F-35 Lightning II


Among the Turkish companies supplying F-35 elements are:
  • Turkish Aerospace Industries, which makes center fuselages, composite skins, landing gear doors, weapon bay doors, and air inlets
  • Fokker Elmo, which makes 40 percent of the F-35 Electrical Wiring and Interconnection System
  • Alp Aviation, which makes airframe structures, landing gear parts, and F135 engine integrated blade/rotors
  • Ayesas, which is the sole supplier of the panoramic cockpit display and also makes the missile remote interface
  • Kale Aerospace, which makes structural components and components for the F135 engine

Vittu mitä debiilejä jotka aikanaan luottivat Turkkiin, ei tunneta historiaa ja tulevaisuus nähdään vain idealistisesti.

YkwiS6.gif
 
Suomella on paikka käyttää tilannetta hyväkseen, Yhdysvallat kaipaa luotettavia kumppaneita koska koijareita riittää, he taas saisivat lyödä pöytään omia tarjouksiaan kun ranskalaiset jo aloittivat likaisen pelin.
 
Taitaa kaikkien nykyisten/oletettujen käyttäjien kukkaro olla hieman paksumpi kuin suomella.
Suomella on vissiin pienin BKT ja puolustusbutjetti verrattuna nykyisiin operoijin. Siltikin täällä haaveilla 64kpl kun rahavaltiot ostelee muutaman tusinan.
Toisilla ei ole rahahuolia, toisilla ei ole rajahuolia. Meillä vain on molemmat! :rolleyes: Dilemma on ratkaistavissa, sillä onhan meillä taitoa ja viisautta. Jos kuitenkin valintaan pääsee vaikuttamaan poliitikko, joka unelmoi sotakoneen olevan diplomatiaa:coffee: eikä sotaa varten, tyyliin Haavisto & Seppinen, meillä on trilemma, vaikea sellainen.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa kaikkien nykyisten/oletettujen käyttäjien kukkaro olla hieman paksumpi kuin suomella.
Suomella on vissiin pienin BKT ja puolustusbutjetti verrattuna nykyisiin operoijin. Siltikin täällä haaveilla 64kpl kun rahavaltiot ostelee muutaman tusinan.
Katso karttaa niin ymmärät syyn miksi "rahavaltiot ostavat muutaman tusinan".
 
Tässä useampaankin otteeseen on implikoitu nimenomaan persujen olevan Venäjän asialla koska he ovat olleet samassa vesisateessa Salvinin ja Le Penin kanssa. Sperbankin keskuskomiteasta, kaasuputken lobbauksesta tai ydinvoimaluvista en edes viitsi mainita.
Ovat olleet jopa samalla kuutamolla o_O
Onhan noita maansamyyjiä, erot lienevät tässäkin isommat yksilöiden kuin puolueiden välillä.
 
Lord said on May 10 that if Turkey was ejected from the 11-nation F-35 partnership, the program would experience both schedule delays and cost increases, but she also said the Defense Department has been working with Lockheed Martin since last fall on ways to “mitigate” the effects of such an outcome. Lord said she sees, “a potential slowing-down of some deliveries over the next two years,” as well as “some potential cost impacts. But right now we believe we can minimize both of those.”

On June 7, however, Lord backtracked that comment, saying that if the schedule described in Shanahan’s letter is enforced, there will be no “major disruptions or delays.”

... Saas nähdä mitä käy ja nouseeko hinta... ei välttämättä, tuossa kai uumoillaan. Jos me tuohon päädytään, siihen on vielä sen verran aikaa ettei ehkä vaikuta toimitusaikatauluunkaan.

On tosiaan ollut iso kämmi luottaa Turkkiin kumppanina. Tuli kyllä yllätyksenä että turkkilaisilla firmoilla on ollut noinkin tärkeitä rooleja osien valmistuksessa.
 
Toisaalta ei nyt oikein ollut realistista sulkea uloskaan vuosia sitten ilman näyttöä. Siitä olisi säikähtänyt muutkin ostajat. Nyt Turkki tietää myötävaikuttaneensa itse kun kortit on katsottu.
 
Onko jollain lähdettä mikä oli Turkin osuus? Siis pelkkä rahoittaja vai jotain tuotekehitystä?

