F-35 Lightning II

No tuo "tihrutähystin" on yksi niistä kuudesta DAS järjestelmän sensorista, ja sellaisella on mm. trackätty yli 1300 kilometrin etäisyydeltä SpaceX-yhtiön (yksi Elon Muskin firmoista) raketin laukaisu Cape Kennedyn avaruuskeskuksesta. Eikä pelkästään rakettimoottori käynnissä olevaa kohdetta, vaan myös jo sammutetuin moottorein mereen putoava raketin ensimmäinen vaihe. Yksi tuon DAS järjestelmän tehtävistä on havaita ballististen ohjusten laukaisut.




Kyseessä on sensori nimeltä EOTS, se on pääasiassa tarkoitettu pommitustehtäviin, eli maamaalien havainnointiin, seuraamiseen, maalitukseen ja mm. maalin valaisemiseen laserilla silloin kun käytetään laserohjattuja aseita. Mutta voi tuolla havainnoida ja seurata ilmamaalejakin.


Onko tuolla järjestelmällä mahdollista havaita s-300 ohjuksen laukaisupaikkaa ja lähettää terveisinä takaisin oikeaan paikkaan JASSM? Entäs sama juttu jollain kevyemmällä IT:llä ja JDAM terveisiksi?
 
Onko tuolla järjestelmällä mahdollista havaita s-300 ohjuksen laukaisupaikkaa ja lähettää terveisinä takaisin oikeaan paikkaan JASSM? Entäs sama juttu jollain kevyemmällä IT:llä ja JDAM terveisiksi?
jassmia ei käsittääkseni saa sisä ripustimiin eli stealth menetetään jos noita tai jotain muita isompia paukkuja on kyydissä
 
jassmia ei käsittääkseni saa sisä ripustimiin eli stealth menetetään jos noita tai jotain muita isompia paukkuja on kyydissä

JDAM:n ja JSOW:n saa, mutta JSOW:t taisi jäädä tilaamatta.

JSFweapons1.jpg
 
Noita brimstoneja olisi syytä hankkia... Kyllä sinne näköjään jsow sopii.... mutta jassm ei sovi.
 
Noita brimstoneja olisi syytä hankkia... Kyllä sinne näköjään jsow sopii.... mutta jassm ei sovi.

En näe erityistä ongelmaa. JASSM:lla on tarpeeksi kantamaa, että niitä kantava kone voi vältellä tutkia matkalla laukaisualueelle ja ohjus itsessään ei ole erityisen hyvin näkyvä.
 
No tuo "tihrutähystin" on yksi niistä kuudesta DAS järjestelmän sensorista, ja sellaisella on mm. trackätty yli 1300 kilometrin etäisyydeltä SpaceX-yhtiön (yksi Elon Muskin firmoista) raketin laukaisu Cape Kennedyn avaruuskeskuksesta. Eikä pelkästään rakettimoottori käynnissä olevaa kohdetta, vaan myös jo sammutetuin moottorein mereen putoava raketin ensimmäinen vaihe. Yksi tuon DAS järjestelmän tehtävistä on havaita ballististen ohjusten laukaisut.




Kyseessä on sensori nimeltä EOTS, se on pääasiassa tarkoitettu pommitustehtäviin, eli maamaalien havainnointiin, seuraamiseen, maalitukseen ja mm. maalin valaisemiseen laserilla silloin kun käytetään laserohjattuja aseita. Mutta voi tuolla havainnoida ja seurata ilmamaalejakin.


Hyvä selvitys F-35:n keskeisistä lämpösensoreista. Raketin lämpöjälki on aika selkeä myös moottoreiden sammuttamisen jälkeen sillä raketin tai ohjuksen kuori on ilman kitkan vaikutuksesta luonnollisesti kuuma. Havaintoetäisyydet ovat kaikilla järjestelmillä riippuvaisia paljolti olosuhteista ja seurattavien kohteiden lämpöjäljestä. Miniatyrisaatio on vallitseva kehityssuunta kaikissa sensorihärjestelmissä eli "tihrutähyttimiä" tulee olemaan koneissa paljon kun laitteet pienenevät ja kevenevät. F-35 on edelleen kehittelyvaiheessa eikä tule olemaan laajamittaiseen palveluskäyttöön astuessaan ainoa, jolla on tähystelyominaisuuksia. Kaiken maailman sensoreita on jossain muodossa jo nyt käytössä olevissa koneissa ja näyttää siltä, että koko ajan kyytiin pakataan lisää. Se fuusiokin on ollut ainakin "guldkranoille" tuttu juttu.

