa, ei ollut juuri rotaatiota tai onnistuneiden tehtävien jälkeistä lepoa. Ässiä ei ollut varaa lähettää kotiin kouluttamaan uusia lentäjiä.

Lentokoneita ei hankita väkimäärään suhteutettuina hankintoina vaan sen mukaan mihin varaudutaan ja mikä on uhkakuva. Pitääkö noin uunoa ihan tahallaan esittää?

Suomen ilmavoimien lentotuntimäärät ovat kuitenkin hieman alhaiset verrattuna eräisiin muihin tahoihin. Tilannetta varmasti kompensoi "hävittäjätorjuntaan" keskittyminen ja vapaat ilmatilat, mutta kyllä niitä olisi varaa kasvattaa. Niitä tunteja kun ei ole kuin n. 150 h per Hornet per vuosi. Jos lentäjiä on 1,5 per kone, niin yksittäinen lentäjä lentää keskimäärin 100 h vuodessa. Epämääräisten lähteiden mukaan Naton minimisuositus on 180 h per vuosi per pilotti...

Tosin tämäkin on sellainen juttu, että lienemme hyvinkin samoissa tuntimäärissä kuin vihollinen (yksiköstä riippuen), eli sikäli ei ole paljoa hävettävää. Ja kaikki tietävät, kuinka hyvin Naton muitakin suosituksia noudatetaan.

Lähde Suomen tunneille: Suomella vahvat ilmavoimat - mutta kuinka kauan? (22.6.2012, Suomen kuvalehti)
 
Minä haluan nähdä sun ilmeen kun joku saudi prinssi tulee hakemaan erääntynyttä miljardilainan korkoa sitten kun viimeinen A poistuu Suomen luottoluokituksesta...ai jaa nyt ymmärrän aiot poistaa velkojien uhkan ampumalla heidät 10 miljardin stealth hävittäjällä...hyvä idea.

Täytyy ymmärtää että nimenomaan posttraumaattisessa shokissa elävien veteraaniemme mielissä elää edelleen ainut Suomen uhka.
Nyt vttu Juke voisit mennä vaikka sinne lukion yhteiskuntaopin tunneille kertaamaan miten kansainväliset velkasuhteet toimii edes teoriassa. Jatkuva oletuksie ja johtopäätöksiesi esittäminen totuutena saa riittää!
 
Minä haluan nähdä sun ilmeen kun joku saudi prinssi tulee hakemaan erääntynyttä miljardilainan korkoa sitten kun viimeinen A poistuu Suomen luottoluokituksesta...ai jaa nyt ymmärrän aiot poistaa velkojien uhkan ampumalla heidät 10 miljardin stealth hävittäjällä...hyvä idea.

Täytyy ymmärtää että nimenomaan posttraumaattisessa shokissa elävien veteraaniemme mielissä elää edelleen ainut Suomen uhka.

Tämä on jo aika kaukana F35:stä, mutta kuvaamassasi tilanteessa ei auta mikään muukaan lentokone, ellet sitten ajatellut lentää karkuun sillä.
Veteraanien mielissä elävät ajatukset taas ovat hävittäjä ratkaisuja tehdessä täysin merkityksettömiä.

Sinun vain täytyy hyväksyä, ettet onnistu käännyttämään meitä ideoidesi kannalle ja saamaan kannatusta omalle kevyt-hävittäja ajatukselle.
 
Sinun vain täytyy hyväksyä, ettet onnistu käännyttämään meitä ideoidesi kannalle ja saamaan kannatusta omalle kevyt-hävittäja ajatukselle.

Aivan tälle katajaiselle marjanpoimijakansalle on turha edes rautalangasta vääntää kuinka voisimme ohittaa kansantaloudessa Ruotsin ja Sveitsin. Seuraavan 65 häätäjän oston jälkeen meiltä tosin tulee poistumaan kouluterveydenhuolto, vanhustenhoito, koulujen ja hoitolaitosten ja virastojen sekä teiden ylläpitoon varatut määrärahat ai niin ja loput jalkaväen ja merivoimien joukko-osastot. Hyvää matkaa vaan !
 
