F-35 Lightning II

Ne ulkomaalaiset ei siis hyödy kun saavat työpaikkoja?
 
Onkohan katapultin tehoa nostettu, vai pystyykö oikeasti kone nousemaan perusmoottorilla ilmaan ilman jälkipolttoa? Milläköhän kuormalla koneita testattiin?


Testausta suurisiipisella laivastoversiolla...ei kuormaa kuin nekallinen lentopetrolia...luulen ma.
 
Mielestäni tuossa on puhe vain LRIP 6 erästä ja sen hinnasta. F-35 Joint Program Office on jättänyt noin puolet tuotantoerän oheiskustannuksista huomioimatta ja siten ovat päässeet tuohon vähän päälle 100 miljoonan taalan kappalehintaan. Kaikkine rilppeineen todelliset kustannukset ovat olleet kaksinkertaiset.

Ei, vaan juurikin niin kuin sanoin. Nuo erät 6 ja 7 ostettiin samaan aikaan. Mutta yhteensä niitä tulee siis 71 eikä 36 kappaletta.
 
http://aviationweek.com/defense/israel-reduces-f-35-buy-least-now

The Israeli government has decided to decrease the planned procurement of F-35A Joint Strike Fighters from 50 to 33 aircraft in the coming years.

Tälle on jo nimikin: death spiral

Vitsikö?

Kyseessä on poliittinen peli, tosiasiassa Israelin ilmavoimat haluaisivat enemmän kuin tuo 50.

Netanyahu erotti pari ministeriä ja haluaa uudet vaalit.

"JERUSALEM — In a decisive move after days of intense political bickering, Prime Minister Benjamin Netanyahu of Israel fired his centrist finance and justice ministers on Tuesday and called for the dissolution of Parliament and early elections.
“I will no longer tolerate opposition from within the government,” Mr. Netanyahu said in a televised news conference that signaled the opening of his re-election campaign."

http://www.nytimes.com/2014/12/03/world/middleeast/israel-netanyahu-cabinet-elections.html
 
Ne ulkomaalaiset ei siis hyödy kun saavat työpaikkoja?

Rajallisesti, pitkää päivää matalapalkalla siellä painetaan. Kun palkat nousevat, tuotanto siirretään taas. Pointti onkin se, että me suomalaiset muiden muassa olemme tässä tilanteessa nettohäviäjiä eikä täältä vähään aikaan tällä menolla nousta. Että win-win vaan. ;)
 
Rajallisesti, pitkää päivää matalapalkalla siellä painetaan. Kun palkat nousevat, tuotanto siirretään taas.
Sinähän sen sanoitkin. Palkat nousevat ja elintaso nousee.
 
juu nousee ainakin joillakin...
No, P-Koreassa ei nouse kellään (paitsi puolue-eliitillä). Varmasti kiinalaiset valitsisi P-Korean menon mieluummin kuin omansa.. juu.
 
No, P-Koreassa ei nouse kellään (paitsi puolue-eliitillä). Varmasti kiinalaiset valitsisi P-Korean menon mieluummin kuin omansa.. juu.
Tarkoitin sanoa että aina on voittajia ja häviäjiä... Voitot yleensä kasautuu samaan paikkaan.
 
Tarkoitin sanoa että aina on voittajia ja häviäjiä... Voitot yleensä kasautuu samaan paikkaan.
Tavallaan. Siitä vaan katsomaan mitä markkinatalous on Kiinalle tehnyt:
Prc1952-2005gdp.gif
 
Rajallisesti, pitkää päivää matalapalkalla siellä painetaan. Kun palkat nousevat, tuotanto siirretään taas. Pointti onkin se, että me suomalaiset muiden muassa olemme tässä tilanteessa nettohäviäjiä eikä täältä vähään aikaan tällä menolla nousta. Että win-win vaan. ;)

Miten Suomen päättävien elimien olisi pitänyt toimia aikanaan eri tavalla?

Edit: Jep, voitais pikkuhiljaa vääntäytyä takas F-35:een.
 
Ja takaisin aiheeseen. Ratkotaan maailmantalouden ongelmia ja talouskurimusta muussa ketjussa, eikös joo Tetra?

Joissain kommenteissa on kehuttu JSF:n liikehtimiskykyä. Koneen siipikuormitus on kuitenkin aika suuri. Mihin tuo ketteryysväittämä perustuu vai onko sillä tarkoitettu jotain muuta liikkumisen ominaisuutta?
 