F-35:ssa pyritään vähentämään koneen oman rungon lämpösäteilyä kierrättämällä polttoainetta kuoren alla. Tulee mieleen käänteisessä mielessä 2. maailmansodan alla Saksassa kehitellyn He-100:n "evaporative cooling", jossa moottorin jäähdytysnestettä kierrätettiin putkistossa koneen rakenteiden sisällä (siivessä) ja näin vältettiin jäähdyttäjän aiheuttama ilmanvastus. Tämähän luonnollisesti laajentaa koneen lämpöjälkeä mutta silloin sillä ei ollut merkitystä. Sen ajan teknologialle ratkaisu koettiin liian riskialttiiksi toteuttaa palveluskäyttöä varten joten homma jäi kokeiluasteelle.
 
https://defenseissues.wordpress.com/2014/12/06/fighter-aircraft-engine-comparision/

while the F-135 has the lowest thrust-to-drag ratio

F-135 is the least fuel-efficient engine.


it is unrealistic to expect the F-35 to achieve any kind of sustained supersonic cruise

the F-135 has the highest IR signature

All problems with the F-135 are connected to the fact that the F-35 is a strike fighter by design, and not a proper multirole fighter; on the other hand, EJ200, M88 and the F-119 are designed for fighter aircraft whose primary role is air superiority
 
https://defenseissues.wordpress.com/2014/12/06/fighter-aircraft-engine-comparision/

while the F-135 has the lowest thrust-to-drag ratio

F-135 is the least fuel-efficient engine.


it is unrealistic to expect the F-35 to achieve any kind of sustained supersonic cruise

the F-135 has the highest IR signature

All problems with the F-135 are connected to the fact that the F-35 is a strike fighter by design, and not a proper multirole fighter; on the other hand, EJ200, M88 and the F-119 are designed for fighter aircraft whose primary role is air superiority

Kyllähän sitä kaikenlaista paskaa voi eri foorumeille postata, mutta eri asia on se että onko siinä mitään järkeä...

Pikku vinkkinä, noiden fanipoikakirjoitusten lähtöarvot ja laskut kannattaa itse käydä läpi ennen kuin niitä postailee eteenpäin, säästyy ainakin noloilta tilanteilta jos ei muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrassaan outo väite! Ei tarvitse olla kummoinenkaan matikkanero kun tajuaa että jos nuo kaikki konetyypit (F-16, F/A-18, A-10, AV-8B jne.) olisi kukin korvattu omalla viidennen sukupolven konetyypillään niin niiden yhteenlasketut kehityskustannukset olisivat ylittäneet JFS ohjelman kehityskustannukset moninkertaisesti, ja että niiden kunkin hankintamäärät olisivat olleet vain osa JSF ohjelman hankintamääristä. Näin ollen niiden yksikköhinnat olisivat olleet suurempia kuin mitä F-35 koneella.

Moka tapahtui paljon aikaisemmin, eli A-12:n kanssa. Juuri se oli 'avaintyyppi' jonka epäonnistuminen johti sitten siihen ettei käytettävissä ollut modernia rynnäkkökonetta, minkä vuoksi Super Hornetin ja F-35:n piti ottaa enemmän pommikoneominaisuuksia kuin mitä oli projektin kannalta terveellistä.
 
Kyllähän sitä kaikenlaista paskaa voi eri foorumeille postata, mutta eri asia on se että onko siinä mitään järkeä...

Pikku vinkkinä, noiden fanipoikakirjoitusten lähtöarvot ja laskut kannattaa itse käydä läpi ennen kuin niitä postailee eteenpäin, säästyy ainakin noloilta tilanteilta jos ei muuta.

Niinpä. Faninsa kukaisellakin projektilla. Pata kattilaa soimaa... Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat. Vai olisiko nykyään tuo loppu seuraavanlainen; kenen (markkina)lippistä kannat? ;)

Moka tapahtui paljon aikaisemmin, eli A-12:n kanssa. Juuri se oli 'avaintyyppi' jonka epäonnistuminen johti sitten siihen ettei käytettävissä ollut modernia rynnäkkökonetta, minkä vuoksi Super Hornetin ja F-35:n piti ottaa enemmän pommikoneominaisuuksia kuin mitä oli projektin kannalta terveellistä.