Aivan tälle katajaiselle marjanpoimijakansalle on turha edes rautalangasta vääntää kuinka voisimme ohittaa kansantaloudessa Ruotsin ja Sveitsin. Seuraavan 65 häätäjän oston jälkeen meiltä tosin tulee poistumaan kouluterveydenhuolto, vanhustenhoito, koulujen ja hoitolaitosten ja virastojen sekä teiden ylläpitoon varatut määrärahat ai niin ja loput jalkaväen ja merivoimien joukko-osastot. Hyvää matkaa vaan !

On varmasti turhauttavaa huomata olevansa ainoa, joka oikeasti ymmärtää faktat, syyt ja seuraukset. Jos niin alkaa käydä kovin usein, voi siihen tietysti olla muitakin selityksiä kuin se, että todella olisit ainoa, joka oikeasti ymmärtää faktat, syyt ja seuraukset. Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että Suomen tulevaisuus valtiona ja kansakuntana ei ole kiinni minkään yksittäisen asekaupan taloudellisista vaikutuksista. Nämä ovat isossa kuvassa suolarahoja, saman verran tuhlataan tehottomaan näpertelyyn ja joutavaan byrokratiaan vuositasolla.
 
Onkos tätä "Charles":in 10 miljardin erillisrahoitusehdotusta ehtinyt jo monikin kansanedustaja tai ministeri kannattamaan?

Noilla summilla voi tulla hiukan happamia kommentteja. Eiköhän lopputulema ole se, että hävittäjähankinta rahoitetaan normaalista puolustusbudjetista. Siellähän on hankintoihin rahaa ehkä 6 miljardia kymmenvuotisjaksolla. Jos tuosta käytetään ilmavoimiin 80%, niin rahoitus on siinä. Saman tyyppistä kurjuutta siis tulossa muille puolustushaaroille, kuin 90-luvullakin.
 
Noilla summilla voi tulla hiukan happamia kommentteja. Eiköhän lopputulema ole se, että hävittäjähankinta rahoitetaan normaalista puolustusbudjetista. Siellähän on hankintoihin rahaa ehkä 6 miljardia kymmenvuotisjaksolla. Jos tuosta käytetään ilmavoimiin 80%, niin rahoitus on siinä. Saman tyyppistä kurjuutta siis tulossa muille puolustushaaroille, kuin 90-luvullakin.


Kurjuus ei todellakaan ole samantyyppistä...esim F-22 kärsii major malfunctionin joka 1.5 lentotunti ja F35 koneessa on 15% enemmän hönkää kuin F-18 koneessa ja syö tolkuttomasti enemmän menovettä siis samalla kun bensan hinta nousee exponentiaalisesti..kurjuus tulee olemaan viisinkertainen..ja saatan olla alakantissa raakasti.
 
Kurjuus ei todellakaan ole samantyyppistä...esim F-22 kärsii major malfunctionin joka 1.5 lentotunti ja F35 koneessa on 15% enemmän hönkää kuin F-18 koneessa ja syö tolkuttomasti enemmän menovettä siis samalla kun bensan hinta nousee exponentiaalisesti..kurjuus tulee olemaan viisinkertainen..ja saatan olla alakantissa raakasti.

Paha sanoa mitään tulevista polttoainekustannuksista, kun ei tiedetä edes konetyyppiä, hankintamäärää, eikä lentotuntien määrää. Kulutus per kone per aikayksikkö ei merkitse mitään, vaan kokonaisuus ratkaisee. Hämmästyn suuresti, jos nykyisestä konemäärästä ei leikkaannu ainakin kolmannes pois. Ja näin ihan hankittavasta tyypistä riippumatta. Uskoisin uusia hävittäjiä tulevan 30-40kpl. Silloinhan kulutus saa olla 50% suurempi kuin Hornetilla ja nykytilanteeseen verraten tulee ainakin litroina säästöä, hinnat näemme sitten aikanaan.
 
Ja tämä kaikki korjaantuu, kun kaikki alkavat ostella Juken minihävittäjiä ja muutenkin maailma pelastuu sekä Suomi lähtee nousuun kun tämä ajatusten Oulujoki vänkää väsyttämällä ajatuksensa läpi.

Kiitti, mulle riitti.

Asetukset -> huomioimattomat -> Juke

Tällä säästän veranpainettani.
 
Ja tämä kaikki korjaantuu, kun kaikki alkavat ostella Juken minihävittäjiä ja muutenkin maailma pelastuu sekä Suomi lähtee nousuun kun tämä ajatusten Oulujoki vänkää väsyttämällä ajatuksensa läpi.

