F-35 Lightning II

http://nationalinterest.org/feature/new-super-f-35-rule-the-us-military-11892

Operational Air Force pilots with air superiority fighter experience were less than enthusiastic about the prospect of the F-35 replacing the Raptor or F-15. “I hope they get that we need to be well beyond the F-35 in the future and recycling a ramped up proposal isn't going to be good enough,” one senior officer said.

Another added that it was physically impossible for the F-35 to match, much less replace, the F-22. “F-35s will never be able to sit at the table with F-22s in the realm of air-to-air and SEAD/DEAD [suppression of enemy air defenses/destruction of enemy air defenses],” the senior Air Force pilot said. “Doesn't have the performance, doesn't have the payload, doesn't have the stealth”

Another highly experienced F-22 pilot was equally unenthused about the prospect of an advanced F-35 derivative—even if that new variant was equipped with an advanced adaptive cycle engine. “That would be a really bad idea unless they finally got enough thrust with two engines!!” the pilot said. “It is an underpowered airplane from what I hear from my bros flying the jet. But, we have leveraged our tactical aviation future on this aircraft, so I guess we have to like it...”
 
Viimeksi muokattu:
"we have to like it..."
Tuohonhan tuo tulee kulminoitumaan. Rahaa on kiinni miljardeittain, biljoonittain. Kenelläkään ei ole eikä tule olemaan ns. munaa sanoa että vehje on yli hinnoiteltu eikä täytä sille asetettuja tehtävä ja suorituskyky vaatimuksia. Tokihan niitä voidaan aina muuttaa niin kuin suomessakin toimitaan rahoitus suhteessa uhkakuvaan. Jos ei toinen natsaa niin muutetaan toista (ja kieltäydytänään näkemästä ympäröivää todellisuutta) että saadaan balanssi kohdillensa.
 
Kallista on touhu. Norjahan kuulemma keskittää koneet pääasiassa yhteen tukikohtaan Orlandiin ja pienempi QRA -tukikohta Narvikin lähelle Evenesiin. Ajatelkaas jos Pohjanmereltä tuleekin yllättäen sukellusveneestä muutama venäläinen risteilyohjus tällaisiin paikkoihin. On aika lailla vaikea luotettavasti valvoa tuota merialuetta tällaisten varalta kun ohjusten kantamakin on hyvin pitkä. On aika hyvin munat samassa korissa jos tätä useammassa paikassa koneita ei ole. Ja stealth eli ei, jos koneet pääsevät ilmaan voi näiden liikkeitä tarkkailemaan piilotettu kaveri infota mihin suuntaan koneet lähtivät ja milloin.

http://aviationweek.com/defense/norway-paves-way-f-35-acquisition
 
Eikös se meille ole ihan sama jos USA kuluttaa koneeseen rahaa miljardeittan, biljoonittain? Ei se Suomen päänsärky ole. Suomelle merkitsee myyntihinta jonka Suomi maksaa koneesta jos niitä ostettaisiin. Hornetit maksoi meille vähän päälle 3€ miljardia, ihan riippumatta siitä paljonko USA kulutti koko Hornet-projektiin rahaa kaiken kaikkiaan.

Tuossa kritiikissä (kuten yleensä) konetta verrataan maailma ykköshävittäjään eli F-22:een. F-22 ei ole myynnissä edes Yhdysvaltojen tärkeimmille liittolaisille Britannialle tai Israelille.

F-35 vaihtoehdoksi jäävät vain ns. legacy-koneet. Siis sellaiset hävittäjät jotka eivät kuulu 5. sukupolveen. Mitkä toisin sanoen on suunniteltu kymmeniä vuosia sitten eli 1970 ja -80 luvuilla.

