F-35 Lightning II

Gyllikselläkö on jo oma rivi F-35:n uhkakirjastossa? :unsure:
Silloin ei kai auta kuin ALIStua kohtaloonsa.

Onkohan 2020 Kauhavalla jo F-35 Demo Team?

Tosin silloin prioriteetti on se temppurata, jota vastaava pyörii Sveitsissä tänä kesänä.
 
Uskoisin, että meilläkin palaa rahaa tukikohtien päivittämiseen, jos F-35 valitaan. Vai löytyykö meiltä jo nyt ilmastoitua hangaaritilaa koko 64 koneen laivueelle? Sen lisäksi varmasti stealth-pinnoitteen ylläpitoon tarvittavaa infraa pitää tukikohtiin rakentaa. Ja voisin spekuloida vielä, että USA:lla voi olla jotain minimivaatimuksia tukikohtien fyysisen suojaamisen suhteen F-35 -asiakkaille. En väitä, että Suomessa tällaiset asiat ovat huonolla tolalla, mutta jos kertausharjoituksiin mentäessä pystyy ajamaan varuskunta-alueen parkkipaikalle ja kävelemään suoraan kasarmirakennukseen (joka ei ole lukossa) ja jopa tupaan sisälle kohtaamatta yhtäkään ihmistä ja ilman että kukaan pysäyttää ja kysyy, että milläs asialla liikutaan, niin ei herätä luottamusta, että nämä asiat ovat riittävällä tasolla muussakaan toiminnassa.

Kun taas ottaa vertailukohdaksi vaikkapa USA:n suurlähetystön Helsingissä, jossa on kellon ympäri vartija kopissa, sisään ajettaessa tuplaportit ja kymmenen metrin välein kamerat koko alueen ympäröivällä aidalla, niin hieman eri meininki
Eipä ne koneet meillä ulkona seiso nytkään parkeissa vaan ihan halleissa sisällä lämpimässä ja ilmastoidussa tilassa pötköttelevät.
Kerrotko toki missä varuskunnassa noin on? Ei meinaan yhteenkään tukikohtaan noinvain ajella aitojen sisäpuolelle, kyllä siellä melko tarkkaan tarkkaillaan ketä tulee ja miksi.
 


Japanilaisen F-35-hävittäjän tuhoutuminen johtui ilmeisesti hahmotushäiriöstä:
Asentotajun menettävä lentäjä ei enää tiedä, missä maanpinta on


Japanilainen F-35 putosi huhtikuun alussa mereen Japanin edustalla.
Syyksi epäiltiin aluksi laitevikaa, mutta nyt epäillään kyseessä olleen pilotin huimaus tai asentotajun menettäminen.


Japanin ilmavoimien F-35-hävittäjä putosi huhtikuussa todennäköisesti lentäjän huimauksen tai asentotajun menettämisen takia, sanoi Japanin puolustusministeri Takeshi Iwaya maanantaina.
Hävittäjä putosi huhtikuun 9. päivänä. Japanilaisen majurin lentämä kone katosi kesken koulutuslennon tutkasta.
Lentäjä lähetti hiukan ennen katoamistaan viestin lentotehtävän keskeyttämisestä.

Hetki viestin lähettämisen jälkeen kone iskeytyi mereen 1 100 kilometrin tuntivauhdilla ilman merkkejä siitä, että majuri olisi yrittänyt lähettää hätäviestiä tai pelastautua heittoistuimella.

Tuliteriä F-35-hävittäjiä tilanneet maat pelkäsivät pitkään, että kyseessä olisi ollut tekninen vika, joka olisi saattanut aiheuttaa viivästyksiä ja lisäkustannuksia jo valmiiksi noin 90 miljoonaa dollaria (noin 80 miljoonaa euroa) kappaleelta maksaviin koneisiin.

Asentotajun menetys on yleinen syy lento-onnettomuuksissa. Sen arvellaan olleen syynä esimerkiksi John F. Kennedy Juniorin kuolemaan johtaneessa lentoturmassa vuonna 1999.

Suomessa vuonna 2003 tapahtunut kolmen hengen kuolemaan johtanut Pertunmaan lento-onnettomuus johtui myös ilmeisesti asentotajun menetyksestä.