Ja takaisin aiheeseen. Ratkotaan maailmantalouden ongelmia ja talouskurimusta muussa ketjussa, eikös joo Tetra?

Pahoittelut, vielä sekaannun off-topiicciin pienen hetken verran. Jos haukkuu globalisaatiota ja markkinataloutta, niin sitä voi tehdä ehkä arvosyistä, mutta talouden näkökulmasta se on ollut valtava kasvun ajuri. Ja Suomi suurimpia hyötyjiä.

http://heikkijokinen.info/ay-uutise...ann-stiftung-suomi-on-globalisaation-voittaja

Säätiön tutkimus laski 42 kehittyneen teollisuusmaan ja hiljan teollistuneen maan talouden muutoksia ajalla 1990 - 2011. Suomen bruttokansatuote kasvoi globalisaation vuoksi 1 500 euroa henkeä kohti, enemmän kuin missään muussa tutkitussa maassa.
 
Ja takaisin aiheeseen. Ratkotaan maailmantalouden ongelmia ja talouskurimusta muussa ketjussa, eikös joo Tetra?

Joissain kommenteissa on kehuttu JSF:n liikehtimiskykyä. Koneen siipikuormitus on kuitenkin aika suuri. Mihin tuo ketteryysväittämä perustuu vai onko sillä tarkoitettu jotain muuta liikkumisen ominaisuutta?

No, siipikuormitus ei suinkaan ole ainoa liikehtimiskykyyn liittyvä parametri. Eikä se ollut sitä edes toisen maailmansodan aikoihin. Siipikormituksen laskennassa käytetty siiven pinta-ala ei myöskään ota huomioon sitä että esim- F-22 ja F-35 koneiden rungot ovat myös suunniteltu tarjoamaan nostetta. Suuri työntövoima/paino-suhde on myös hyvin tärkeä, ja siinä F-35 on oikein hyvä. F-35 ei ole liikehtimiskyvyssä yhtä hyvä kuin F-22, F-15C tai Eurofighter Typhoon, mutta samalla tasolla vaikkapa Hornetien tai F-16 kanssa. Ja parempi kuin Gripen tai Gripen NG.

Kenraali Mike Hostage on mm. sanonut näin: "The F-35, he says, has “at least” the maneuverability and thrust and weight of the F-16. The F-35 is to the F-22 as the F-16 is to the F-15. The latter aircraft are the kings of air to air combat. The F-35 and the F-16 are the mainstay of the air fleet, designed for both air-to-air and air-to-ground attacks."

http://breakingdefense.com/2014/06/gen-mike-hostage-on-the-f-35-no-growlers-needed-when-war-starts/
 
Pahoittelut, vielä sekaannun off-topiicciin pienen hetken verran. Jos haukkuu globalisaatiota ja markkinataloutta, niin sitä voi tehdä ehkä arvosyistä, mutta talouden näkökulmasta se on ollut valtava kasvun ajuri. Ja Suomi suurimpia hyötyjiä.

Globalisaatiossa on myös mahdollisuuksia. Meillä niitä ei osattu hyödyntää kansakuntaa kestävällä tavalla tukevasti, that's all. Katselkaa lähivuosien talousnäkymiä ja kertokaa, missä vaiheessa Suomi lähtee kasvu-uralle (ja niin että saamme myös ihmisille töitä). Verratkaa Suomen näkymiä esim. muuhun läntiseen Eurooppaan. Tähän lopetan tästä aiheesta tässä ketjussa.
------
Takaisin lentokoneisiin!

http://forum.keypublishing.com/show...s-Multimedia-amp-Discussion-thread-(3)/page85

Suosittelen lukemaan tätäkin ketjua. Sivustoilta löttyy myös paljon muuta kiintoisaa ilmailuun ja lentokoneisiin liittyvää. Täälläkin esillä olevia aiheita käsitellään ja monesta näkövinkkelistä. Rattoisia lukuhetkiä!

No, siipikuormitus ei suinkaan ole ainoa liikehtimiskykyyn liittyvä parametri. Eikä se ollut sitä edes toisen maailmansodan aikoihin. Siipikormituksen laskennassa käytetty siiven pinta-ala ei myöskään ota huomioon sitä että esim- F-22 ja F-35 koneiden rungot ovat myös suunniteltu tarjoamaan nostetta. Suuri työntövoima/paino-suhde on myös hyvin tärkeä, ja siinä F-35 on oikein hyvä. F-35 ei ole liikehtimiskyvyssä yhtä hyvä kuin F-22, F-15C tai Eurofighter Typhoon, mutta samalla tasolla vaikkapa Hornetien tai F-16 kanssa. Ja parempi kuin Gripen tai Gripen NG.