Ja vielä mielenkiintoisempi spekulaatio. Mitähän Turkki olisi koneista maksanut? Toki ollaan Suomea edellä n. 5 vuotta ja kyseessä voi olla esisarjan koneita. Nyt pitäs Patrian myyntitykkien olla hereillä tässä kohtaan! Kun on jo ostettu pala projektin osaamista.
 
500 miljoonaa on ainakin maksanut kun se on Kanadan partnerimaksujen taso. Sitten yksityiset turkkilaiset komponentti- ja asevalmistajat investoineet miljarditasolla.

Turkin tuotantoslotti mennee aiemmin päätökseen kykeneville. Komponentit pääosin Yhdysvaltoihin, mutta moottoripajoista Norjan ja Hollannin saavat lisätöitä.
 
Viimeksi muokattu:
500 miljoonaa on ainakin maksanut kun se on Kanadan partnerimaksujen taso. Sitten yksityiset turkkilaiset komponentti- ja asevalmistajat investoineet miljarditasolla.

Turkin tuotantoslotti mennee aiemmin päätökseen kykeneville. Komponentit pääosin Yhdysvaltoihin, mutta moottoripajoista Norjan ja Hollannin saavat lisätöitä.
Mutta ilmeisesti ei mitään kriittistä osaamista tai tuotepatentteja ole? Olishan se veli Ladavitselle aika koijjaus jos olisivatkin mukana välikäden kautta kriittisissä osissa softaa(sisältäen firmiksen).

En tunne Turkin asetuotantoa. Olikos siellä mitään kytköksiä esim ilmasta-maahan aseissa?
 
Yksi asia missä ainakin Venäjä on ollut ihan kujalla on nuo pinnoitemateriaalit ja niitäkin on väsätty Turkissa, kuullostaa fiksulta.
 
Kyllä, elinkaaren vaihe tulee ottaa huomioon. Varaosatuotantoa vasta käynnistetään, joten vertailu koneeseen, jota on tehty >10 vuotta ei ole oikein reilua. F35:stä on sentään faktalukuja olemassa, Gripenistä nämä luvut ovat samanlaisia toiveita kuin uuden hallituksen talousluvut.

Norjan kuluja kasvattaa kahden täysin uuden tukikohdan rakentaminen. Totta kai Suomikin saisi poltettua rahaa raivaamalla uuden päätukikohdan vaikka Ilomantsin Möhköön... (tämä suunnitelma ei vielä tainnut olla Rinteen rahanpolttohallituksen listoilla. Vink vink!)

EDIT vielä: ja mihin koneeseen on todennäköisintä saada varaosia lyhyemmälläkin varoajalla? Sellaiseen, jota on valmistettu muutama tuhat vai sellaiseen, jota on tehty muutama kymmenen?

Uskoisin, että meilläkin palaa rahaa tukikohtien päivittämiseen, jos F-35 valitaan. Vai löytyykö meiltä jo nyt ilmastoitua hangaaritilaa koko 64 koneen laivueelle? Sen lisäksi varmasti stealth-pinnoitteen ylläpitoon tarvittavaa infraa pitää tukikohtiin rakentaa. Ja voisin spekuloida vielä, että USA:lla voi olla jotain minimivaatimuksia tukikohtien fyysisen suojaamisen suhteen F-35 -asiakkaille. En väitä, että Suomessa tällaiset asiat ovat huonolla tolalla, mutta jos kertausharjoituksiin mentäessä pystyy ajamaan varuskunta-alueen parkkipaikalle ja kävelemään suoraan kasarmirakennukseen (joka ei ole lukossa) ja jopa tupaan sisälle kohtaamatta yhtäkään ihmistä ja ilman että kukaan pysäyttää ja kysyy, että milläs asialla liikutaan, niin ei herätä luottamusta, että nämä asiat ovat riittävällä tasolla muussakaan toiminnassa.