Asentotaju on yksi ihmisen aistimuksista, joka on kehittynyt hahmottamana aivoille nimensäkin mukaisesti sen, missä asennossa ihminen on maanpintaan ja taivaaseen nähden.

Asentotaju perustuu pääasiallisesti näköaistiin ja korvan sisäosien tasapainoaistiin.
Se on kuitenkin kehittynyt miljoonien vuosien aikana evoluution myötä rauhalliseen kävelyyn ja turvalliseen makoiluun maanpinnalla, eikä äänennopeudella lentämiseen kymmenen kilometrin korkeudessa.

Asentotajun menettämiselle altistavat erityisesti kiintopisteiden ja horisontin menettäminen, esimerkiksi pilvessä lentäessä.
Tällöin pilotin tulisi lentää oikeata informaatiota antavan mittariston perusteella, mutta voi olla vaikeaa olla luottamatta omaan tuntumaan.
Pilotin penkin kautta välittyy liiketuntemuksia, joiden perusteella lentäminen on erittäin vaarallista.
 

Yhdysvaltalaiset puolustus- ja ilmailualan suuryritykset United Technologies ja Raytheon kertoivat sunnuntaina yhdistyvänsä.
Fuusiossa syntyy Raytheon Technologies Corporation -yhtiö, joka on nykyisillä markkina-arvoilla laskettuna yli sadan miljardin dollarin arvoinen.
Fuusio pyritään viemään loppuun ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Uudesta yhtiöstä tulee maailman toiseksi suurin ilmailu- ja puolustusalan yritys yhdysvaltalaisen Boeingin jälkeen, hieman suurempi kuin Lockheed Martin, uutistoimisto STT kertoo.

Se kertoo puolustus- ja ilmailualan voimakkaasta keskittymisestä ja siitä, kuinka suuri merkitys eri puolilla maailmaa tuloillaan olevien hävittäjäkauppojen merkitys on koko teollisuuden alalle.
Niitä varten teollisuuden täytyy ryhmittyä uudelleen taistellakseen tehokkaasti markkinaosuuksista.

Suomessakin Antti Rinteen (sd) hallituksen on tällä hallituskaudella tarkoitus päättää hävittäjähankinnoista.

Sotateollisuuteen keskittynyt Raytheon tunnetaan Patriot-ilmatorjuntaohjuksista ja Tomahawk-risteilyohjuksista.

Monialayhtiö United Technologies tunnetaan muun muassa Pratt & Whitney F 35 -hävittäjämoottoreistaan.
Se valmistaa myös esimerkiksi erilaisia tutkia ja kyberpuolustuslaitteita.

Uuden yhtiön on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Yhtiöt kutsuivat fuusiota tasavertaisten kumppaneiden liitoksi.

Käytännössä United Technologies ostaa Raytheonin.
Se saa uudesta yhtiön osakkeista 57 prosenttia.
 


Japanilaisen F-35-hävittäjän tuhoutuminen johtui ilmeisesti hahmotushäiriöstä:
Asentotajun menettävä lentäjä ei enää tiedä, missä maanpinta on


Japanilainen F-35 putosi huhtikuun alussa mereen Japanin edustalla.
Syyksi epäiltiin aluksi laitevikaa, mutta nyt epäillään kyseessä olleen pilotin huimaus tai asentotajun menettäminen.


Japanin ilmavoimien F-35-hävittäjä putosi huhtikuussa todennäköisesti lentäjän huimauksen tai asentotajun menettämisen takia, sanoi Japanin puolustusministeri Takeshi Iwaya maanantaina.
Hävittäjä putosi huhtikuun 9. päivänä. Japanilaisen majurin lentämä kone katosi kesken koulutuslennon tutkasta.
Lentäjä lähetti hiukan ennen katoamistaan viestin lentotehtävän keskeyttämisestä.

Hetki viestin lähettämisen jälkeen kone iskeytyi mereen 1 100 kilometrin tuntivauhdilla ilman merkkejä siitä, että majuri olisi yrittänyt lähettää hätäviestiä tai pelastautua heittoistuimella.