Kysymys ei ole siitä onko F-35 ilmaherutushävittäjä vai ei, vaan siitä hankkiiko Suomi historiansa suurimassa asekaupassa seuraavaksi yli 30 vuodeksi 2020 ja -30 lukujen taitteessa ainoaksi hävittäjäkseen konetyypin, joka on suunniteltu 1970 tai -80 luvuilla? Tästä on kyse. Millainen on legacy-koneen kehityspotentiaali, tuotetuki ja MLU-päivitysten mahdollisuudet tulevien käyttövuosikymmenten aikana? Yksikään legacy-kone ei ole häivekone. Jokainen 5. sukupolven hävittäjä on. Yhdessäkään Legacy-koneessa ei ole sensorifuusiota kuten F-35 on. Tietovuo ei ole sama asia kuin sensorifuusio, näin olen käsittänyt. Tietovuo mahdollistaa tiedon siirron ja mahdollistaa verkon, miten sitä nyt haluaa kuvata, en hallitse korrektia terminologiaa. Sensorifuusiossa lentokone fuusioi sensorien tuottaman tiedot eli käsittelee ja esittää visuaalisesti järkevällä tavalla eri sensorien ja tietovuon tuottaman tiedon olennaisista asioista ja antaa valmiiksi maaleja, kertoo onko joku muu samassa "pilvessä" jo ampunut maalia, ehdottaa parhaita ratkaisuja jne. Mikä on eri asia kuin jos lentäjä tulkitsee varoitin laitteiden, tutkien ja muiden sensorien tietoja erillisinä. Tällaista 360 asteen täysin automatisoitua valvonta-palloa ei ole millään muulla koneella. Eikä voi tulla koska ne sensorit on ympätty, upotettu, rakennettu ja integroitu koneen rakenteisiin. Siis runkoon siipiin jne. ylle ja alle, eteen ja taakse. Tällaista tuskin saa legacy-koneeseen koska ominaisuus on otettu suunnittelussa huomioon alusta alkaen.
 
F-35 vaihtoehdoksi jäävät vain ns. legacy-koneet. Siis sellaiset hävittäjät jotka eivät kuulu 5. sukupolveen. Mitkä toisin sanoen on suunniteltu kymmeniä vuosia sitten eli 1970 ja -80 luvuilla.

Kysymys ei ole siitä onko F-35 ilmaherutushävittäjä vai ei, vaan siitä hankkiiko Suomi historiansa suurimassa asekaupassa seuraavaksi yli 30 vuodeksi 2020 ja -30 lukujen taitteessa ainoaksi hävittäjäkseen konetyypin, joka on suunniteltu 1970 tai -80 luvuilla? Tästä on kyse. Millainen on legacy-koneen kehityspotentiaali, tuotetuki ja MLU-päivitysten mahdollisuudet tulevien käyttövuosikymmenten aikana? Yksikään legacy-kone ei ole häivekone. Jokainen 5. sukupolven hävittäjä on. Yhdessäkään Legacy-koneessa ei ole sensorifuusiota kuten F-35 on. Tietovuo ei ole sama asia kuin sensorifuusio, näin olen käsittänyt. Tietovuo mahdollistaa tiedon siirron ja mahdollistaa verkon, miten sitä nyt haluaa kuvata, en hallitse korrektia terminologiaa. Sensorifuusiossa lentokone fuusioi sensorien tuottaman tiedot eli käsittelee ja esittää visuaalisesti järkevällä tavalla eri sensorien ja tietovuon tuottaman tiedon olennaisista asioista ja antaa valmiiksi maaleja, kertoo onko joku muu samassa "pilvessä" jo ampunut maalia, ehdottaa parhaita ratkaisuja jne. Mikä on eri asia kuin jos lentäjä tulkitsee varoitin laitteiden, tutkien ja muiden sensorien tietoja erillisinä. Tällaista 360 asteen täysin automatisoitua valvonta-palloa ei ole millään muulla koneella. Eikä voi tulla koska ne sensorit on ympätty, upotettu, rakennettu ja integroitu koneen rakenteisiin. Siis runkoon siipiin jne. ylle ja alle, eteen ja taakse. Tällaista tuskin saa legacy-koneeseen koska ominaisuus on otettu suunnittelussa huomioon alusta alkaen.