Kiitti, mulle riitti.

Asetukset -> huomioimattomat -> Juke

Tällä säästän veranpainettani.

Suomi on vapaa maa....tosin tällaista mielenosoitusta ei olisi tarvinnut järjestää. Itse kestän kuulla kriittisiä kommentteja konesuunnitelmistani joita juurikin Sepeteus on kiivasti esittänyt...vailla realistista näkemystä kuten myös WINSU.

OT: nyt riitti, Juke meni just ignoreksi.

Samat sanat Samsekselle.
 
Paha sanoa mitään tulevista polttoainekustannuksista, kun ei tiedetä edes konetyyppiä, hankintamäärää, eikä lentotuntien määrää. Kulutus per kone per aikayksikkö ei merkitse mitään, vaan kokonaisuus ratkaisee. Hämmästyn suuresti, jos nykyisestä konemäärästä ei leikkaannu ainakin kolmannes pois. Ja näin ihan hankittavasta tyypistä riippumatta. Uskoisin uusia hävittäjiä tulevan 30-40kpl. Silloinhan kulutus saa olla 50% suurempi kuin Hornetilla ja nykytilanteeseen verraten tulee ainakin litroina säästöä, hinnat näemme sitten aikanaan.

Tottakai F35 valitaan koska se on yhteensopiva muiden mahdollisten kumppaneiden kanssa. Pari lentuetta riittää, mutta varmaan tosiaan lainaa otetaan niin paljon että 24 konetta saadaan hankittua. Hawkin tilalle otettaneen joku rauta joka pesee mennen tullen nykyisen Hornet kaluston joten puolustuskyky tulee olemaan sellainen että entinen Neuvostoliitto nuijitaan mennen tullen ja palatessa ( sekin hankinta tulee maksamaan enemmän kuin Hornettien hankinta aikoinaan..useita miljardeja ).

Uskon että jotain tällaista tulee Hawkkien tilalle n. 100 kpl; http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Asevarustuksessa 30 mio usd kpl...eli n 3 miljardia dollaria eli about 2,3 miljardia euroa.

Ihmettelen jos Ilmavoimat tyytyvät mihinkään vähempään. Tähän on aivan pakko mennä koska F35sta ei ole 2-paikkaisversiota. Myöskin siksi Golden Eagle, koska F35 on strateginen stealth pommari ( F-117 korvaaaja ) ilman kaartotaisteluominaisuuksia...se tarvii aina F-16 tasoisen suojauskoneen ( paljastuttuaan ).
 
Viimeksi muokattu:
Lentäjien koulutuskuviot mahdollisen F-35-hankinnan jälkeen ovat mielenkiintoinen asia. Ilmeisesti Hawkilla ja simulaattorilla on sitten mahdollista saavuttaa sellainen koulutustaso, että miehen/naisen uskaltaa päästää yksin lentämään hävittäjällä? Ilmeisesti tällä hetkellä lennetään kuitenkin ennen yksipaikkaista jonkin verran D-Hornetilla, kun koneita taannoin haikailtiin jopa lisää. Se ei sitten lopulta ihan onnistunut, mutta yritys oli näyttävä.
 
Lentäjien koulutuskuviot mahdollisen F-35-hankinnan jälkeen ovat mielenkiintoinen asia. Ilmeisesti Hawkilla ja simulaattorilla on sitten mahdollista saavuttaa sellainen koulutustaso, että miehen/naisen uskaltaa päästää yksin lentämään hävittäjällä? Ilmeisesti tällä hetkellä lennetään kuitenkin ennen yksipaikkaista jonkin verran D-Hornetilla, kun koneita taannoin haikailtiin jopa lisää. Se ei sitten lopulta ihan onnistunut, mutta yritys oli näyttävä.

Yhdysvalloissa lennetään tällä hetkellä F-16:lla ennen kuin päästään F-35:n puikkoihin. Ilmeisesti heikäläisten harjoitushävittäjällä ei saavuteta riittävää taitotasoa, vaikka sen speksit ylittävät (muistaakseni) Hawkin. Voipi olla, että F-35:stä kehitetään kaksipaikkainen versio. Tai sitten tosiaan pilotti heitetään suoraan harjoitushävittäjästä simulaattorin kautta oikeaan hävittäjään, mikä kyllä kuulostaa aika hurjalta.
 