Kenraali Mike Hostage on mm. sanonut näin: "The F-35, he says, has “at least” the maneuverability and thrust and weight of the F-16. The F-35 is to the F-22 as the F-16 is to the F-15. The latter aircraft are the kings of air to air combat. The F-35 and the F-16 are the mainstay of the air fleet, designed for both air-to-air and air-to-ground attacks."

http://breakingdefense.com/2014/06/gen-mike-hostage-on-the-f-35-no-growlers-needed-when-war-starts/

F-35 ei ole ainakaan tuolla kansaivälisillä foorumeilla saanut suitsutusta rungon nosteesta, pikemminkin käytettävissä olevaa kantopintaa on kommentoitu toisin päin. Esim. Rafale on taas kirjoittelun mukaan eräs (mainio) esimerkki blended fuselage-suunnittelusta. Ehka vahan tuhma, en tieda, katshokaa itshe ja verratkaa!

image.webp
imagesADXTCCIK.webp

image.webp
imagesKOGFKHVL.webp

Ko. kenraalin mielipiteessä saattaa olla hieman tarkoitushakuista ja sidosriippuvaista suolaa mukana. Jenkkilässä on maan tapa, että aseteollisuus ja korkea-arvoiset upseerit... (Voisiko olla ihan pikkuisen L&M:n "panttivanki"? Ehka vahan tuhma? ;) ) F-16 on ollut eräs jenkkien onnistuneimmista lentokonekonstruktioista ja liikehtimiskyvyltään se on ainakin ketteryyden osalta ilmeisen hyvä. Minkä tahansa tuotteen vertaaminen siihen luo välittömästi mielikuvaa menestyksestä. Yhden nappikauluksen sanomisten suhteuttaminen raakaan faktatietoon - no, siitä uskosta olen kirjoittanut lukijoiden harmiksi tässäkin ketjussa. Anteeksi vielä kerran siitä.

Wikipedia:
"On 27 January 2014, General Mike Hostage, head of Air Combat Command, stated he would fight "to the death" to not have a single plane of the USAF's 1,763 plane planned F-35 purchase be cut, because the allies and partners of the US got "weak in the knees" when seeing the USAF "back away" from the F-35. He said the F-15 and F-16 fleets would become tactically obsolete in the middle of the next decade regardless of improvements. Hostage also commented that the F-35 would be "irrelevant" without the F-22 fleet being viable as the F-35 was not an air superiority fighter.[464]"

Paremmuus Gripeniin, no T/W suhde on ollut esitetyissä laskelmissa kuta kunkin samaa luokkaa, milloin toiselle on laskettu parempi lukema ja milloin toinen taas on ollut parempi. Kannettava kuorma saattaa vaikuttaa myös lukuihin. "Puhtaana" G NG on esitetty julkisissa lähteissä useimmiten parempana, mutta senkin kohdalla puhumme tässä vaiheessa silkasta mainostamisesta, senkin moottoriin on luvattu vielä lisää tehoja nykyisestä jne. Elleivät tehot kasva kumpaisellakin moottorikehityksen myötä, ei tällä ominaisuudella voi mahdottomasti kehua retostella. Olisiko pahasti pielessä, jos muistelen F-35:n liikkuneen jossain 0,87 hujakoilla, mahdollista kuormaa en tuolle muista mutta ainakin täydellä tankilla ja ehkä ilman kuormaa. Täytyy tarkistaa kunhan ehtii että voi perustella väittämiä. Editoidaan sitten. Olkoon hetken aikaa syöttinä niin saadaan lämmintä keskustelua.

EDIT: Muuten olen sitä mieltä, että ennakoiva tekstinsyöttö on tuhottava
 
Viimeksi muokattu:
Katsottuani elokuvan Challenger Disaster eilen tuli mieleen, että voiko ylipäätään jenkki kenu sanoa mitään downgreidaavaa esimiestensä suunnitteluyhteistyöstä toimittajan kanssa ?
 
Katsottuani elokuvan Challenger Disaster eilen tuli mieleen, että voiko ylipäätään jenkki kenu sanoa mitään downgreidaavaa esimiestensä suunnitteluyhteistyöstä toimittajan kanssa ?

Monella asioihin vaikuttavilla jenkkupseerilla odottaa sotilasuran jälkeen vihreä oksa aseteollisuusfirmassa jne., tästä pohjimmiltaan suattaap olla kyse.
 
Back
Top