Aika lähellä ne tulevat olemaan Virossakin.Voi olla myös vaatimuksia tukikohtien sijainnin suhteen, eivät välttämättä tykkää jos niitä pidetään kovin lähellä Venäjän rajaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aika lähellä ne tulevat olemaan Virossakin.Voi olla myös vaatimuksia tukikohtien sijainnin suhteen, eivät välttämättä tykkää jos niitä pidetään kovin lähellä Venäjän rajaa.
F-35 häivehävittäjä Turun lentonäytökseen - Siivet
Lockheed F-35A Lightning II häivehävittäjä saapuu Turun lentonäytöksessä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun viidennen sukupolven F-35-taistelukone vierailee Suomessa. Turkuun saapuu kaksi USA:n ilmavoimien F-35A-taistelukonetta....siivet.fi
Sain viime kesänä porttikiellon. Mock upin ohjaamossa onanointi osoittautui huonoksi ideaksi. Ihan vaan vinkkinä jos joku on viikonloppuna menossa.
Olisit kokeillut Gripenissä.Sain viime kesänä porttikiellon. Mock upin ohjaamossa onanointi osoittautui huonoksi ideaksi. Ihan vaan vinkkinä jos joku on viikonloppuna menossa.
Eipä ne koneet meillä ulkona seiso nytkään parkeissa vaan ihan halleissa sisällä lämpimässä ja ilmastoidussa tilassa pötköttelevät.Uskoisin, että meilläkin palaa rahaa tukikohtien päivittämiseen, jos F-35 valitaan. Vai löytyykö meiltä jo nyt ilmastoitua hangaaritilaa koko 64 koneen laivueelle? Sen lisäksi varmasti stealth-pinnoitteen ylläpitoon tarvittavaa infraa pitää tukikohtiin rakentaa. Ja voisin spekuloida vielä, että USA:lla voi olla jotain minimivaatimuksia tukikohtien fyysisen suojaamisen suhteen F-35 -asiakkaille. En väitä, että Suomessa tällaiset asiat ovat huonolla tolalla, mutta jos kertausharjoituksiin mentäessä pystyy ajamaan varuskunta-alueen parkkipaikalle ja kävelemään suoraan kasarmirakennukseen (joka ei ole lukossa) ja jopa tupaan sisälle kohtaamatta yhtäkään ihmistä ja ilman että kukaan pysäyttää ja kysyy, että milläs asialla liikutaan, niin ei herätä luottamusta, että nämä asiat ovat riittävällä tasolla muussakaan toiminnassa.
Kun taas ottaa vertailukohdaksi vaikkapa USA:n suurlähetystön Helsingissä, jossa on kellon ympäri vartija kopissa, sisään ajettaessa tuplaportit ja kymmenen metrin välein kamerat koko alueen ympäröivällä aidalla, niin hieman eri meininki
Eikö koneessa ole turvalaitteistoja tuollaisen tilanteen varalle?Japanilaisen F-35-hävittäjän tuhoutuminen johtui ilmeisesti hahmotushäiriöstä: Asentotajun menettävä lentäjä ei enää tiedä, missä maanpinta on
Japanilainen F-35 putosi huhtikuun alussa mereen Japanin edustalla. Syyksi epäiltiin aluksi laitevikaa, mutta nyt epäillään kyseessä olleen pilotin huimaus tai asentotajun menettäminen.www.helsinginsanomat.fi
Japanilaisen F-35-hävittäjän tuhoutuminen johtui ilmeisesti hahmotushäiriöstä:
Asentotajun menettävä lentäjä ei enää tiedä, missä maanpinta on
Japanilainen F-35 putosi huhtikuun alussa mereen Japanin edustalla.
Syyksi epäiltiin aluksi laitevikaa, mutta nyt epäillään kyseessä olleen pilotin huimaus tai asentotajun menettäminen.
Japanin ilmavoimien F-35-hävittäjä putosi huhtikuussa todennäköisesti lentäjän huimauksen tai asentotajun menettämisen takia, sanoi Japanin puolustusministeri Takeshi Iwaya maanantaina.
Hävittäjä putosi huhtikuun 9. päivänä. Japanilaisen majurin lentämä kone katosi kesken koulutuslennon tutkasta.
Lentäjä lähetti hiukan ennen katoamistaan viestin lentotehtävän keskeyttämisestä.
Hetki viestin lähettämisen jälkeen kone iskeytyi mereen 1 100 kilometrin tuntivauhdilla ilman merkkejä siitä, että majuri olisi yrittänyt lähettää hätäviestiä tai pelastautua heittoistuimella.
Tuliteriä F-35-hävittäjiä tilanneet maat pelkäsivät pitkään, että kyseessä olisi ollut tekninen vika, joka olisi saattanut aiheuttaa viivästyksiä ja lisäkustannuksia jo valmiiksi noin 90 miljoonaa dollaria (noin 80 miljoonaa euroa) kappaleelta maksaviin koneisiin.