Vaihtoehdot eivät ole legacy-koneita, jotka on suunniteltu 70-80 luvuilla. Hornetti oli sen aikakauden kone.

Tuossa jälkimmäisessä asiassa on laitettu niin paljon asioita yhteen, että sitä on hiukan hankala kommentoida. Noita kuvaamiasi asioita on kehitetty kautta historian, erityisesti länsimaissa, joissa tavoitteena on ollut pilotin kuorman vähentäminen. Noita eri sensoreitakin on jo ollut. F-35 on viimeisin kehitysaskel tässä evoluutiossa. Ja DAS on ilman muuta edistynyt. Mutta ei se F-35 tuossa suhteessa niin suuri mullistus ole kuin annat ymmärtää.
 
To all those of you who think the F-35 is incapable or can't do what normal planes can.......

Lets look at some figures against some proven and supposedly superior platforms, lets compare them and see.

If you really know something about planes you would know that you basically need 3 essentials to be maneuverable:

1. Lots of Lift
2. Lots of thrust
3. Little Drag

Lets discuss lift:
I know you probably heard Pierre Spray said that the F-35 is a dog because it has little wings. and has to carry 110lbs of airplane for every square foot of wing.

Pierre Spray was involved in the aircraft industry at around the 1960s where fighters were basically tubes with wings.
At that time all of the lift came from the wings. small wings = small lift.

But at around that time Martin Marietta (now Lockheed Martin) was experimenting with Lifting Body designs, they wanted to produce fuselages that can assist the wings in producing lift instead of being dead weight.
Read more here: http://en.wikipedia.org/wiki/Martin-Marietta_X-24

That’s why at around the 1970s we began to see fighters with wide flat fuselage sections and smaller wings. So lets compare the wing loading of the F-4 against Pierre Spray's favorite F-16 variant the F-16A.

F-4
Empty: 30,328lbs
Load:8000 lbs
Comabt Weight: 38,328
Wing Area: 530 feet
Wing Loading: 72 lbs/ sq feet

F-16A
Empty: 16,300
Load:8000 lbs
Comabt Weight: 24,300
Wing Area: 300 feet
Wing Loading: 81 lbs/ sq feet

So by Pierre Spray's own argument the horribly turning F-4 should fly circles around his hotrod F-16? What’s happening here?

Well the F-16 does not rely on just wings to produce lift, it has a blended body and wing design, plus LERX that produce vortices above the airplane (if you remember you physics, high pressure below + low pressure above creates lift)

around 40% of the F-16s total lift does not come from the wings at all. So in reality the F-16's actual wing loading when loaded with 8,000lbs is closer to 49 lbs per square feet not 81 lbs.

The F-35 is the same. to get the F-35 to have 110lbs / sq ft of wing loading as Pierre Spray said it needs to carry 21,300 lbs of load.

The f-16 can never do that, but the F-35 can! that’s what’s great about this plane, it gives you options, if you need to go to a long range mission then sure, the F-35 CAN carry 18,000lbs of fuel and 18,000lbs of weapons.

But if your going to a CAP mission where a dogfight is possible, then why load it with 21K? Most likely an F-35 would take off with 18,000lbs, And when it gets to combat it would probably have 10,000lbs depending on the range to the target.

So lets pit the F-35 against some really good aircraft, Wing Loading calculation.
All loaded with 8,000 lbs, perfect for dogfighting:

Wing Loading:
Mig-29 M/M2: 91
F-16C (block 50): 90
F-35A: 81
F/A-18C: 77
Su-30MKI: 72

So as you can see at dogfighting weights, the F-35 is not bad at all, its not the best but really not all that bad.

Now consider this, the F-35 probably has the most efficient body lifting surface of all these aircraft due to the fact that its fuselage has the smoothest flatest surface of all these planes, not a lot of disturbance for the wind to flow around on.

