F-35 Lightning II

Tai sitten aseineen päivineen vain puolet tuosta, kaikenlaisia lukuja on liikkeellä. Varman hinnan tietää vain se, joka näkee tulevaan.


Pahimman skenarion mukaan C malli maksaa 250 euroa kpl....eli 24 kpl olisi 6 mrd. Tulevaisuudessa voivat maksaa enemmänkin.
 
Varmaankin samasta taikaseinästä, josta rahat hankittiin HN-kalustoon 90-luvun - laman aikana, joka oli vielä pari kertaluokkaa syvempi kuin nykyinen.
Tuolloin Suomella oli nouseva tähti Nokia mikä veroina maksoi Hornetit moneen kertaan. Nyt maksajaa ei ole näköpiirissä. Eletään viimeistä kesää kuten vuonna 1939.
 
Tuolloin Suomella oli nouseva tähti Nokia mikä veroina maksoi Hornetit moneen kertaan. Nyt maksajaa ei ole näköpiirissä. Eletään viimeistä kesää kuten vuonna 1939.

Ostohetkellä NMP:n todellinen menestys oli vasta pilke Ollilan silmäkulmassa ja lama syvimmillään.

Pitää olla sen verran uskoa maan tulevaisuuteen, että uskalletaan tehdä maanpuolustuskyvyn kannalta oleelliset hankinnat. Muuten voidaan heittää pyyhe kehään.
 
Ostohetkellä NMP:n todellinen menestys oli vasta pilke Ollilan silmäkulmassa ja lama syvimmillään.

Pitää olla sen verran uskoa maan tulevaisuuteen, että uskalletaan tehdä maanpuolustuskyvyn kannalta oleelliset hankinnat. Muuten voidaan heittää pyyhe kehään.
Olet aivan oikeassa. Uskoa täytyisi olla. Vaan kun katsoo uutisia tai maailman menoa, niin tuntuu pahalta.
 
Pahimman skenarion mukaan C malli maksaa 250 euroa kpl....eli 24 kpl olisi 6 mrd. Tulevaisuudessa voivat maksaa enemmänkin.

Tai sitten tuolla rahalla saa koneiden lisäksi myös lentotukialuksen, jolta niitä voi operoida. Mitä C-mallin hinta meitä heilauttaa?
 
Juu sen kun voi laukaista katapultilla.. ;) Harmi kun eivät oikein tainneet saada sitä "toimimaan" näissä suomalaisissa maanteissä... Toimintaperiaate kuintenkin suunniteltu lentotukialuksille jotka käyvät ydinreaktorilla ja jossa höyryvoimaa on saatavilla lähes rajattomasti... Ehkäpä joku kannettava reaktori ja säiliöautollinen merivettä? Vitsit sikseen... Jos meille on F35 tulossa niin uskallan väittää että aika suurella todennäköisyydellä se on yleisin ja todennäköisesti halvin A malli
 
Jos meille on F35 tulossa niin uskallan väittää että aika suurella todennäköisyydellä se on yleisin ja todennäköisesti halvin A malli


Tämä on valitettavaa. Olisipa rahaa B-malliin, auttaisi kummasti hajauttamisessa... mutta ehkä on parasta ostaa se A-malli, liittyä Natoon ja toivoa merijalkaväen tuovan omat B-mallin koneensa mukanaan kun niitä tarvitaan.

Saa kai sitä toiveajatella?
 
Tai sitten helvetin paljon vähemmän


Tuskin koska F-22 hinnaksi on ( yleisesti hyväksyttynä lukuna ) muodostunut 380 - 400 000 usd kappale. F35 on karvan verran pienempi mutta paljon innovatiivisempi moottorinsa osalta..joka voi tietää harmeja.
 
Tuskin koska F-22 hinnaksi on ( yleisesti hyväksyttynä lukuna ) muodostunut 380 - 400 000 usd kappale. F35 on karvan verran pienempi mutta paljon innovatiivisempi moottorinsa osalta..joka voi tietää harmeja.
Mutta se tuollanen mutu-hintojen heittely nyt vuosikausia ennen hankintaa on ihan turhaa. Ne ehtii muuttua sen miljoona kertaa siihen mennessä kun meille on aiheellista päässä hintaneuvotteluihin asti.
 