Liittynee C/D-mallilla tehtyihin tiettyihin liikekokeisiin. Tämä paperi vuodettiin tarkoituksella ulos, jopa englanniksi käännettynä vaikka englanti ei ole sveitsin virallinen kieli.



Gripen E:n ja F-35:n häivenäkyvyydessä tuskin on dramaattista eroa. Gripen C/D:n rcs on jo nykyisellään n. 10x pienempi kuin F-16 hävittäjän, johtuen siitä, että toisen koneen suunnittelussa tutkaheijaste on huomioita ja toisen ei ollenkaan. Gripenin tutkaheijaste pienenee entisestään E-mallissa.

F-35:n avioniikka tulee olemaan samaa tasoa tai vähän kehnompi kuin Gripen E:ssa. Eräät F-35:n "5th generation" jutut ovat jo arkea Gripen C/D:lle, varsinkin datalinkkien osalta. F-35:n tutkasta puuttuu Swashplate-ominaisuus. Gripen E:n EW on luonnollisesti kehittyneempi uudemman suunnittelun takia, mistä kertoo esim. GaN-puolijohteen käyttö.

F-35 tarvitsee ison polttoainetankin, koska polttoaineenkulutus on 25% suurempi kuin vanhassa Hornetissa.

Metsäkorpikentistä haaveileville kerrotakoon, että F-35:n huolto-ohjelma vaatii yhteyden servereihin USA:ssa, koneen ostaja ei saa täydellistä huolto-ohjelmaa itselleen. Hätätapauksessa konetta voi käyttää 30 päivää ilman serveriyhteyttä, mutta esim. paperisia huoltokirjoja ei ole.

Tuo Sveitsiläisten paperi oli tarkoitettu myös muille kuin pelkästään sveitsiläisille nimittäin kilpailussa olleille firmoille ja niiden edustajille. Kilpailun tulokset ja arviot kun lienee hyvä saattaa kilpailuun osallistujien tiedoksi. Englanti on kuitenkin kv ilmailussa ja tarjouskilpailuissa käytetty kieli. Olisi pikemminkin ollut hyvin erikoista jos paperi olisi tehty vaikka retoromaaniksi edes saksaksi.

Gripen NG:n ja F-35:n häivenäkyvyydessä on aivan varmasti valtavat erot. Tästä pitävät huolen monet seikat kuten:
- Gripen NG:ssä kaikki aseet ja ripustimet ovat ulkoisia
- Gripen NG tarvitsee monissa tilanteissa vielä lisäpolttoainetankit, koska sen sisäinen polttoainelasti on sekä absoluuttisesti että suhteellisesti selvästi pienempi. Aselastissa tilanne vielä korostuu.
- Gripen NG:ssä pystyssä oleva sivuperäsin muodostaa sivusta katsoen suuren tutkaheijastimen
- Gripen NG:ssä koneen rungon ja moottoreiden sivuseinät ovat käytännössä pystysuorat eli ne heijastavat tutkasäteitä hyvin verrattuna F-35:n muotoiluun
- Gripen NG:ssä on erilaisia ulkoisia antenneja ja esim. perinteinen pitot-putki

Muutenkin Gripen NG on muotoilultaan ja ratkaisuiltaan vain jonkun verran paranneltu jatkokehitelmä perus-Gripenistä. Sehän tehdään ottamalla yksi perus-Gripen ja tekemällä siihen tarvittavat muutokset ja lisäykset, jotta saadaan aikaan yksi NG. Se ei ole siis edes samalla tavalla uusi kone kuin vaikka Super Hornet todellisuudessa on, vaikka muutokset toki ovat varsin suuria C/D malleihin verrattuna. Esim. US Navyllä on Super Hornet ollut jo pitkään käytössä ja sen tutkaheijaste on karkeasti samaa luokkaa Gripen NG:n kanssa. Jos F-35:llä ei olisi reippaasti paremmat häiveominaisuudet kuin Super Hornetilla tai Gripen NG:llä, monissa sen suunnitteluratkaisuissa ei olisi järkeä.