So lets give all these aircraft a Body lifting coefficient of 40% but to be conservative lets give the F-35 45%, the truth is probably much larger but hey lets keep it down.

Wing loading plus body lift:

Mig-29 (M/M2): 54.6
F-16C (block 50): 54
F/A-18C: 46
F-35A: 44
Su-30MKI: 43

The F-16s wing loading is similar to the Mig-29s which is why it replicates the Mig-29 in RedFlag.

But Notice how the F-35's wing loading is so close to the F/A-18 and just 1 pound above the Su-30, which is why when you ask pilots they will say that the F-35 maneuvers like an F/A-18 with better acceleration.

And really acceleration is the only thing Hornet pilots dont like about it.

http://www.flightglobal.com/blogs/the-d ... -tactical/
Lt Col Matt Kelly wrote:
Operational pilots should be thrilled with the F-35's performance, Kelly said. The F-35 Energy-[Maneuverability] diagrams, which display an aircraft’s energy and maneuvering performance within its airspeed range and for different load factors, are similar to the F/A-18 but the F-35 offers better acceleration at certain points of the flight envelope.

So do you still think they are lying?

Now lets talk thrust. This is a no brainer, the F-35's engine is rated at 43,000lbs the most powerful in the world. So lets cut to the chase and compare.

Thrust to weight at max thrust:
(All loaded with 8,000 lbs)

Mig-29 (M/M2): 1.05
F-16C (block 50): 1.05
Su-30MKI: 1.13
F/A-18C: 1.14
F-35A: 1.15

Surprise Surprise, the F-35 has the best Thrust to weight ratio of all of the planes involved, and really in a dogfight Thrust to weight can be more valuable than Wing loading.

Now Drag:

All these planes will carry weapons externally adding lots of drag. with a full centerline tank the F-16 is reduced to 7Gs max and the Mig-29 is reduced to an appalling 4Gs, the F-35 will carry most if not all its missiles internally, very little drag.

So to conclude, even without Stealth, even without all its advanced sensors and ECM suits, the F-35 will (in the words of Pierre Spray) wax the competition every single time, then if the F-35 is a dog the rest should be compared to kittens. Youtubesta kopsattu, mutta asiaahan tuo puhuu :D
 
Valhe, emävalhe, tilasto. Tiedä häntä.
To all those of you who think the F-35 is incapable or can't do what normal planes can.......

Lets look at some figures against some proven and supposedly superior platforms, lets compare them and see.

If you really know something about planes you would know that you basically need 3 essentials to be maneuverable:

1. Lots of Lift
2. Lots of thrust
3. Little Drag

Lets discuss lift:
I know you probably heard Pierre Spray said that the F-35 is a dog because it has little wings. and has to carry 110lbs of airplane for every square foot of wing.

Pierre Spray was involved in the aircraft industry at around the 1960s where fighters were basically tubes with wings.
At that time all of the lift came from the wings. small wings = small lift.

But at around that time Martin Marietta (now Lockheed Martin) was experimenting with Lifting Body designs, they wanted to produce fuselages that can assist the wings in producing lift instead of being dead weight.
Read more here: http://en.wikipedia.org/wiki/Martin-Marietta_X-24

That’s why at around the 1970s we began to see fighters with wide flat fuselage sections and smaller wings. So lets compare the wing loading of the F-4 against Pierre Spray's favorite F-16 variant the F-16A.

F-4
Empty: 30,328lbs
Load:8000 lbs
Comabt Weight: 38,328
Wing Area: 530 feet
Wing Loading: 72 lbs/ sq feet

F-16A
Empty: 16,300
Load:8000 lbs
Comabt Weight: 24,300
Wing Area: 300 feet
Wing Loading: 81 lbs/ sq feet

So by Pierre Spray's own argument the horribly turning F-4 should fly circles around his hotrod F-16? What’s happening here?

