F-35 Lightning II



ACQUISITION, AIR
$34B = Biggest Procurement In History As Lockheed, DoD Handshake Deal for 478 F-35s
The deal for hundreds of new F-35s will drive the cost per airplane below $80 million for the first time.
Keskustelua aiheesta kolmen vuoden takaa:
 


ACQUISITION, AIR
$34B = Biggest Procurement In History As Lockheed, DoD Handshake Deal for 478 F-35s
The deal for hundreds of new F-35s will drive the cost per airplane below $80 million for the first time.

No niin! Tämän päivän kurssilla 64 konetta maksaa 4,52mrd euroa. Mitäs se tilausvaltuutus tuli olemaan? 7-10mrd euroa? Eiköhän tuohon raamin saada aseet ja simulaattoritkin hankittua, jos koneet maksavat 4,52 miljardia?
 
Eli siis nyt on hinta jo Super Hornetin luokkaa. Ja varmasti edullisempi kuin Rafale ja Typhoon. Ja Gripeninkään on enää vaikea päihittää F-35:ttä hinnassa.

Jos 4,5 miljardiin euroon lähtee jo pelkät koneet, niin luulisi että siihen jäljellä olevaan 2,5-5-5 miljardiin mahtuu hyvin kaikki asejärjestelmän muu tuki.

Taitaa Saabin myyntitiimillä olla kylmähiki otsalla.
 
Huomenna, kun Turkki pitäisi potkia pois kehitysyhteistyöstä (Good riddance!), niin mitenkä tämän pitäisi vaikuttaa hintaan?
 
No niin! Tämän päivän kurssilla 64 konetta maksaa 4,52mrd euroa. Mitäs se tilausvaltuutus tuli olemaan? 7-10mrd euroa? Eiköhän tuohon raamin saada aseet ja simulaattoritkin hankittua, jos koneet maksavat 4,52 miljardia?
Lentotuntihinnoistahan on väännetty paljonkin. Niistä siis vaikea sanoa. Mutta onko varaosien hinnoista mitään vastaavaa alenevaa hintaa julkaistu? Ja tässä tapauksessa myös esim pinnoite kuuluu tähän. Sekin kai kehittynyt sekä teknisesti että työtavoiltaan?

Turkistahan todettiin aiemmin, että siellä ei koneen kannalta kriittistä osaamista/valmistusta. Joten vaikutus hintoihin lienee pieni. Ellei sitten sopimuksissa jotain koukkua.
 
Lentotuntihinnoistahan on väännetty paljonkin. Niistä siis vaikea sanoa. Mutta onko varaosien hinnoista mitään vastaavaa alenevaa hintaa julkaistu? Ja tässä tapauksessa myös esim pinnoite kuuluu tähän. Sekin kai kehittynyt sekä teknisesti että työtavoiltaan?

Turkistahan todettiin aiemmin, että siellä ei koneen kannalta kriittistä osaamista/valmistusta. Joten vaikutus hintoihin lienee pieni. Ellei sitten sopimuksissa jotain koukkua.

Jotenkin tuntuu, että kun varaosia aletaan puskea linjalta n. 1000 koneen suuruiseen fleettiin, niin hinnat tulee olemaan edukkaammat kuin n. 100 koneen fleetille tehdyille varaosille....vaikea jotenkin uskoa, että edes elinkaarikustannuksissa Gripen pystyisi kilpailemaan F-35:n kanssa. Yksittäinen elinkaarikustannusnimike ehkä - sanotaan vaikka, että lentotunnin polttoaine ja välitön huoltokustannus - mutta kun mukaan otetaan myös 2 x MLU elinkaaren aikana, niin joko Gripenille ei tule noita tai jos tulee, niin F-35 tulee halvemmaksi.
 
Jotenkin tuntuu, että kun varaosia aletaan puskea linjalta n. 1000 koneen suuruiseen fleettiin, niin hinnat tulee olemaan edukkaammat kuin n. 100 koneen fleetille tehdyille varaosille....vaikea jotenkin uskoa, että edes elinkaarikustannuksissa Gripen pystyisi kilpailemaan F-35:n kanssa. Yksittäinen elinkaarikustannusnimike ehkä - sanotaan vaikka, että lentotunnin polttoaine ja välitön huoltokustannus - mutta kun mukaan otetaan myös 2 x MLU elinkaaren aikana, niin joko Gripenille ei tule noita tai jos tulee, niin F-35 tulee halvemmaksi.
Tästä olia hyvä löytää jotain tietoa. Valmistajathan voi siirtää katetta varaosiin, kun ite koneen hintaa on lyöty ku vierasta sikaa. Kelläs oli niitä rapsoja luettuna projektista?
 
100 F-35:ttä jakautuisi mukavasti viiteen 20 koneen laivueeseen. Pistetään yksi Rovaniemelle, yksi Rissalaan, yksi Pirkkalaan, yksi Tikkakoskelle, yksi Kauhavalle, jossa uudelleenaktivoitaisiin sotilaslentotoiminta.

Saadaan sitten tasaisesti koko maassa nauttia Salaman moottorin jylinästä. :cool:
 
Tästä olia hyvä löytää jotain tietoa. Valmistajathan voi siirtää katetta varaosiin, kun ite koneen hintaa on lyöty ku vierasta sikaa. Kelläs oli niitä rapsoja luettuna projektista?

Eivät hirveästi voi. USA:n kansallinen turvallisuus. Osatkin tulevat USA:n ilmavoimien "kautta", joka lisää niihin joku 5% jenkkihinnan päälle. Eivät hirveästi voi kiskoa ilmavoimiltaan, tai hallinto puuttuu asiaan. Trumphan puuttui jo koneiden hintaan ..
 
Tavanomaisia vaaratilanteita, joita esiintyy kaikkialla. Esim. rengas puhki.
Ilmavoimien Horneteilla niitä löytyy pikaisella haulla ainakin neljä neljän kuukauden ajalta.
Tuostahan saisi kauhean otsikon jos haluaisi vääristellä. "Suomen Horneteilla 3,5 kertaisesti vaaratilanteita Japanin (pudonneeseen) F-35 nähden." ;)

29.1.2019
4.2.
14.3.
8.5.
Ok.

Miten olisi käynyt yksimoottoriselle tuon 4.2. moottorivian kohdalla?

Tämän vuoksi olen edelleen 2-moottoristen fani.
 
En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta 100 kpl on utopiaa, hyvä jos saadaan nuo 64 kpl. Silloin on parvia tarpeeksi. Tosin F-35 kysymyksessä parvi voi koostua 3 koneesta tai parven sijalla on vain pari. Niitä operoidaan taktisesti erilailla kuin 4.gen koneita ja ne ovat paremmin selviytyviä. F-35 osalta ei ole hetkeen ollut epäilystä juuri sen hankintahinnasta, vaan käyttökustannuksista.

Jos katsoitte eilen uutiset, Suomen Pankki heitti kylmää vettä hallituksen niskaan heikentämällä kasvuennustetta jopa puolella tulevan hallituskauden aikana. Rinne on sanonut että lähestulkoon kaikki on ehdollista hallitusohjelmassa, riippuen työllisyystavoitteen täyttymisestä. Jos suomi saisi hävittäjänsä alle 7 miljardin (mitä en usko), lisää ei tule ja mitään avointa piikkiä ei tule olemaan tuonne kymppiin saakka.
 
Back
Top