F-16:n suunnittelussa kyllä otettiin huomioon tutkaheijaste jonkun verran ja F-16C mallia varten tutkaheijastetta pienennettiin merkittävästi. Gripen C/D:n tutkaheijaste on 1/10 alkuperäiseen F-16A-malliin verrattuna, mutta 80-luvun alun C-malliin verrattuna sen tutkaheijaste on noin puolet pienempi ja aselastissa ero pienenee entisestään. Gripen NG voi olla

F-35:n avioniikka kyllä pääasiassa on selvästi parempi verrattuna Gripen NG:n, vaikka ei se toki ole huono siinäkään. Gripen NG:stä puuttuu mm. seuraavat ominaisuudet:
- Koneen ympäri näkevät sensorit. Toki siinä on ohjusvaroitinjärjestelmä (MAWS), mutta se on vain yksi toiminnallisuus monien joukossa F-35:n EO/DAS-järjestelmässä
- Todellinen sensorifuusio. Gripen NG:n fuusio perustuu sensoreiden muodostamien seurantojen fuusioimiseen. F-35:ssä taas kaikki sensoridata fuusioidaan ja sensoreita ohjataan automaattisesti sensorifuusion perusteella.
- LPI-datalinkki. Gripen NG:n datalinkit ovat Link 16 ja ruotsalaisten TIDLS tai muu vastaava (asiakkaan oma) UHF-alueen (matalataajuuksinen eli hidasvauhtinen) ympärisäteilevä datalinkki. F-35:n MADL on hyvin tarkkaan suunnattu (koneesta toiseen) Ku-alueen datalinkki ja sellaisen havaitseminen on erittäin vaikeaa verrattuna ympärisäteileviin linkkeihin. Lisäksi tuollainen hyvin korkeataajuuksinen suunnattu datalinkki voi siirtää dataa valtavasti nopeammin.
- Tutka on integroitu osaksi elektronisen sodankäynnin varustusta ja toimii erittäin suurena ja tehokkaana antennina. Tällaista kykyä ei Gripen NG:llä ole tulossa johtuen siitä että tutka on täysin erillinen laite ja liittyy muihin koneen järjestelmiin hitaalla MIL-STD1553B väylällä.
- Sisäänrakennettu maalinosoitusjärjestelmä (F-35:n EOTS). Toki Gripeniin saa erillisen maalinosoituspodin, mutta se on taas erillinen järjestelmä, joka ei ole osa sensorifuusiota ja on vain pilotin ohjauksessa.

Toki F-35:n tutka on kiinteä, eikä käänny kuten Gripen NG:ssä. Tällä on omat etunsa ja haittansa. Kiinteä antenni sopii paremmin häivehävittäjille joille erittäin alhainen tutkaheijaste on tärkeä ominaisuus. Kääntyvä tutka-antenni kun on mahdoton tehdä siten, että sen tutkaheijaste ei olisi suurempi. Lisäksi kiinteä antenni voidaan tehdä suuremmaksi kun ei tarvita kääntymistilaa ja tehdä siitä tehokkaampi. F-35:n tutkittiin kyllä myös kääntyvää tutka-antennia, mutta sellaisen havaittiin lisäävän koneen tutkaheijastetta liikaa saataviin hyötyihin nähden.

Mistä tiedät, minkälaiset antennit F-35:ssä on ja millä teknologialla ne on tehty? Itse en ole löytänyt mistään tietoja tai kuvia noista, vaan ne tuntuvat olevan hyvin tarkkaan suojeltuja. Joka tapauksessa amerikkalaiset eivät ole ainakana jäljessä gallium nitridi-pohjaisten komponenttien ja järjestelmien teossa. Eurooppalaiset firmat ostivat gallium nitridi-pohjaiset tuotteet amerikkalaisilta aina näihin päiviin saakka kun muualta niitä ei ole saanut. Nyt eurooppalainen GaN-tuotanto on onneksi päässyt hyvin käyntiin ja oikeita tuotteitakin alkaa tulla saataville. Amerikkalaisillakin on jo muutama GaN-pohjaista tutkaa olemassa ja NGJ-jammeri käyttää myös GaN-antenneja ja -komponentteja ja se tulee palveluskäyttöön näillä näkymin suunnilleen samaan aikaan Gripen NG:n kanssa. GaN-pohjaisten tuotteiden osalta ongelma on tähän asti ollut lähinnä korkeassa hinnassa ja nyt hinnat ovat tippuneet niin paljon, että tuotteita tulee muuallekin kuin erikoistarkoituksiin (esim. avaruussovellukset aiemmin).