Well the F-16 does not rely on just wings to produce lift, it has a blended body and wing design, plus LERX that produce vortices above the airplane (if you remember you physics, high pressure below + low pressure above creates lift)

around 40% of the F-16s total lift does not come from the wings at all. So in reality the F-16's actual wing loading when loaded with 8,000lbs is closer to 49 lbs per square feet not 81 lbs.

The F-35 is the same. to get the F-35 to have 110lbs / sq ft of wing loading as Pierre Spray said it needs to carry 21,300 lbs of load.

The f-16 can never do that, but the F-35 can! that’s what’s great about this plane, it gives you options, if you need to go to a long range mission then sure, the F-35 CAN carry 18,000lbs of fuel and 18,000lbs of weapons.

But if your going to a CAP mission where a dogfight is possible, then why load it with 21K? Most likely an F-35 would take off with 18,000lbs, And when it gets to combat it would probably have 10,000lbs depending on the range to the target.

So lets pit the F-35 against some really good aircraft, Wing Loading calculation.
All loaded with 8,000 lbs, perfect for dogfighting:

Wing Loading:
Mig-29 M/M2: 91
F-16C (block 50): 90
F-35A: 81
F/A-18C: 77
Su-30MKI: 72

So as you can see at dogfighting weights, the F-35 is not bad at all, its not the best but really not all that bad.

Now consider this, the F-35 probably has the most efficient body lifting surface of all these aircraft due to the fact that its fuselage has the smoothest flatest surface of all these planes, not a lot of disturbance for the wind to flow around on.

So lets give all these aircraft a Body lifting coefficient of 40% but to be conservative lets give the F-35 45%, the truth is probably much larger but hey lets keep it down.

Wing loading plus body lift:

Mig-29 (M/M2): 54.6
F-16C (block 50): 54
F/A-18C: 46
F-35A: 44
Su-30MKI: 43

The F-16s wing loading is similar to the Mig-29s which is why it replicates the Mig-29 in RedFlag.

But Notice how the F-35's wing loading is so close to the F/A-18 and just 1 pound above the Su-30, which is why when you ask pilots they will say that the F-35 maneuvers like an F/A-18 with better acceleration.

And really acceleration is the only thing Hornet pilots dont like about it.

http://www.flightglobal.com/blogs/the-d ... -tactical/
Lt Col Matt Kelly wrote:
Operational pilots should be thrilled with the F-35's performance, Kelly said. The F-35 Energy-[Maneuverability] diagrams, which display an aircraft’s energy and maneuvering performance within its airspeed range and for different load factors, are similar to the F/A-18 but the F-35 offers better acceleration at certain points of the flight envelope.

So do you still think they are lying?

Now lets talk thrust. This is a no brainer, the F-35's engine is rated at 43,000lbs the most powerful in the world. So lets cut to the chase and compare.

Thrust to weight at max thrust:
(All loaded with 8,000 lbs)

Mig-29 (M/M2): 1.05
F-16C (block 50): 1.05
Su-30MKI: 1.13
F/A-18C: 1.14
F-35A: 1.15

Surprise Surprise, the F-35 has the best Thrust to weight ratio of all of the planes involved, and really in a dogfight Thrust to weight can be more valuable than Wing loading.

Now Drag:

All these planes will carry weapons externally adding lots of drag. with a full centerline tank the F-16 is reduced to 7Gs max and the Mig-29 is reduced to an appalling 4Gs, the F-35 will carry most if not all its missiles internally, very little drag.

So to conclude, even without Stealth, even without all its advanced sensors and ECM suits, the F-35 will (in the words of Pierre Spray) wax the competition every single time, then if the F-35 is a dog the rest should be compared to kittens. Youtubesta kopsattu, mutta asiaahan tuo puhuu :D

Olisi mielenkiintoista nähdä oikeasti koneen eri versioiden (ABC) todellinen suorituskyky verrattuna muihin itä- ja länsikoneisiin. Jenkkipilottien kokemukset eivät ole olleet ainakaan vielä läheskään kaikilta osin yhtä onnellisen ruusunpunaisia kuin Sprayn heittämä tagi.
 