Tässä on juuri se ydinasia, johon tämän keisarin vaatteettomuus perustuu. Kone on juuri niin hyvä kuin sen kykenee tekemään annetuilla onnettomilla kompromissispekseillä. Mihin Muricaanit olisivatkaan yltäneet ellei hanketta olisi jo lähtökuopissa rampautettu . (Paperilla ja taskulaskimella kaikki saadaan tietysti näyttämään hyvältä kun käytetään sopivia värikyniä; valhe, emävalhe, tilasto...) F-35:n parhaat ominaisuudet ja teknologia yhdistettynä jotensakin järkevään ilmataistelukykyiseen konseptiin = "world-beater" absolutemente! :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on juuri se ydinasia, johon tämän keisarin vaatteettomuus perustuu. Kone on juuri niin hyvä kuin sen kykenee tekemään annetuilla onnettomilla kompromissispekseillä. Mihin Muricaanit olisivatkaan yltäneet ellei hanketta olisi jo lähtökuopissa rampautettu . (Paperilla ja taskulaskimella kaikki saadaan tietysinäyttämään hyvältä kun käytetään sopivia värikyniä; valhe, emävalhe, tilasto...) F-35:n parhaat ominaisuudet ja teknologia yhdistettynä jotensakin järkevään ilmataistelukykyiseen konseptiin = "world-beater" absolutemente! :cool:

Just tuollaisia boldatun lauseen mukaisia hävittäjiä haluaisin ostettavan meidän ilmavoimille! Kukahan tollasia myy ja mistä niitä saa?

Jos sellaisia ei olisi niin kannattaako silloin hankkia paras mahdollinen saatavilla oleva? Siis sellainen joita ihan oikeasti on fyysisesti olemassa. Vai mitä mieltä oot siitä mitä kuuluu tehdä?
 
Joo, huomasin saman tuolta toisesta langasta. Mitenkähän on tuon alkuperäisen kysymyksen laita? Pystyykö F-35:n systeemeillä paikantamaan tarkasti Iskenderin tai S-300:n laukaisualustan? Tietääkö joku?

Niin siis yksi tuon DAS järjestelmän ominaisuuksista on havaita ilmatorjuntaohjusten laukaisut, ja ennustaa ohjusten lentoratojen perusteella niiden maalit. Sen tehtävänä on toki myös havaita taktisten ballististen ohjusten laukaisut. Laukaisualustaa vastaan voidaan kohdistaa asevaikutusta.

Niin kuin tällä videolla selitetään:
 
^Kohdasta 3:22 sanottua:

"With DAS, instead of engaging in a classic dogfight, the F-35 has the option to simply exit the fight and let its missiles do the turning."

Tossa on varmaan jotain aineksia palstan loputtomaan dogfight-keskusteluun.
 
Moka tapahtui paljon aikaisemmin, eli A-12:n kanssa. Juuri se oli 'avaintyyppi' jonka epäonnistuminen johti sitten siihen ettei käytettävissä ollut modernia rynnäkkökonetta, minkä vuoksi Super Hornetin ja F-35:n piti ottaa enemmän pommikoneominaisuuksia kuin mitä oli projektin kannalta terveellistä.

Wikipediasta löytyy tämän koneen kohdalta mielenkiintoinen maininta, josta voi sitten pohtia mm. syitä, miksi jenkeissä asekehitys ei aina suju. Lakimiehet tulevat joka väliin. Ilmeisesti tilaaja ei ole ollut tyytyväinen Lockheed-Martinin asenteeseen. Onkohan lakimiehiä ollut paikalla.

The development of the A-12 was troubled by cost overruns and several delays, causing questions of the program's ability to deliver upon its objectives; these doubts led to the development program being canceled in 1991. The manner of its cancellation was contested through litigation until a settlement was reached in January 2014.
 
Just tuollaisia boldatun lauseen mukaisia hävittäjiä haluaisin ostettavan meidän ilmavoimille! Kukahan tollasia myy ja mistä niitä saa?