Asentotajun menetys on yleinen syy lento-onnettomuuksissa. Sen arvellaan olleen syynä esimerkiksi John F. Kennedy Juniorin kuolemaan johtaneessa lentoturmassa vuonna 1999.
Suomessa vuonna 2003 tapahtunut kolmen hengen kuolemaan johtanut Pertunmaan lento-onnettomuus johtui myös ilmeisesti asentotajun menetyksestä.
Asentotaju on yksi ihmisen aistimuksista, joka on kehittynyt hahmottamana aivoille nimensäkin mukaisesti sen, missä asennossa ihminen on maanpintaan ja taivaaseen nähden.
Asentotaju perustuu pääasiallisesti näköaistiin ja korvan sisäosien tasapainoaistiin.
Se on kuitenkin kehittynyt miljoonien vuosien aikana evoluution myötä rauhalliseen kävelyyn ja turvalliseen makoiluun maanpinnalla, eikä äänennopeudella lentämiseen kymmenen kilometrin korkeudessa.
Asentotajun menettämiselle altistavat erityisesti kiintopisteiden ja horisontin menettäminen, esimerkiksi pilvessä lentäessä.
Tällöin pilotin tulisi lentää oikeata informaatiota antavan mittariston perusteella, mutta voi olla vaikeaa olla luottamatta omaan tuntumaan.
Pilotin penkin kautta välittyy liiketuntemuksia, joiden perusteella lentäminen on erittäin vaarallista.
F-16:ssa on jo toiminnassa maahansyöksyn estävä järjestelmä slltä varalta, että taistelija ottaa torkut 9 G:n jälkeen. Jostain - en muista mistä - luin, että F-35 tulee saamaan saman toiminnon. Tiiä paljonko maksais nappi, jolla myllyn saisi vain suoraan vaakalentoon ... ja sopivaa musiikkia kuulokkeisiinEikö koneessa ole turvalaitteistoja tuollaisen tilanteen varalle?
Onnettomuustutkinnassa voidaan käyttää metodina myös ns. poissulkemista. Mutta sekään ei oikein kuulosta uskottavalta. Koneestahan ei julkisten lähteiden mukaan ole löydetty oikeastaan mitään. Ehkä nopeushavainto perustuu tutkadataan?GCAS on tulossa F-35:een myös, mutta ei ole vielä käytössä.
Toimii toki myös muutenkin kuin pelkästään 9G jälkeen.
Tuohon tapaukseen tuskin tullaan saamaan juurikaan enemmän selvyyttä. Mutta erikoista tapauksessa on, että miksi hän ensin ilmoittaa lennon keskeytyksestä, ja sitten menettää yhtäkkiä tilannetajunsa.
Voi olla, että selitys pitää paikkansa, mutta hiukan ihmetyttää ja epäilyttää.
Saatavilla olevat tiedot ovat varmaan lähinnä japanilaisella riimukirjoituksella, joten asiaan on hankala tutustua tarkemmin.
Täydellisenä ohvitopikkina, minkä verran Marttisen miesten ja Törnin ansiota on Suomen hyvä maine? Siis meikäläisen älymystön mukaan maanpettureiden ymSe, että Jenkit tykkää meistä (pv:sta) ja myös antavat löysää asehankintojen luvissa ei perustu tunteeseen vaan kyllä he osaavat laskea mikä merkitys Suomen panoksella on.
Noo, jenkkiarmeija on syntyperältään niin monikansallinen, että sieltä löytyy jenkkimentaliteetillä patrioottisia sankaritarinoita jokaiseen kansallisuuteen. Intiaaneista japanilaisten kautta itäeurooppalaisiin ja vaikka mihin. Nämä pohjolan Sparta ja maailmansodan mottitaistot aina hakkapeliitoihin ja viikinkimiekkoihin taitavat enemmänkin luoda sitä kokonaiskuvaa jota hulluus ämmänkantoineen ja suopalloineen vielä ryydittää. Valkoisesta kuolemasta tai vaikka Paavo Nurmestakaan ei ole asialle haittaa.Täydellisenä ohvitopikkina, minkä verran Marttisen miesten ja Törnin ansiota on Suomen hyvä maine? Siis meikäläisen älymystön mukaan maanpettureiden ym
Tavanomaisia vaaratilanteita, joita esiintyy kaikkialla. Esim. rengas puhki.Luin että Japanin F-35:t ovat tehneet parin vuoden aikana 7 hätälaskua tuntemattoman syyn takia.
Eipä ne koneet meillä ulkona seiso nytkään parkeissa vaan ihan halleissa sisällä lämpimässä ja ilmastoidussa tilassa pötköttelevät.
Kerrotko toki missä varuskunnassa noin on? Ei meinaan yhteenkään tukikohtaan noinvain ajella aitojen sisäpuolelle, kyllä siellä melko tarkkaan tarkkaillaan ketä tulee ja miksi.