Valhe, emävalhe, tilasto. Tiedä häntä.


Olisi mielenkiintoista nähdä oikeasti koneen eri versioiden (ABC) todellinen suorituskyky verrattuna muihin itä- ja länsikoneisiin. Jenkkipilottien kokemukset eivät ole olleet ainakaan vielä läheskään kaikilta osin yhtä onnellisen ruusunpunaisia kuin Sprayn heittämä tagi.

Kuullemma tehty vastamaan lentokyvyiltään vanhemman sukupolven hävittäjiä, mutta suurimpana valttikortina on "todella kehittyneet" BVR-kyvyt. Saas nähdä, joulukuussa 2016 esitellään A ja C-tyypit.
 
Sitten kannattaa myös pitää mielessä, että internetin tiedot voivat olla hyvin valheellisia lopputulokseen katsoen. Voi mennä pahasti yläkanttiin, mutta voi mennä myös pahasti alakanttiin.
 
Kuullemma tehty vastamaan lentokyvyiltään vanhemman sukupolven hävittäjiä, mutta suurimpana valttikortina on "todella kehittyneet" BVR-kyvyt. Saas nähdä, joulukuussa 2016 esitellään A ja C-tyypit.

Pelkkä BVR on vain yksi valtti mutta riskit alkavat heti kun valtti on pelattu. Häiveominaisuudet ovat jonkinlainen kompromissi, samoin WVR-kyvyt. Sensoripuolikaan ei ole täydellinen vaikka monin osin se on hyvä. (Missä IRST nokan päällä? Ei ole?) Samalla rahalla ja Muricanien osaamisella olisi voitu tehdä paljon parempi kone (tai vaikka pari) kun ei oltaisi kahlittu kehittämistä liian suureellisilla visioilla roolituksessa, that's all. Uuden sukupolven koneen lentokyvyn tulisi olla parempi eikä vastaava kuin alun perin 60-70 -luvuilla suunniteltujen nykykoneiden.
 
So to conclude, even without Stealth, even without all its advanced sensors and ECM suits, the F-35 will (in the words of Pierre Spray) wax the competition every single time, then if the F-35 is a dog the rest should be compared to kittens. Youtubesta kopsattu, mutta asiaahan tuo puhuu :D

Tervetuloa foorumille!

F-35 ei ole missään nimessä täysin onneton, kuten toki tuokin vertailu osaltaan kuvaa. En tiedä kuitenkaan, miksi vertailuun oli otettu Generation 4 koneita. Jos vertailuun otettaisiin Eurofighter, Rafale ja F-22, olisi F-35 aekasta heikompi noilla benchmarkkauksilla.

Sarekki tuossa yllä kuvasi hyvin, mikä F-35:ssä eniten harmittaa. Se olisi voinut olla paljon parempikin, jos sitä ei olisi händicäpätty moneen eri suuntaan venyvillä vaatimuksilla.
 
(Missä IRST nokan päällä? Ei ole?)

WTF? Mitä väliä missä nuo infrapunsensorit sijaitsevat, kunhan niillä on hyvä näkyvyys eteenpäin? F-35:ssä on ihan kaksin kappalein eteenpäin osoittavia IP-sensoreita joita voi käyttää ilmamaalienkin havitsemiseen. Toinen on nokan ylä- ja toinen alapuolella.

f-35b-2.jpg
 
WTF? Mitä väliä missä nuo infrapunsensorit sijaitsevat, kunhan niillä on hyvä näkyvyys eteenpäin? F-35:ssä on ihan kaksin kappalein eteenpäin osoittavia IP-sensoreita joita voi käyttää ilmamaalienkin havitsemiseen. Toinen on nokan ylä- ja toinen alapuolella.

f-35b-2.jpg

Hyvä kuva. Mulkosilmä on koneessa alapuolella, yläpuolella nokkaa on jonkinlaiset tihrutähyttimet. Miksihän koneessa on painotettu alapuolelle tähyilyä? (Rynnäköinti...) Sensoreita tupataan kaikkiin tuleviin koneisiin joka puolelle (Gripeninkin kehitysversion kyljet ovat miltei kuin leppäpirkolla) jolloin saadaan parempi tilannekuva joka suunnassa.