Kun taas ottaa vertailukohdaksi vaikkapa USA:n suurlähetystön Helsingissä, jossa on kellon ympäri vartija kopissa, sisään ajettaessa tuplaportit ja kymmenen metrin välein kamerat koko alueen ympäröivällä aidalla, niin hieman eri meininki
 
Uskoisin, että meilläkin palaa rahaa tukikohtien päivittämiseen, jos F-35 valitaan. Vai löytyykö meiltä jo nyt ilmastoitua hangaaritilaa koko 64 koneen laivueelle? Sen lisäksi varmasti stealth-pinnoitteen ylläpitoon tarvittavaa infraa pitää tukikohtiin rakentaa. Ja voisin spekuloida vielä, että USA:lla voi olla jotain minimivaatimuksia tukikohtien fyysisen suojaamisen suhteen F-35 -asiakkaille. En väitä, että Suomessa tällaiset asiat ovat huonolla tolalla, mutta jos kertausharjoituksiin mentäessä pystyy ajamaan varuskunta-alueen parkkipaikalle ja kävelemään suoraan kasarmirakennukseen (joka ei ole lukossa) ja jopa tupaan sisälle kohtaamatta yhtäkään ihmistä ja ilman että kukaan pysäyttää ja kysyy, että milläs asialla liikutaan, niin ei herätä luottamusta, että nämä asiat ovat riittävällä tasolla muussakaan toiminnassa.

Kun taas ottaa vertailukohdaksi vaikkapa USA:n suurlähetystön Helsingissä, jossa on kellon ympäri vartija kopissa, sisään ajettaessa tuplaportit ja kymmenen metrin välein kamerat koko alueen ympäröivällä aidalla, niin hieman eri meininki
Yksi noista noin 200 vaatimuksesta on toiminta maantietukikohdista. Lähde tällle HX hankkeen sivut. Lähetystö ei kuulu tähän mitenkään.
 
En tunne Turkin asetuotantoa. Olikos siellä mitään kytköksiä esim ilmasta-maahan aseissa?
On, Roketsanin ja LM:n länsimaissa markkinoima SOM-J on juurikin F-35:n kuiluun mahtuva risteilyohjus.

Tuo SOM-J erityisesti saattoi mennä vituiksi, sillä jos isäntämaa ei osta sitä niin voi jäädä muiltakin ostamatta. Ellei LM osta pilkkahintaan oikeuksia. SOM sinänsä näyttää olevan jo Turkin F-16:issa.
 
Tämän foorumin ydin on juuri tässä. Täsmälllinen, luotettavasta lähteesta oleva ja aiheeseen liittyvä uusi juttu! Kiitos Magitsu!
 
Uskoisin, että meilläkin palaa rahaa tukikohtien päivittämiseen, jos F-35 valitaan. Vai löytyykö meiltä jo nyt ilmastoitua hangaaritilaa koko 64 koneen laivueelle? Sen lisäksi varmasti stealth-pinnoitteen ylläpitoon tarvittavaa infraa pitää tukikohtiin rakentaa. Ja voisin spekuloida vielä, että USA:lla voi olla jotain minimivaatimuksia tukikohtien fyysisen suojaamisen suhteen F-35 -asiakkaille. En väitä, että Suomessa tällaiset asiat ovat huonolla tolalla, mutta jos kertausharjoituksiin mentäessä pystyy ajamaan varuskunta-alueen parkkipaikalle ja kävelemään suoraan kasarmirakennukseen (joka ei ole lukossa) ja jopa tupaan sisälle kohtaamatta yhtäkään ihmistä ja ilman että kukaan pysäyttää ja kysyy, että milläs asialla liikutaan, niin ei herätä luottamusta, että nämä asiat ovat riittävällä tasolla muussakaan toiminnassa.

Kun taas ottaa vertailukohdaksi vaikkapa USA:n suurlähetystön Helsingissä, jossa on kellon ympäri vartija kopissa, sisään ajettaessa tuplaportit ja kymmenen metrin välein kamerat koko alueen ympäröivällä aidalla, niin hieman eri meininki
No hesan ambassaadi on keskiturvallinen rakennus. Ei huippua, muttei huonokaan.
Mutta jos ja Toivottavasti F35 tulee, niin ehkä yksi paikka olisi välttävällä tasolla tukikohdista. Loput pitää fixata.
 
Tarve investoida perusinfraan huollon ja koulutuksen uusiutuessa ei ole yllätys. Johtamisjärjestelmään tarvitaan myös kaikenlaista lisäkapasiteettia. Niille on onneksi luvassa kymmeniä vuosia käyttöä.

Rakennettiinhan jo Bold Questia varten neljällä miljoonalla verkkoa.
 
Back
Top