Jos sellaisia ei olisi niin kannattaako silloin hankkia paras mahdollinen saatavilla oleva? Siis sellainen joita ihan oikeasti on fyysisesti olemassa. Vai mitä mieltä oot siitä mitä kuuluu tehdä?

Samaa mieltä Sarekin kanssa. Itse olen todennut, että F-22 tyylinen versio F-35:stä olisi aika kova luu.

Kun tällaisella foorumilla ollaan, niin todennäköisesti kaikki keskustelijat haluavat Suomen Ilmavoimille kokonaisuudessaan arvioiden soveltuvimman koneen.

Ilmavoimien tulevaisuus -vitjassa mainitsin Jäämeren kommentin, että jos hän nyt saisi valita minkä tahansa Euroopassa käytössä olevista järjestelmistä, niin hän valitsisi juuri Suomen Hornetin, kun tarkastellaan nimenomaan kokonaisuutta ja järjestelmän todellista operatiivista suorituskykyä. Totta kai siinä on varmaan vähän kotiinpäinvetoa, mutta hyvä silti pysähtyä hetkeksi pohtimaan asiaa.

F-35 on hyvä kone, ja aivan varmasti maailman paras Harrierin korvaaja. Onko se paras kone Suomelle, se ei ole sanottu. Se selviää, kun ilmavoimat tekee valintansa.

Olisi varmaan hyvä, että voidaan yhdessä rauhassa keskustella eri koneiden hyvistä ja huonoista puolista. Erityisesti, koska julkisista lähteistä voi arvioida ehkä noin puolta koneiden suorituskyvystä. Loput tapahtuvat salaisten tietojen, koelentojen ja testien ja operatiivisten suorituskykylaskelmien pohjalta, joihin meillä ei ole pääsyä.
 
Niin siis yksi tuon DAS järjestelmän ominaisuuksista on havaita ilmatorjuntaohjusten laukaisut, ja ennustaa ohjusten lentoratojen perusteella niiden maalit. Sen tehtävänä on toki myös havaita taktisten ballististen ohjusten laukaisut. Laukaisualustaa vastaan voidaan kohdistaa asevaikutusta.

Omasta mielestäni DAS on kiinnostavinta F-35:ssä. Tilannetietoisuus on äärimmäisen tärkeää ilmassa.

DAS on kuitenkin järjestelmä, joka koostuu muutamista kameroista, singaaliprosessoinnista ja kuvien yhdistelystä ja esittämisestä. Se on järjestelmä, joka voidaan siis asentaa myös muihin koneisiin.

Olettaisin, että tulevaisuudessa kaikkiin koneisiin tulee jokin DAS:n tapainen systeemi. Saapa nähdä, laitetaanko sitä jälkiasennuksella vanhempiin koneisiin.
 
Omasta mielestäni DAS on kiinnostavinta F-35:ssä. Tilannetietoisuus on äärimmäisen tärkeää ilmassa.

DAS on kuitenkin järjestelmä, joka koostuu muutamista kameroista, singaaliprosessoinnista ja kuvien yhdistelystä ja esittämisestä. Se on järjestelmä, joka voidaan siis asentaa myös muihin koneisiin.

Olettaisin, että tulevaisuudessa kaikkiin koneisiin tulee jokin DAS:n tapainen systeemi. Saapa nähdä, laitetaanko sitä jälkiasennuksella vanhempiin koneisiin.

Voi varmaankin asentaa, mutta kukas sen alkaa niihin asentamaan ja kuinka kaukana on tämä toimiva tulevaisuus?
 
Voi varmaankin asentaa, mutta kukas sen alkaa niihin asentamaan ja kuinka kaukana on tämä toimiva tulevaisuus?

Jaa'a. En ala ennustamaan. Seurataan, niin nähdään. Esimerkiksi Suomen Hornetteihin tuota ei kannattaisi asentaa enää, koska elinikää aika vähän jäljellä, ja varoitus- ja kypärätähtäinjärjestelmät hoitavat jo samaa tehtävää.

Jälkiasennuksista mielessä olivat lähinnä Strike Eaglet ja Superhornetit, joissa elinikää jäljellä, ja jotka hyötyvät tehtävissään mm. ilmatorjunnan havainnoinnista eivätkä ole stealtheja.
 
Back
Top