Ei huono, ei sitten laisinkaan, mutta käytetyllä rahalla oltaisiin saatu paljon parempi tuostakin. Teknologia ja osaaminen ovat olemassa mutta niiden hyödyntäminen on aina toinen asia kun lähtökohtien valinta on maailmaa syleilevä ja voitontavoittelu ajaa hyvän tekemisen edelle.

Vieläköhän konetta vaivaavat rakenteelliset ongelmat (halkeamat jne.) ja painon kurissa pitämisen pulmat (ei nyt sentään ylipaino...)? Joko moottori toimii niin luotettavasti, että sillä uskaltaa lähteä pörräämään lentonäytöksiin? Olisiko näistä kenelläkään uutta tietoa?
 
Hyvä kuva. Mulkosilmä on koneessa alapuolella, yläpuolella nokkaa on jonkinlaiset tihrutähyttimet. Miksihän koneessa on painotettu alapuolelle tähyilyä? (Rynnäköinti...) Sensoreita tupataan kaikkiin tuleviin koneisiin joka puolelle (Gripeninkin kehitysversion kyljet ovat miltei kuin leppäpirkolla) jolloin saadaan parempi tilannekuva joka suunnassa.

Ei huono, ei sitten laisinkaan, mutta käytetyllä rahalla oltaisiin saatu paljon parempi tuostakin. Teknologia ja osaaminen ovat olemassa mutta niiden hyödyntäminen on aina toinen asia kun lähtökohtien valinta on maailmaa syleilevä ja voitontavoittelu ajaa hyvän tekemisen edelle.

Vieläköhän konetta vaivaavat rakenteelliset ongelmat (halkeamat jne.) ja painon kurissa pitämisen pulmat (ei nyt sentään ylipaino...)? Joko moottori toimii niin luotettavasti, että sillä uskaltaa lähteä pörräämään lentonäytöksiin? Olisiko näistä kenelläkään uutta tietoa?

Niin varmaan... Ja jos näin on, sanotaan nyt keskustelun mielekkyyden kannalta, että olet täysin oikeassa 100%. So what? Mitä se meitä kiinnostaa paljonko amerikaano laittoa massia sensorinsa kehittelyyn? Se on kato se myyntihinta mikä merkkaa. Sensorin ulkonäkö ja -mitat koko kertoo sulle niiden suorituskyvyn? 70-auton piiska-antennilla kuuluu radio paremmin kuin 2014 bemarin hainevällä?

Uutta tietoa tulee varmasti saataville sitä mukaa kun tämä keskeneräinen projekti etenee.
 
Tammikuussa käsittääkseni tulee seuraava Gilmoren raportti, moottoriongelma on edelleen päällä.

http://www.wsj.com/articles/pentago...oduction-repair-work-to-get-orders-1418947811

MK-CR544_FIGHTE_G_20141218174508.jpg


One problem is that the F-35’s designers paid more attention to how fast and stealthy the plane would be, and less on how complicated and expensive it could turn out to be for maintainers. “Their influence in the design process is always far less than the guys who are worried about the performance of the aircraft,” Lt. Gen. Chris Bogdan, the military head of the F-35 program, said of those charged with planning the jet’s maintenance.

While the F-35’s reliability has improved, he said it isn’t at the stage where it should be.

For example, the fasteners that held on its high-tech, radar-evading panels kept breaking. “They were falling into the airplane, and we had to go find them,” said Gen. Bogdan. The parts have been redesigned, but it will take at least two years to replace all of them.
 