Aika turhaa on ylipäänsä koko hävittäjähankinnalla spekulointi. Järkevät argumentit on esitetty jo aikoja sitten eikä mitään uutta ole juurikaan tullut. Sen jälkeen on pyöritty ympyrää. Keskustelun voi aika lailla tiivistää näihin näkemyksiin:
- F-35 on ihan liian kallis tai huono, ei kannata hankkia. Ostetaan [keskustelijan henkilökohtainen suosikkikone].
- F-35 on eri sukupolvea kuin muut kilpailijat, ei ole järkeä ostaa muuta.
- Pitää ostaa F-35B koska hajautus.
- Pitää ostaa F-35C koska tukialuskoneet on kivoja.

Nämä näkemykset on toistettu täälläkin pelkästään elokuun aikana pari kolme kertaa. Ja samaa rataa jatkettaneen seuraavat vuodet. Ilmiö on mielenkiintoinen kun yleensä keskustelu taukoaa kun kenelläkään ei ole mitään uutta sanottavaa. Ilmeisesti F-35 herättää niin paljon tunteita, että keskustelu pitää yrittää "ratkaista" vaikka ratkaisun avaimia ei vielä ole saatavilla. Sen takia tämä keskustelu ei ole niitä mielenkiintoisimpia mp.netissä.
 
Tuskin koska F-22 hinnaksi on ( yleisesti hyväksyttynä lukuna ) muodostunut 380 - 400 000 usd kappale. F35 on karvan verran pienempi mutta paljon innovatiivisempi moottorinsa osalta..joka voi tietää harmeja.

Juke hyvä, luetko sä yhtään omia juttujasi läpi ennen nappulan painamista vai tuleeko ne ihan suorana tajunnanvirtana? F-35:n "250 €/kpl" (aika halpa!) oli selkeästi typo mutta tuo 400.000 $/kpl on niin älytön lukema ettei siitä osaa edes päätellä mitä yritit alunperin sanoa. Miljoonissa nyt kuitenkin liikutaan...
 
Juke hyvä, luetko sä yhtään omia juttujasi läpi ennen nappulan painamista vai tuleeko ne ihan suorana tajunnanvirtana? F-35:n "250 €/kpl" (aika halpa!) oli selkeästi typo mutta tuo 400.000 $/kpl on niin älytön lukema ettei siitä osaa edes päätellä mitä yritit alunperin sanoa. Miljoonissa nyt kuitenkin liikutaan...

Tajunnanvirrasta ei liene epäilystäkään.
 
Juke hyvä, luetko sä yhtään omia juttujasi läpi ennen nappulan painamista vai tuleeko ne ihan suorana tajunnanvirtana? F-35:n "250 €/kpl" (aika halpa!) oli selkeästi typo mutta tuo 400.000 $/kpl on niin älytön lukema ettei siitä osaa edes päätellä mitä yritit alunperin sanoa. Miljoonissa nyt kuitenkin liikutaan...

Ousit !

Eli siis 380 000 000 - 400 000 000 usd zibale se F-22.
 
Ethän sinä voi ottaa eri tavalla laskettujen hintojen (flyaway-hinta, hankkeen kokonaishinta, koko elinkaaren hinta...), laskea niistä keskiarvoa ja olettaa, että sillä olisi mitään merkitystä...

Voihan mä hyvinkin niin tehdä..varsinkin kun se vastaa aiemmin esillä ollutta hintalappua.
 
Voihan mä hyvinkin niin tehdä..varsinkin kun se vastaa aiemmin esillä ollutta hintalappua.

Kun et voi, koska siinä ei ole mitään järkeä. Nuo Wired-lehden artikkelissa annetut hinnat ovat kumulatiivisia ja niiden keskiarvolla ei ole mitään merkitystä:

upload_2014-8-26_17-17-13.webp

Jos koneiden tuotanto käynnistetään uudelleen, ainakin kehityskustannusten osuus laskee. Huollon, varaosien ja polttoaineen hinta taas riippuu muun muassa siitä, kuinka kauan koneita pidetään ja kuinka paljon niillä lennetään. Lisäksi tuo "kokonaishinnan" isoin osuus on jyvitetty aika pitkälle aikavälille.
 

Liitteet

  • upload_2014-8-26_17-16-17.webp
    upload_2014-8-26_17-16-17.webp
    7.4 KB · Luettu: 5
Back
Top