Tuliteriä F-35-hävittäjiä tilanneet maat pelkäsivät pitkään, että kyseessä olisi ollut tekninen vika, joka olisi saattanut aiheuttaa viivästyksiä ja lisäkustannuksia jo valmiiksi noin 90 miljoonaa dollaria (noin 80 miljoonaa euroa) kappaleelta maksaviin koneisiin.

Asentotajun menetys on yleinen syy lento-onnettomuuksissa. Sen arvellaan olleen syynä esimerkiksi John F. Kennedy Juniorin kuolemaan johtaneessa lentoturmassa vuonna 1999.

Suomessa vuonna 2003 tapahtunut kolmen hengen kuolemaan johtanut Pertunmaan lento-onnettomuus johtui myös ilmeisesti asentotajun menetyksestä.

Asentotaju on yksi ihmisen aistimuksista, joka on kehittynyt hahmottamana aivoille nimensäkin mukaisesti sen, missä asennossa ihminen on maanpintaan ja taivaaseen nähden.

Asentotaju perustuu pääasiallisesti näköaistiin ja korvan sisäosien tasapainoaistiin.
Se on kuitenkin kehittynyt miljoonien vuosien aikana evoluution myötä rauhalliseen kävelyyn ja turvalliseen makoiluun maanpinnalla, eikä äänennopeudella lentämiseen kymmenen kilometrin korkeudessa.

Asentotajun menettämiselle altistavat erityisesti kiintopisteiden ja horisontin menettäminen, esimerkiksi pilvessä lentäessä.
Tällöin pilotin tulisi lentää oikeata informaatiota antavan mittariston perusteella, mutta voi olla vaikeaa olla luottamatta omaan tuntumaan.
Pilotin penkin kautta välittyy liiketuntemuksia, joiden perusteella lentäminen on erittäin vaarallista.
Eikö koneessa ole turvalaitteistoja tuollaisen tilanteen varalle?
 
Eikö koneessa ole turvalaitteistoja tuollaisen tilanteen varalle?
F-16:ssa on jo toiminnassa maahansyöksyn estävä järjestelmä slltä varalta, että taistelija ottaa torkut 9 G:n jälkeen. Jostain - en muista mistä - luin, että F-35 tulee saamaan saman toiminnon. Tiiä paljonko maksais nappi, jolla myllyn saisi vain suoraan vaakalentoon ... ja sopivaa musiikkia kuulokkeisiin :p
 
GCAS on tulossa F-35:een myös, mutta ei ole vielä käytössä.

Toimii toki myös muutenkin kuin pelkästään 9G jälkeen.

Tuohon tapaukseen tuskin tullaan saamaan juurikaan enemmän selvyyttä. Mutta erikoista tapauksessa on, että miksi hän ensin ilmoittaa lennon keskeytyksestä, ja sitten menettää yhtäkkiä tilannetajunsa.

Voi olla, että selitys pitää paikkansa, mutta hiukan ihmetyttää ja epäilyttää.

Saatavilla olevat tiedot ovat varmaan lähinnä japanilaisella riimukirjoituksella, joten asiaan on hankala tutustua tarkemmin.
 
GCAS on tulossa F-35:een myös, mutta ei ole vielä käytössä.

Toimii toki myös muutenkin kuin pelkästään 9G jälkeen.

Tuohon tapaukseen tuskin tullaan saamaan juurikaan enemmän selvyyttä. Mutta erikoista tapauksessa on, että miksi hän ensin ilmoittaa lennon keskeytyksestä, ja sitten menettää yhtäkkiä tilannetajunsa.

Voi olla, että selitys pitää paikkansa, mutta hiukan ihmetyttää ja epäilyttää.

Saatavilla olevat tiedot ovat varmaan lähinnä japanilaisella riimukirjoituksella, joten asiaan on hankala tutustua tarkemmin.
Onnettomuustutkinnassa voidaan käyttää metodina myös ns. poissulkemista. Mutta sekään ei oikein kuulosta uskottavalta. Koneestahan ei julkisten lähteiden mukaan ole löydetty oikeastaan mitään. Ehkä nopeushavainto perustuu tutkadataan?