Omasta mielestä F-35-projektin tehot vei pois, se että sen pitää korvata Ilmavoimien,laivaston, ja merijalkaväen koneet. En edes ihmettele miksi budjetti on niin roimasti ylittynyt ja on ollut niin paljon ongelmia kyseisen konetyypin kanssa. Niinkuin Juhani Tamminen sanois: "Keep it simple"
 
Omasta mielestä F-35-projektin tehot vei pois, se että sen pitää korvata Ilmavoimien,laivaston, ja merijalkaväen koneet. En edes ihmettele miksi budjetti on niin roimasti ylittynyt ja on ollut niin paljon ongelmia kyseisen konetyypin kanssa. Niinkuin Juhani Tamminen sanois: "Keep it simple"

Kerrassaan outo väite! Ei tarvitse olla kummoinenkaan matikkanero kun tajuaa että jos nuo kaikki konetyypit (F-16, F/A-18, A-10, AV-8B jne.) olisi kukin korvattu omalla viidennen sukupolven konetyypillään niin niiden yhteenlasketut kehityskustannukset olisivat ylittäneet JFS ohjelman kehityskustannukset moninkertaisesti, ja että niiden kunkin hankintamäärät olisivat olleet vain osa JSF ohjelman hankintamääristä. Näin ollen niiden yksikköhinnat olisivat olleet suurempia kuin mitä F-35 koneella.

Lisäksi on täysin kyseenalaista että olisiko siinä tapauksessa edes ollut mahdollista käyttää niin paljon yhden konetyypin kehittämiseen, eli olisiko kukin konetyyppi ollut ominaisuuksiltaan paljonkin jäljessä F-35:ttä?
 
Hyvä kuva. Mulkosilmä on koneessa alapuolella, yläpuolella nokkaa on jonkinlaiset tihrutähyttimet.

No tuo "tihrutähystin" on yksi niistä kuudesta DAS järjestelmän sensorista, ja sellaisella on mm. trackätty yli 1300 kilometrin etäisyydeltä SpaceX-yhtiön (yksi Elon Muskin firmoista) raketin laukaisu Cape Kennedyn avaruuskeskuksesta. Eikä pelkästään rakettimoottori käynnissä olevaa kohdetta, vaan myös jo sammutetuin moottorein mereen putoava raketin ensimmäinen vaihe. Yksi tuon DAS järjestelmän tehtävistä on havaita ballististen ohjusten laukaisut.


Miksihän koneessa on painotettu alapuolelle tähyilyä? (Rynnäköinti...)

Kyseessä on sensori nimeltä EOTS, se on pääasiassa tarkoitettu pommitustehtäviin, eli maamaalien havainnointiin, seuraamiseen, maalitukseen ja mm. maalin valaisemiseen laserilla silloin kun käytetään laserohjattuja aseita. Mutta voi tuolla havainnoida ja seurata ilmamaalejakin.

 
Kerrassaan outo väite! Ei tarvitse olla kummoinenkaan matikkanero kun tajuaa että jos nuo kaikki konetyypit (F-16, F/A-18, A-10, AV-8B jne.) olisi kukin korvattu omalla viidennen sukupolven konetyypillään niin niiden yhteenlasketut kehityskustannukset olisivat ylittäneet JFS ohjelman kehityskustannukset moninkertaisesti, ja että niiden kunkin hankintamäärät olisivat olleet vain osa JSF ohjelman hankintamääristä. Näin ollen niiden yksikköhinnat olisivat olleet suurempia kuin mitä F-35 koneella.

Lisäksi on täysin kyseenalaista että olisiko siinä tapauksessa edes ollut mahdollista käyttää niin paljon yhden konetyypin kehittämiseen, eli olisiko kukin konetyyppi ollut ominaisuuksiltaan paljonkin jäljessä F-35:ttä?
Totta, totta.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top