Itse suhtaudun erittäin epäillen väitteeseen, että F-35 koneet eivät olisi käytettävissä ilman yhteyttä ALOU-palvelimeen (joita on yksi tällä hetkellä), sillä se on tietääkseni lähinnä tietovarasto kaikkien maailman F-35-koneiden ALIS-datalle. Muuten joka maalla on oma täydellinen ALIS-järjestelmänsä ja veikkaanpa että ajoittainen yhteys tarvitaan nimenomaan omaan ALIS_järjestelmään (puretaan koneelle tallennetut tiedot, tyhjennetään vikakoodit/lokit jne), eikä ALOU-palvelimeen. Järjestelmähän toimii siten, että joka maan koneista puretut ALIS-tiedot kerätään yhteen joka maassa ja sen jälkeen välitetään ALOU-palvelimelle. Vastaavalla tavallahan toimitaan jo useimpien modernien asejärjestelmien osalta eli huoltotiedot yms. kerätään yhteen jotta nähdään heti jos ongelmia alkaa kasaantua tai järjestelmässä on kehitettäviä asioita. ALIS vain on laajempi ja paljon automaattisempi kuin useimmat muut järjestelmät.

Itse pidän Gripen NG:tä mielenkiintoisena ja ihan hyvänä koneena verrattuna muihin 4. sukupolven viimeisimpiin koneisiin, mutta ei se oikein ole verrannollinen 5. sukupolven koneisiin kun koneiden suorituskykyä verrataan. Kone on lisäksi varsin kallis suorituskykyyn nähden vaikkakin ylläpitokustannukset ovatkin varmasti alhaisimmat.
 
Lentäjien koulutuskuviot mahdollisen F-35-hankinnan jälkeen ovat mielenkiintoinen asia. Ilmeisesti Hawkilla ja simulaattorilla on sitten mahdollista saavuttaa sellainen koulutustaso, että miehen/naisen uskaltaa päästää yksin lentämään hävittäjällä? Ilmeisesti tällä hetkellä lennetään kuitenkin ennen yksipaikkaista jonkin verran D-Hornetilla, kun koneita taannoin haikailtiin jopa lisää. Se ei sitten lopulta ihan onnistunut, mutta yritys oli näyttävä.

Veikkaan, että koulutusta siirretään muualle. Norjaan jne.
 
ympärisäteilevä datalinkki
http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=416

group of Gripens enter the combat area silently in a randomly spread out swarm. No active emissions are used but all sensors listen passively, including IRST, EW sensors, and the highly advanced AESA radar antenna. This can be complemented with short and random active emissions from the AESA radar. Any data on enemy aircraft is shared with beamed data links, thus enabling long range Meteor missile launches from Gripens with the most geometrically suitable positions within the swarm.

Minä ja muutkin ihmiset ovat tulkinneet tuon suunnatuksi.

Tutkan väylärakenne on tämä http://img33.imageshack.us/img33/7629/gripenngavionicscore.jpg nopeuksista en osaa sanoa.

Tällaista kykyä ei Gripen NG:llä ole tulossa

http://aviationweek.com/defense/new-avionics-gripen-typhoon-and-rafale

The jamming system—which is regarded as a major technological advance and will not be fully installed before 2023—will be able to generate high-powered, agile jamming beams over a wide spectrum

-----
Koska F-35 ketju, F-35 uutista:

http://www.bloomberg.com/news/2014-08-20/f-35-software-testing-slowed-by-flight-restrictions.html

The start of rigorous in-flight testing on the initial software for the Marine Corps version of the fighter is already five months lat
e.
“There are also numerous, well-documented deficiencies identified from testing of earlier versions of Block 2B that are either partially resolved or unresolved in the latest version of Block 2B software,” Elzea said. "

Joku F-35C:n kanssa tekemisissä ollut henkilö kommenttikentässä:
http://breakingdefense.com/2014/08/...nds-goals-for-uclass-drone-as-decision-looms/

"Every maintenance panel on F-35C requires three days curing time for the LO sealant. So, open a door to fix the jet - it's down for three days."
 
Back
Top