Tai sitten juoksuttavat Venäläisiä ja Kiinalaisia, kun kone(pääosat vaikka palasina) onkin salaa saatu nostettua. Olisko liian X-Files teoria
 
Joissain koneissa on FBV:ssä järjestelmä, joka palauttaa koneen sakkauksessa normaalilentoon esimerkiksi pilotin menettäessä tajunsa hetkellisesti tms. Ei tosin sama asia mutta joitain hätäjärjestelmiä löytyy. Ymmärtääkseni meidänkin F-18C/D on varustettu tällaisella.

Luin että Japanin F-35:t ovat tehneet parin vuoden aikana 7 hätälaskua tuntemattoman syyn takia.

Edit. Kyseessä voi olla noiden osalta usean konetyypin ongelmana esiintynyt hypoksia.
 
Se, että Jenkit tykkää meistä (pv:sta) ja myös antavat löysää asehankintojen luvissa ei perustu tunteeseen vaan kyllä he osaavat laskea mikä merkitys Suomen panoksella on.
Täydellisenä ohvitopikkina, minkä verran Marttisen miesten ja Törnin ansiota on Suomen hyvä maine? Siis meikäläisen älymystön mukaan maanpettureiden ym :mad:
 
Täydellisenä ohvitopikkina, minkä verran Marttisen miesten ja Törnin ansiota on Suomen hyvä maine? Siis meikäläisen älymystön mukaan maanpettureiden ym :mad:
Noo, jenkkiarmeija on syntyperältään niin monikansallinen, että sieltä löytyy jenkkimentaliteetillä patrioottisia sankaritarinoita jokaiseen kansallisuuteen. Intiaaneista japanilaisten kautta itäeurooppalaisiin ja vaikka mihin. Nämä pohjolan Sparta ja maailmansodan mottitaistot aina hakkapeliitoihin ja viikinkimiekkoihin taitavat enemmänkin luoda sitä kokonaiskuvaa jota hulluus ämmänkantoineen ja suopalloineen vielä ryydittää. Valkoisesta kuolemasta tai vaikka Paavo Nurmestakaan ei ole asialle haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Luin että Japanin F-35:t ovat tehneet parin vuoden aikana 7 hätälaskua tuntemattoman syyn takia.
Tavanomaisia vaaratilanteita, joita esiintyy kaikkialla. Esim. rengas puhki.
Ilmavoimien Horneteilla niitä löytyy pikaisella haulla ainakin neljä neljän kuukauden ajalta.
Tuostahan saisi kauhean otsikon jos haluaisi vääristellä. "Suomen Horneteilla 3,5 kertaisesti vaaratilanteita Japanin (pudonneeseen) F-35 nähden." ;)

29.1.2019
4.2.
14.3.
8.5.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ne koneet meillä ulkona seiso nytkään parkeissa vaan ihan halleissa sisällä lämpimässä ja ilmastoidussa tilassa pötköttelevät.
Kerrotko toki missä varuskunnassa noin on? Ei meinaan yhteenkään tukikohtaan noinvain ajella aitojen sisäpuolelle, kyllä siellä melko tarkkaan tarkkaillaan ketä tulee ja miksi.

Ilmasotakoulu Tikkakoskella. Kyseessä oli VEH ja olin etukäteen puhelimitse kysynyt lupaa saapua edellisenä iltana, koska matkustin kaukaa. Siispä saavuin perjantai-iltana jo pimeän tultua sinne ja ajelin muitta mutkitta varuskunnan parkkialueelle ja siitä suunnistin kävellen kasarmille (siellä oli jo seuraavaa aamua varten kylttejä, että missä rakennuksessa VEH on), kasarmin alaovi oli auki, astuin sisälle ja lähdin haahuilemaan käytäville, kunnes törmäsin johonkuhun ja pääsin sanomaan, että VEH:iin olisin tulossa. Ei tosiaan missään kohtaa kukaan kysynyt, että mikäs mies se tämä on. Ilmasotakoulun päärakennuksessa sentään oli ovi lukossa (oli pakko käydä kokeilmassa, kun tuntui niin oudolta, että sinne kuka vaan voi noin marssia). Näin siis 2014.
 
Back
Top